Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:12

Okay, Aimee, zijn we het eens!

Ik vind het hele label "klassieke rijkunst" wel een beetje overtrokken af en toe. Als ik als voorbeeld de Spaanse rijschool mag aanhalen, daar heb ik niet een paard lekker door zijn lijf zien lopen, geen vriendelijk orenspel. Nu wil ik niet beweren dat dit komt door dat het paard niet LDR gereden wordt, maar het feit ligt er dat die dieren lossigheid en het over de rug gaan missen. Ik denk dat er niet een goede methode of systeem aan te wijzen is. Elk paard heeft iets anders nodig, of dit nu komt door zijn karakter (kijkerig) of door zijn bouw. En zelfs per fase in de africhting kan dit verschillen. Maar elk paard dient afgericht te worden naar het uiteindelijke doel (zoals omschreven in door de FEI), en daar kan, vind ik, LDR bij gebruikt worden.
Laatst bijgewerkt door Viennanova op 12-01-05 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:13

Viennanova schreef:
Okay, zijn we het eens!

Ik vind het hele label "klassieke rijkunst" wel een beetje overtrokken af en toe. Als ik als voorbeeld de Spaanse rijschool mag aanhalen, daar heb ik niet een paard lekker door zijn lijf zien lopen, geen vriendelijk orenspel. Nu wil ik niet beweren dat dit komt door dat het paard niet LDR gereden wordt, maar het feit ligt er dat die dieren lossigheid en het over de rug gaan missen. Ik denk dat er niet een goede methode of systeem aan te wijzen is. Elk paard heeft iets anders nodig, of dit nu komt door zijn karakter (kijkerig) of door zijn bouw. En zelfs per fase in de africhting kan dit verschillen.

OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:20

Franse school is ook klassieke rijkunst en daar worden de paarden veel vrijer gereden dan in het Spaanse rijschool harnas. Vroeger reed iedereen in Nederland Frans (want manège, wel eens over nagedacht hoe we aan dat woord komen en al die dressuuruitdrukkingen die tegenwoordig wel vertaald zijn). Die paarden waren dus allemaal stijf? kom nou toch. De paarden in Nederland lopen pas goed sinds de jaren 70? Hebben jullie nu echt niet door dat het een mode is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:28

Gelukkig dat we jou en QQQQ dan hebben om de Enige Waarheid te verkondigen Lips are sealed

Misschien komen we verder als ieder hier eens een beschrijving met foto van een fijngaand paard (en doe maar op L niveau, dan kunnen we allemaal meepraten) neerzet en dan zowel wat beeld als wat gevoel betreft. Geneuzel over piaffe ben ik niet aan toe, behalve theoretisch dan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:28

patos"]
Oftewel, jij wilt een paard nooit diep instellen omdat hij dan met zijn neus achter de LL komt? Lekkere rug zal het betreffende paard daarvan krijgen!
[/quote]
Diep, als in laag, mag ie, rond niet in deze houding. Nooit zo rond dat ie achter de loodlijn komt, dat is het streven.

Aimee: Leuk dat je zegt dat de toppaarden allemaal wel op de loodlijn lopen. Jij bedoelt dan op de loodlijn, van achteren komend. Ik weet zeker dat ze vaker wel dan niet achter die loodlijn gaan hoor. Kijk op Theresa's site om even de definitie van voor, op en achter de loodlijn op te frissen. Als ze daar zo vaak lopen, waarom zijn er dan op het net zo weinig foto's van? Waarom zitten die paarden op al die foto's er achter, zelfs bij strekken??

Oja:[quote="Aimee schreef:
trouwens --> de trensteugel liet ie doorhangen.

"Auf blanke Kandare" heet dat.
Da's een show-ventje. In mijn ogen niet hèt voorbeeld van klassiek. Weinig subtiele hulpen, vooral in de wissels. Dat ie spaans is en een spaans paard rijdt, maakt z'n rijstijl nog niet klassiek!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:29

Lusitana schreef:
De paarden in Nederland lopen pas goed sinds de jaren 70? Hebben jullie nu echt niet door dat het een mode is?

Een modetrend die al zeker 20 - 30 jaar aanhoudt?! *LOL*:)):))
Dat heet een ontwikkeling: goed - beter - best....
of we "best" ooit bereiken in de dressuur vraag ik me af, maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:31

Ik vind wel dat je enorm veel lef hebt Q, om een paard als Rembrandt met een rij overwinningen van hier tot Tokio af te doen als "wel aardig", terwijl je zelf een beetje in de lagere klassen de basis rondhuppelt en niet eens het lef hebt om met je paard bij een meeting te verschijnen.

Wat voor referentiekader heb jij eigenlijk?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:31

Citaat:
Diep, als in laag, mag ie, rond niet in deze houding. Nooit zo rond dat ie achter de loodlijn komt, dat is het streven.

Diep als in Halsstrekken dus? Schijnheilig

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:32

De hedendaags 'klassieke rijkunst' is ook aan veranderingen onderhevig geweest, en is ooit ook ontwikkeld (dus ook over een periode van tientallen jaren bedacht en bijgeschaafd). De paarden zijn sinds die tijd veranderd, en geevolueerd, dus waarom de manier van rijden niet?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:33

Zep schreef:
Ik vind wel dat je enorm veel lef hebt Q, om een paard als Rembrandt met een rij overwinningen van hier tot Tokio af te doen als "wel aardig", terwijl je zelf een beetje in de lagere klassen de basis rondhuppelt en niet eens het lef hebt om met je paard bij een meeting te verschijnen.

Wat voor referentiekader heb jij eigenlijk?

Ook een beetje jammer dat zijn profiel zo armetierig is ingericht...niets te melden misschien Verward
Laatst bijgewerkt door patos op 12-01-05 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:35

QQQQ"]
Aimee: Leuk dat je zegt dat de toppaarden allemaal wel op de loodlijn lopen. Jij bedoelt dan op de loodlijn, van achteren komend. Ik weet zeker dat ze vaker wel dan niet achter die loodlijn gaan hoor. Kijk op Theresa's site om even de definitie van voor, op en achter de loodlijn op te frissen. Als ze daar zo vaak lopen, waarom zijn er dan op het net zo weinig foto's van? Waarom zitten die paarden op al die foto's er achter, zelfs bij strekken??
[/quote]

In de proef, daar wou je het over hebben toch?
'Toevallig' was ik in Athene, waar alle topdressuurpaarden samen kwamen. Ik kan je vertellen dat de paarden die achter de loodlijn liepen op een hand te tellen waren. Ja, óf het paard liep niet zoals ie zou moeten lopen. Denk bijvoorbeeld aan Idocus, toch echt een klassiek getraind paard maar hij kwam absolúút niet van achteren over de rug naar voren en liep zodoende achter de loodlijn. Dat kwam niet omdat ie altijd verkeerd gereden wordt, maar omdat het vreselijk mis ging in de proef --> spanning heet dat!

[quote="QQQQ schreef:
"Auf blanke Kandare" heet dat.
Da's een show-ventje. In mijn ogen niet hèt voorbeeld van klassiek. Weinig subtiele hulpen, vooral in de wissels. Dat ie spaans is en een spaans paard rijdt, maakt z'n rijstijl nog niet klassiek!

Hij rijdt toch voor zo'n spaanse rijschool gebeuren? Dat valt bij mij onder extreem-klassiek.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:44

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar als het spaanse rijschool gebeuren de manier is, ga ik liever dammen!
Ik denk dat er, net zoals in de post van Aimee, veel dieren wel voor de loodlijn lopen, maar de paarden die in de proef achter de loodlijn liepen, te kampen hadden met spanning. En dat is iets wat elke B of L ruiter ook nog wel kan snappen denk ik Knipoog .

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:47

Afbeelding

Dit plaatje laat duidelijk zien dat als de achterbenen op de
goede manier ondertreden, het bekken roteert. De rug
gaat daardoor omhoog. De bewegingen van de rug
maken de rugspieren losser. De bovenlijn van het paard
ontspant hierdoor. Het paard blijft tijdens de hals strekken
het bit opzoeken.

Van belang is dus voor het halsstrekken:
- ondertredende achterbenen
- uitstrekken moet gebeuren als een telescoop
- de keelgang (aan de onderzijde van de hals) open is (stompe hoek)

Als het LDR op deze manier werkt:

Afbeelding

Is dit goed ?
Wat bereiken we ermee ? (voor het paard)
Afbeelding

Is dit goed ?
Wat bereiken we ermee ? (voor het paard)
Afbeelding

Je bouwt spieren op, maar niet als gevolg van een
goede training. Je krijgt beslist het "wow-effect".
Wel eens van Halve Ophoudingen gehoord ? Hoe kunnen
die nog doorkomen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:52

Q, over je titel, ik dacht dat show juist een hoofdonderdeel was voor het "klassieke" rijden.
Zie oa de Spaanse rijschool, ook een klassieke "meester" als François Baucher richtte in de negentiende eeuw paarden af voor ondermeer circusvoorstellingen.
Dat is toch juist toppunt van show Verward

Orias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:53

Het heeft geen zin halve foto's te plaatsen omdat je dan niets kan beoordelen. Halve ophoudingen gebruik ik zelf eigenlijk niet tijdens mijn rijden, omdat mijn uitgangspunt een stille hand is.

Ik zie in het stukje wel hoe het volgens jou zou moeten, maar niet waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:02

Op het moment dat je paard goed over de rug is komt een halve ophouding absoluut op de gewenste manier door. Ik doe het regelmatig. Haha!

Als je hem inderdaad zonder verbinding in elkaar trekt gaat ie alleen maar harder in elkaar als je harder trekt Haha!

Mijn trainer plaatst in die context wel eens de opmerking "de rem moet op het achterbeen zitten, niet in de nek"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-05 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:02

Ilindra: leuk dat je Baucher noemt. Als ik het goed begrepen heb is wat Sjef en Anky doen oa geinspireerd door het vroege werk van Baucher

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:03

Orias: hoe kun je in hemelsnaam een paard rijden zonder gebruik te maken van halve ophoudingen?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:06

Waarom zou een halve ophouding niet doorkomen bij een LDR ingesteld paard? En zelfs als je uitgangspunt een stille hand (wat goed is natuurlijk), ontkom je er niet aan om bijvoorbeeld je paard attent te maken op een komende oefening door een halve ophouding te maken. Wat ik trouwens mis in je bovenste plaatje, Goldstar, is het NIET ondertreden van de achterhand als gevolg van een te starre opgerichte houding van het paard, want mijns inziens train je een paard vast als je niet kunt 'schakelen' in verschillende houdingen. Een paard moet je kunnen instellen zoals je het wilt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:11

Een stille hand heeft niets met halve ophoudingen te maken. Alleen als je een eerlijke gevoelige stille hand hebt, ben je in staat om halve ophoudingen te maken. Halve ophoudingen worden gemaakt door inwerkingen van: zit, benen en handen. Het is dus niet iets van wat meer spanning op de teugels of trekken aan de teugels.

Orias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:12

Zep schreef:
Orias: hoe kun je in hemelsnaam een paard rijden zonder gebruik te maken van halve ophoudingen?
Via de zithulpen. Vooruitlopend op je volgende vraag: als hierop niet gereageerd wordt, volgt er een ophouding met zithulp. Halve gebruik ik niet, tijdens het rijden van mijn paard nooit nodig gehad ook. Ik heb gemerkt dat bij mijn paard eenduidigheid en een stabiele hand erg belangrijk is.

Orias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:15

GoldStar schreef:
Een stille hand heeft niets met halve ophoudingen te maken. Alleen als je een eerlijke gevoelige stille hand hebt, ben je in staat om halve ophoudingen te maken.
Dan vind ik het vreemd dat je het in je stukje duidelijk in de context zet dat het gaat om teugelgebruik. Daardoor is verwarring ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Orias op 12-01-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:15

Orias schreef:
Het heeft geen zin halve foto's te plaatsen omdat je dan niets kan beoordelen. Halve ophoudingen gebruik ik zelf eigenlijk niet tijdens mijn rijden, omdat mijn uitgangspunt een stille hand is.

Ik zie in het stukje wel hoe het volgens jou zou moeten, maar niet waarom.

Jammer dat jij de halve ophouding ziet zoals het klinkt. Niets is minder waar! Een halve ophouding is het recht maken van de rug (van ruiter), zwaarder en dieper in het zadel gaan zitten, met de voorwaartse draang die je dan opwekt (dus opgewekt door je zit) die vang je op in een gesloten (niet een vaste) hand. Dat is de halve ophouding en dus helemaal niet een onrustige hand.

Ik vind dat je naar gelang welk paard je rijdt, er gekeken moet worden naar de bouw van het paard (is ook al eerder naar voren gekomen)
LDR rijden is zeker niet verkeerd (imo) en maakt de rug los en soepel. Het paard leert om de ruiter te dragen! En of dit paard nu jong of oud is, een paard moet toch met gemak en zonder pijn een ruiter kunnen dragen en dit is alleen te bereiken door juist trainen van de rug. Voor de LL is vastgelegd in de reglementen en moet imo ook blijven. Uiteindelijk is dat het streven waar een dressuurcombinatie naartoe moet. (Dus niet schrappen uit de reglementen) LDR is ontwikkeld (of verzonnen hoe je het wilt zien) om ontspanning te bewaren (te verkrijgen) in het werk.
Beide stijlen zijn goed mits de ruiter maar weet waar hij mee bezig is.
Ervan uitgaande dat op topniveau iedereen wel weet waar ze mee bezig zijn (is dit wel zo? Is het niet steeds meer een financieel plaatje?) dan maakt het niet uit hoe er getraind wordt. Als het plaatje in de ring maar correct is!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:22

Een halve ophouding werkt door drie inwerkingen: de zit, de benen en de handen. Bij het paard zijn de punten dus rug, borst en nek/onderkaak. De nek/onderkaak is in de LDR houding niet ontspannen. De spieren die los en soepel zouden moeten zijn staan zo strak, als aangespannen staalkabels. Hoe komt daar een fijne subtiele inwerking doorheen ?

Het plaatje van ondertreden heeft als doel om het roteren van het bekken te laten zien zodra het paard ondertreedt. Als je de hele cyclus van de beweging van het achterbeen volgt en daarmee ook die van het bekken, dan zie je precies wat de beweginging zijn die de rug maakt omdat de rug via de lenden aan het bekken vastzit. Daar komt het gymnastiseren en losmaken van de rug vandaan. Dan wat schakelingen, tempo wisselingen en overgangen en je begrijpt waardoor een rug losgemaakt wordt. Het strekken van de hals als een telescoop moet en het laten zakken van het hoofd moet het gevolg zijn van het onderbrengen van de achterhand.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:26

QQQQ schreef:
Met de kap die erop getraind wordt (we kijken even alleen naar hals ontwikkeling) maakt een paard veel indruk. Het zou kunnen dat ie daardoor fysiek niet meer in staat is die neus eruit te krijgen. Het kan ook puur aan de ruiter liggen, maar aangezien die zo kundig zijn, gaan we er maar vanuit dat daar het probleem niet zit.

En waar blijft de fokker in dit stukje, naar mijn idee ligt het model van het paard grotendeels genetisch vast Verward
Sommige paarden worden nu eenmaal met een "kap" geboren en op andere kun je dagelijks trainen zonder dat ze ooit een echte kap krijgen.
Ik heb bijv. nog nooit een arabier met een Grannus kap gezien Haha!