Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:54

BeppyLotje schreef:
KimBalaa schreef:
Het zou best kunnen dat jonge mensen (14-15) paarden inrijden. Maar, eerlijk gezegd vind ik het, nouja, ik weet niet hoe ik het uitmoet leggen.. Ze verpesten het paard er niet mee, maar ik denk ook niet dat het paard.. Nou, zullen we zeggen dat ik het zelf niet graag zou doen. Ik zou liever willen dat mijn paard op de goede manier zou worden ingereden, rustig, goed etc. En áls ik het zelf zou doen zou ik het zeker onder begeleiding doen.

Ik wil niemand aanvallen dat het niet kan. Als het onder goede begeleiding gebeurt kan er heus wel wat terecht van komen, ik zeg niet dat dat niet kan. Maar helemaal zelf, in je eentje, even een pony inrijden, terwijl je dat nog nooit hebt gedaan.. Ik weet het niet

Ik ben zelf 15 jaar nu. Ik rijd nog wel ponys in en ik heb 2 jaar geleden ook een paard ingereden. Dit heb ik egter wel gedaan samen met een deskundige ( een ouder persoon) die dit al jaren doet. Het paard doet het nu goed en ik heb niet het idee dat hij er last van heeft dat ik hem heb ingereden.
OKeej, zonder mijn instructrice had ik het zeker niet gedaan en ook niet gekund. Het paard was namelijk bang van alles, maar dan ook egt van ALLES. De eigenaar (mijn instructrice) heeft mij zelf gevraagd haar te helpen bij het inrijden.
Ik ben het dus helemaal met jouw laatste opmerking. Ik vind dat het kan maardan wel onder deskundige begeleiding. Ik zou ook nooit een paard of pony inrijden zonder haar hulp!! Ik had het niet zonder haar gekund, dan had ik heel veel verkeerd gedaan.
De pony's die ik heb ingereden zijn nu egt super lief. Ik heb dit samen met de eigenaar (weer mijn instructrice Knipoog ) en een ander meisje gedaan. Maar je kan toch ook geen volwassen persoon op een A pony zetten?? Tong uitsteken
Maar ik vind dat het wel kan mits dit onder deskundige begeleiding gedaan wordt!!!!

Ja, dat bedoel ik ook. Zoals jij het hebt gedaan, onder begeleiding etc. heb ik er echt geen problemen mee. Maar iemand die ik ken die heeft het alleen gedaan, en je kan wel gewoon erop rijden, maar dat paard reageert echt niet op de buitenhand of binnenbeen. Alleen op binnenhand.
Onder begeleiding zou ik het ook nog wel doen, dan weet je hoe en wat, maar met iemand erbij ; die ziet ook andere dingen en zegt dingen waar je op dat moment niet aan denkt Lachen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:33

runningkawa schreef:
Als dat wisselen dan allemaal van die slecht aan dehulpen gereden dieren zijn, maakt het wissen vrij weinig uit qua ervaring

Ik ben het wel met je eens dat je door altijd op 1 paard te rijden ook niks leert.

Wel is mijn ervaring dat de wilde paarden op een normale manege (dus geen handelsstal die handelspaarden in gevorderde lessen inzet) altijd erg Slapen zijn.
Al word er door die ruiters anders beweerd.

En ja, die hebben ook gelijk dat het op hun nivo ook een wilde is, was voor iedereen zo in het begin.
Maar dat zijn geen wilde paarden te vergelijken met wat een echt vereden paard op een handelstal is.
En nooit zo gevoelig in reactie als een jong dier kan zijn.

Onze paarden zijn niet afgestompt op de hulpen. Zogenaamde wilde paarden op de manege hebben wij niet, wel paarden met een korte gebruiksaanwijzing. Slapen paarden, daar hebben we er ook 1 of 2 van, maar die horen er ook bij te zijn, zo werkt een manege nou eenmaal...
Echter, mijn ervaring ligt ook wel bij prive-paarden/pony's en die vond ik eerder afgestomt in hulpen dan onze manege-paarden (want altijd die ene ruiter met die ene rijstijl zit erop). Ik heb liever een paard die naar iedereen luisterd, dan eentje die alleen naar mij luistert bijvoorbeeld.

maartje88 schreef:
Voor veel manege's gaat dit denk ik wel op maar ik ben ook eens op de manege geweest waar Fielychi rijdt en ik kan je wel vertellen dat de paarden daar niets onder doen voor een privepaard hoor.
Ik heb Fielychi nog nooit zien rijden dus daar kan ik niet over oordelen maar ik heb wel een andere manegeles gezien en dat waren stuk voor stuk goede ruiters met een onafhankelijke zit en een rustige hand dus wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.

Dank u! Haha!

Over zogenaamde 'vakmannen' heb ik niet zoveel. Die vinden zichzelf vaak heel wat en de enige manier is hun manier. Lukt het niet, dan ligt het aan het paard, niet aan hun. Nee, vakmannen zijn mijn types niet.
Alsof vakmannen alleen om kunnen gaan met paarden...

Ik heb liever dat een jong paard dat zadelmak gemaakt moet worden en ingereden vertrouwen heeft in zijn ruiter/amazone en vice versa. Ik weet hoe mijn inrijpaard op mij reageert en hoe op anderen. Grotendeels bepaal ik zelf hoe hij op mij reageert door mijn omgang.
Ik weet ook hoe mijn instructrice is, heb haar manier van werken grotendeels overgenomen en het werkt... paarden zijn gehoorzaam, maar met hun eigen karaktertje! Haha!

skyhigh schreef:
Ik zou zeggen ga gewoon voor vakmensen dan weet je zeker dat het goed gebeurt. En jonge meiden alleen laten met je jonge paard vind ik persoonlijk not done! maar dat is mijn mening. Een jong paard is onvoorspelbaar en er kan dus van alles gebeuren zowel met de meisjes als met het paard en daar ben je als eigenaar dus wel verantwoordelijk voor.

Het ging toch over 2 meiden uit de les van je instructrice die onder begeleiding staan van haar? Af en toe is er niemand, maar je instructrice wil blijkbaar zelf die verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind niet dat je kunt zeggen dat alleen mensen met heeeeeeeeel veel verstand van paarden erop zouden mogen zitten. Als iemand een paard laat inrijden door die en die, dan is dat hun eigen zaak, want het is HUN paard..
Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:36

Citaat:
Onze paarden zijn niet afgestompt op de hulpen. Zogenaamde wilde paarden op de manege hebben wij niet, wel paarden met een korte gebruiksaanwijzing. paarden, daar hebben we er ook 1 of 2 van, maar die horen er ook bij te zijn, zo werkt een manege nou eenmaal...
Echter, mijn ervaring ligt ook wel bij prive-paarden/pony's en die vond ik eerder afgestomt in hulpen dan onze manege-paarden (want altijd die ene ruiter met die ene rijstijl zit erop). Ik heb liever een paard die naar iedereen luisterd, dan eentje die alleen naar mij luistert bijvoorbeeld.

Natuurlijk horen die erbij te zijn,maar op sommige maneges hebben ze niks anders Lachen

En ja er zijn ruiter met een eigen paard die hem ook afstompen.
Dat zijn dan ook vaak de ruiters, die nooit goede les hebben gehad, maar juist dat schoppen op de manege hebben geleerd aan gebrek aan andere paarden

En dat vind ik erg jammer.
Want het paardrijden kan zo mooi zijn, zonder grove hulpen, daar zou elke manege verplicht aan mee moeten werken. Ja

LadyxCleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:46

Ik heb 6 jaar eerst thuis gereden met mijn pony, thuis privéles gehad en elk weekend naar buiten.
Toen ik te groot werd voor haar heeft men vader me een paard gekocht, 3 jaar was ie toen geloof ik, en we hebben nix overhaast gedaan ofzo, eerst heb ik hem verder zadelmak gemaakt, daarna heeft men vader er een gas en een rem op gezet en daarna heb ik verder met hem gereden.
Hij is net 4 jaar oud geworden en het gaat echt heel erg goed, alles op zijn tijd en niks overhaast, weet je. Hij begint te springen en aan de teugel te lopen maar we zijn vooral heel goede vrienden.
Ik ben zelf nu 14 jaar oud en door gewoon les te krijgen kan zoiets best wel goed komen hoor!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:58

Ik zie jullie allemaal over vakmensen schrijven die ervaring hebben met jonge paarden maar die hebben het ooit ook moeten leren, als je het alleen aan vakmensen overlaat zijn we over 30 jaar uitgepraat want dan zijn die er niet meer!!!!!!!!!
Ik ken "vakmensen" bij ons in de buurt zat waar ik geen jong paard heen zou doen, al hebben ze altijd paarden zat om in te rijden.
Ik ben het wel eens met diegenen die zeggen dat er goede begeleiding bij nodig is, ik laat dus mijn 3 jarige zadelmak maken en inrijden door o.a. Fielychi, 99 van de 100 keer ben ik er zelf bij en zeker de eerste maanden ben ik er continue bij geweest.
Mijn vorige paard heb ik in laten rijden door Ellebel hier op bokt en zij was ook nog niet zo oud en ze heeft het perfect gedaan en deed het ook super op de wedstrijden. ( deze meiden zijn om en nabij de 20)
Voordat iemand vraagt waarom doe je het zelf niet? Ik heb problemen met mijn rug, gekomen door een snertknol die door zo'n zogenaamde vakman ingereden was, ik heb nog nooit zo'n rotzak van een paard gehad en hij was superbraaf toen hij er heen ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:13

Niemand zegt dat het perse door een vakman moet.
Wel door iemand met verstand aan de grond en een ruiter met onafhankelijke zit.
leeftijd doet er dan niet toe. Lachen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:17

tuurlijk, maar de vraag was: inrijden door jonge meiden, wat vinden jullie daarvan?
prima, mits begeleiding, want uiteindelijk wil iedereen gewoon leuk rijden met zijn paardje. je hoeft niet perfect te rijden voor je er 1 'mag' inrijden.. toch? ieder zijn eigen.

en er werd hier wel steeds gesproken over een vakman. maar inib zit haar leven lang al in de paarden en heeft er veel ervaring mee, ook al heeft ze er misschien geen diploma voor. in mijn ogen is ze dan een vakvrouw. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:18

Ow als we het op diploma's moeten gooien, dan mag bijna niemand Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:25

ik heb zelf een heel handig, zeer lenig goed zittend meisje van 15 Haha! Haha! Haha! die tot het paard leuk ruitermak is op het paard zit Haha! Haha! Haha!

Ik doe het grondwerk wel

toen ik 14 was maakte ik mijn eerste paard zadelmak, onder leiding van Karin Arkenbout Haha! Haha! Haha!

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:32

inib schreef:
Ik zie jullie allemaal over vakmensen schrijven die ervaring hebben met jonge paarden maar die hebben het ooit ook moeten leren, als je het alleen aan vakmensen overlaat zijn we over 30 jaar uitgepraat want dan zijn die er niet meer!!!!!!!!!

Degene op de grond moet vakman/vakvrouw zijn, de ruiter mag best iets onervarener zijn maar moet wel een goede zit hebben en niet bang zijn. Op deze manier maakt de ruiter kennis met de kunst van het goed inrijden van een jong paard (omdat hij of zij er de hele tijd bij is en kijkt hoe het moet). Sommige "ruiters" zijn na een paar keer helpen al in staat het onder begeleiding zelf te doen en anderen leren het nooit.

Citaat:
Ik ken "vakmensen" bij ons in de buurt zat waar ik geen jong paard heen zou doen, al hebben ze altijd paarden zat om in te rijden.

Onder de term vakmensen vallen bij mij mensen die een jong paard op een goede manier zadelmak kunnen maken. De term heeft dus niets te maken met ervaring, naam enz enz.

Citaat:
Ik ben het wel eens met diegenen die zeggen dat er goede begeleiding bij nodig is

Als die er maar is en de ruiters hebben een onafhankelijke zit dan hoor je mij ook niet hoor.

Citaat:
ik laat dus mijn 3 jarige zadelmak maken en inrijden door o.a. Fielychi, 99 van de 100 keer ben ik er zelf bij en zeker de eerste maanden ben ik er continue bij geweest.
Mijn vorige paard heb ik in laten rijden door Ellebel hier op bokt en zij was ook nog niet zo oud en ze heeft het perfect gedaan en deed het ook super op de wedstrijden. ( deze meiden zijn om en nabij de 20)

Ik kreeg ook al een pb-tje van cyriltje (of zoiets) ik geloof dat ze ook betrokken is bij het zadelmak maken van jouw paard. Jullie verhaal schijnt erg op dit verhaal te lijken (zij dacht dat het over jullie ging) maar wat ik zo las zijn er wel een paar cruciale verschillen:

1 Deze meiden zijn twintig en de meiden in dit verhaal zijn allemaal aanzienlijk jonger de jongste is denk ik een jaar of elf/ twaalf.

2 Jij bent er altijd zelf bij als ze met je paardje aan het werk zijn. De instructrice uit dit verhaal laat de meiden regelmatig alleen prutsen.

en dat laatste vind ik dus het grootste probleem. Ik vind dat je als eigenaar je paard dus niet alleen laat met jonge meiden die nog totaal geen ervaring hebben in het werken met jonge paarden ook omdat er soms dus verder ook helemaal niemand aanwezig is op de manege en het betreffende paardje niet een van de makkelijksten is (bokken, trekken, wegspringen en sinds kort dus ook over de bakrand springen) Ik vind dit dus een gevaarlijke situatie waarin zowel de kinderen als het paard gevaar lopen. Ik heb de betreffende instructrice er ook al eens persoonlijk op aangesproken en zij doet het af met een ach zal wel loslopen. Dus vandaar dat ik hier op bokt eens om jullie mening vraag.

Citaat:
Voordat iemand vraagt waarom doe je het zelf niet? Ik heb problemen met mijn rug, gekomen door een snertknol die door zo'n zogenaamde vakman ingereden was, ik heb nog nooit zo'n rotzak van een paard gehad en hij was superbraaf toen hij er heen ging.

Jeetje balen zeg kun je zelf helemaal niet meer rijden of neem je alleen het zekere voor het onzekere met zo'n jong paard? en nogmaals vakmensen zijn mensen die in mijn ogen een paard goed en verantwoord zadelmak kunnen maken wat hebben ze met je paardje uitgespookt dan??

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:39

@ inib zou jij jouw paardje overlaten aan meisjes met een gemiddelde leeftijd van 13 jaar en ze zonder begeleiding jouw paardje zadelmak laten maken ??

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:46

@gijsenkim ik ken je natuurlijk niet en kan dus ook niet inschatten of je een paard verantwoord zadelmak kunt maken maar als ik jouw verhaal lees blijkt daaruit dat je 15 bent, een goede zit hebt en ervaring hebt met het zadelmak maken van jonge paarden. Dat lijkt me in ieder geval toch een redelijke basis om een paard zadelmak te maken.
Deze meiden zijn jonger en absoluut geen ervaring met jonge paarden en ik vind het gewoon altijd verstandiger om niet met een jong paard aan de gang te gaan als er verder helemaal niemand op het bedrijf aanwezig is die je kan helpen als er iets mis gaat.
@runningkawa: Een vakman hoeft wat mij betreft geen diploma's te hebben hoor. Het hebben van een diploma wordt mi ook vaak overschat ik ken heel veel goede instructeurs zonder diploma en ook heel veel minder goede die wel een diploma op zak hebben dus dat zegt niet zo veel.
@Fielychi: ik heb dus geen problemen met onervaren mensen die leren hoe ze een paard zadelmak moeten maken maar wel met onervaren mensen die (noodgedwongen) alleen gaan prutsen met een jong paard.
Ik maak zelf namelijk regelmatig paarden zadelmak en ik krijg zo ontzettend vaak paarden op stal die gewoon verprutst zijn door anderen en dat mag ik dan lekker weer recht gaan breien en dat kost me gewoon zo ontzettend veel tijd en moeite (en is soms ook gewoon gevaarlijk) terwijl je de meeste onbedorven paarden in no-time zadelmak hebt.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:34

skyhigh schreef:
Degene op de grond moet vakman/vakvrouw zijn, de ruiter mag best iets onervarener zijn maar moet wel een goede zit hebben en niet bang zijn. Op deze manier maakt de ruiter kennis met de kunst van het goed inrijden van een jong paard (omdat hij of zij er de hele tijd bij is en kijkt hoe het moet). Sommige "ruiters" zijn na een paar keer helpen al in staat het onder begeleiding zelf te doen en anderen leren het nooit.

nou, het ging wel degelijk steeds over inrijden! Daaronder versta ik wel dat je op het paard zit.

Verder ben ik het steeds met je eens. Maar dan kom ik weer op het punt wat ik al eerder zei:
je kan er wel wat van zeggen, maar het paard heeft een eigenaar en die bepaalt wat ermee gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:42

skyhigh schreef:
@gijsenkim ik ken je natuurlijk niet en kan dus ook niet inschatten of je een paard verantwoord zadelmak kunt maken maar als ik jouw verhaal lees blijkt daaruit dat je 15 bent, een goede zit hebt en ervaring hebt met het zadelmak maken van jonge paarden. Dat lijkt me in ieder geval toch een redelijke basis om een paard zadelmak te maken.
Deze meiden zijn jonger en absoluut geen ervaring met jonge paarden en ik vind het gewoon altijd verstandiger om niet met een jong paard aan de gang te gaan als er verder helemaal niemand op het bedrijf aanwezig is die je kan helpen als er iets mis gaat.
.

Gijsenkim 15?? Haha Haha! dacht het niet Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:30

hihihi wat een compliment Haha! Haha! Haha!

Ik ben al zo oud dat ik niet meer als eerste op een paard stap Haha! Haha! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:45

runningkawa schreef:
op de stal waar ik reed huppelde 2 meisjes van boven de 18 rond, die 160 waren en zo dun als een spriet gras, die kregen de kleintjes voor hun rekening Lachen
En die hadden ook eigen paarden, maar ff wat bijverdienen voor zadelmak maken, doen de meeste wel.

Meld zich, hier er nog zo een. 20 jaar, 160 lang(kort Clown ) en nog geen 45 kg.

Ik heb m'n hobby er van gemaakt om A'tjes enzo zadelmak te maken en de basis knoppen er op te zetten. Geweldig leuk om te doen. En net als runningkawa zegt, groen zijn ze het makkelijkst. Een waar mee geknoeit is heb je veel meer je handen vol aan. Ik ben als 16 jarig manegemeisje(ben pas op m'n 14 begonnen met rijden) begonnen op een groene shet hengst die wat last van z'n hormoontjes had, dat is ook helemaal goedgekomen(die zelfde hengst is al 3 jaar m'n eigen pony, 2x nationaal keurings kampioen en mijn buurmeisje van 4 rijd hem tussen de merries). Maar ideaal was het zeker niet zonder begeleiding.

Ik heb lang niet alles gelezen, dus ga me er verder niet mee bemoeien.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:03

Dennis, ik wil je niet beledigen of kleineren, maar ik denk wel dat er een verschil zit in karakter tussen een jong bloeddier en een A-pony. Heb een behoorlijke tijd tussen de pony's gelopen en daar zaten echt wel rotzakken tussen, maar het paardenspul is wel even iets anders. Ze zij stukken minder cool over het algemeen.

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 08:23

@alacairion Ik oordeel naar wat ik lees er staat ook bij dat ik daar dus geen inzicht in heb.
@Fielychi: Ik snap ook wel dat de eigenaar het uiteindelijk bepaald maar daarom mag je je toch wel afvragen of het goed is wat hij of zij doet??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:59

patos schreef:
Dennis, ik wil je niet beledigen of kleineren, maar ik denk wel dat er een verschil zit in karakter tussen een jong bloeddier en een A-pony. Heb een behoorlijke tijd tussen de pony's gelopen en daar zaten echt wel rotzakken tussen, maar het paardenspul is wel even iets anders. Ze zij stukken minder cool over het algemeen.

Een shet of een welsh A'tje zijn idd wel wat koeler in hun kop dan een paard. Maar als je een echte mini(een NMPRS paardje dus) hebt is dat wel heel wat anders. Die zijn vele malen moeilijker dan menig jonge KWPNer(ja, daar heb ik ook mee gewerkt).
En ik heb ze ook verknoeit gehad hoor. Heb nu een mini staan die voor de wagen moet, dat is nog een stuk moeilijker dan onder het zadel, maar daar kan ik wel ff langer voor uit trekken dan normaal. Er zitten maar 2 knoppen op, heel hard achteruit en omhoog. En dat zijn de enige 2 die ik dus abosluut niet wil hebben.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:16

[quote="skyhigh
Jeetje balen zeg kun je zelf helemaal niet meer rijden of neem je alleen het zekere voor het onzekere met zo'n jong paard? en nogmaals vakmensen zijn mensen die in mijn ogen een paard goed en verantwoord zadelmak kunnen maken wat hebben ze met je paardje uitgespookt dan??[/quote]

Ik kan nog wel rijden maar je moet niet zien hoe ik zit, ben ooit Z geweest maar dat zou je niet meer zeggen als je me ziet rijden.
Ik neem ook geen risico meer met een jong paard, na een beste bok kan ik een dag niet meer lopen van de pijn in mijn rug.
Ik had mijn toenmalige paard weggebracht om zadelmak te maken bij een goede ruiter/vakman die mij werd aangeraden.
Na een week ging ik eens kijken en ze longeerden hem eerst helemaal dood, het schuim stond er aan alle kanten op en het dier was helemaal over de rooie terwijl het een koele kikker was, ik heb hem accuut mee naar huis genomen en het verder zelf gedaan met heel veel rust en geduld maar het heeft maanden geduurd voor ik er fatsoenlijk een zadel op kon krijgen, als hij hem zag raakte hij helemaal overstuur.
Dit is hem eigenlijk altijd bij gebleven, als er wat vreemds gebeurde deed hij echt heel idiote dingen.
Ten einde raad hem ik hem na 4 jaar verkocht omdat het gewoon te gevaarlijk werd om op te rijden, hij heeft gelukkig een heel goede ruiter gevonden die super met dit karakter overweg kon.
Daarom ben ik dus huiverig voor die z.g. vakmensen , je betaalt een kapitaal en je moet maar afwachten wat er gebeurd met je paard.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:17

skyhigh schreef:
@ inib zou jij jouw paardje overlaten aan meisjes met een gemiddelde leeftijd van 13 jaar en ze zonder begeleiding jouw paardje zadelmak laten maken ??

Nee nooit alleen mee laten klooien, heb wel meiden van die leeftijd gebruikt om jonge pony's in te rijden maar altijd als ik er zelf bij was.

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:39

Hoi Inib ik denk dat we het dan wel eens zijn. Jonge ruiters is niet erg maar dan wel onder begeleiding van iemand met ervaring. En een vakman is iemand die een paard goed zadelmak kan maken en deze term heeft dus geen betrekking op mensen die dit voor hun beroep doen o.i.d Dus iemand van 23 die ervaring heeft met inrijden/zadelmak maken van jonge paarden en dit in alle rust tot een goed einde weet te brengen is mi ook een vakman/ vakvrouw. Maar jonge kinderen alleen laten prutsen met een jong paard zonder begeleiding is mi not done.

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:34

Als ze kunnen rijden is het goed, maar zo te horen kunnen ze dat niet! :s
En dan ook nog met zoveel meiden tegelijk, wel een beetje raar, maarjah

aggielachie

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:30

skyhigh schreef:
Ik zou zeggen ga gewoon voor vakmensen dan. Een jong paard is onvoorspelbaar en er kan dus van alles gebeuren zowel met de Eenmeisjes als met het paard en daar ben je als eigenaar dus wel verantwoordelijk voor.

En daar zit zeker wat in!

Rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:02

Daar komt ie dan, mijn allereerste bericht na een half jaar gast te zijn geweest! Ik denk dat het belangrijk is dat degene die het paard zadelmak maakt een goede zit moet hebben en het paard goed aan moet voelen. Ik zelf een paard zadelmak gemaakt en voelde het gelijk als hij niet ontspannen was/het niet leuk vond. Hierdoor wist ik wanneer ik hem weer rustig moest maken door bijv. rustig tegen hem te praten. Ook had ik goede begeleiding en wist de man die mij begeleide wanneer het paard een streek ging uithalen (door o.a. de manier van lopen, oren enz.) Een goede zit en het aanvoelen van het paard vind ik dus het belangrijkste.