Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:52

Het zou fijn zijn als men het eigen referentiekader even los zou kunnen laten bij het reageren op anderen.

Er zijn veel verschillende types paarden, leeftijd, graad van africhting, bloederigheid zijn allemaal factoren die meespelen bij de aanpak van het paard.

Wat werkt voor paard A hoeft dat niet te doen voor paard B.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:56

gijsenkim schreef:
Jouw paard is 15 Haha! Haha! Haha!

Ik rij over het algemeen 3, 4, 5 jarige Haha! Haha! Haha!

Maargoed het is duidelijk dat ik er niks van begrijp Haha! Haha! Haha! hoe dat nou zit met beleren .......

Leg het mij nog maar een keer uit hoe ik een hete 4 jarige in de snijkou 10 minuten braaf laat stappen EN dat er geen spanningsopbouw is....... EN dat zowel ik als het paard ongeschonden uit de strijd komen......... Graag, ik zou niks liever willen als rustig 10 minuten kunnen stappen...... dus TEACH me ........ en leg het me uit HOE ik dat precies voor elkaar krijg....... En als ik het dan nog niet snap, misschien wil een van jullie het me dan wel voordoen???? Ik heb er op dit moment 3 onder het zadel die heel fris zijn nu...

Tja het enige wat ik heb te zeggen: leer je paard eens respect te krijgen voor je. Of die 15 of 4 is interesseert me geen reet, hij moet gewoon stappen als ik dat wil. En een 4 jarig paard leert nu eenmaal sneller (volgens de meeste onder ons) . Enneh...ik stap gerust op een druk paard hoor en rijden op een 4 jarige wil niet zeggen dat je dan beter blijft zitten...het is de kunst om op elk paard te blijven zitten...of die nu als 4 jarige een bok geeft of als 15 jarige...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:58

Geloof me, alle paarden waar ik mee werk hebben upmost respect voor me Haha! Haha! Haha! Echt waar, of het nou paarden van lesklanten zijn of paarden die ik onder het zadel heb.......... respect is het probleem niet.

Maargoed, Nu graag de uitleg hoe ik dat moet doen........ hoe ik 10 minuten met een heethoofd kan gaan stappen........ DAT wil ik graag horen Haha! Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:07

gijsenkim schreef:
Geloof me, alle paarden waar ik mee werk hebben upmost respect voor me Haha! Haha! Haha! Echt waar, of het nou paarden van lesklanten zijn of paarden die ik onder het zadel heb.......... respect is het probleem niet.

Maargoed, Nu graag de uitleg hoe ik dat moet doen........ hoe ik 10 minuten met een heethoofd kan gaan stappen........ DAT wil ik graag horen Haha! Haha! Haha!

Ja hoe leg ik dat uit. Ik zal als voorbeeld een jonge merrie noemen van een vriendin. Als ik daar zaterdags opga (na een week stil te staan) omdat zij het niet durft dan stap ik erop, lange teugel en ik ga gewoon rustig over de hoefslag rijden. Wil ze dan toch wegspringen ofzo dan laat ik halthouden, beloon haar en stap weer verder. Ik ga haar echt haar zin niet geven. Met mijn paard precies hetzelfde, die is dan als 15 jarige, wat beter op de stemhulpen maar voel ik daar spanning dan beloon ik hem en zeg ik gewoon even HO. Dan staat hij direct stil, snuift een beetje en stap weer verder als die even stil staat. Ik hoef daar niet iets speciaals voor te doen, behalve consequent te zijn. Als mijn paard een keer schrikt dat neem ik hem terug, beloon hem en rijd er middels een volte weer langs. Als mijn paard dus alleen al de neiging heeft om eens maf te doen dan ga ik halthouden, laat hem even rondkijken en beloon hem...dat is voor allebei al genoeg...en over Haflingers begin ik maar niet want die zijn vaak "rustiger".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:15

Hermesdeux schreef:
Ja hoe leg ik dat uit. Ik zal als voorbeeld een jonge merrie noemen van een vriendin. Als ik daar zaterdags opga (na een week stil te staan) omdat zij het niet durft dan stap ik erop, lange teugel en ik ga gewoon rustig over de hoefslag rijden. Wil ze dan toch wegspringen ofzo dan laat ik halthouden, beloon haar en stap weer verder. Ik ga haar echt haar zin niet geven. Met mijn paard precies hetzelfde, die is dan als 15 jarige, wat beter op de stemhulpen maar voel ik daar spanning dan beloon ik hem en zeg ik gewoon even HO. Dan staat hij direct stil, snuift een beetje en stap weer verder als die even stil staat. Ik hoef daar niet iets speciaals voor te doen, behalve consequent te zijn. Als mijn paard een keer schrikt dat neem ik hem terug, beloon hem en rijd er middels een volte weer langs. Als mijn paard dus alleen al de neiging heeft om eens maf te doen dan ga ik halthouden, laat hem even rondkijken en beloon hem...dat is voor allebei al genoeg...en over Haflingers begin ik maar niet want die zijn vaak "rustiger".

Okeee........ ten eerste beloon je ongewenst gedrag, het wegspringen.......... dat zou ik dus zowizo nooit doen.... ik verkies het op te losen en voorts te negeren...... niet straffen maar zeker niet belonen.....

Dus jij zegt dat het paard minder schade oploopt van het wegspringen als van een gecontroleerde galop, dat haal ik uit je verhaal........

Zo een paard springt dus een keer of 10 weg in die tien minuten die je eigenlijk moet stappen......... en dat is dus beter voor de doorsmering dan rustig in een handgalop de baan doorgaan???

net zoals ik bijvoorbeeld net mijn bed uitkom en dan ipv te joggen maar om de minuut een sprintje trekken........

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:16

Hermesdeux schreef:
gijsenkim schreef:

HOERA!!!!

Maar dat werkt niet hoor, en zeker niet bij jonge en vooral hete paarden! Dus sorry, het licht heb je niet opnieuw uitgevonden, dat blijkt wel Bloos !

Ik ben het helemaal met het commentaar van Apple eens, misschien dat we allemaal de zaak dan eens vanaf een ander punt kunnen belichten! Ik bedoel maar, het verschil tussen een druk heet paard, een koudbloed van bijv. Kafue en de pony van Hermesdeux is toch echt te groot om daar vergelijkingen, laat staan aanpakken op te vergelijken!

Lighten up people.... Haha!

Overigens ben ik het nog steeds volledig eens met G&K, dat mag duidelijk zijn!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:20

[

[/quote]

HOERA!!!!

Maar dat werkt niet hoor, en zeker niet bij jonge en vooral hete paarden! Dus sorry, het licht heb je niet opnieuw uitgevonden, dat blijkt wel Bloos !

Ik ben het helemaal met het commentaar van Apple eens, misschien dat we allemaal de zaak dan eens vanaf een ander punt kunnen belichten! Ik bedoel maar, het verschil tussen een druk heet paard, een koudbloed van bijv. Kafue en de pony van Hermesdeux is toch echt te groot om daar vergelijkingen, laat staan aanpakken op te vergelijken!

Lighten up people.... Haha!

Overigens ben ik het nog steeds volledig eens met G&K, dat mag duidelijk zijn!
[/quote]

Toch jammer dat allebei de paarden toevallig volbloed zijn...gaat ook vooral niet op als het een koudbloed is...zeg er duidelijk bij dat ik over de Haflinger maar niet begin...om dit soort reacties te voorkomen[/quote]

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:25

viewtopic.php?f=10&t=373763&hilit=

Hier heb je een hete haf, deze kan je echt niet stappen met dit weer....... ze gaat alleen maar dribbelen en wil constant weg.... Syl heeft dus ook in draf losgereden.........

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 14:29

Het lijkt me dat je dat heethoofd zijn overvloedige energoe af moet laten vloeien zonder belasting, even los laten lopen in de bak is beter dan onder deman galloperen.

Het gaat ook niet perse om respect en dergelijke. Een paard moet gewoon luistere net zoals niemand het wil dat een paard al dansend met je mee loopt naar de weide omdat het koud is of je aan de kant smijt zodra de boxdeur open gaat.

Het is een kwestie van leren luisteren. Een paard wordt niet als vijftienjarige geboren hoor. Die doorlopen ook de fase van inrijden, trainen.
Dat niet iedere ruiter het paard na de inrijfase verkoopt is aan de ruiter. Mijn eigen paard is bij mij geboren en die heb ik zelf ingereden en opgeleid tot daarwaar die nu staat. De andere paarden staan allemaal te koop en die worden verkocht als er een koper komt. Maar luisteren moeten ze allemaal stuk voor stuk.Nee is nee en blijft nee. Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.

De een klinkt dit ongeloofwaardig in de oren de ander niet. Maar zo is hoe het ons geleerd is en wordt en zo brengen we het op de paarden over.

En nogmaals mijn vraag was alleen maar dat mijn paard zo stoer is als het koud is en dat hij er moelijker door komt.
Okee er stond dan wel hoe los te rijden als het koud wat maar eigelijk vroeg ik om tips om door de stoerheid heen te komen.

En wie verzint er nu weer dat ik een koudbloed heb?
Ik heb een KWPN-er van Gentleman * Rubinstein. Daaar is niks koudbloeds aan.

En mijn paard schrikt ook wel eens , simpel doorpareren en naar stap terug.
Niet ieder paard wordt braaf geboren en niet ieder paard leert braaf lopen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:32

Kafue schreef:
Het lijkt me dat je dat heethoofd zijn overvloedige energoe af moet laten vloeien zonder belasting, even los laten lopen in de bak is beter dan onder deman galloperen.

Het gaat ook niet perse om respect en dergelijke. Een paard moet gewoon luistere net zoals niemand het wil dat een paard al dansend met je mee loopt naar de weide omdat het koud is of je aan de kant smijt zodra de boxdeur open gaat.

Het is een kwestie van leren luisteren. Een paard wordt niet als vijftienjarige geboren hoor. Die doorlopen ook de fase van inrijden, trainen.
Dat niet iedere ruiter het paard na de inrijfase verkoopt is aan de ruiter. Mijn eigen paard is bij mij geboren en die heb ik zelf ingereden en opgeleid tot daarwaar die nu staat. De andere paarden staan allemaal te koop en die worden verkocht als er een koper komt. Maar luisteren moeten ze allemaal stuk voor stuk.Nee is nee en blijft nee. Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.

De een klinkt dit ongeloofwaardig in de oren de ander niet. Maar zo is hoe het ons geleerd is en wordt en zo brengen we het op de paarden over.

En nogmaals mijn vraag was alleen maar dat mijn paard zo stoer is als het koud is en dat hij er moelijker door komt.
Okee er stond dan wel hoe los te rijden als het koud wat maar eigelijk vroeg ik om tips om door de stoerheid heen te komen.

En wie verzint er nu weer dat ik een koudbloed heb?
Ik heb een KWPN-er van Gentleman * Rubinstein. Daaar is niks koudbloeds aan.

En mijn paard schrikt ook wel eens , simpel doorpareren en naar stap terug.

Sorry Kafue, maar dan is er toch een klein dingetje wat ik anders zou doen: het losgooien van je paard. Bloos . Dit geeft nog meer kans op blessures vanwege maffe capriolen e.d. Ik zou dan nog eerder kiezen voor longeren zodat je nog wat te zeggen hebt over je paard of even in de stapmolen of langs de straat (aan de hand) gaan lopen.

Ow ow...wat een verschil toch allemaal...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:37

Kafue schreef:
.

Ik vind het niet erg als een paard naast me danst..... zolang hij naast me blijft en mijn ruimte respecteert mag hij doen wat hij wil, al gaattie de samba dansen, mij aan de kant smijten is goed voor een holpieper, en er is er tot nu toe niet eentje geweest die dat niet feilloos aanvoelde

Dat meeeeeeeen je niet??? Echt worden ze niet allemaal zo braaf geboren dat je er gelijk maar 10 minuten mee kan gaan stappen????

(sorrie als dit te sarcastisch is)

Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.
Heb ik op enig moment gezegd dat de galop van het paard uitkomt dan ???
IK galopeer aan, NIET het paard

Aangaloperen is er een van Haha! Haha! Haha!

Nogmaals.......... Dit meeeeeeeen je niet....

Maar met die stelling komen we al een heel eind

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:40

kafue schreef:
Maar luisteren moeten ze allemaal stuk voor stuk.Nee is nee en blijft nee. Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.

Dit stukje haal ik er even tussenuit.

Ik denk dat iedereen in dit topic dat ook aangeeft.

Het enige verschil wat ik uit dit topic haal is dat sommigen er voor kiezen wat eerder te gaan draven of galopperen als het koud is om wat stalmoed kwijt te raken en wat minder schrikjes en zijsprongen te hebben. Dat draven en galopperen gaat echter nog steeds op commando van de ruiter. Dus alleen als de hulpen gegeven worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:45

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Ach ik heb er weinig meer aan toe te voegen hoor...
Overduidelijk Frusty .....

Oh, nog één ding:
Mijn paarden luisteren bijzonder goed naar mij! Beter dan wie dan ook, door wederzijds respect is dat ontstaan! Ik hoef niets af te dwingen, wij weten wat we aan elkaar hebben!

Je leeft niet als je je grenzen niet opzoekt en probeert te verleggen...!!
Dat geldt voor iedereen, maar ook voor mijn dieren!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:54

Wat zouden jullie eigenlijk doen als het paard gaat bokken of steigeren? Ik heb begrepen dat je dit voorwaarts op moet lossen. Maar dat zou niet kunnen als je nog in je staptijd zit? Hoe dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:55

shadow0 schreef:
Wat zouden jullie eigenlijk doen als het paard gaat bokken of steigeren? Ik heb begrepen dat je dit voorwaarts op moet lossen. Maar dat zou niet kunnen als je nog in je staptijd zit? Hoe dan?

lang teugeltje en belonen........... tjeeeees jij leest ook niet Haha! Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:59

gijsenkim schreef:
shadow0 schreef:

lang teugeltje en belonen........... tjeeeees jij leest ook niet Haha! Haha! Haha!

Fout! Bij stilzetten bokt een paard niet en vanuit een gang steigert die niet...en ik heb alleen gezegd bij wegspringen... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:00

ik heb het wel regelmatig dat een paard steigert en vanuit die steiger een bok geeft......... een soort van capriole dus .......... en das niet grappig Haha! Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:05

gijsenkim schreef:
ik heb het wel regelmatig dat een paard steigert en vanuit die steiger een bok geeft......... een soort van capriole dus .......... en das niet grappig Haha! Haha! Haha!

Jij balen...voetjes van de vloerrrrrrrrrrrr

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:05

Ik stap dan ook niet zo lang. Heb namelijk het idee dat het paard het alleen maar koud krijgt dan in stap, daarom stap ik een paar rondjes en draaf ik dan lekker in een handzaam drafje en ik ga ook vrij vlot galopperen omdat een makkelijke gang voor beiden is.
Vooral met dit weer, harstikke koude wind staat er. Ik krijg het ook steenkoud als ik maar blijf stappen.
Ik zou wel kunnen stappen, maar als hij van alles ziet moet ik hem ronder in gaan stellen. Doe ik dat niet gaat hij zich op lopen winden; er ontstaat een hoop spanning.
En op hem nu koud direct rond in te stellen zie ik ook niet zitten, daarom ga ik liever ontspannen draven/galopperen dan is er niets aan de hand eigenlijk.

Ik galoppeer ook uit met een lang teugeltje, dan nog even draven en dan stappen. Dat stappen doe ik dan ook niet langer dan nodig, als hij iets op adem is gaat hij van alles bekijken en als ik niet oplet begint hij zo weer opnieuw. Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:06

Iedereen rijd los zoals die wil en een die aandraaft gaat direct weer naar stap. Ze luisteren als ik nee zeg gelukkig maar.

Zo is me dat geleerd en daar houd ik me aan.
Ik verleg iedere dag de grens want ik train mijn paard steeds verder.
Wat een discussie.
Het is geen helpen meer het is meer elkaar het gras onder de voeten wegmaaien en onderuit halen.

Je hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.

De laatste groep beweert weer bij de eerste tegen de muur te lopen en de cirkel is weer rond.

Gestoord verhaal dussssssssss

Respect voor paarden is er wel maaar daar blijft het ook bij

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:12

Kafue schreef:
IJe hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.

mag ik hieruit opmaken dat je alleen als je langer losstapt je eventueel opgebouwde spanning wil of kan laten afvloeien Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:13

Kafue schreef:
Het is geen helpen meer het is meer elkaar het gras onder de voeten wegmaaien en onderuit halen.

Ik wil niemand het gras onder de voeten wegmaaien.......... jullie hebben een berg gelijk in het feit dat het beter is om langer in te stappen, ben ik het helemaal mee eens....... MAARRRR er zijn paarden waarbij dat gewoon niet verstandig is... heel simpel, en jij komt misschien ook wel een keer zo een paard tegen.........

Je hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.

Ik kan EN wil juist de spanning af laten vloeien door een meer voorwaardste beweging. het ligt dus echt aan jouw leestechniek Haha! Haha! Haha! Sorrie

@ hermesdeux

Als die merrie eenmaal begint, dan is er geen stoppen meer an, en geloof me das niet grappig......... liever galoperen Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:23

sjakie schreef:
Kafue schreef:
IJe hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.

mag ik hieruit opmaken dat je alleen als je langer losstapt je eventueel opgebouwde spanning wil of kan laten afvloeien Verward

Sommige mensen kunnen tijdens het stappen opgebouwde spanning laten afvloeien.
Mischien niet met ieder paard maar met de paarden die ze rijden wel.
Mij lukt dat meestal vrij goed, en als ze een keer ontploffen hindert dat niet want ze zijn allemaal al geruime tijd vuiten geweest op de weide of paddock.

En Gijsenkim, het ligt niet aan mijn leestecniek, ik begrijp niet waarom je spanning wel in galop kunt laten af vloeien en niet in stap?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:28

omdat galop een makkelijkere gang is voor een paard...... EN een voorwaards paard minder makkelijk gekkigheid uithaalt En omdat het dier lekker in beweging is en zich DUS tussen de oren beter voelt Haha! Haha!

Maar nogmaals, wanneer kan je het mij komen laten zien op een door mij uitgekozen paard hoe jij ze in stap kan houden........ graag voordat het weer betere temperaturen worden Haha! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:05

Kafue schreef:

Jij maait een manier van losrijden van tafel hoor!
Jij staat niet open voor andere mogelijkheden!
Jij snapt niet dat er bijzonder hete paarden zijn die een andere aanpak nodig hebben dan jouw paard!
Jij en je perfecte manier van trainen en rijden, terwijl je naar mijn idee nog geen fatsoenlijk (heet) paard onder je kont hebt gehad!

En dat is dat Haha! !

Kafue schreef:
Respect voor paarden is er wel maaar daar blijft het ook bij

Een beetje respect voor je medemens zou je niet misstaan Kafue!
Zo kortzichtig en jezelf groter voor doen dan je bent siert niet hoor Kafue! Denk jij dat topruiters en profs het anders doen dan wij?
Denk jij dat hete paarden als Salinero en Rembrandt anders zijn losgereden, wanneer er geen land mee te bezeilen viel???

NEE!!! Je kunt niet oordelen over iets wat je niet begrijpt! En zeker niet door iemand de grond in te trappen!

Jij vraagt, jij krijgt antwoord, live with it! Anders moet je geen vraag stellen!

Ben overigens wel benieuwd naar het antwoord van Kafue op de vraag van G&K Knipoog !!!