piaffe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:36

Ik denk dat de meeste paarden wel een piaffe achtige beweging ten uitvoere kunnen brengen Knipoog of die beweging de juiste is is een ander verhaal.
En in de GP zie je ze ook wel eens een bewging in de richting van de piaffe maken heel mooi en spectaculair maar niet in een zuivere beweging en ritme.

Als de TS graag piaffe wil leren dan zal ze toch eerst een heel trainingstraject daar aan voorafgaand moeten volgen. En natuurlijk van een kundige instructeur of trainer ofzo. In een boek staat de theorie in de praktijk is het heel fijn en zelfs aanbevelenswaardig dat je de theorie kent maar je hebt toch echt hulp van onderaf nodig om te kijken of alle voorwaarden aanwezig zijn om de juiste paiffe te rijden en als je hem rijd of die juist gaat. Je kunt het niet alleen en hebt altijd vooral totdat je het gevoel hebt van jaaaaa zo gaat tie goed een kundig oog vanaf de grond nodig.

Maar beetje spelen met het paard mag ja wel. Er worden wel meer paarden en allemaal met goede bedoelingen hoor niet correct gereden en voorgesteld.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:13

het hangt er vanaf hoe serieus je met dressuur enzo bezig bent, als je het je paard nu aanleert zal je er nooit winstpunte mee halen maar als je toch niet van plan bent om superver te komen kan je wel voor de lol wat grondoefeningetjes doen hoor. moet je even een boek "aan de hand" kopen, daarin staan al dat soort geintjes. in verzamdelde draf naast je paard lopen en één voor één de achterbenen aantikken nadat je geleerd hebt ze na aanraking te laten intrekken laat je al een heel eindje komen. Maar zonder de weg er naartoe zal het nooit enige vorm van excellentie vertonen vrees ik.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:31

TIP: koop het boek: DAS GYMNASIUM DES PFERDES van Gustav Steinbrecht.

Voer alle handelingen uit zoals het in het boek beschreven staan! Tegen de tijd dat je het boek volledig uit je hoofd op kunt lezen kent je paard niet alleen de piaffe, maar issie klaar voor alle klassieke oefeningen en sprongen! Knipoog OK dan!

SUCCES! Nagelbijten / Gniffelen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:59

doe mij zo'n boek! Meestal komt er namelijk nogal wat paarden ervaring bij kijken eer je een paard zo iets kunt aanleren. De meeste paarden reageren niet zo als in het boek staan aan gegeven...

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:12

sherwood schreef:
doe mij zo'n boek! Meestal komt er namelijk nogal wat paarden ervaring bij kijken eer je een paard zo iets kunt aanleren. De meeste paarden reageren niet zo als in het boek staan aan gegeven...

Het boek begint al met een hoofdstuk over de houding en zit van een ruiter. Dat men het beste kan beginnen op een tot het hoogst niveau afgericht paard. En dan zonder beugels en teugels. Tegen de tijd dat je alle "stappen" van het boek door hebt gelopen ben je zeker 20 jaar en nog veel meer paarden verder. Haha!
Ik mag hopen dat de ervaring er dan wel is. Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:53

aha da's iets heel anders. Goed boek!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:46

ik zou dat ook willen weten... maar op moment 'boeit' het me eigelijk niet, laat staan dat mijn paardje er ooit klaar voor is! ik rij nog altijd B, krijg les, en het toppunt vanalles, alle jaren voor VANDAAG zat. 4 juni
zat ik KROM op mijn paard, maar dat is nu opgelost!

aanleiding, mijn rechter been is 0'5cm korter, dus moet ik mijn stijgbeugel, korter maken
en TADAA ik zat recht!
vond het ook leuker rijden!

dus , als je denkt dat hij het kan, moet je dat blijven denken, degene die zien dat het niet zo is, weten wat waar is, (snapje) zijn 'piaffe is jou piaffe' Anky der piaffe is ECHT Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:05

Ik herinner mij een instructievideo van Mario Lurashi: hij toonde hoe hij zijn paarden alles leerde: spaanse pas, achterwaarts galopperen, levade, ... En ook de piaffe (machtig mooie video, maar verwacht niet dat je er echt praktische tips uithaalt :p).
Lurashi leert alles aan aan de hand, zo ook de piaffe. Hij leert het niet veel paarden aan omdat ze anders tijdens het stilstaan bij shows gauw gaan trippelen.
Hij leert piaffe aan als een 'trucje' vind ik, en niet als toppunt van verzameling. Hij gaat naast het paard staan, houdt de teugels zachtjes op maat, en geeft met zijn zweep zachte tikjes op of tegen de achterhand van het paard. En ja hoor, zachtjes aan zie je dat het paard begint mee te deinen, en begint te 'piafferen'. Aan de hand zag het er dus ook zo niet echt tactmatig uit, maar hij gebruikte dit als de basis om het dan onder de man uit te bouwen.

Maar zo kun je piaffe niet zien als rijkunstige verzameling toch? Je leert het paard gewoon een commando, en leert hem het steeds mooier uit te voeren (paard denkt: oja, nu moet ik op de plaats pasjes gaan maken).
Het paard leert dus eigenlijk een trucje.

Vaak komt de piaffe in de hoge dressuur mij ook over. Het paard komt vanuit een mooie, tactmatige verheven passage. Dan lijkt er even een 'pauze' en pas dan begint het paard te piafferen. Dat vind ik geen overgang passage-piaffe.
Een echt goede ruiter met een echt toppaard laat het paard vanuit passage zover verzamelen dat het paard vloeiend overgaat naar de piaffe.
Er zijn dus 2 manieren om het te leren, maar slechts 1 rijkunstige. Wie is het daar mee eens? (vond het een leuk gedachte-experiment bij mezelf)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:36

Ik heb kyra Kyrklund (hoe schrijf je dat?) eens een demo zien geven op de Academy (volgens mij was dat het global dressage forum).
Zei vertelde dat het paard behalve sterk genoeg ook het lef moest hebben om op 3 (of 2) benen te staan onder de man. Zei had haar paard aangeleerd om zijn voetjes op te tillen als ze hem met de zweep kriebelde. Toe hij dat kende ging ze dat ook gebruiken bij het oefenen van de piaffe. Toen het paard eenmaal doorhad dat het zijn benen ook op kon tillen onder de man (en ja, in piaffe je benen optillen is heel wat anders dan in draf je benen optillen) kon het paard wel een keurige piaffe.
Even vooropgesteld dat ik aanneem dat ze het hem eerst zo ver mogelijk op een rijkunstige manier had bijgebracht.

Beetje kreatieve manier van het aanleren maar blijkbaar werkte het bij haar.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:09

@pol013: Degene die mij nu les geeft heeft ook les van Kyra Kyrklund en die heeft het ook zo geleefd (en leert het mij nu ook zo aan) Ben blij om te horen dat het toch niet zo raar is, omdat ik er zoveel commentaar op kreeg....

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:12

geleefd = geleerd....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:23

Zoo, blijkbaar zijn er dus idd veel verschillende manieren om het aan te leren. Als ik het zo hoor heeft iedere ruiter de piaffe dus toch wel gedeeltelijk de piaffe als trucje aangeleerd en dus niet gewoon volledig rijkunstig (daarmee bedoel ik dan dat je dus gewoon vanuit het verzameld draven het paard steeds verder gaat verzamelen tot het ter plaatse blijft, evt. met iemand met lange zweep er achter).

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:32

poes schreef:
Zoo, blijkbaar zijn er dus idd veel verschillende manieren om het aan te leren. Als ik het zo hoor heeft iedere ruiter de piaffe dus toch wel gedeeltelijk de piaffe als trucje aangeleerd en dus niet gewoon volledig rijkunstig (daarmee bedoel ik dan dat je dus gewoon vanuit het verzameld draven het paard steeds verder gaat verzamelen tot het ter plaatse blijft, evt. met iemand met lange zweep er achter).

K denk toch echt dat de meeste professionele ruiters het toch echt op de laatste manier doen hoor. Tenminste.... dat mag ik toch hopen. Benne wij als amateurtjes druk bezig zo perfect mogelijk tot verzameling te komen, zitten de professionals hun paarden gewoon trucjes te leren. schande... Knipoog haha

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:28

ja maar ik denk wel dat ze gelijk heeft hier in... Als je eens kijkt naar de OS (sorry dat ik het er telkens bij haal, maar dat zou het perfecte voorbeeld moeten zijn) dan zie je veel verschillende piaffe's, en ook zulke waarvan je kunt zien dat het niet de ultieme verzameling van de draf is, maar iets meer weg heeft van een trucje. Ik denk dat het verschil namelijk te zien is in hoe verre het paard gaat zitten, en of het paard daarbij nog in de takt blijft draven. Ik denk dat een paard wat niet echt gaat zitten de piaffe op een andere dan perfecte manier, heeft geleerd. En wat dan de perfecte manier is? Tja ik denk natuurlijk de manier zoals het mij is geleerd. Maar dat zal iedere ruiter wel denken, toch?

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:11

mereldevogel schreef:
sorry hoor, ik lees deze topic en wordt toch een beetje boos..

ik begrijp, dat je het raar vind dat iemand iets over piaffe vraagt, en dat diegene blijkbaar niet goed genoeg weet wat het inhoud.. okey, kan gebeuren.. dat was haar, als het goed is, nu wel duidelijk..dus, dan hoeven die reactie daarna denk ik niet meer zo, in elk geval niet zo bot..
als iemand niet zo dressuurig is aangelegd, kan toch.. je kunt piaffe toch gewoon stoer vinden!? de uitleg, dat het niet lukt, is nu wel duidelijk..
maar, je kunt toch, al was het uit nieuwgierigheid, toch ook gewoon uitleggen, hoe je het aanleert en hoe het werkt? dat lijkt me geen onredelijke vraag.. (en denk niet, dat je bang hoeft te zijn voor 'stiekem toch' uitproberen of het lukt, dat lukt toch niet, áls ze dat al zou proberen..)
ik vind, dat je hier ook wat mag vragen, als je <sorry..> 'domme' vragen stelt.. waar is dit forum anders voor.. niet alleen voor mega-dresuurruiters neem ik aan.. en bovendien, niemand kan het worden als je niks mag vragen.. Clown

super geantwoord, er heeft nu nog niemnd dt meisje uitgelegd hoe je een paard echt leert piafferen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:34

ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:59

Er zijn al wel wat uitlegjes gepasseerd hoor.

Nogh een manier om het aan te leren: bij de spaanse rijschool leren ze het aan tussen die palen heb ik altijd geleerd. Zo kun je het paard de voorwaartse drang geven (door met een zweepje aan te tikken) zonder dat het paard werkelijk voorwaarts kan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:58

Piaffe leren als 'kunstje' (zoals circus...) kan ik ze nog leren met mijn B dressuur. Dat kan ik ze leren zodat ze het netjes op commando doen, wanneer het ze gevraagd wordt (dus daar heb je geen toevallig opgefokt paard voor nodig) Helemaal barokke paarden pikken dit zo op.
Maar een échte goed uitgevoerde piaffe zoals deze in de dressuursport wordt gevraagd, dat is andere koek, da's jarenlange training en ontzettende kundige trainers plus een talentvol paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 03:22

Concorde schreef:
Piaffe leren als 'kunstje' (zoals circus...) kan ik ze nog leren met mijn B dressuur. Dat kan ik ze leren zodat ze het netjes op commando doen, wanneer het ze gevraagd wordt (dus daar heb je geen toevallig opgefokt paard voor nodig) Helemaal barokke paarden pikken dit zo op.
Maar een échte goed uitgevoerde piaffe zoals deze in de dressuursport wordt gevraagd, dat is andere koek, da's jarenlange training en ontzettende kundige trainers plus een talentvol paard.

Amen Lachen En ik denk ook: een leuke piaffe zonder zadel, hulpteugels, specifieke hoofdhouding ed. is voor elk paard te doen dus, maar het rijkunstige piafferen onder de man niet.

Dus eigenlijk: Als de TS een paard heeft die nog gauw kunstjes leert, is er een kans dat het 'kunstje' wel enigszins kan aangeleerd worden. Maar het zal snel vervallen tot gedribbel vrees ik, en de kans is groot dat het paard bij elk halthouden gaat dribbelen als hij nerveus is.

Een kwaaltje waar zelfs Olympisch Kampioenen niet van gespaard blijven blijkbaar...

myhorses4evr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:07

volgens mij weten jullie allemaal gewoon niet hoe de piaffe moet, want leg het eens uit dan, gewoon voor de lol??
in plaats van commentaar te geven op die vraag! Vork
ik bedoel, jullie doen net of je als je zz rijd ineens automatisch weet hoe je piaffe aanleert. dat moet je dan ook vragen hoor! en weten jullie zelf wel hoe je piaffe doet dan? want jullie doen net of je er allemaal heel veel verstand van hebben. maar antwoord op de vraag is nog steeds niet gegeven...... Verdrietig Slapen Dromen Bloos

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:43

dan moet jij eens leren lezen.... ik heb het antwoord direct al gegeven, en nog 2 anderen ook.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:16

Renate12 schreef:
de foto waarop het paard van Kadans16 te zien is, vind ik niet egt bepaald op een piafferend paard lijken.. op de foto staat hij namelijk op 1 been, en de piaffe is toch geen drie takt gang??

ik weet het nie zeker hoor maar ik vind het beeld gewoon niet kloppen bij een piafferend paard..
de foto staat op pagina 2, en op die foto lijkt het paard meer in de linkergalop te gaan

vergelijk die foto maar eens met het paard op onderstaande foto.

Afbeelding

Als je toch al zo'n oplettende bokker bent, dan lees ook even wat ik onder mijn foto plaatste Knipoog En kijk even wat er in het HAW topic allemaal bij de foto's staat én kijk even wat de titel van mijn HAW topic was.Mijn god Rolleyes Bokt wordt steeds blonder...

Oh en BTW : Niet om vervelend te zijn, maar die foto van jou klopt rijtechnisch gezien ook niet helemaal met een piaffe Knipoog
Haha en dan ook nog op zo'n toontje van ''vergelijkbaar deze foto maar met blablabla''
Beetje prikkelbaar haha Haha!
Je kan hier tegenwoordig echt bijna niets meer met een knipoog zeggen Slapen

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:24

Clown
Laatst bijgewerkt door kadans16 op 09-06-05 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:25

Tender schreef:
misschien spreek ik voor mijn beurt hoor, maar ik had de foto van Kadans16 al eens eerder ergens gezien, toen stond er ook als bijschrift "piaffe", maar met een hele dikke vette smiley erachter Knipoog

Dus ik denk dat het deze keer ook zo bedoeld is!

Haha! Wauw goeiemorgen haha, zijn er toch nog bokkers op de wereld die het verschil zien tussen een grapje en ernst Knipoog
Inderdaad, dit is geen piaffe, meer een onrustige dribbel nadat mijn paard vanuit een middengalop in de rem ging voor een bakkabouter. Clown
(Tip: Fok bakkabouters en plant ze in je dressuurbaan, piaffe wordt een koud kunstje Pling )

Maar goed ,van begrijpend lezen hebben sommige bokkers blijkbaar nog geen kaas gegeten.Gek eigenlijk....ik leerde het op de bassischool al Dromen