Wie rijdt er met een mylerbit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie rijdt er met een mylerbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:09

Iets natuurlijk wel
Maar mensen moeten geen giga grote wonderen verwachten.

op elk bit is nageeflijk te rijden.
Maar als een paard een bit fijn vind, natuurl wel gemakkelijker.

maar heb je echt een groot Rt probleem, dan kom je bedrogen uit met een ander bit Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:12

runningkawa schreef:
Iets natuurlijk wel

op elk bit is nageeflijk te rijden.
Maar als een paard een bit fijn vind, natuurl wel gemakkelijker.

maar heb je echt een groot Rt probleem, dan kom je bedrogen uit met een ander bit Lachen

Heb je helemaal gelijk in, maar voor mij betekent dit bit dat ik voorlopig lekker nog niet met S&T hoef te gaan starten, Patos wordt al kriegel van een te dikke watertrens dus zou het erg prettig zijn als ik op deze manier ook de Z2 kan rijden zonder S&T.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:24

ik denk dat dit bit voor mijn paard ook verschil maakt omdat hij dunner is Haha! Mijn paard heeft een erg klein mondje, weinig ruimte Knipoog Ik heb hem er nog niet mee gereden, ga ik binnenkort doen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:46

runningkawa schreef:
Iets natuurlijk wel

Helaas werd dit wel zo beweert in een artikel over Myler bitten....

Neem probleempaard 1, hangt er een Mylerbit in, probleem opgelost.
Neem probleempaard 2, hangt er een Mylerbit in, probleem opgelost.
Neem probleempaard 3, hangt er een Mylerbit in, probleem opgelost.

Dit artikel duurt 4 pagina's lang. Dan wordt je toch echt bijna misselijk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:04

Het probleem van op een bit hangen of niet aannemen is (m.i.)dat je andere hulpen ook niet door komen. Probeer maar eens correct been te geven en je paard naar het bit te drijven terwijl meneer het gebruikt als een fopspeen of als winterwortel.

Pushen, trekken, grommen maar geen goede reactie. Nu kan mijn dochter eindelijk aan nageeflijkheid werken. Hij moet het bit opzoeken en niet dat zij hem erin trekt.

Je moet dus eerst wel heel zeker weten dat het probleem bij het bit(mond) ligt en niet b.v. bij je benen of je handinwerking. Bij ons was het de instructrice die als eerste opperde dat misschien een mylerbit voor Ulysses een uitkomst zou zijn. Je moet iemand vertrouwen, zij heeft ook als eerste met paard en myler gereden om te voelen of ze verbetering voelde. Pas toen mocht mijn dochter ermee rijden, eerst onder haar begeleiding.

En daar gaat het vaak fout, hang er een scherper bit in en je paard loopt als een zonnetje( van angst misschien wel, maar wat bomt dat?)
En dan maar doorgaan met vasthoudende handen( lekker trekken) en geen flauw benul krijgen wat nageeflijkheid nu inhoudt.

Wij hebben nu een myler en omdat het probleem echt aan het bit lag( te dik w.s.) werkt het goed, ze kan nu eindelijk met been doorkomen en dan reageert hij er ook op, een wonder.
Maar het is zeker een scherp ding en daarom zeker niet voor beginners.

Maar met een goed lesgeefmens ernaast, zeker een aanrader

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:32

Wat mij vooral is opgevallen is dat de mensen die tegen een mylerbit zijn dit vaak zijn omdat ze zo dun zijn. Maar mijn paard durft er veel meer naar toe te komen dan op mijn dubbelgebroken watertrens. Bovendien reageert hij veel relaxter op ophoudingen, terwijl hij op mijn watertrens nog wel eens wilde gaan panieken. En dan is het echt niet zo dat ik mijn bit achter tussen zijn kiezen trek, maar ik heb nogal een apart paard, dat zich nog wel eens heet maakt.

Ook werd er geloof ik gezegd dat het geen kant en klare oplossing is. En dat ben ik ook wel met die persoon eens, maar ik heb er toch echt ponys gelijk op zien nageven die op een gewoon bit niet willen nageven. Dus misschien is het voor sommige probleempaarden wel het wondermiddel. Al blijft het natuurlijk noodzakelijk om met een stille hand te rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 06:08

Die dubbelgebroken trensen hebben alleen de naam, zacht in de mond te zijn.

Of dat wel zo is durf ik zo langzamerhand te betwijfelen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:27

Nou dat idee heb ik dus ook, ik heb het idee dat mijn paard paniekig werd van mijn dubbelgebroken watertrens die in zijn gehemelte prikte.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:08

Zijn er ook paarden die niet goed op de Myler bitten reageerden?
Of is een Myler nu echt Het Bit? Voor zover dat bestaat Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:03

Volgens mij was er iemna d die het mylerbit te licht vond. En het daardoor niet prettig vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:39

Dubbel gebroken kan niet in het gehemelte prikken.
Enkel gebroken wel.
Maar al dat gewiebel in de mind vinden veel paarden ook niks,
En die paarden reageren ook erg goed op een ongebroken trens.
Alleen veel mensen denken dat die erg scherp is, maar dat is niet zo Lachen
En daar lijkt een myler bit ook op, dus denk vandaar de fijne ervaringen bij die groep paarden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:48

het bit wat ik heb is dubbelgebroken, maar toch een stang Haha! Er zit een kleine beweging in, niet te veel. Ik denk ook dat het daarom in een paardenmond rustiger ligt. Kwa gewicht is ie net zo zwaar als mijn dubbelgebroken bit Haha!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:57

hoi Knipoog
ik rij mijn paard op een K&K conrad 21mm dik
heb er een keer uit noot een K&K 14mm dik in gehangen en dat was geen suc6
mijn paard vint het niet fijn een dun bitje
gaat slaan met het hooft en schuimt niet meer
en wordt gewoon heel boos Huilen
maar met K&K 21mm dik geen probleem doet ze het al 3 jaar op.
ik rij nog steets op K&K 21 mm Haha!
En ik heb een vrindin die vindt de myler kij goed
ze rijd haar merrie er nu ongeveer 2 weken mee en gaat goed
en los en soepel in de kaak
ze doet er geen ander meer in.

groetjes Pling hoi
en wordt gewoon heel boos
ik rij nog steets op K&K 21 mm

groetjeshoi
en wordt gewoon heel boos
ik rij nog steets op K&K 21 mm

groetjes

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:57

ging iets niet goed

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:10

cornelie schreef:
Ik rijd met deze, Billy Allen, 39 euro:
Afbeelding

deze heeft wel een beetje de vorm van een d trens....

maar ik wil er eigenlijk ook wel een beetje meer info over...

die dingetjes in het midden ken je die draaien ofzo??
en hoeveel soorten bitten van dat merk zijn er???

en hoeveel ben je dan ongeveer kwijt aan zo een bitje..

en hoe scherp in de mond is dat bit voor een pony/paard??

greetz

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:15

Dat bit heb ik ook gekocht Haha! Het is eigenlijk meer een stang idee. Mn paard heeft hem nog steeds niet in gehad Haha! Vermoedelijk over 2 weken Knipoog Dan kan ik dus ook vertellen hoe die mij bevallen is Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:41

eindelijk was het dan zover, ik kon met mijn bitje gaan rijden!

na vele weken tobbe met de medische problemen die helaas om de hoek kwamen kijken, kon ik eindelijk na een paar keer gelongeert te hebben ook echt er mee gaan rijden.

ik ben eerst een stuk buiten wezen stappen en daarna kon ik de veleiding echt niet weerstaan om ook echt even te trainen en het ging lekker, zeker na zo'n lange tijd. het ging nog niet echt fantastisch ( had ik en mag ik ook echt niet verwachten na zo'n lange tijd) maar ik merkte wel verschil, een positief verschil. er zaten al echt hele fijne stukken bij en ik kon m best makkelijk rijden soms kwam hij er wel uit maar dat had meer met zijn ballans te maken.

ik denk dat ik er echt iets aan heb en dat er vooruitgang mee zal komen.

1 ding was zeker het was heerlijk om weer te rijden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:53

Even een schopje omhoog hoor... Ik ben inmiddels wel benieuwd naar nieuwe ervaringen.

Ik heb sinds afgelopen vrijdag een Billy Allan via Cornelie) en ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden...

Ik heb er vrijdag meteen les mee gereden. Tjalko liep heel erg fijn, alleen had hij op een gegeven moment zijn tong over het bit gewurmd. Dit doet hij echt ooit!
Zaterdag voor mezelf gereden en alhoewel de aanleuning beter was dan ooit, was hij ook erg aan het klooien met zijn tong. Vooral in stap was hij echt aan het spelen met het bit en zijn tong hing meer uit zijn mond dan hij erin was. In draf en galop was dit een stuk minder.
Gister had ik weer les en weer was Tjal zo aan het klooien met zijn tong. Hij liep echt super goed, ik had het volledig op 2 teugels en hij was compleet los door zijn lijf. Ik denk dus echt dat het spelen is en geen teken van protest. Maar dan nog, ik zit niet te wachten op een paard dat er een gewoonte van maakt om zijn tong uit te steken.

Ik heb zondag wedstrijd en sta nog een beetje in dubio of ik mijn dubbelgebroken bustrens weer in hang. Daar loopt hij eigenlijk ook heel fijn op en klooit hij (nog) niet zo mee. Aan de andere kant, hij loopt wel heel erg fijn op die Billy...

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:09

Mijn paard loopt echt veel stiller in zijn aanleuning. En ook heel fijn op twee teugels op dit moment, al durf ik niet te zeggen dat dat door het bit komt of gewoon omdat we er hard aan hebben gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Maar hij blijft wel veel meer naar mijn hand toe lopen terwijl hij met mijn dubbelgebroken watertrens er toch nogal eens vanaf wilde komen, zeker als hij wat heter werd.
Maar ook mijn paard gooide van de week tijdens mijn les ineens zijn tong over het bit, had hij al een jaar niet meer gedaan. Nou moet ik toegeven dat zowel mijn sperriem en mijn neusriem te los zaten en sinds ik deze weer gewoon wat strakker heb gedaan heeft Safier zijn tong op de plek gelaten.
Wel vind ik dat hij in galop het bit toch nog wel eens kan vastpakken. Nou is de galop ook gewoon een probleem bij ons en zou hij dit denk ik op mijn gewone bit ook doen. Maar de verhalen die de ronde doen over dat je paard een mylerbit niet kan vastpakken is naar mijn mening dus een beetje overdreven. Al laat hij mijn mylerbit wel weer makkelijker los.
Het enige echte nadeel vind ik dat mijn paard schuurplekjes op zijn wang krijgt van mijn watertrensmyler bit. En mijn paard is niet de enige, er zijn nog enkele paarden die met dit probleem te kampen hebben. Waarschijnlijk komt het doordat zijn velletje tussen de ringen in komt te zitten, krijgt hij dus echt schaafwondjes. Ik kijk het nog even aan, want mijn paard heeft het nog niet zo erg en de eerste 2 weken had hij hier ook geen last van, en anders probeer ik even een D-trens te regelen om te kijken hoe dat gaat.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:32

Ik heb mijn paard er gisteren met gelongeerd, en vandaag weer. Daarna er ff opgestapt. Ik moet zeggen, hij is rustiger met zn hoofd, en laat makkelijker los! Ook neemt hij het bit aan en loopt er lekker op te kauwen! Ik ga van de week echt rijden, en dan horen jullie weer van me Haha! (ik heb trouwens dan billyding, zo'n Dtrens Lachen )

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:56

die van mij heeft alijd al tong problemen gehad.

nu ik met een myler rij presteerd hij het nog wel eens om zijn tong erover heen te gooien, maar verder ben ik er zeer tevreden over. ik ben er heel erg blij mee. ik denk dat het vooral heel erg wennen is voor het paard.

maar ook naast positieve dingen heb ik ook gehoord dat meer paarden druk werden in de mond en daarom weer met een "normaal" bit werden gereden.

ik zou het gewoon een tijdje proberen en kijken of het veranderd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 06:07

De instructrice heeft er laatst opgezeten en die vond de mond nu buitengewoon smakelijk!!
Dat is wel anders geweest.

Maar onze myler was wel te groot, ga niet af op de maat die erop staat, neem een eigen bit mee en leg hem erlangs. Anders kost het je 2 mylers..

Iemand een grote myler nodig? PB me dan maar.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:57

Patos heeft de eerste keer dat ik met mijn Billy Allen reed ook haar tong erover heen gekregen, dat had ze nog nooit gedaan. Maar volgens mij was het voor haar ook een beetje wennen, daarna heeft ze het iig nooit meer gedaan. Het is wel van belang om bij het indoen van het bit even een keer te checken of ie op de tong ligt, achteraf had ik bij het indoen van het bit al lopen slapen.
Patos is veel lekkerder los in haar lijf en veel soepeler in de kaak, ze schuimt als een tierelier en speelt lekker met het bit, allemaal dingen die ik met een gewone dubbel- of enkelgebroken trens lang niet zo sterk heb ondervonden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:47

Ik heb gister weer met de Billy gereden en ik wordt langzaamaan steeds positiever. Hij heeft gister een stuk minder geprobeerd zijn tong naar buiten te werken en vooral in draf krijg ik hem heel mooi van mijn hand af. Ik vind alleen die Billy wel erg piepen en ook al roestplekjes vertonen... Hij is een stuk goedkoper dan een Myler, maar ik denk ook van mindere kwaliteit.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:49

Piepen? Dat doet die van mij niet. Die roestplekjes zijn juist kenmerkend voor het materiaal: sweet iron, dat bevordert juist het kauwen. Tenminste, dat is mij verteld.