Tips voor hoef katrol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guusje

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:40

Zep schreef:

Hij laat al die dieren in zo'n hoog tempo door de baan denderen dat je het ook al amper kunt zien, dat is ook een methode natuurlijk Knipoog

dit heb je ook lekker uit zijn verband gehaald. de meeste paarden lopen te traag en moeten dus meer voorwaarts van adb. maar dat is natuurlijk niet de oplossing, want dat is t rechtrichten (maar ja dat kun je iemand niet in een paar lesjes leren. adb reikt je dus iedere les weer een stukje vh geheel aan. je zou hem dus eens een langere periode moeten volgen, want dan begrijp je misschien wat adb precies doet. misschien wil je het ook wel helemaal niet weten, want daar lijkt t meer op.....
je houdt je ook zo hardnekkig vast aan die 2 filmpjes van rubel en troubadour. ik zie hetzelfde als jij hoor. maar ik weet ook hoe deze paarden gekreupeld hebben. en het is echt niet zo dat deze paarden weer zo lopen zoals ze op het filmpje lopen, omdat ze over hun tempo worden gejaagd. van troubadour weet ik dat ie uiteindelijk 100% zuiver weg is gegaan, dat heb ik namelijk zelf gezien. rubels heb ik na die opnames niet weer gezien, maar dat paard is zo verbeterd, t kan niet anders dan dat ie ook weer helemaal goed loopt.

en die paarden die volgens jou half kapot zijn, daar is niks mis mee hoor. ze hebben gewoon last van spanning in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:02

Guusje: ik ga afsluiten met de quote van VValar:

VValar schreef:
Probleem kan ik het niet noemen. Eerder een verlichting dat je niet met deze manke theorie bent opgezadeld.

En jou kom ik op concours nog wel een keertje tegen...

Tayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:38

Ik word altijd erg boos en verdrietig als ik de discussies lees over HKO.
Mijn paard had HKO, een 4. Hij stief van de pijn, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden. Ik heb hem in laten slapen en hem de rust gegeven die hij had verdiend na al die jaren. ik moet er niet aan denken dat hij met die pijn nog zonodig bereden zou moeten worden.

F

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:28

Citaat:
Ik word altijd erg boos en verdrietig als ik de discussies lees over HKO.
Mijn paard had HKO, een 4. Hij stief van de pijn, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden. Ik heb hem in laten slapen en hem de rust gegeven die hij had verdiend na al die jaren. ik moet er niet aan denken dat hij met die pijn nog zonodig bereden zou moeten worden.

Ik zie totaal geen reden om hier verdrietig of boos van te worden.

Je hoeft je heus niet te schamen of wat dan ook omdat je je paard hebt laten inslapen.

Elke eigenaar kent zijn paard het beste en zal gauw genoeg zien of het het waard is en of het paard een doorzetter is.

Ikk heb met mijn paard ook erg getwijfeld en ook gehuiverd.
Maar mijn doorslag was eigenlijk die ene avond (en wat voor avond!) dat hij spat zuiver door de bak liep terwijl hij een week daarvoor was afgekeurd.
Het was voor hem gewoon nog geen tijd. En ik ben blij dat ik die lessen ben gaan nemen.

Ik heb toen die keuze gemaakt maar misschien neem ik de volgende keer ook wel jou keuze.

Jij moet gewoon blij zijn dat je voor jezelf en vooral voor je paard de juiste keuze hebt gemaakt.

Daarnaast weet je nu wat er allemaal is , mocht je ooit nog eens een dergelijk geval meemaken.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:48

Ik dacht eigenlijk dat Tayla wat anders bedoelde.. Knipoog
Tayla schreef:
Mijn paard had HKO, een 4. Hij
stief van de pijn
, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden.

@ Tayla: ik begrijp wat je bedoelt.... ik ben er alleen nog niet over uit of ik het ermee eens ben... Er wordt hier zoveel gediscussierd, en over beide kanten valt wel wat te zeggen......gewetensvraagje...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:50

guusje schreef:
de pijnlijke plek zat volgens de da duidelijk in het hko gebied.
ben met mijn paard naar adb gegaan en kon door zijn aanwijzingen mijn paard weer rad laten gaan. alleen door recht te richten. ik hoefde niet eens het gewicht van zijn voorhand af te halen!!!!!!!! alleen de spanning uit de rug halen was dus voldoende om mijn paard weer rad te laten gaan.
mijn paard had dus helemaal geen pijnlijke plek in het hko gebied.

Dus geen HKO.......? Of wel? Zo niet, dan is deze discussie ten onrechte; het gaat hierover paarden met HKO en AdB. Een paard dat teugelkreupel is, heeft geen HKO.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:50

guusje schreef:
zep, jammer dat jij er zo tegen aankijkt, maar goed dat is jouw probleem.
het maakt t alleen wel duidelijk dat je weinig hebt begrepen van adb en zijn manier van lesgeven.

en alle normale paarden (zonder ernstige afwijkingen ) zijn idd potentiele lichte tour of gp paarden. je zult alleen niet met elk paard nummer 1 worden, want het ene paard is nu eenmaal sterker of beweegt ruimer van nature dan het andere paard
elk paard kan van nature de oefeningen die in de dressuur gevraagd worden, alleen wordt het paard het wel heel vaak verdomde moeilijk gemaakt door de ruiter......

Die van mij liep net nog te piafferen in de wei, na een gehele diagnonaal om de pas overgesprongen te hebben. Afgesloten met een piroutte Knipoog Nee sorry, gekkigheid. Maar ik ben het niet met je uitspraak eens. Je zal een paard in het wild NOOIT een piaffe zien lopen. Of netjes afgebogen vierkant staan. En flink verzameld galoperen. Of een rustig de hele woestijn al wijkend doorkruizen. Simpelweg omdat ze daar niks aan hebben. Eten, grazen, vluchten, en reizen. En dat reizen gebeurd in stap of hooguit draf. En nee, geen verzameld drafje. En nee, geen kont eronder. En nee, niet het koppie netjes waar wij dat graag zien. Dat hebben wij allemaal aangeleerd. Tuurlijk KAN een wild paard zijn koppie buigen, net zo zeer als een apporteren kan. Maar dat léren wij. Hond A gooit echt geen stok weg voor hond B.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:30

F
Ik wil graag de ervaringen horen van mensen die een jong onbeleerd paard hebben gefotografeerd voor aankoop (of voor begin van serieus werk) en toen achter een slecht straalbeen kwamen.

Wat hebben die mensen gedaan? En geen AdB, want paard is nog niet ingereden.
Bekappen, ok, maar is dat nodig bij een paard dat nog geen verschijnselen heeft? (zal vast helpen lijkt me)
Eggbars, ook niet verkeerd lijkt me.
Speciale training met beleren al dan dus, maar daar zijn de meningen weer over verdeeld, wel harde grond, geen harde grond, longeren?

Niet mee verder gaan is natuurlijk ook een optie. Als een jong paard (zeg 4 jaar) al een dergelijk slecht straalbeen heeft, kan daar weinig goeds uitkomen lijkt mij?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:39

Rhiannon schreef:
Ik dacht eigenlijk dat Tayla wat anders bedoelde.. Knipoog
Tayla schreef:
Mijn paard had HKO, een 4. Hij
stief van de pijn

, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden.

@ Tayla: ik begrijp wat je bedoelt.... ik ben er alleen nog niet over uit of ik het ermee eens ben... Er wordt hier zoveel gediscussierd, en over beide kanten valt wel wat te zeggen......gewetensvraagje...

Ik denk dat het ook per paard verschilt. Dierenartsen banketstaaf soms maar een end weg omdat ze eigenlijk niet weten wat er met het paard aan de hand is. Dit is ook bij Gracy gebeurd, ze zou door De Delta volledig afgekeurd worden en volgens Utrecht zou ze 6mnd op rust moetne ivm beschadigde wervels... Ze zeggen allemaal wat anders en achteraf had geen van hun gelijk want Gracy loopt onderhand weer lekker en ze zuiver als wat... *LOL*

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:02

NaVy! schreef:

Dus geen HKO.......? Of wel? Zo niet, dan is deze discussie ten onrechte; het gaat hierover paarden met HKO en AdB. Een paard dat teugelkreupel is, heeft geen HKO.

ben ik nou zo onduidelijk????
Volgens mijn da had mijn paard hko 4. Mijn paard heeft t gangbare onderzoek doorlopen. Mijn paard was zo kreupel, dat zag iedereen, dus de da begon met t verdovingsonderzoek om te kijken waar de pijnlijke plek precies zat. Het bleek dus in het hko gebied te zitten. Dus da foto´s maken en ja hoor, grote gaten in het straalbeentje dus hko4. Volgens de da had mijn paard geen toekomst meer en was t eerlijker om hem te laten inslapen....
ik ben naar adb gegaan en door hem heb ik mijn paard weer rad kunnen laten gaan dmv rechtrichten (en daarbij hoefde ik dus niet t gewicht van de voorhand te halen).

Dus: volgens da hko 4 vastgesteld, maar in les adb bleek mijn paard enkel en alleen last te hebben van spanning in de rug. Hko bestaat dus niet. Het is dus de spanning in de rug die de kreupelheid veroorzaakt en
niet de hko.

En nog even over de natuurlijke bewegingen van het paard. Die van mij maken wel wissels in de wei , niet hele series natuurlijk.... Maar er zijn zo vaak mensen die beweren dat hun paard niet kan wisselen, dat is dus onzin. Dat een paard in de natuur zich niet verzameld is ook niet waar. Als ze steigeren zullen ze toch eerst moeten verzamelen....
In de dressuurproef wordt t wat moeilijker gemaakt voor t paard omdat ie al die bewegingen gedurende een bepaalde tijd op commando van de ruiter moet uitvoeren. Maar t allermoeilijkste voor t paard is deze oefeningen uit te voeren met een ruiter op de rug die hem in de weg zit en dat gebeurd helaas maar al te vaak en op alle niveaus (ben niet de enige die dit zegt , henk nooren zei dat laatst ook in de paard en sport).
En navy , je weet toch wat de definitie van dressuur is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:46

Ik sluit me aan bij Guusje,voor de rest distancieer ik me van de discussie..ik weet wat ik weten moet en dat is belangrijk want daar kan ik m'n voordeel mee opdoen,ik zie het zo..je trekt gewoon uit alles wat,en op het eind weet je alles Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:06

Elisa2 schreef:
..je trekt gewoon uit alles wat,en op het eind weet je alles Haha!

Dat klinkt wel erg arrogant, maar ik begrijp wat je bedoelt. Maar zo werkt het toch niet. Je hebt nog altijd met een levend wezen te maken, en wat voor de een werkt, hoeft voor de ander nog niet zo te werken. Is met medicijnen zo, met voedingspatronen en uiteindelijk ook trainingsmethodes.

Neemt niet weg dat, als je eenmaal weet dat er andere trajecten zijn dan het tot nog toe door de DA aangegeven traject van anders bekappen, zooltjes, wiggen en uiteindelijke zenuwsnede of de allerlaatste gang, je deze in geval van altijd kunt uitproberen. Of je dat uiteindelijk ook doet is weer plan twee.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:45

Zep schreef:
Ik vind zijn methode niet direct iets bijzonders. De manier van rechtrichten die hij gebruikt dmv buitenstelling word door heel erg veel trainers gebruikt. AdB speelt alleen heel handig in op de psyche van zijn klanten.

Hier heb je zeker een punt!!!!! Dit is waarom hij ook zo populair is.. Er komt over het algemeen een apart slag volk dat vaak net een mm met de voeten boven de grond zweeft... Allemaal wanhopig.. En antoine "lost het wel even op"... Ik zie hem iedere maand aan het werk bij me op stal en vind het een goede methode... maar zeker niet zaligmakend....

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:52

Ik vind het zo jammer dat elk topic over dit onderwerp uitloopt in een wel/niet AdB discussie.

Volgens mij zijn de meesten het er wel over eens dat rechtrichten de basis is voor correct paardrijden.
Helaas kwam ik daar pas achter nadat er bij mijn paard RHKO (fase 3/4) was geconstateerd.
De opties die de dierenarts mij gaf, inspuiten en evt. zenuwsnede stonden mij vreselijk tegen.
Na een zoektocht op internet ben ik met mijn paard bij Marijke de Jong beland. Ze is een maand bij Marijke in training geweest (www.paardenbegrijpen.nl/training daar staat een fotoreportage van haar). Inmiddels heb ik sinds een half jaar min of meer regelmatig les van Marijke.
Mijn paard loopt lekker en zelf heb ik het gevoel dat ik opnieuw heb leren paardrijden.

En daar zit volgens mij het echte probleem. Er is een chronisch tekort aan goed opgeleide intructeurs in Nederland.
Van een instructeur heb ik begrepen dat het rechtrichten pas aan de orde komt in de tweede of derde fase van de Orun. Veel instructeurs komen niet verder dan de eerste fase en leren dus niets over rechtrichten. Laat staan dat ze het aan hun leerlingen kunnen overbrengen.

Maar ik wil ook graag even terug naar de vraag van de starter van dit topic. Wie heeft er nog meer tips?

Ik ben dus al bezig met rechtrichten. Mijn paard krijgt verder zoveel mogelijk beweging, in het werk en dmv weidegang/paddock. Ze staat op blote voeten en wordt bekapt volgens de "natuurlijk bekappen" methode.

Maar heeft iemand ook ervaring met voedingssupplementen zoals bijv. primeval?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:12

Bar, roep je AdB dan roep je rechtrichten. De methode AdB is niets anders dan dat. En Marijke de Jong is een pupil van AdB geweest, toch? Hoe wil je haar dan los van AdB zien?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:18

Cassidy schreef:
En Marijke de Jong is een pupil van AdB geweest, toch?

Ja dat klopt. Zij werkt voor zichzelf, ze heeft alleen breedere aanpak omdat ze ook naast klassieke rijkunst, freestyle werk doet, maar ook paarden die moeilijk geladen willen worden op trailers helpen enz. Maar als je haar site bekijkt, kun je dat zelf zien wat ze allemaal doet. Knipoog

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:55

Wat ik bedoel is dat het rechtrichten de basis is voor correct paardrijden en dat staat helemaal los van degene die lesgeeft.

Het maakt mij ook niet uit van wie ik het leer. Ik zou willen dat mijn eigen instructeur van bijvoorbeeld de rijvereniging veel meer aandacht besteedde aan rechtrichten.
Dat is helaas niet het geval en daarom ben ik het verder gaan zoeken.

Gelukkig voel ik mij heel erg prettig bij de manier waarop Marijke lesgeeft en daarom blijf ik daar voorlopig lessen.

Maar ik blijf erbij dat de discussie breder getrokken zou moeten worden. Nl. dat er door een gemis in de Orun te weinig goede instructeurs zijn in Nederland.

Weet iemand hoe het zit met de opleiding in Deurne? Hoe wordt er daar omgegaan met rechtrichten en klassieke rijkunst.

Een ding is zeker, nog AdB, nog Marijke of welke leerling dan ook vertelt iets nieuws. Dat probeer ik ook altijd duidelijk te maken aan mensen in mijn omgeving die sceptisch staan tegenover de manier waarop ik nu rijdt. Het is puur de klassieke rijkunst die helaas om de een of andere reden een beetje vergeten is lijkt het wel.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:55

joycje schreef:
Zep schreef:
Ik vind zijn methode niet direct iets bijzonders. De manier van rechtrichten die hij gebruikt dmv buitenstelling word door heel erg veel trainers gebruikt. AdB speelt alleen heel handig in op de psyche van zijn klanten.

Hier heb je zeker een punt!!!!! Dit is waarom hij ook zo populair is.. Er komt over het algemeen een apart slag volk dat vaak net een mm met de voeten boven de grond zweeft... Allemaal wanhopig.. En antoine "lost het wel even op"... Ik zie hem iedere maand aan het werk bij me op stal en vind het een goede methode... maar zeker niet zaligmakend....

Oke, dus jij vindt zijn methode niet zaligmakend? wat versta jij dan onder het woord zaligmaken? niet dat het heel veel paarden redt van de slacht blijkbaar......

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:04

Het feit dat er uit elk topic over HKO een discussie loopt, is te wijten aan degene die beweren dat AdB "de ENIGE oplossing is". Ik kan nu wel met honderd en een quotes aankomen, maar als je even terugbladerd zie je genoeg staan uit de mond van "1manier" (de naam alleen al doet mij fronsen...). Ik respecteer een ieders mening en manier, maar ik verwacht dat ook terug.

En dan distancieer ik mij nu uit dit topic. Simpelweg omdat het een ingewikkelde kwestie wordt waarin alles van elkaar afgekraakt wordt. Hou het liever gezellig.

Allemaal succes, met of zonder AdB.

Tayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:34

Rhiannon; er valt inderdaad voor beide kanten van deze discussie wat te zeggen. Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die hun paard toch weer goed krijgen bij zo'n slechte diagnose. Er wordt alleen zo ingewreven dat IEDER paard met hko beter kan worden en ik hoop niet dat de mensen die dit lezen zich hierin vastbijten, want het is gewoon niet altijd zo.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:24

Beste Tayla,
Ik vind het ten eerste heel moedig van je dat je hebt durven besluiten je paard te laten inslapen. Dat moet een verschrikkelijk emotionele beslissing zijn geweest.

Mijn paard heeft gelukkig nog nooit zo kreupel gelopen als jij hebt beschreven. Als dat wel het geval was geweest dan was mijn beslissing om haar in training te zetten niet zo makkelijk geweest.

Gelukkig gaat het nu goed met haar, maar het blijft wel oppassen. Ik moet echt heel consequent rijden en zolang ik dat doe gaat het goed.

Ik vind het wel jammer dat er zo weinig dierenartsen zijn die een andere manier van trainen als optie zien. Je wordt door de DA's al gauw in de medische hoek geduwd.
IK wil zeker niet beweren dat elk paard met HKO geholpen kan worden. Maar wel meer dan nu gebeurt. Mjjn paard was al de derde in korte tijd met HKO bij ons op stal en niemand heeft het advies gekregen om wellicht anders te gaan rijden. De meesten kregen het advies om de paarden maar te laten inslapen, terwijl ze niet altijd slechter liepen dan mijn paard.

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:45

Zep schreef:
Krijg ik straks weer een PB van de eigenaresse (...) maar het duidelijkste voorbeeld vind ik Hippo's Rubel. Ook bij het filmpje van Troubadour is het duidelijk te zien.

Wat ben JIJ volwassen bezig zeg! Slapen
Je laat duidelijk zien op respectvolle manier met een ander om te kunnen gaan. Verward
Laat de AdB aanhangers nu gewoon in hun waarde.
Als ik en velen met mij toch blij zijn met AdB? Laat ons dan! Boos!
Vind pas dat je er echt over kunt oordelen als je de training van zo'n paard van begin tot einde gezien/meegemaakt hebt. Wat zegt 1 dag clinic van AdB nu? Totaal niets. Dus verwijs ik al jouw verhalen naar het rijk van de zwatelaars! Hamer

MENSEN: ANTOINE DE BODT HELPT! NO CURE NO PAY!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:00

Corine schreef:
Zep schreef:
Krijg ik straks weer een PB van de eigenaresse (...) maar het duidelijkste voorbeeld vind ik Hippo's Rubel. Ook bij het filmpje van Troubadour is het duidelijk te zien.

Wat ben JIJ volwassen bezig zeg! Slapen
Je laat duidelijk zien op respectvolle manier met een ander om te kunnen gaan. Verward

Als je niet wilt dat je paard besproken wordt met betrekking tot een bepaalde trainingsmethode, moet je ook geen toestemming geven voor het plaatsen van filmpjes op internet... (dat heb ik je al eerder via PB verteld)

Ik kan er niet bij hoe mensen zo blij kunnen worden van hoe hun paard over de benen gaat. Ik vind het gros van de paarden op de filmpjes lopen om van te huilen! Dat je zelf niet kunt inzien dat je paard van verre van fris loopt vind ik ontzettend jammer. Ik geloof graag dat ze eerder nóg beroerder liepen, maar dat zegt nog niet dat ze nu zo briljant over de benen gaan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:07

Corine schreef:
Laat de AdB aanhangers nu gewoon in hun waarde.

Tja, hier moet ik dan nog even op reageren. Tuurlijk laten we jullie in jullie waarde. Als jullie zogenaamde rhko 4 of khko -of hoe jullie het ook willen noemen- paarden weer geweldig lopen, dan is dat alleen maar fijn voor zowel eigenaar als paard. Maar laat anderen dan ook in hun waarde en strooi niet met verhaaltjes over dat de Bodt dé manier is, de enige juiste. Vele -objectieve mensen- zijn het er gewoon niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 01:17

Ik ben het nog niet eens zo oneens met het concept an sich. Een slijmbeursontsteking kan heel goed genezen door andere belasting.

Ik ben het alleen niet zo eens met de manier waarop, de pretendenties die er gedaan worden, en ik vind de resultaten niet zo schokkend goed.

Mensen luisteren te graag naar wat ze willen horen.