zweep en sporen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:19

ik rijd niet met sporen en niet met een zweep. met zweep is niet zo denderend rijden bij mijn paard. gaat ie erg hard van en hij wordt al heet als iemand de zweep gebruikt bij zijn eigen paard als ik aan het rijden ben.
met sporen kan ik wel rijden maar het is niet nodig. hij is alert op mijn been en ik rij verder geen wedstrijden dus hoef ze niet te dragen. zolang het niet nodig is rijd ik zonder. heb wel periode met sporen gereden toen hij wat minder alert was.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:18

Ik rijd meestal met sporen, maar kan ook heel goed zonder! Zweep wordt ie helemaal panisch van en ik kan er ook niet mee rijden, ben het niet gewend! In de proef mag je toch niet met zweep, dus ik vind het prima zonder dat ding!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:11

Ik rijd alleen met sporen. M'n paardis vroeger mishandeld Boos! , dus is een zweep niet zo'n succes...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:35

Sporen.

Zweep wordt ze alleen maar erg heet en dribbelig van.

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:10

Ik rijd met geen van beide ik heb ze niet echt nodig ik rijd heel soms met zweep maar dat komt ook niet vaak voor!!!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:02

Zonder zweep, zonder sporen. Zweep is absoluut niet nodig, en sporen zou ik hoogstens gebruiken om mijn hulpen mee te verfijnen. Maar als ik Baduh 1 keer per ongeluk aantik als het niet nodig is gaat ie compleet over de zeik. Dan rent ie voor zijn leven. Geen succes dus.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:30

Ligt aan het paard. Het ene paard reageert beter op sporen dan op de zweep en de ander juist andersom.

Zweep en sporen zijn een hulpmiddel om de kuithulpen hoofdzakelijk te ondersteunen zodra het paard niet reageert. Dus niet in plaats van de kuithulp.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:59

het liefst rijd ik met zweep..als ik met sporen rijd ben ik zo bang dat ik hem per ongeluk prik. Ik heb wel een tijdje met sporen gereden maar dan alleen in de les. In de bak rijd ik dus met zweep over het algemeen om hem wakker te krijgen(heeft ie 1x nodig doe je dat meteen rijd je verder meestal met zweep voor niks maar het moet wel even gebeuren) . Buiten rijd ik met niks dan is ie toch wel voorwaarts en dan is zo'n ding in je hand verschrikkelijk vervelend.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:50

Pluck = tinker, ree ik altijd met een zweep.

Sander= new forest, rij ik met zweep en sporen want als hij niet goed voorwaards is omdat weer wat echt vind, dan stopt hij zonder pardon en draait om en rent naar huis, Bloos! Geef ik hem dan een tikje met de zweep dan gaat hij heel erg bokken en zelfs stijgeren, en dan gebruik ik mijn sporen.

Olivia= fjord, die rij ik alleen met een lange dressuur zweep gewoon om even die achterbenen er onder te krijgen.

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:54

ik rij nu met sporen
vandaag voor t eerst
pony waar ik op rij, 1x per week dus, is absoluut niet aan t been, en zweep helpt daarbij ook niet, dus ik moest met sporen rijden
veel verzet/commentaar vand e pony, op gegeven moment zelfs een bok
maar ontzettend beter aan t been, nog lang niet zoals t moet zijn, eerste keer draf was meer dan een rondje porren (met mn benen, pas later met sporen en zelfs zweep erbij) ze snapte me gewon niet
na elke paar drafpassen weer terug in stap en flink belonen natuurlijk
ze snapt t steeds beter, maar gaat langzaam

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:19

Ha ha de eeuwige vraag.... zweep, sporen of juist allebei Haha!
Ik rij zeer zelden met een zweepje en dan alleen tijdens de training.
Sporen heb ik wel altijd om.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:36

Nooit sporen, nooit zweep. Zweep is keihard rennen als ik hem gebruik, en als hij een mep krijgt is het juist niet om het voorwaartse... En sporen is bokken,bokken,bokken. Dus sinds een halfjaar rijd ik met niets meer! En de momenten dat ik denk ik wil hem een mep geven, dan ben ik eigenlijk al zo geïrriteerd dat een tik geven alleen maar averechts zal werken. Maar goed die momenten zijn schaars ...... En dat voor een Fjord..

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:57

ik rijd zonder zweep en zonder sporen, ik heb in de 5 jaar dat ik nu rijd zelfs nog nooit sporen om gehad Tong uitsteken Veel mensen zeggen dat de sporen een hulp is om je paard voorwaarts te krijgen, maar dat vind ik dus onzin, er zijn zo veel manieren om je paard beter voorwaarts te krijgen. dus...voor mij never nooit sporen. Ik krijg gewoon kippenvel als ik aan die manege mensen denk die maar wat zitten te schoppen en dan ook nog eens sporen dragen. brrrr

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:05

Op mijn vorige paardje mijn lieve Naomi Lovers reed ik zonder zweep en zonder sporen..maar dat was eigenlijk omdat ze alles voor me deed en gewoon snel genoeg was van zichzelf. Helaas is zij nu weg omdat ze leed aan hoefkatrol.
Nu heb ik wel een nieuw paardje Lizzy bij haar rijd ik met zweep.. maar niet met sporen opzich is ze snel genoeg maar het is meer omdat ze nog zo jong is en nog vanalles moet leren..ze moet nog 4 worden namelijk.

ankythebest

Re: zweep en sporen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:14

ik rij met ze alle bij de zweep gebruik ik eigelijk omdat ze he3el vaak het lef heefd om te stoppen en voor als ze steigert dat ik der op der hoord kan tikken en sporen voor de hulpen

Memuska

Re: zweep en sporen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:28

Bij mij hangt het van het paard af. Het is te zeggen: ik geef zelf de voorkeur aan met sporen, zonder zweep. De reden daarvan: met sporen kan je je hulpen verfijnen, ik vind het handige dingen MITS correct gebruik uiteraard. Een zweep kan ook een fijn hulpmiddel zijn, maar blonde ik is zo onhandig dat ze hem altijd laat vallen, en dat is niet fijn voor mijn instructrice
Maar goed, het paard dus... Bij Passim en Santos is het rijden met sporen totally uit den boze, dus dan neem ik gewoon een zweepje mee. Bij Rainier neem ik ze allebei mee: de zweep hoef ik maar gewoon in mijn hand te houden, ik gebruik ze niet, maar oh wee als je ze een keertje niet bij hebt, dan gaat meneer het uithangen dat het niet meer normaal is. Dus ja, zweepje in de hand dan maar, en intussen oefenen met het wisselen van hand en het niet laten vallen.
Bij springles neem ik meestal wel een kort zweepje mee (met zo'n handig lusje om je hand door te steken, net als de kleine kindjes )

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:36

Als ik rijd, rijd ik spoor en zweeploos. Als ik longeer heb ik wel een longeerzweep in mijn handen, maar daar 'sla' ik niet mee.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:41

Ik rijd zonder sporen en alleen in de bak met zweep, die ik bijna niet gebruik. Geef ik hem wel eens een heel zacht tikje dan mept tie soms gewoon terug. pff. Maar het gaat al steeds beter.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:00

Dit topic is twee jaar oud. Ik zet een slotje.