Ha, dit topic leeft weer/nog! Ik dacht dat het al voorbij was 
muiltje schreef:pff, jee ik ben nu dit hele topic eens door aan het lezen. Het is ontzettend pittig geschreven en zeker als je niet genoeg onderbouwd bent op dit gebied, maar het is echt waanzinnig
Maar xyzutz2, wat doe je zelf voor studie dat je dit zo goed weet? Zou je er niet meer mee willen doen?
Mijn kennis voor 1 a 2 miljoen euro verkopen aan een multimiljardair die wat meer wil weten over hoe mensen en paarden, die rare beesten toch precies in elkaar zitten? Hmm, jawel. Kan er weer een shetlander bij. 
Ik denk regelmatig mee op bokt, zet als ik tijd heb af en toe een stukje op mijn website bij het gedeelte over het werken aan de lange teugel, wat zou ik er nog meer mee kunnen doen?
Citaat:
Ergens eerder in het topic werk ook verteld dat wanneer een paard 2x spierpijn heeft gehad in een bepaalde spiergroep dat hij zij de 2e of de 3e x uit zelfbescherming zichzelf vast houd. Datklinkt heel logisch, maar dat zou zeggen dat hij dit in feite nooit meer zou durven ontspannen of...
Zeg nooit nooit. Paarden en mensen overleven doordat ze een leerfunctie hebben, en dus kunnen veranderen en zich aan een veranderende situatie aan kunnen passen. Een paard dat bang is voor de trailer kun je ook weer leren om er op te stappen. Het kost wel tijd en vaak een verandering van strategie. Paarden zijn trouwens net als mensen ook geen domme beesten, ze kunnen ook selectief reageren. Iemand die eens bedorven slagroom heeft gegeten en vervolgens twee weken ziek was, zal misschien voortaan slagroom mijden, maar niet stoppen met eten in het geheel. Dat is namelijk survival-technisch niet echt aan te raden.
Je eet gewoon door, maar vermijdt datgene waar je slechte ervaringen mee had. Het is ook een bekend fenomeen dat ruiter A een gigantisch probleem heeft met de aanleuning van zijn paard, en dat dit probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt als de instructeur er op stapt - of nog erger, een totale beginner.
Het paard herkent een nieuwe ruiter, voelt eens even aan zijn handen en denkt dan 'hmm, misschien kan ik bij deze ruiter eindelijk mijn rug eens loslaten'.
Spierpijn hoeft niet alleen in je nadeel te werken.
Een paard dat altijd gespannen loopt, krijgt last van ledematen, rug, spieren en pezen. Ontspanning betekent het loslaten van spieren, recht zetten van de rug en evenwichtig belasten van de ledematen. Dat is iets wat elk paard onbewust zoekt, omdat dit gewoon een veel prettigere houding is. Als hij jou en jouw rijstijl echter direct associeert met hertenhals en holle rug, dan duurt het even voordat hij jouw nieuwe rijstijl 'gelooft', en je genoeg vertrouwt om je weer eens die ontspanning te geven.