Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:33

Helaas, ze is niet te koop Knipoog

Nee, een foto heb ik niet. Maar ik vind niet dat ik een foto moet plaatsen omdat dat jij dat ook doet. Je mag wel langskomen om het te zien. Ik ga binnenkort een digitale spiegelreflex camera kopen misschien dat ik dan een goede foto kan maken die ik dan ook zeker zal plaatsen. Het is geen onwil hoor, anders zou ik je ook niet uitnodigen en zeker niet zeggen dat mijn paard zo kan lopen.

Ik wil ook jou paard best een keer rijden zonder sporen en niet achter de loodlijn.

Je hebt alle technieken geprobeerd maar heb je de draagtechniek al toegepast?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:36

QQQQ schreef:
Apple, absoluut niet om je aan te vallen, maar wat jij omschrijft is een trucje in het voordeel van de ruiter. Het paard kan de overgang niet braaf maken, omdat je hem daarvoor meer op het achterbeen zou moeten plaatsen. De combinatie kan dat niet. Door laag in te stellen voorkom je dat ie z'n kop in de lucht steekt en de achterbenen alleen laat stuwen, achter de massa. Paard wordt kort op de voorhand gezet, waardoor achterbenen verder en makkelijker door kunnen komen. Zodra ie dit doet hoef je hem daar niet meer toe te dwingen. Paard galoppeerd dus uiteindelijk beter, ten koste van een slecht moment. Netto dus voordeel. Iets dat een andere ruiter misschien zonder de truc voor elkaar krijgt, maar als je dat niet lukt, is dit een goed compromis. Verschil is dat het bij jou een zeer kort moment is (even de overgang) en dat je niet vanalles erbij verzint waarom het nou zo goed zou zijn voor je paard om in die houding te lopen.
Realiteit is dat die houding vaak minuten lang wordt opgezocht en er in die houding vanalles wordt getraint onder het mom van het enorme voordeel dat dit onder meer voor het paard zou hebben.
Dat voordeel zie ik dus niet.

ben het deels met je eens...maar als ze dat niet zou doen en het paard neemt een spurt op het strand...wat dan?...het paard kan zich bezeren, iemand omver lopen...noem maar op...vind dit dan toch enigzins toch wel in het voordeel van het paard, maar ook natuurlijk voor de ruiter...veiligheid voorop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:36

Bewijzen niet, maar laten weten dat je weet waarover je luIt kan erg makkelijk zijn.
En nette wedstrijd resultaten zijn dan soms een makkelijk graadmeter.

Echter hebben de grootste roepers hier, nog weining gepresteerd en zou dat wat betreft de mond, toch heel anders moeten zijn.
Een foto of filmpje zou ook veel duidelijkheid scheppen.

Verder ben ik geen voorstander van flink achter LL, maar ook geen tegenstander.

Het enige nuttige wat ik kan bijdragen is, als het vanuit ontspanning komt, lijkt het mij niet uitmaken of het achter of voor de LL is.
Want trek en pluk ruiters heb je bij achter de LL, maar ook bij voor de LL
En dat lijkt me beide schadelijk voor het paard.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:39

Ik vroeg of je wat kon uitleggen Sjuimpje?

Jij oordeelt en veroordeelt mij zolang ik op bokt ben. Dat is niet erg iedereen zijn mening. Maar je neemt niet de moeite om eens te komen kijken op de vele uitnodigingen van mijn kant zodat ik het kan laten zien. Persoonlijk vind ik dan een oordeel niet wel overwogen.

Maar wil je dat van dat gymnastiseren uitleggen? Volgens mij druist dat namelijk lijnrecht tegen de definitie van de dressuur in?

En bewijzen? Die zie ik aan mijn paard en dat is voor mij voldoende en het enige. Bovendien ook op de paarden die ik rijd. Een duidelijker bewijs bestaat er voor mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:43

Dat bewijs hebben denk ik de achter de LL rijders ook Haha!
Anders zouden ze er niet mee doorgaan lijkt me Lachen

Dus of dat nu goed bewijs materiaal is Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:44

klomp schreef:
ben het deels met je eens...maar als ze dat niet zou doen en het paard neemt een spurt op het strand...wat dan?...het paard kan zich bezeren, iemand omver lopen...noem maar op...vind dit dan toch enigzins toch wel in het voordeel van het paard, maar ook natuurlijk voor de ruiter...veiligheid voorop

Dan vind ik het geoorloofd, en dat zei ik ook al, dat ik dat met deze combinatie vind. Echter, een ruiter die het paard beter onder controle heeft, zal dit trucje meestal niet nodig hebben. Dat bedoel ik te zeggen, en daarom zie ik het als voordeel van de ruiter.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:45

Aqua,
jij hebt mij diverse dreigmailtjes gestuurd waarin je vertelde dat ik niet welkom was, remember Haha!

Ik weet wat jij met paarden doet. Wat jij dragen noemt, noem ik een dier wat uit elkaar loopt. Wat jij schwung noemt, noem ik traag.

Ik weet wèl wat Wouter voor elkaar krijgt, die weet een 5 jarige zonder dwang nagenoeg te laten piafferen.
Afbeelding

Afbeelding

Dat is wat ik noem op eigen benen lopen Ja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:46

Daar heeft RK ook gelijk in. Iedereen heeft inderdaad zijn eigen trainingsmanier, loopt het paard hier niet op dan zoek je wat anders. Misschien vergelijkbaar met het verhaal van Wouter, zijn paard loopt correct met deze trainingsmethode volgens hem, en dat is de reden waarom hij doorgaat... Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:46

Nou dat ben ik niet met je eens. Net was er een ruiter die het achter de LL rijden gebruikte even voor een overgang omdat het dan beter ging.

Mijn paard heeft een scheef bekken en zou eigenlijk geslacht worden. Nu ik haar in training heb gaat het erg goed. We werken nu voorzichtig aan het piafferen met een trensje. Als er geen impuls, schwung en tact zou zijn, is dat onbegonnen werk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:48

runningkawa schreef:
Bewijzen niet, maar laten weten dat je weet waarover je luIt kan erg makkelijk zijn.
En nette wedstrijd resultaten zijn dan soms een makkelijk graadmeter.

Echter hebben de grootste roepers hier, nog weining gepresteerd en zou dat wat betreft de mond, toch heel anders moeten zijn.
Een foto of filmpje zou ook veel duidelijkheid scheppen.

Verder ben ik geen voorstander van flink achter LL, maar ook geen tegenstander.

Het enige nuttige wat ik kan bijdragen is, als het vanuit ontspanning komt, lijkt het mij niet uitmaken of het achter of voor de LL is.
Want trek en pluk ruiters heb je bij achter de LL, maar ook bij voor de LL
En dat lijkt me beide schadelijk voor het paard
.

Helemaal waar...

Al zijn prestaties geen graadmeter. Ik ken ook ruiters die al jaren super presteren op 4 jarige l en m paarden en Pavo e.d. maar veeeel beter zijn dan menig Grand prix ruiter...

Je mag niet vergeten overigens dat het Achter de loodlijn zoals bijvoorbeeld Wouter bedoelt niet op druk is, juist heel los (ook weer niet opgerolt, opgekropt of erachter)... ontspannen.

Trekken is nooit goed, maar daar is hier geen sprake van. Ook niet bij aanvang van de topic, omdat het niet reele momentopnamen zijn. Als Rubels altijd zo had gelopen had nooit iemand van hem gehoord. Ik zal niet zeggen dat ik het een topper vind, maar hij is 10000x mooier en beter dan op die foto... en dat geldt ook voor de andere foto's... ze zijn er ook anders te vinden... Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:48

QQQQ schreef:
Zowel bij het verhaal van Remember als dat van angelique komt bij mij de vraag op: Vraag je niet gewoon iets van je paard waar deze (nog) niet aan toe is? Moet zo'n lang paard, wat zwak in de lendenen verzamelen vóór ie daar achter sterk genoeg voor is? Moet een paard met vergaande kissingspines überhaupt gereden worden?

Hij moet inderdaad eerst kracht gaan ontwikkelen, en dat gebeurt niet als je hem vanaf het achterbeen af laat donderen Knipoog. Wij zijn nog niet toe aan echte verzameling, maar we schakelen tot we een ons wegen om daarmee de achterhand sterker te maken. En dit in zo'n houding dat dat schakelen ook daadwerkelijk nut heeft en dus niet alleen wordt omgezet in zich er lang en naar voren uit duwen.

Dit is wat trainen is, de zwakke punten verbeteren en ja, dat kost moeite. Als het allemaal geen moeite kost en niet af en toe tot de grens gaat kom je nooit verder. Neemt niet weg dat er veel mensen zijn die niet weten waar die grens precies ligt, en té veel in 1 keer willen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:49

Ik denk dat de zwarte van Wouter ook geslacht zou zijn als hij niet bij hem terecht was gekomen aqua.

klomp

QQQQ schreef:
klomp schreef:

Dan vind ik het geoorloofd, en dat zei ik ook al, dat ik dat met deze combinatie vind. Echter, een ruiter die het paard beter onder controle heeft, zal dit trucje meestal niet nodig hebben. Dat bedoel ik te zeggen, en daarom zie ik het als voordeel van de ruiter.

daar heb je ook zeker gelijk in!! maar als veiligheid op het moment, zeker als je nog niet handig genoeg bent...vind ik het een redelijke optie. roeien met de riemen die je hebt zeg maar...

CaroleKlomp

Sjuimpje, eerlijk zijn duurt het langst!

Nog geef je geen antwoord op mijn vraag of je de voordelen die jij hebt bij het achter de LL rijden kan uitleggen. Dit is nu de derde keer dat ik het vraag? Iedere verander je het onderwerp.

Kan je het uitleggen Sjuimpje?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:50

QQQQ, natuurlijk is het een truc, maar het werkt Pling. Ik heb er ook bijgezet bij mn verhaal dat je het niet moet zien als een dressuurmatig trainingsverhaal Haha! (overigens doet de eigenaresse van dit paard het op dezelfde manier op de buitenritten).

Ik vraag me dan trouwens af wat je verstaat onder 'beter onder controle hebben'.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:50

Waarom maken mensen die nooit LDR rijden en niet serieus dressuren zich altijd zo druk over dit onderwerp Verward
Zou het één soms met het ander te maken hebben ?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:51

Aqua8horse schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens. Net was er een ruiter die het achter de LL rijden gebruikte even voor een overgang omdat het dan beter ging.

Mijn paard heeft een scheef bekken en zou eigenlijk geslacht worden. Nu ik haar in training heb gaat het erg goed. We werken nu voorzichtig aan het piafferen met een trensje. Als er geen impuls, schwung en tact zou zijn, is dat onbegonnen werk.

Zozo, een slachtpaard gered en nu op trensje piafferen... ben benieuwd heb je foto's?

Al benaderd als bondscoach?

(sorry kan het niet laten, maar zo is het hier toch niet bedoeld)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:52

Sjuimpje, het niet om het wel of niet slachten doet helemaal niet ter zake. Het gaat om het probleem wat een paard heeft of heeft gehad, de oorzaak van een mogelijke slachting.
En ik zie geen reden omdat in competitie verband te gaan brengen. Ik vind het geweldig dat Wouter dit paard gered heeft.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:53

Aqua, misschien kan je een keer jouw methode uitleggen?

Uitleg over LDR is uitgebreid op Bokt te vinden zo langzamerhand... Lips are sealed

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:54

benangelique schreef:
En hier word ik nou woedend om! Extreme duivel Denk je nou echt dat ik een paard, waar ik zielsveel van hou, ga rijden omdat ik er baat bij zou hebben? Als ik Nobi zou rijden om te presteren, wat wel mijn intentie is, had ik hem allang verkocht. Dan was ik niet aan het doortrainen (onder mijn niveau) geweest en had ik niet regelmatig qua training stilgestaan. Dan had ik een ander paard gekocht en lekker in de wedstrijdring gelopen!
Maar nee, ik weet dat mijn paard geen momentje pijn heeft en als hij dat wel heeft is dat met enkele dagen goed longeren volledig weg te nemen. Nobi gaat namelijk direct overeind als hij pijn heeft en dat heeft hij sinds ik deze trainingsmethode gebruik niet meer gedaan! Ik vind dit dan ook nogal kort door de bocht gesteld. Je zou eens moeten komen kijken en eigenlijk ook moeten voelen. Stel je hem niet achter de loodlijn in, laat hij niet los en zit je de volgende dag met de ellende. Het is van groot belang dat hij loslaat en als ik hem op deze manier super aan het lopen en pijnvrij kan houden, dan doe ik dat. Veel mensen veroordelen mij, mede een reden waarom ik geen wedstrijden meer rij. Het is namelijk niet leuk om van een stel leken die aan de kant van de wedstrijdring staan te horen dat je je paard aan gort rijdt, terwijl juist het tegengestelde waar is!

Niet boos worden... Ach gut
Goed te horen dat je je ambitie heb bijgesteld ten bate van het paard. En ik snap best waar het vandaan komt hoor. Wil er ook best eens opstappen, maar hoeveel dat zou helpen weet ik niet; heb meestal wel aantal keren rijden nodig om op een nieuw paard 'in te tunen'. Ik zou ook niet kunnen zeggen of je op een andere wijze dit paard pijnloos zou kunnen rijden. Dat betekend niet dat het dan bij een gezond paard de goeie weg is. Punt is, dat het rijden op zich een goede workout en massage voor het paard zou moeten zijn. Als een paard naast het rijden nog veel aanvullend medisch ingrijpen nodig heeft, is het voor mij de vraag of je zo'n paard moet rijden. Als je alleen je paard in de wei zou laten, heeft ie dan veel last?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:54

hmm...even off-topic misschien, maar krijgen we van kafue nog iets te horen...?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:55

Mireille1970 schreef:
Ik zal niet zeggen dat ik het een topper vind, maar hij is 10000x mooier en beter dan op die foto... en dat geldt ook voor de andere foto's... ze zijn er ook anders te vinden... Knipoog

Rubels, Idool, en Jazz werden als voorbeelden gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding
[img]http://www.horses-academy.nl/2004/pics/news/Jazz%20(v.Cocktail),%20Tineke%20BartelsLR.jpg[/img]

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:55

Sorry, hoor Mireille 1970 deze reactie vind ik niet op zijn plaats.

Het ging over het toepassen van het achter de LL rijden bij problemen. Wat ik aan wil geven hiermee is dat dat ook kan zonder het rijden achter de loodliijn. Dat was het verhaal. Jij haalt dat helemaal uit zijn verband.

En van waar je reactie met spot?

Kom eens kijken dan....dan kan je toch zien of ik dat werkelijk kan of dat ik heel bokt voor de gek houd?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:56

Ik verander niet het onderwerp, ik laat zien wat het ronde voor een paard kan doen.
Een paard wat uit onbalans zou zijn en volgens jouw mening overbelast, zou niet zo moeiteloos kunnen schakelen tussen het extreme sluiten en het verruimen.
Dàt hij dit zo moeiteloos doet komt voor een groot deel door het achter de LL trainen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:56

GAAN we weer.... Scheve mond

Wat me opvalt is dat men alleen maar de kennis van het gevreesde plaatje heeft. Volgens mij heeft het gros van degenen die negatief commentaar geven op deze manier van rijden nog nooit gezien hoe een dergelijke training aan toe gaat.

Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar de plaatjes van de TS: dit is slechts een klein onderdeel van....

Vergeten wordt dat men ook hiermee het ruggebruik wil stimuleren onder andere door een vlugger achterbeen te creeeren dmv de rug ronder te maken, zeg maar boller te maken.

En dat dit vlugge achterbeen bij elke oefening, zowel bovenin al onderin uitgevoerd kan worden.

Over klassiek gesproken: ook dit is bij de basis soms drama omdat men angstvallig (OOK bij het losrijden) de neus voor de loodlijn wil houden, met als gevolg dat het dier sterk wordt, de rug vasthoudt, etc etc en dus ook blessures van op kan lopen....

Wat betreft achter de LL: in mijn filmpje hieronder kun je zien dat tol ook steeds er wat achter loopt. Ondanks dat is de nek toch het hoogste punt. Bovendien is de aanleuning stil, wat m.i. ook zeer relevant mag zijn.