Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Oplossing= oorzaak + probleem. Op deze manier heb ik alle problemen die ik heb meegemaakt kunnen oplossen
Citaat:Mijn manier van rijden heeft helemaal niets met LDR te maken. Ik rijd mijn paarden om geen enkele reden achter de loodlijn. Uiteraard heeft iedereen begeleiding nodig, dat ben ik helemaal met je eens.
Aqua8horse schreef:Toch een vraagje: een paard wat je lager en langer rijdt, hoeft per definitie toch niet achter de loodlijn te lopen?
Aqua8horse schreef:Mijn mening baseer ik op 2 dingen. Namelijk door de logica van de bewegingen van het paard en mijn ervaring.
Aqua8horse schreef:Ik wil een onderscheid maken tussen het beleren van het paard en het leren dragen. Dat zijn 2 heel verschillende dingen in mijn ogen. Bij het beleren maak je het paard bekend met de hulpen. Bij de draagtechniek die ik bij ieder paard toepas, gaat het echt puur en alleen om het leren dragen. Je zou dat met Mensendieck kunnen vergelijken. En ik heb de ervaring dat dat wondelijk werkt. Die paarden krijgen hierdoor een goede balans en gebruiken hun rug goed. De bewegingen komen en blijven vanuit het paard komen en worden begeleid door de ruiter. Doordat het paard in balans loopt zijn de gangen standaard met schwung en tact. Ook merk je dat de impuls goed is op te wekken en te onderhouden.
Paardrijden is voor mij persoonlijk een proces wat ik heel bewust doe. Ik probeer dus heel bewust te voelen waar iets beter kan.
Aqua8horse schreef:Voor mij is een gedeelte van het paadrijden vergelijkbaar met een soort wislunde.
Oplossing= oorzaak + probleem. Op deze manier heb ik alle problemen die ik heb meegemaakt kunnen oplossen (dus ook bij paarden van anderen) Voorwaarde is wel dat de oorzaak
niet-medisch
moet zijn. Een probleem met een medische oorzaak is altijd het gebied van de dierenarts. Neemt niet weg dat een probleem/ blessure zich best medisch kan uiten(bv. kreupel lopen), terwijl de oorzaak toch niet-medisch is. Het dus een best ingewikkelde maar zeer interessante materie.
Persoonlijk heb ik er veel plezier aan om op deze manier met paarden bezig te zijn. Paardrijden krijgt voor mij ( en de mensen die inmiddels ook zo rijden) een extra dimensie omdat de uitdaging groter is. Je bent in staat om sneller problemen/ blessures te signaleren en je kan ze beter inschatten waardoor je ook zelf kan werken aan de oplossing.
. Aqua8horse schreef:Tyrza Ja, meerdere wegen naar Rome, denk ik
Toch los ik de problemen die jij beschrijft niet op met het rijden achter de loodlijn. En de paarden lopen net als jij ze beschrijft. Dus noodzakelijk is dat niet.
Toch een vraagje: een paard wat je lager en langer rijdt, hoeft per definitie toch niet achter de loodlijn te lopen?
Tyrza schreef:Aqua8horse schreef:Tyrza Ja, meerdere wegen naar Rome, denk ik
Toch los ik de problemen die jij beschrijft niet op met het rijden achter de loodlijn. En de paarden lopen net als jij ze beschrijft. Dus noodzakelijk is dat niet.
Toch een vraagje: een paard wat je lager en langer rijdt, hoeft per definitie toch niet achter de loodlijn te lopen?
Jawel, het gaat erom dat de gehele bovenlijn wordt opgerekt. als het paard voor de loodlijn blijft lopen, wordt de bovenlijn wel aangespannen, maar er blijft een bepaalde spanning omdat het paard het niet prettig vind om voor de loodlijn te moeten lopen.
Dit is overigens ook iets wat bij een opleiding als Deurne als normaal wordt beschouwd...
Aqua8horse schreef:Clitia: Het is niet alleen mijn ervaring. Het is ook de ervaring van de andere mensen die het zelf hebben ervaren. Het dus geen mening maar een ervaring in mijn ogen.
Aquoa8horse schreef:En ik weet heel zeker dat de paarden lopen met schwung en tact. Dat kan je heel duidelijk zien maar ook voelen. De impuls is eenvoudig op te wekken en te onderhouden. En je hebt helemaal gelijk iedereen heeft begeleiding nodig. Maar voelen en zien zijn nauw met elkaar verbonden.
) methode. Hmm... Apart. Aqua8horse schreef:Is wiskunde geen logica dan? Jouw redenatie kan ik niet helemaal volgen. Volgens jou reactie zou je de problemen alleen maar erger maken als je volgens deze "formule"werkt. Het tegendeel is juist waar! De problemen kan je hiermee allemaal oplossen zolang de oorzaak maar niet-medisch is. Ik heb nu 150 paarden (ongeveer) gedaan. volgens deze "formule" Alle problemen van deze paarden zijn opgelost. Van kleine problemen tot groot en van ernstig tot minder ernstig. En bij al die problemen kan je de oplossing logisch herleiden. Waardoor je de oorzaak van het probleem, logisch inzichtelijk maakt.
. Aqua8horse schreef:Tyrza en KL: als het goed is voor jullie paarden, moet je het gewoon zo doen. Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik geen andere oplossing zou hebben voor een betreffend paard. Maar op dit moment pas ik dat niet toe bij mijn paarden omdat die altijd geheel ontspannen zijn.

. Aqua8horse schreef:Hier moest ik echt heel erg om lachen. Laatst maakte ik namelijk foto's voor 'n vriendin van me, op wedstrijd. Zij reed op niet op haar eigen paard, maar op een andere. Het meisje dat 't andere paard vast reed, reed ook een proef. Ik heb van beiden foto's gemaakt. Mijn vriendin: misschien dat er, van de 30 geschoten foto's, 1 of 2 "goed" waren. Niet banketstaaf bedoeld, maar het ging voor geen meter (paard had andere gangen dan ze gewend was). Vaste berijder: van de 20 foto's waren er misschien 1 of 2 niet mooi. Ze waren een goede combinatie, en hebben niet voor niets de wedstrijd gewonnen met 10 punten verschil op de nummer 2 (die overigens ook goed reed).Het maken van een goede foto is een kunst op zich.
. (En je hebt nog steeds niet gezegd dat je wel les hebt, je praat erom heen. Daar trek ik mijn conclusies uit.)
Wat een verhaal zeg... Nou, ik hoop dat 't begrepen wordt.