Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Mag ik heel eerlijk zijn? Ik kan wel meer aanvulling geven, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in. Waarom? Omdat je dus duidelijk het bovenstaande topic niet helemaal gelezen hebt, want de uitleg staat daarin. En je bent de eerste niet die het niet leest (of die problemen heeft met begrijpend lezen) en zelfs de tweede niet. Inmiddels ben ik het eerlijk gezegd een beetje zat.
Cassidy schreef:Waarom dit bit nog steeds wordt gebruikt? De oorsprong ligt in de traditie. De traditie leeft nog steeds voort, en daar kan ik niets aan veranderen en jij ook niet.

En ik ben ook moe, maar dat is meer omdat ik steeds weer onzinnige posts lees

Cassidy schreef:Ptries schreef:Ik vraag me ook echt af waar dit bit voor is
Weet iemand dat?
Nu heb ik er geen verstand van, maar als ik even analytisch bekijk (en mag bekijken), lijkt me dit een bit voor een paard wat weigert om een bepaalde kant uit te gaan. Dat dikkere stuk aan de rechterkant, als ik goed kijk zit daar een soort spiraalveer in. Het bit lijkt me hol (daarom ook zo dik) , daar gaat dat staafje doorheen waar links dat oogje aan zit en waar rechts die veer omheen zit. Als je dan aan de linkerkant trekt met de teugel, en het paard niet naar links wil, komen die prikkers door gaatjes in het ronde gedeelte vlak naast het bit, in de wang te zitten. Dit als versterking op de teugeldruk. Als het paard dan naar links gaat gaan de prikkers weer terug, en heeft het paard er geen last van.
Aangezien je het bit ook makkelijk 90 graden om kunt draaien, is het ook te gebruiken voor paarden die niet naar rechts willen. Lijkt me een bit voor een groot en sterk paard, denk zelf aan een trekpaard. Als er dan een 1000 kilo levend gewicht met je aan de haal gaat heb je met een trens niets meer in te brengen.
Enfin, dat was mijn analyse. Wie het zeker weet mag het zeggen.

shirleyp schreef:oeps het is geen pb geworden, naja dan maar zo. Was een beetje aan het slapen. En door mensen op sociale wijze aan te spreken bereik je meer dan dat je direct gaat zaniken, Milo.En ik ben ook moe, maar dat is meer omdat ik steeds weer onzinnige posts lees

Chantal_Ivan schreef:grrrr ze willen maar niet reageren!!! heb ze tot nu toe iedere dag een mail gestuurd maarrehhh nee hoor ze komen met helemaal niets terug! :@
hamadryada schreef:persoonlijk heb ik in mijn hele paardencarriere nog niet veel van deze 'zware (western) bitten' gezien. anderzijds ben ik van mening dat westernruiters meestal zeer toegewijd zijn en hun paard overigens beter begrijpen dan bijv. ruiters in de dressuursport. en nee, ik heb zelf niks met western te maken.
ik vind dat als je je zorgen maakt om dierenwelzijn, kijk dan eerst eens naar paarden die afgeranseld worden met zweep of sporen omdat ze niet naar behoren presteren. ik denk dat op dat vlak de problematiek veel ernstiger is.
Lusitana schreef:Wat een gemekker. Er is nu eenmaal en kwestie van vraag en aanbod. Als niemand er om vraagt, worden rare bitten ook niet meer gemaakt. Zolang er mensen zijn die niet rijtechnisch problemen op kunnen lossen, zal er vraag zijn naar bitten die bepaalde problemen voor ze (lijken) op (te) lossen. En hulpteugels.
Wat de westernsport en stangbitten betreft, het hoort bij dat type gebruik. Er is niks mis met een stang als je hem op de wijze gebruikt waarop hij in de westernsport (oa) wordt gebruikt. Dan ga ik even uit van correct gebruik.
Alle bitten kunnen een paard pijnigen. Het zijn de mensen die ze dat aan doen, niet de waar die in hun mond hangt.