Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:11

allegra schreef:
Ik ben het er absoluut mee eens dat je een rustige hand moet hebben, maar ik ben het er niet mee eens dat je eerst op een bepaald niveau moet rijden voordat je aan zo'n bit begint. Wel vind ik dat je natuurlijk een goede dosis ervaring en gevoel voor moet hebben, maar de een heeft dat al na 4 jaar ervaring, en de ander doet er 15 jaar over. Maar dat heeft niks te maken met het niveau waarop je rijd.

Allegra, ik ben het wel met je eens dat niveau niet afhankelijk hoeft te zijn van het aantal jaren dat je rijdt, maar ik vind dus wel dat je een bepaald niveau moet hebben (en dat hangt niet per se aan een wedstrijdklassering, wel aan ruitergevoel) voordat je met een dergelijk bit gaat rijden.

Persoonlijk zal ik eerst wat wisselen in verschillende soorten trensen (enkel, dubbel, ongebroken) voordat ik een ander soort bit zou overwegen, alleen al omdat je in de wedstrijdsport alleen met een trens mag starten. En ik heb in al die jaren nog nooit behoefte gehad aan een ander bit dan een trensvariant, tot ik ben gaan crossen. (even afgezien van Chestnut die ik hiervoor noemde).

En iemand die het gevoel heeft om met pelham te rijden, moet dat vooral doen. Ik heb meer moeite met de ruiters die denken dat gevoel te hebben en hem dan zo fijn vinden voelen op pelham omdat hij niet meer trekt. Dat geloof ik best ja, die hefboom werking maakt het bij dezelfde inwerking van de ruiterhand nu eenmaal een stuk scherper.

Kortom, ik vind een pelham - net als een slof - zeker niet per definitie slecht maar ik zie er ook niet zoveel toegevoegde waarde in.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:24

Ann schreef:
Citaat:
Net als een hond die je met een slipketting uitlaat. Met slip denkt ie er niet over om te trekken, die je de gewone halsband er aan doet ie het wel...

Nee hoor, mijn drie honden (2 Middenslag Keesjes en 1 Duitse Herder) lopen met slipketting, met gewone halsband en zonder halsband gewoon naast me. Dat hebben ze geleerd op de hondentraining. Net zoals mijn paard geleerd heeft er niet vandoor te gaan op een simpel trensje d.m.v. rijlessen...

Ik heb het ook niet over iederen hond, moet ik dat er nou echt elke keer expliciet bij zeggen...
Er zijn nou eenmaal paarden die het blijven proberen. De ene keer wel an de andere keer niet. Ze hebben niet allemaal hetzelfde karakter...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:26

Dat ben ik met je eens, en dan zijn er ook nog eens ruiters met een verschillende instelling/karakter. Iedereen moet doen wat het beste bij hem/haar en het paard past.

Ik ben ook absoluut niet tegen een pelhambit, maar voor ons heeft het geen toegevoegde waarde.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:30

Lielle, je hebt helemaal gelijk, precies wat ik zeg Haha!
Over de toegevoegde waarde, ligt er maar net aan hoe je paard is denk ik. Als ik zou moeten lopen vechten om hem stil te krijgen elke keer dat ie het in zijn kop krijgt, zou het veel waarde hebben minder moeite te hoeven doen. En veiliger zijn omdat je hem (eerlijk is eerlijk) sneller terug hebt. Precies zoals jij zegt in de cross.
Of het dan een pelham is of een pessoa...
Jij hebt hem nog op de gewone ring. Maar als je hem lager zou doen, zou ik toch liever een pelham hebben omdat je dan alleen in nood de tweede teugels er bij kan houden.

Ik heb alle respect voor mensen die er tegen zijn, maar kom dan wel met goede argumenten waarom, en niet met dingen als dat je je eigen paard gewoon op een trens kan rijden door les. Niet ieder paard is hetzelfde, en ja kan dan in mijn ogen ook niet vergelijken. Je moet naar het individu kijken Net als bij honden trouwens Knipoog )

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:33

Sorry Ann, had over je berichtje heen gelezen. Ik bedoelde je wel in mijn post, maar dat neem ik dan even terug Lachen
Bij deze is het dus gericht aan degene die er wel tegen zijn Tong uitsteken

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:37

Ruiters die zoeken te weinig naar de oorzaak van een probleem, ze lossen wel het gevolg op maar de oorzaak die zit er nog steeds..

Waarom is een paard zo heet? Of waarom valt het wel mee hoe heet het paard is, maar neemt hij gewoon spurts.

Op vraag nr 1 zijn verschrikkelijk veel antwoorden
medische oorzaken
de ruiter die het paard irriteeert
voeding
angst van het paard
karakter van het paard
En zo zijn er nog wel meer
Zal het denk je bij een van deze oorzaken de oplossing zijn om er een scherper bit in te hangen??
Misschien alleen als het dat stukje karakter is maar, over het algemeen kan je beter een andere manier van rijden eerst proberen dan er een ander bit in te hangen.

Op vraag nummer 2 zijn er weer meerdere oorzaken maar denk dat de twee grootste oorzaken angst (echt vluchtgedrag) of joligheid is.

Bij angst is het natuurlijk verschrikkelijk dom om er een scherper bit in te hangen, je maakt dan het arme beestje nog meer in paniek.
Bij joligheid kan het opzich wel vind ik, maar meestal haalt het weinig uit. Dat paard wil gewoon ff gaan en als je al in de trens al hangt dan zal hij, als hij aan het scherpe bit gewend is geraakt, ook door dat scherpere bit heen gaan. Bij deze oorzaak is ook weer een mogelijke oplossing dat je een andere manier van rijden neemt...

Dus oorzaak-gevolg, gedrag van een paard is een gevolg nooit een oorzaak.. Je haalt gevolg weg, maar de oorzaak blijft, dan is het probleem dus niet opgelost want je kan erop zitten te wachten opdat het probleem (de oorzaak) op een andere manier tot uiting komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:43

Allegra, ook een pessoa kun je met twee teugels rijden Knipoog Pelham is niet toegestaan in de wedstrijden, maar ik geef ook nog steeds de voorkeur aan een pessoa.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat je door te lessen Tong uitsteken die momenten dat hij het in zijn kop krijgt en en vertrekt kunt verminderen en zelfs kunt uitbannen Haha! Wat dat betreft zou een pelham voor mij buiten echt een tijdelijke oplossing zijn, als ik daar al aan zou beginnen. En ik zie - net als anderen - geen noodzaak om een pelham in de bak te gebruiken, ook al naait hij er een keer uit.

Maar waarom ben ik dus 'tegen' een pelham? Omdat het toch te vaak gebruik wordt door ruiters om hun eigen onkunde te compenseren. Dat is niet erg maar IMO is het wel handig om die onkunde te vervangen door kunde en dat kan toch echt alleen maar door les en door de gok een keer te nemen en op een lichter bit te gaan rijden *LOL*

En een toevoeging aan jen66, ik rijd dus met pessoa in de cross (met 1 paard) omdat je daar a) een hoog tempo rijdt en b) snel moet kunnen sluiten om de technische sprongen veilig te kunnen nemen. Pablo is in de cross zodanig vrolijk dat hij dat hoge tempo best wil lopen maar dat sluiten minder ziet zitten. En dat is enerzijds een manco in zijn basis (en mijn kunde) maar anderzijds ook het karakter waardoor hij altijd springt. En dan moet ik een compromis sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:02

Citaat:

Allegra, ik ben het wel met je eens dat niveau niet afhankelijk hoeft te zijn van het aantal jaren dat je rijdt, maar ik vind dus wel dat je een bepaald niveau moet hebben (en dat hangt niet per se aan een wedstrijdklassering, wel aan ruitergevoel) voordat je met een dergelijk bit gaat rijden.

Persoonlijk zal ik eerst wat wisselen in verschillende soorten trensen (enkel, dubbel, ongebroken) voordat ik een ander soort bit zou overwegen, alleen al omdat je in de wedstrijdsport alleen met een trens mag starten. En ik heb in al die jaren nog nooit behoefte gehad aan een ander bit dan een trensvariant, tot ik ben gaan crossen. (even afgezien van Chestnut die ik hiervoor noemde).

En iemand die het gevoel heeft om met pelham te rijden, moet dat vooral doen. Ik heb meer moeite met de ruiters die denken dat gevoel te hebben en hem dan zo fijn vinden voelen op pelham omdat hij niet meer trekt. Dat geloof ik best ja, die hefboom werking maakt het bij dezelfde inwerking van de ruiterhand nu eenmaal een stuk scherper.

Kortom, ik vind een pelham - net als een slof - zeker niet per definitie slecht maar ik zie er ook niet zoveel toegevoegde waarde in.

Dit vond ik erg goed omschreven.
En ik bedoelde bij nivo ook niet perse Z nivo, maar meer dat een ruiter echt wel wat verder is.
Vaak hang ik daar dan maar een labeltje van het wedstrijd gebeuren aan vast om het 1 en ander te verduidelijken.

Nu zie je gewoon te veel dat het om mensen gaat die niet eens winst in een B proef zouden rijden.
Niet dat daar de ambitie van die ruiters moet liggen, maar men mag zich wel afvragen waarom ze dat niet zouden kunnen op een gewoon bit.
Waarom ze meteen zo'n hefboom bit nodig hebben?
Elk paard, elk karakter, met elk verleden kan dat op een gewoon bit. (met een heel erge uitzondering daar gelaten)
Kan dat niet, ligt het nergens anders als bij de ruiter.
En ja, dat klinkt hard, maar ik zie het niet anders.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:59

Tuurlijk KAN elk paard op een gewoon bit, maar er zijn vast paarden die op een hefboom lekkerder lopen. Paarden die eerst voor de kar beleerd zijn ermee bijvoorbeeld, ik noem maar wat.
Lielle, wat je zegt dat je hem in cross snel terug moet kunnen nemen en daarom een pessoa gebruikt, waarom zou je om die reden in het bos geen pelham gebruiken? Daar moet je hem ook snel terug kunnen nemen, als er bijvoorbeeld net een fietser aan komt ofzo.
Wat rijden in de bak betreft met een pelham, ben ik ook niet voor. Maar neem jou situatie bijvoorbeeld met dat ene paard wat die liverpool (of zoiets) gewend wat. Dan moet je dat een beetje afbouwen, want als je er gelijk een trensje in zou hangen zou hij ook in de bak door het lint gaan, en dat kan toch best gevaarlijk zijn. En natuurlijk kan je met les het op een gegeven moment helemaal voorkomen, maar je moet toch ergens beginnen.
Ik heb het nu ook uitsluitend over mensen die hem goed gebruiken, om een goede reden. Niet over mensen die hun onkunde proberen te verdoezelen, of er stoer mee willen doen. Dat heb ik al eerder aangegeven. Ik heb het over mensen die er een probleem mee willen oplossen en dus streven naar een gewone trens. En over mensen die hem gebruiken om te kunnen reageren in situaties die niet vaak voorkomen. Als je van je paard weet dat hij er af en toe ineens vandoor schiet (gewoon omdat ie het in zijn kop krijgt, natuurlijk niet als hij lichamelijke problemen heeft, etc, of bang is, dat heb ik ook al eerder aangegeven) en je weet dat je hem met een pelham snel terug krijgt, en met een gewone trens niet, met alle gevolgens van dien, waarom niet? Zolang je in eerste instantie maar op de eerste teugel blijft rijden.
En natuurlijk kun je een pessoa met twee teugels rijden, maar het is niet de regel.
Ik zie er geen kwaad in zolang hij op een goede manier en om een goede reden gebruikt word.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:06

Allegra schreef:
Tuurlijk KAN elk paard op een gewoon bit, maar er zijn vast paarden die op een hefboom lekkerder lopen. Paarden die eerst voor de kar beleerd zijn ermee bijvoorbeeld, ik noem maar wat.
Lielle, wat je zegt dat je hem in cross snel terug moet kunnen nemen en daarom een pessoa gebruikt, waarom zou je om die reden in het bos geen pelham gebruiken? Daar moet je hem ook snel terug kunnen nemen, als er bijvoorbeeld net een fietser aan komt ofzo.

omdat ik buiten meer te zeggen heb over welk tempo ik rijd op welke plaats. En als ik er niet van overtuigd ben dat ik op tijd kan stoppen wordt er daar niet hard gereden. In de cross moet ik gebruik maken van dat karakter, met een gewone buitenrit hoeft dat niet.

Citaat:
Wat rijden in de bak betreft met een pelham, ben ik ook niet voor. Maar neem jou situatie bijvoorbeeld met dat ene paard wat die liverpool (of zoiets) gewend wat. Dan moet je dat een beetje afbouwen, want als je er gelijk een trensje in zou hangen zou hij ook in de bak door het lint gaan, en dat kan toch best gevaarlijk zijn. En natuurlijk kan je met les het op een gegeven moment helemaal voorkomen, maar je moet toch ergens beginnen.

en dat heb ik ook zo gedaan (en dan praat ik over een paar weken). Maar meestal zie je het andersom, van een gewone trens naar pelham toen *LOL*

Citaat:
Ik heb het nu ook uitsluitend over mensen die hem goed gebruiken, om een goede reden. Niet over mensen die hun onkunde proberen te verdoezelen, of er stoer mee willen doen. Dat heb ik al eerder aangegeven. Ik heb het over mensen die er een probleem mee willen oplossen en dus streven naar een gewone trens. En over mensen die hem gebruiken om te kunnen reageren in situaties die niet vaak voorkomen. Als je van je paard weet dat hij er af en toe ineens vandoor schiet (gewoon omdat ie het in zijn kop krijgt, natuurlijk niet als hij lichamelijke problemen heeft, etc, of bang is, dat heb ik ook al eerder aangegeven) en je weet dat je hem met een pelham snel terug krijgt, en met een gewone trens niet, met alle gevolgens van dien, waarom niet? Zolang je in eerste instantie maar op de eerste teugel blijft rijden.

en daar zit ons verschil. Ik vind een pelham op die eerste teugel ook al anders werken, en als die situaties maar zo weinig voorkomen (wegschieten bv) dan vind ik persoonlijk een pelham niet nodig.

Citaat:
En natuurlijk kun je een pessoa met twee teugels rijden, maar het is niet de regel.

hoezo niet? Ik zie dat echt wel vaker.

Citaat:
Ik zie er geen kwaad in zolang hij op een goede manier en om een goede reden gebruikt word.

Kwaad zie ik er dus ook niet in, net zo min als erg veel goeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:08

Citaat:
maar er zijn vast paarden die op een hefboom lekkerder lopen

Ik denk een heleboel
Maar je mag wel vraagtekens zetten bij het waarom

En in het bos neem ik geen vaste hindernissen, dus het preciese galop sprongen, meters, uitpassen hoef ik nooit.
Lielle wel, zoniet vlieg je over de kop over een vaste hindernis heen.
Persoonlijk vind ik dat een groot verschil.

En een paard dat op een tuigstang oid gereden is, is echt niet ineens levensgevaarlijk in de bak op een gewone trens hoor.
Dat valt allemaal wel mee.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:17

Veiligheid vind ik nog altijd het belangrijkste, zeker buiten de bak. Ik rijd buiten al jaren met een correctional ( western schaarbit ) . Ik rijd er ook endurance mee. Vorig jaar heb ik 1 rit met een simpel trensje gereden ( waarmee ik ook altijd dressuur rijd ) en dat is iets........ dat had ik niet moeten doen. Het liep allemaal vreselijk uit de hand en ik heb écht doodsangsten uitgestaan. ( met uitzicht op een 100 km weg waar we op af gingen )
Dus dan heb ik 2 keuzes. Of trainen totdat we een ons wegen en over een aantal jaar weer eens een endurance rijden. Of gewoon een goede rem meenemen. Dan kan er met een losse teugel gereden worden maar heb ik in elk geval een rem in geval van nood.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:01

Mee eens , zie ook een van mijn eerdere posten. Mijn paard was altijd met een stang gereden (onder de man en voor de wagen) en ik kon er prima mee met een trensje of bitloos over de weg en dressuur rijden, maar zo de bergen in was een ander verhaal en als je dan met afgrondjes te maken hebt, dan is het best eng om geen rem te hebben. Dat heb ik dus ook maar 1 keer gedaan op een bustrens...

Verder wil ik zeggen dat het nooit goed is om naar hulpmiddelen te grijpen om tekortkomingne van de ruiter te verdoezelen en een pelham hoort niet in de rijbaan thuis. Het is echt iets voor omstandigheden waarin een paard op snelheid moet werken en weleens erg enthousiast kan worden... Denk ik...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:06

en laat ik het nu 100 % eens zijn met Lusitana Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:26

Wow!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:32

*Grinnik* en ik ben het ook nog eens met Lielle eens Tong uitsteken
Wat een zin...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:43

Eigenlijk zijn we het met Cornelie eens... ere wie ere toekomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:56

Als er gereden word zoals Cornellie zegt, met losse teugel en alleen ingrijpen waneer nodig (en dat moet natuurlijk niet elke min. zijn) dan is er idd niets mis mee.

Maar die indruk krijg ik niet als ik bijv hier verschillende topics voorbij zie komen.
Het is dan ook niet alleen een remmer, maar een ook aan de teuel rijder enz.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:52

Jah maar Lielle, jij weet de oorzaak waarom jou paard tijdens de cross ff wat heter is dan in de rijbaan, dat spreekt ook natuurlijk best wel voor zichzelf.

Waar ik op duidde zijn dus de mensen die even wat te onkundig zijn om hun paard in de hand te houden (en daar bedoel ik niet 1 keertje ff er van doorgaan mee) die dan naar het scherpere bit gaan kijken. Wat voor bit maakt opzich niet eens uit.

Trouwens verschil tussen een D trens en een Bus of watertrens is dat een d trens nog ff wat meer inwerkt op de mondhoeken. Een watertrens ligt het meeste ''los'' in de mond dus dat is weer een scherpere inwerking dan een bustrens die over het algemeen lekker vast in de mond ligt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:09

runningkawa schreef:
Als er gereden word zoals Cornellie zegt, met losse teugel en alleen ingrijpen waneer nodig (en dat moet natuurlijk niet elke min. zijn) dan is er idd niets mis mee.

Maar die indruk krijg ik niet als ik bijv hier verschillende topics voorbij zie komen.
Het is dan ook niet alleen een remmer, maar een ook aan de teuel rijder enz.

En dat is nou precies wat ik steeds probeer te zeggen Haha! Zijn we het daar over eens iig Tong uitsteken
Alleen denk ik nog steeds dat je in de rijbaan ook wel een goede rem kan gebruiken, alleen dat je dus wel moet treven naar een trens, en de pelham afbouwend gebruiken, dus van een scherper bit naar een pelham, en niet van een trens naar een pelham.
Dubbele teugel aan een pessoa heb ik nog nooit gezien, maar ik geloof je direct hoor Knipoog
Nee, je hoeft buiten idd niet je galopsprongen te tellen enz. maar het is toch wel prettig dat als je paard er vandoor schiet 10 meter voor de openbare weg dat je hem dan wel snel weer terug hebt.
En als het een hele enkele keer gebeurt, lees 5 keer per jaar ofzo, zou ik er ook geen pelham in hangen. Maar als het toch wel elke maand een keer of twee gebeurt zou ik het risico niet nemen dat ie misschien over een klein kind ofzo heen rent.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:14

Owja, en de meeste paarden die altijd met stang/tuigbit gereden zijn niet levensgevaarlijk nee als je ze gelijk op een trens rijd. Maar sommige wel, en die moeten leren dat ze ook normaal terugkomen op een trens. En als het veiliger is voor jezelf, en daardoor ook voor je paard (als hij valt doordat je hem onbewust uit balans brengt bijvoorbeeld als ie gaat rennen in de bak) waarom geen pelham? Zo kun je het in stapjes doen, wat is daar dan mis mee?
Misschien hebben sommige ruiter het zelf ook wel nodig om meer vertrouwen in het paard te krijgen. En als ze goed met dat bit kunnen rijden zie ik er geen probleem in dat dat langzaam word afgebouwd ipv meteen een trens erin.
Even ter verduidelijking, als ik over mensen praat die met een pelham rijden, bedoel ik nog steeds mensen die er gevoel voor hebben en die er normaal mee kunnen rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:18

Ik denk dat die mensen die jij daar aanhaalt, in de meeste gevallen geen pelham nodig hebben.

En denk dat veel paarden niet leren terug te komen op een trens door de pelham.
Ze zijn slim genoeg te weten, wanneer welk bit inhangt Lachen

Zie je ook goed op concours en die ruiters maar rond schelden op iedereen en het paard Lachen
En ik denk dan, leer dan eerst thuis in de bak normaal te rijden, sta je hier ook niet zo voor joker Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:12

Nee, ze leren niet terug te komen op een trens door een pelham, maar ze leren wel terug te komen op een bit zachter dan dat ze hadden, en zo kan je dus doorwerken naar een trens.
En de meeste mensen hebben hem idd niet nodig, maar sommigen wel, en daar heb ik het over...
De ruiters die hun paard de schuld geven moeten zich eerst maar eens in zichzelf verdiepen Haha!
Maar soms zit het in het paard zijn karakter om te blijven uitproberen. Helaas komt dat veel minder vaak voor dan mensen claimen...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:50

Ik heb besloten dan de proef maar eens op de som te nemen en eens te gaan dressuren met een pelham. Dus niet als rem, zeker niet, maar als verfijning, ook om meer te kunnen verzamelen (dus ipv stang en trens). Geen discussie hier over of ik er wel aan toe ben.

Ik kies voor de pelham omdat ik dan véél goedkoper uit ben (slechts 1 bit, geen nieuw hoofdstel) en toch geen officiële wedstrijden start. Dat wil niet zeggen dat ik op een boscrossniveautje rijd! Nog een voordeel vind ik dat ik hier ook mee kan springen en crossen en buitenrijden dmv de teugel gewoon aan bit te maken of met pelhamriempjes te rijden. En voor dressuur er twee teugels aan te maken.

Welke pelham is hier nu meer geschikt voor?
- Gebroken pelham
- Gebroken pelham met rubber
- Ongebroken pelham
- Ongebroken pelham met rubber
- Ongebroken pelham met lichte boog voor beetje tongvrijheid

Zelf ben ik niet zo weg van rubber. Ik heb vernomen dat een gebroken bit paardonvriendelijker is dan een ongebroken. Maar mij lijkt persoonlijk een stang (ongebroken) veel sterker. En voor een ongebroken, neem je dan een met tongboog of niet?

En beste in combinatie met welke neusriem?
- hoge Engelse neusriem
- gecombineerde neusriem

Voordeel Engelse volgens mij: je kan onmiddellijk zien als hij zijn mond opent door te veel druk. Voordeel gecombineerde: Hij opent heel erg snel zijn mond, zelfs als de druk niet zo groot is op trens. Zo zou hij misschien de neiging hebben dit constant te doen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:13

goedkoper uit zijn vind ik een bullshit argument. daar ga ik niet eens over discussieren.

Blijft toch het veste als en een paard leert terugkomen op je zit i.p.v. op en bit en ik blijf er ook bij dat een pelham niet voor je standaard training bedoeld is zeker niet als je B/l niveau rijd.

Wat betreft het toepassen van een ander bit en in de ring op concours. Simpel. Thuis train je op techniek, afstanden schakelen lijntjes rijden etc. Onstspanning en concentratie zijn hiervoor balngrijk.
Maar in een cross of een parcours op redelijk niveau moet je paard toch dat beetje extra geven met name op hoger niveau Hij mag op concours heter zijn, feller zijn. Met een slome duikelaan kom je gen barrage in het Z door. maar met dat je paard feller is en wat heter op het hout gaat worden zal het ook eerder door een ophouding heen lopen vanwege de vrijkomende adrenaline en de felheid is het dan soms nodig om een paard met een scherper werkend bit toch bij de les te houden. En daar is het in mijn ogen ook voor bedoeld. Zeker met SGW's kan het voorkomen dat je een tussenstuk nagenoeg voluit kan gaan, ja en dan mag ie dus niet aan de kletter gaan, je moet echt op tijd weer terug anders ga je over de kop in het hout. Als je dan moet gaan rukken en trekken en zagen om je paard weer op grondtempo te krijgen dan wordt je niet blij.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan een pessoa en ik rijd dat dus altijd met 2 teugels, een op de gewone ring en een op die eronder, de mogelijke tweede ring heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.