"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:00

Off-topic: Dit heeft niets met commercieel te maken.
On-topic: Ik leg wat uit naar aanleiding van de reacties die ik krijg ten aanzien van het openingsverhaal. Net als iedereen die deelneemt aan dit topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:01

Ik vind dat er wel heel gevaarlijke uitspraken worden gedaan:
Citaat:
Oplossing= oorzaak + probleem. Op deze manier heb ik alle problemen die ik heb meegemaakt kunnen oplossen

Als ik hoofdpijn heb en breek een vinger dan zal ik mijn hoofdpijn ook niet meer voelen en heb ik een oplossing voor het probleem.... een beetje cru gezegd dan.
Oplossing vind je door de oorzaak weg te nemen en het probleem op te lossen.

Als ik moet gaan koffiedik kijken dan zal jouw manier van rijden en laten rijden op hetzelfde nivo belanden als LDR en/of traditioneel, mensen gaan kopieëren/nadoen er sluipen foutjes in omdat er geen of onvoldoende begeleiding is en de problemen zullen zich opstapelen..... tot de volgend Aqua8horse die een andere manier van rijden heeft....
er zijn geen paarden met problemen maar mensen dmet problemen.... en het is de mens eigen dat men op zoek gaat naar een oplossing die én zo goedkoop mogelijk is én weinig moeite kost én simpel is. op de uitzonderingen na.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:18

De oplossing vind je door de oorzaak te definieeren. En dan kan je het probleem gaan oplossen. Dat vormt dus de oplossing. Ik vind het dus in tegenstelling tot jou, helemaal geen gevaarlijke uitspraak. Het is ook niet een wet van meden en persen. Ik heb geprobeerd te beschrijven hoe ik rijd enhoe ik te werk ga.
In jouw voorbeeld heb je gelijk. Maar dat zie ik persoonlijk meer als het beste kiezen uit 2 slechten. Je blijft dus zitten met een probleem.
Misschien dat ik het dan niet goed omschreven heb maar ik bedoel met die uitspraak dat je ook echt de oorzaak wegneemt. En hem niet naar de achetrgrond schuift, want dat is in mijn ogen een beetje wat gebeurt als je het een met het ander oplost.

Mijn manier van rijden heeft helemaal niets met LDR te maken. Ik rijd mijn paarden om geen enkele reden achter de loodlijn. Uiteraard heeft iedereen begeleiding nodig, dat ben ik helemaal met je eens.

Ik denk ook dat de mensen (altijd onbewust) de oorzaak zijn van de meeste problemen bij paarden. En een oplossing hoeft helemaal niet duur te zijn, als je de problemen van het paard kan begrijpen. Daarom heb ik dit topic geopend. Mensen die het lezen herkennen misschien dingen en kijken daarom mogelijk anders naar hun paard of het probleem

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:26

Citaat:
Mijn manier van rijden heeft helemaal niets met LDR te maken. Ik rijd mijn paarden om geen enkele reden achter de loodlijn. Uiteraard heeft iedereen begeleiding nodig, dat ben ik helemaal met je eens.

Los van LDR is er met lopen achter de loodlijn niets mis. Sterker nog: soms is het noodzakelijk.

Ik heb nu een jong paard op stal die zijn spieren door zijn groei in zijn rug verkeerd ontwikkeld. Toevallig is mijn acupuncturist hiervoor gisteren langs geweest en vroeg mij hoe ik dit paard rijd.

Je merkt bij dit paard dat hij bovenin absoluut niet loopt. In de breedste zin van het woord. Hij vind dit dus niet prettig en kan het simpelweg niet.
Rijd ik hem lager en langer, dan laat hij uiteindelijk los, krijgt schwung en loopt door zijn lijf.

De acupuncturist juigde dit toe: voor de loodlijn rijden zou in dit stadium voor het paard funest zijn. Hij zei letterlijk dat je je paard hiermee kapot zou rijden. Dit uiteraard met het oog op het ruggebruik wat totaal nog niet ontwikkeld is, en waarme dus ook de balans niet tot zijn recht kan komen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:42

Tyrza Ja, meerdere wegen naar Rome, denk ik
Toch los ik de problemen die jij beschrijft niet op met het rijden achter de loodlijn. En de paarden lopen net als jij ze beschrijft. Dus noodzakelijk is dat niet.

Toch een vraagje: een paard wat je lager en langer rijdt, hoeft per definitie toch niet achter de loodlijn te lopen?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 19-05-05 08:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:45

Welke problemen beschrijf ik?

En voor de 100ste keer, ik rij nooit LDR

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:47

Dat berichtje was een reactie op Tyrza, RK. Zal het veranderen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:52

Zoals eerder gezegd, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Welke weg je neemt, hangt van ook van meerdere factoren af:

- bouw van het paard in combinatie met
- kracht en coordinatie van de bespiering

- houding en zit van de ruiter in combinatie met
- kunde op rijtechnisch vlak

- instructie

Wat Tyrza hierboven beschrijft is een geval van een tekort aan kracht en coordinatie om de 'dressuurhouding' , voor de loodlijn vol te houden. Het paard zal dus eerst in een voor dat paard makkelijkere houding moeten worden getrained, waarbij je het oprichten langzaam opbouwd. Aan houding en zit van de ruiter en kunde op rijtechnisch vlak hoeven we niet te twijfelen. Het is belangrijk dat de instructeur dit plan van aanpak ook volgt.

Wat nogal eens wil gebeuren bij veel amateursporters, is dat ze een matige instructeur treffen, die de signalen van het paard niet goed ziet. Op het moment dat het paard er lichamelijk niet toe in staat is om een bepaalde training te volbrengen, dan zal dat problemen gaan geven. Ook zijn er veel ruiters, die het plaatje zien van de succesvolle topruiter. Zij willen dit ook graag bereiken, het maakt niet uit hoe. Zij gaan dan bepaalde trainingsmethodes toepassen, maar op de verkeerde manier. Hier heeft de ruiter dus een probleem op rijtechnisch vlak. Ook dit gaat op den duur problemen geven.

Ik pleit er dan ook voor om naar het totaalplaatje te kijken: hoe staat het paard ervoor? Hoe staat de ruiter ervoor? Is er een geschikte instructeur? Als je dat duidelijk hebt kun je de training volgens een bepaalde manier starten. Het kan zijn dat je dat later aanpast, omdat er dingen veranderd zijn (bijvoorbeeld de kracht/coordinatie van het paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:53

Aqua8horse schreef:
Toch een vraagje: een paard wat je lager en langer rijdt, hoeft per definitie toch niet achter de loodlijn te lopen?

Natuurlijk niet. Een paard kan zijn hoofd op alle hoogtes houden en zijn hals op alle lengtes hebben zonder achter de loodlijn te komen. Probeer het volgende eens uit: Ga op handen en knieen zitten en buig je hoofd naar beneden met je kin vooruit. Doe hetzelfde nogmaals, maar druk je kin meer richting je borst. Ervaar nu het verschil. Wat voelt comfortabeler aan?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:04

Aqua8horse schreef:
Mijn mening baseer ik op 2 dingen. Namelijk door de logica van de bewegingen van het paard en mijn ervaring.

Jouw ervaring is een mening (iemand anders kan een soortgelijke situatie tenslotte anders ervaren). Net als iemand anders een andere logica kan hebben. Het was dus inderdaad een mening.

Aqua8horse schreef:
Ik wil een onderscheid maken tussen het beleren van het paard en het leren dragen. Dat zijn 2 heel verschillende dingen in mijn ogen. Bij het beleren maak je het paard bekend met de hulpen. Bij de draagtechniek die ik bij ieder paard toepas, gaat het echt puur en alleen om het leren dragen. Je zou dat met Mensendieck kunnen vergelijken. En ik heb de ervaring dat dat wondelijk werkt. Die paarden krijgen hierdoor een goede balans en gebruiken hun rug goed. De bewegingen komen en blijven vanuit het paard komen en worden begeleid door de ruiter. Doordat het paard in balans loopt zijn de gangen standaard met schwung en tact. Ook merk je dat de impuls goed is op te wekken en te onderhouden.

Paardrijden is voor mij persoonlijk een proces wat ik heel bewust doe. Ik probeer dus heel bewust te voelen waar iets beter kan.

Dan heb ik een vraag aan jou: neem jij les? Want er zijn zóveel dingen die je veel beter ziet dan voelt... En weet je zeker dat die schwung en tact er echt is? Of voelt 't maar zo? --> Daar heb je begeleiding voor nodig.

Aqua8horse schreef:
Voor mij is een gedeelte van het paadrijden vergelijkbaar met een soort wislunde.
Oplossing= oorzaak + probleem. Op deze manier heb ik alle problemen die ik heb meegemaakt kunnen oplossen (dus ook bij paarden van anderen) Voorwaarde is wel dat de oorzaak
niet-medisch

moet zijn. Een probleem met een medische oorzaak is altijd het gebied van de dierenarts. Neemt niet weg dat een probleem/ blessure zich best medisch kan uiten(bv. kreupel lopen), terwijl de oorzaak toch niet-medisch is. Het dus een best ingewikkelde maar zeer interessante materie.

Persoonlijk heb ik er veel plezier aan om op deze manier met paarden bezig te zijn. Paardrijden krijgt voor mij ( en de mensen die inmiddels ook zo rijden) een extra dimensie omdat de uitdaging groter is. Je bent in staat om sneller problemen/ blessures te signaleren en je kan ze beter inschatten waardoor je ook zelf kan werken aan de oplossing.

Oplossing = oorzaak + probleem is geen wiskunde, maar een vorm van logica. En een nogal vreemde logica, in mijn ogen. Want het probleem is wat je merkt, de oorzaak is de reden van 't probleem... Als je die samengooit, maakt je het probleem dus erger. Oplossing zou het tegenovergestelde van de oorzaak moeten zijn. Wiskundig gezien, zou dan het probleem -2 x oorzaak moeten zijn, wil dat kloppen in jou vergelijking. And we all know that's not true, don't we? Dan zou 'n paard namelijk beter moeten gaan lopen, als hij 'n oorzaak heeft Haha! .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:48

Aqua8horse schreef:
Toch los ik de problemen die jij beschrijft niet op met het rijden achter de loodlijn. En de paarden lopen net als jij ze beschrijft. Dus noodzakelijk is dat niet.

Jawel, het gaat erom dat de gehele bovenlijn wordt opgerekt. als het paard voor de loodlijn blijft lopen, wordt de bovenlijn wel aangespannen, maar er blijft een bepaalde spanning omdat het paard het niet prettig vind om voor de loodlijn te moeten lopen.

Dit is overigens ook iets wat bij een opleiding als Deurne als normaal wordt beschouwd...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:57

Tyrza schreef:
Aqua8horse schreef:

Jawel, het gaat erom dat de gehele bovenlijn wordt opgerekt. als het paard voor de loodlijn blijft lopen, wordt de bovenlijn wel aangespannen, maar er blijft een bepaalde spanning omdat het paard het niet prettig vind om voor de loodlijn te moeten lopen.

Dit is overigens ook iets wat bij een opleiding als Deurne als normaal wordt beschouwd...

@ Tyrza, ik ben het overigens helemaal met je commentaar eens, mij paard loopt de eerste 20 min. ook laag, rond en achter de loodlijn... Mijn paard wordt er lekker los en ontspannen van!! Ik dacht dat, dat de bedoeling van paardrijden is Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:02

En dat bedoel ik dus inderdaad, Knightloekie Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:08

CCCCorine, de vraag was naar aanleidng van een reactie van Tyrza waarbij het juist ging om het rijden achter de loodlijn. Vandaar.

Clitia: Het is niet alleen mijn ervaring. Het is ook de ervaring van de andere mensen die het zelf hebben ervaren. Het dus geen mening maar een ervaring in mijn ogen.
En ik weet heel zeker dat de paarden lopen met schwung en tact. Dat kan je heel duidelijk zien maar ook voelen. De impuls is eenvoudig op te wekken en te onderhouden. En je hebt helemaal gelijk iedereen heeft begeleiding nodig. Maar voelen en zien zijn nauw met elkaar verbonden.
Is wiskunde geen logica dan? Jouw redenatie kan ik niet helemaal volgen. Volgens jou reactie zou je de problemen alleen maar erger maken als je volgens deze "formule"werkt. Het tegendeel is juist waar! De problemen kan je hiermee allemaal oplossen zolang de oorzaak maar niet-medisch is. Ik heb nu 150 paarden (ongeveer) gedaan. volgens deze "formule" Alle problemen van deze paarden zijn opgelost. Van kleine problemen tot groot en van ernstig tot minder ernstig. En bij al die problemen kan je de oplossing logisch herleiden. Waardoor je de oorzaak van het probleem, logisch inzichtelijk maakt.

Tyrza en KL: als het goed is voor jullie paarden, moet je het gewoon zo doen. Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik geen andere oplossing zou hebben voor een betreffend paard. Maar op dit moment pas ik dat niet toe bij mijn paarden omdat die altijd geheel ontspannen zijn.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:34

Aqua8horse schreef:
Clitia: Het is niet alleen mijn ervaring. Het is ook de ervaring van de andere mensen die het zelf hebben ervaren. Het dus geen mening maar een ervaring in mijn ogen.

Een ervaring ís een mening. Dus een mening een ervaring.

Aquoa8horse schreef:
En ik weet heel zeker dat de paarden lopen met schwung en tact. Dat kan je heel duidelijk zien maar ook voelen. De impuls is eenvoudig op te wekken en te onderhouden. En je hebt helemaal gelijk iedereen heeft begeleiding nodig. Maar voelen en zien zijn nauw met elkaar verbonden.

Je ontwijkt de vraag --> ik neem aan dat je dus geen les hebt? Dus iedereen heeft begeleiding nodig, behalve jij, want jij hebt je revolutionaire ( Haha! ) methode. Hmm... Apart.

Aqua8horse schreef:
Is wiskunde geen logica dan? Jouw redenatie kan ik niet helemaal volgen. Volgens jou reactie zou je de problemen alleen maar erger maken als je volgens deze "formule"werkt. Het tegendeel is juist waar! De problemen kan je hiermee allemaal oplossen zolang de oorzaak maar niet-medisch is. Ik heb nu 150 paarden (ongeveer) gedaan. volgens deze "formule" Alle problemen van deze paarden zijn opgelost. Van kleine problemen tot groot en van ernstig tot minder ernstig. En bij al die problemen kan je de oplossing logisch herleiden. Waardoor je de oorzaak van het probleem, logisch inzichtelijk maakt.

Ja, wiskunde is logica. En daarom is "oplossing = oorzaak + probleem" geen wiskunde. Je bent het eens met mijn opmerking, dat de oplossing het tegenovergestelde van de oorzaak is? Nou, stel nou dat de oorzaak -8 is. Dan moet de oplossing 8 zijn. Om de redenatie te laten kloppen, moet het probleem 16 zijn. 8 = -8 + 16. Toch? Nou heb ik voor 't gemak even de oorzaak negatief gemaakt, omdat die "niet leuk is". Zo zie je in de som, dat het probleem dan dubbel positief moet zijn. En dat is in de werkelijkheid niet echt zo he? Meestal gaan paarden niet beter lopen als ze een probleem hebben Haha!.

Aqua8horse schreef:
Tyrza en KL: als het goed is voor jullie paarden, moet je het gewoon zo doen. Ik denk dat ik dat ook zou doen als ik geen andere oplossing zou hebben voor een betreffend paard. Maar op dit moment pas ik dat niet toe bij mijn paarden omdat die altijd geheel ontspannen zijn.

Maar gelukkig weet jij wel een andere oplossing voor het betreffende paard. Alleen kun je het niet uitleggen, of met bijvoorbeeld beeldmateriaal ondersteunen... Jammer, je zou heel bokt ermee kunnen helpen, als je 't goed uit had gelegd... Correct me if I'm wrong, maar je komt nu op mij over alsof je dit topic hebt gestart om te horen dat jij echt 'n onwijs goede methode hebt, en daardoor altijd gelijk hebt, en geen begeleiding nodig hebt. ("Zo komt 't op mij over" houdt dus in dat 't niet noodzakelijk zo hoeft te zijn!)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:51

Er gaan inderdaad meerde wegen naar rome en elk paard en elke ruiter heeft zijn/haar eigen manier van rijden en berijken samen met instructie het doel wat ze hebben gesteld.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:53

Nee, ik vind een ervaring geen mening.

Als ik zeg dat iedereen begeleidng nodig heeft, waarom zou ik daar zelf dan niet bij horen? Daarmee beantwoord ik toch direct je vraag al.

Nee, ik ben het niet eens met je dat de oplossing altijd het tegenovergestelde moet zijn van de oorzaak. En wat ik al eerder heb gezegd, ik kan daar alle problemen wel mee oplossen. En dat gebeurt op een logische manier, dus te verklaren en te begrijpen. Als jij het anders wil noemen, vind ik prima. Ik zie het als logica van de bewegingen van het paard waarbij je alle niet- medische onder controle krijgt.

Ik vind je reacties merkwaardig. Ik zeg dat ik dat voor mijn paarden niet nodig heb. Ik heb het helemaal niet over een oplossing voor andere paarden. En ik kan het prima uitleggen. Beeld materiaal moet van een goede kwaliteit zijn. Het maken van een goede foto is een kunst op zich.
De reden waarom ik dit topic heb geopend kan je lezen aan het begin en nog op enkele andere plaatsen. Dat jij dat op jouw manier uitlegt is prima, maar niet juist.

En dan nog dit: ik heb niemand nodig die mij verteld dat ik zo'n onwijs gave methode heb. Hoe kom je erbij om zoiets te denken.
Als ik wil zien of iets werkt, kijk ik naar het paard. Dat is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:04

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:48

Om terug te komen op de vraag 'Is paardensport eigenlijk wel sport': het feit dat hier zo'n discussie ontstaat over de manieren waarop bepaalde problemen opgelost kunnen worden, geeft al aan dat mensen bezig met het vergaren van kennis om zichzelf eventueel te verbeteren. Voor staat sport namelijk ook voor het streven je te verbeteren. Dat gebeurt hier duidelijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:11

??? er stond een ander bericht na mij Ja
Waar is dat heen?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:18

Je mag vinden wat je wil. Maar laat ik een voorbeeld geven. We nemen de volgende (niet-werkelijke) situatie:

Nederland en Duitsland staan tegenover elkaar in de finale van 't wereldkampioenschap voetbal. De scheidsrechter fluit lichtelijk in het voordeel van Nederland.

De Nederlanders zullen dit heel anders ervaren dan de Duiters. De Duitsers zullen hun verlies afschuiven op de scheidsrechter, terwijl de Nederlanders zullen vinden dat er eerlijk is gefloten, en ze op kwaliteit hebben gewonnen.

De waarheid zal echter ergens in 't midden liggen. Nederland kan gewonnen hebben op kwaliteit, doordat de Duitsers wat kwaliteit betrof waren teruggezet door de scheids (een rode kaart bijvoorbeeld). Of de scheids floot rechtvaardig, maar de Duitsers maakten meer domme overtredingen.

De Nederlanders en Duitsers ervaren dezelfde situatie, en toch komen ze er met eigen "ervaringen" vanaf. Hoe komt dat? Dat komt doordat de menselijke geest van nature al bepaalde "vooroordelen" heeft. Daardoor worden situaties niet meer objectief ingeschat. Dat is iets menselijks, en dat heeft iedereen. Dus is elke ervaring een mening: Jij meent iets zodanig ervaren te hebben.

De oplossing moet niet het tegenovergestelde zijn van de oorzaak? Je moet de oorzaak toch tegengaan? Dus de oorzaak omdraaien naar de oplossing? Dan is de oplossing toch het tegenovergestelde van de oorzaak? Of moet je het probleem bij de oorzaak optellen, om het op te lossen?

Weer een voorbeeld:
Een paard gedraagt zich "niet aardig" (probleem). Dit doet hij, omdat hij zich verveelt (oorzaak). Dan is de oplossing van het probleem toch, ervoor te zorgen dat hij zich niet meer verveelt (oplossing)? Vervelen is toch het tegenovergestelde van niet vervelen?

En zo gaat het, als je wat dieper kijkt, ook in meer ingewikkelde situaties ook.

Wat je bedoelt met de zin "oplossing = oorzaak + probleem", is dat je, om een probleem op te kunnen lossen, de oorzaak moet weten. Maar dat komt in je sommetje niet tot uitdrukking, en dat heb ik met de 8 = -8 + 16 duidelijk proberen te maken. In je sommetje zeg je namelijk, dat je, als je het probleem en de oorzaak bij elkaar voegt (dus je telt de verveling bij het onaardig zijn op), dan de oplossing hebt. Maar volgens mij maak je 't probleem dan dubbel zo erg. Er moet ergens een tegenovergestelde zitten. Leuk hè? Wiskunde? Haha!.

Je kan het prima uitleggen? Waarom is er dan helemaal niemand, die je goed genoeg begrijpt om te zeggen van "goh, je hebt best wel een punt"? Er zijn volgens mij veel meer mensen die denken van "ooh heb je weer wat revolutionairs bedacht?" dan mensen die denken van "goh, dat probeer ik toch ook maar eens". Maar, da's ook maar mijn ervaring hoor. Net zoals ik jou topic ervaar als een grote (mislukte) reclamepoging. Zo zie je maar weer: een ervaring is een mening, geen feit. Hoe ik erbij kom? Lees je posts eens objectief, of, nog beter, met een instelling van "goh, wat zal aqua8 nou weer verzonnen hebben?"

Aqua8horse schreef:
Het maken van een goede foto is een kunst op zich.
Hier moest ik echt heel erg om lachen. Laatst maakte ik namelijk foto's voor 'n vriendin van me, op wedstrijd. Zij reed op niet op haar eigen paard, maar op een andere. Het meisje dat 't andere paard vast reed, reed ook een proef. Ik heb van beiden foto's gemaakt. Mijn vriendin: misschien dat er, van de 30 geschoten foto's, 1 of 2 "goed" waren. Niet banketstaaf bedoeld, maar het ging voor geen meter (paard had andere gangen dan ze gewend was). Vaste berijder: van de 20 foto's waren er misschien 1 of 2 niet mooi. Ze waren een goede combinatie, en hebben niet voor niets de wedstrijd gewonnen met 10 punten verschil op de nummer 2 (die overigens ook goed reed).
Wat ik bedoel te zeggen, is dat (met de moderne fotocamera's) foto's maken 'n kwestie is van 'n druk op de knop. Hoe de foto uiteindelijk lukt, is afhankelijk van de combinatie. Als 't niet goed gaat, wordt 't ook geen goede foto. Als bij jou dus een goede foto maken al een kunst op zich is, moet je toch echt 'ns les gaan zoeken hoor Haha!. (En je hebt nog steeds niet gezegd dat je wel les hebt, je praat erom heen. Daar trek ik mijn conclusies uit.)

Wow! Wat een verhaal zeg... Nou, ik hoop dat 't begrepen wordt.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:23

Clitia: Wat heeft je reactie met het sportgehalte van paardensport te maken? Wat Aqua denk ik bedoelt is dat ze een foto wil die representatief is voor haar rijden en haar methode. Niet alleen maar een mooi plaatje. De foto moet moet verschillende technische aspecten goed weergeven, hij moet de visuele ondersteuning zijn bij haar uitleg. In zo'n geval kom je er niet met een mooi plaatje.

Ik persoonlijk vind de uitleg van Aqua heel duidelijk, maar ik ben dan ook op haar uitnodiging ingegaan om het aan den lijve te ondervinden. Iedereen die haar verhaal in twijfel trekt staat in zijn recht, maar het is een beetje kinderachtig om van je gelijk overtuigd te zijn en haar dat niet te gunnen.
Het argument dat de waarnemingen van Aqua maar een mening zijn is een beetje dubbel, de waarnemingen die zijn gedaan door mensen die Aqua hebben gezien zijn immers ook meningen.
Het verschil is dat alle positieve reacties op Aqua altijd de kop in worden gedrukt en aan de negatieve veel te veel waarde wordt gehecht, terwijl dat evengoed "maar" meningen zijn.
Het is heel makkelijk om onvoorwaardelijk aan je eigen mening te blijven vasthouden, als je gelooft dat je gelijk hebt, waarom ook niet. Maar gun een ander dat dan ook, Aqua heeft evengoed recht om bij haar standpunt te blijven en te blijven geloven in haar eigen methode en rijden. Ik en met mij vele anderen die stilzwijgend meelezen geloven wel in haar methode, onze paarden laten ons dagelijks ervaren dat het werkt en herinneren ons er zo aan wat ons heeft overtuigd.

Nu even on-topic aangezien het voorgaande meer met de sportiviteit van de paardensporters dan met de paardensport als sport te maken had:
Ik vind paardensport sport in die zin dat het ieders bedoeling is het paard te verbeteren en samen met het paard een steeds betere samenwerking en prestatie te bewerkstelligen. Met prestatie bedoel ik verbetering en niet zozeer prestatie in een wedstrijd.
Aan de andere kant vind ik het sportaspect ontbreken omdat er, weliswaar door onwetendheid, een hoop verkeerd wordt getraind en veel paarden onbewust juist slechter in plaats van beter gaan lopen. Niet alleen in de basissport, maar ook in de zogenaamde top sport.
Het is altijd sport in die zin dat er sprake is van beweging en verbetering van conditie, maar verder ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik geloof wel dat het ieders bedoeling is om met de paardensport als sport bezig te zijn, zelfs in de recreatie. Zoals ik al zei, het verkeerde trainen op welk niveau dan ook gebeurd volgens mij altijd onbewust, ik kan me niet voorstellen dat iemand tegen beter weten in zijn paard de vernieling in rijdt.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:14

ten eerste:
Paardensport is een olympische sport, dus een sport...

ten tweede:
als dammen en schaken al een sport zijn is paardrijden toch zeker wel helemaal een sport Tong uitsteken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:18

wat dacht je van darten? Tong uitsteken

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:49

Aqua...............Dit onderstaande stukje vind ik mooi geschreven maar er ontbreekt wat.
Hoe leer jij nu een paard dragen. draagtechniek heb je het over.
Wat is die andere weg???
ik vind het niet terug. Wat jij daar nu presies onder verstaat.
Wat jij dan anders doet als de meeste van hier.
Deze vraag hebben er al meerdere gesteld maar antwoord erop heb ik en anderen nog steeds niet.

En paardrijden vind ik dus echt wel een sport.

En zoals in alle sporten beoefent niet iedereen z'n sport zoals die sport bedoeld is. Met alle behoorende problems.
En dat problemen minder zouden voor komen in de recreatie???
In m'n ogen /ervaring dus echt niet. Komt alleen niet op de oppervlakte.
Denk dat er heel wat zielige gevallen ook in de recreatie te vinden zijn.

Even vooropgesteld dat ik dwang ook niks vind en ook denk ik dat je daardoor niet tot prestaties komt.
Wil ik toch wel even aanhalen dat sport dus wel eens spierpijn, grenzen verleggen inhoud.
Zowel bij de ruiter als paard. En jij haalde ergens een gespannen hoofd van het paard aan. Heb je de gespannen uitdrukking wel een bekeken van ruiters, ballerina's, gewichtheffers enz enz.
Uitdrukkingen het koste me bloed zweet en tranen zijn er niet voor niks.
Denk dat je in dromenland leeft als je beweert dat sport altijd ontspannen moet en kan zijn.

Denk trouwens ook eens aan fysio bij jezelf. Trouwens ook mensendick therapie. Als je andere spieren gaat aanspannen om bij het goede te komen loopt dat ook altijd niet in ontspanning.
Dat kost soms pijn.

Tis wel jammer dat we een paard onze goede bedoelingen niet kunnen uitleggen dat zou een hoop schelen maar we moeten hun het laten ervaren dat het door gebruik van die en die spiergroep hun werk hun bewegingen soepler verlopen.
En soms komt zo'n paard daar dan tegen in verzet omdat hij eerst gedwongen (rotwoord) wordt spieren te gebruiken waar hij het bestaan niet van had vermoed. Maar deze spieren zijn jammer genoeg nodig om hem sterker te maken om ons te dragen enz.
Om hem oefeningen te kunnen laten uitvoeren zonder blessures

Krijg een beetje het idee van jouw berichtjes dat jij beweert op een paard te gaan zitten en alles gaat vanzelf. door de draagtechniek??
Met elke training gaat niet alles vanzelf daar wordt voor gewerkt en als je dan nooit tegen een opstakel aan loopt dan kan ik niet geloven dat je de juiste spieren traint.

Heb nog zoveel meer maar laat ik nu maar eens eerst wachten op antwoord wat de draagtechniek nu is,

Goed, er lijkt geen andere weg……toch wel! Als je paard namelijk kan dragen heb je deze problemen allemaal niet. Sterker nog je paard zal veel gehoorzamer lijken omdat het dier graag met je wil samenwerken. Door de balans die dan ontstaat, kan je ook het uiterste uit je paard halen omdat het paard niet voortdurend zijn of haar balans hoeft te compenseren. Het paard zal dus ook meer geconcentreerd zijn. Ook de bewegingen zullen krachtiger en vloeiender zijn omdat er geen kracht verloren gaat in compenseren van de balans. Het paard kan dus werken vanuit ontspanning naar inspanning. Oefeningen kunnen met meer gemak nog correcter worden uitgevoerd. Door die balans heb je ook standaard schwung en tact in de bewegingen en is de impuls eenvoudiger op te wekken. De paarden hebben nog meer uitstraling en tonen nog meer.