allegra schreef:Ik ben het er absoluut mee eens dat je een rustige hand moet hebben, maar ik ben het er niet mee eens dat je eerst op een bepaald niveau moet rijden voordat je aan zo'n bit begint. Wel vind ik dat je natuurlijk een goede dosis ervaring en gevoel voor moet hebben, maar de een heeft dat al na 4 jaar ervaring, en de ander doet er 15 jaar over. Maar dat heeft niks te maken met het niveau waarop je rijd.
Allegra, ik ben het wel met je eens dat niveau niet afhankelijk hoeft te zijn van het aantal jaren dat je rijdt, maar ik vind dus wel dat je een bepaald niveau moet hebben (en dat hangt niet per se aan een wedstrijdklassering, wel aan ruitergevoel) voordat je met een dergelijk bit gaat rijden.
Persoonlijk zal ik eerst wat wisselen in verschillende soorten trensen (enkel, dubbel, ongebroken) voordat ik een ander soort bit zou overwegen, alleen al omdat je in de wedstrijdsport alleen met een trens mag starten. En ik heb in al die jaren nog nooit behoefte gehad aan een ander bit dan een trensvariant, tot ik ben gaan crossen. (even afgezien van Chestnut die ik hiervoor noemde).
En iemand die het gevoel heeft om met pelham te rijden, moet dat vooral doen. Ik heb meer moeite met de ruiters die denken dat gevoel te hebben en hem dan zo fijn vinden voelen op pelham omdat hij niet meer trekt. Dat geloof ik best ja, die hefboom werking maakt het bij dezelfde inwerking van de ruiterhand nu eenmaal een stuk scherper.
Kortom, ik vind een pelham - net als een slof - zeker niet per definitie slecht maar ik zie er ook niet zoveel toegevoegde waarde in.

)