Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Viennanova schreef:Okay, zijn we het eens!
Ik vind het hele label "klassieke rijkunst" wel een beetje overtrokken af en toe. Als ik als voorbeeld de Spaanse rijschool mag aanhalen, daar heb ik niet een paard lekker door zijn lijf zien lopen, geen vriendelijk orenspel. Nu wil ik niet beweren dat dit komt door dat het paard niet LDR gereden wordt, maar het feit ligt er dat die dieren lossigheid en het over de rug gaan missen. Ik denk dat er niet een goede methode of systeem aan te wijzen is. Elk paard heeft iets anders nodig, of dit nu komt door zijn karakter (kijkerig) of door zijn bouw. En zelfs per fase in de africhting kan dit verschillen.

patos"]
Oftewel, jij wilt een paard nooit diep instellen omdat hij dan met zijn neus achter de LL komt? Lekkere rug zal het betreffende paard daarvan krijgen!
[/quote]
Diep, als in laag, mag ie, rond niet in deze houding. Nooit zo rond dat ie achter de loodlijn komt, dat is het streven.
Aimee: Leuk dat je zegt dat de toppaarden allemaal wel op de loodlijn lopen. Jij bedoelt dan op de loodlijn, van achteren komend. Ik weet zeker dat ze vaker wel dan niet achter die loodlijn gaan hoor. Kijk op Theresa's site om even de definitie van voor, op en achter de loodlijn op te frissen. Als ze daar zo vaak lopen, waarom zijn er dan op het net zo weinig foto's van? Waarom zitten die paarden op al die foto's er achter, zelfs bij strekken??
Oja:[quote="Aimee schreef:trouwens --> de trensteugel liet ie doorhangen.
Lusitana schreef:De paarden in Nederland lopen pas goed sinds de jaren 70? Hebben jullie nu echt niet door dat het een mode is?
:)):))Zep schreef:Ik vind wel dat je enorm veel lef hebt Q, om een paard als Rembrandt met een rij overwinningen van hier tot Tokio af te doen als "wel aardig", terwijl je zelf een beetje in de lagere klassen de basis rondhuppelt en niet eens het lef hebt om met je paard bij een meeting te verschijnen.
Wat voor referentiekader heb jij eigenlijk?
QQQQ"]
Aimee: Leuk dat je zegt dat de toppaarden allemaal wel op de loodlijn lopen. Jij bedoelt dan op de loodlijn, van achteren komend. Ik weet zeker dat ze vaker wel dan niet achter die loodlijn gaan hoor. Kijk op Theresa's site om even de definitie van voor, op en achter de loodlijn op te frissen. Als ze daar zo vaak lopen, waarom zijn er dan op het net zo weinig foto's van? Waarom zitten die paarden op al die foto's er achter, zelfs bij strekken??
[/quote]
In de proef, daar wou je het over hebben toch?
'Toevallig' was ik in Athene, waar alle topdressuurpaarden samen kwamen. Ik kan je vertellen dat de paarden die achter de loodlijn liepen op een hand te tellen waren. Ja, óf het paard liep niet zoals ie zou moeten lopen. Denk bijvoorbeeld aan Idocus, toch echt een klassiek getraind paard maar hij kwam absolúút niet van achteren over de rug naar voren en liep zodoende achter de loodlijn. Dat kwam niet omdat ie altijd verkeerd gereden wordt, maar omdat het vreselijk mis ging in de proef --> spanning heet dat!
[quote="QQQQ schreef:"Auf blanke Kandare" heet dat.
Da's een show-ventje. In mijn ogen niet hèt voorbeeld van klassiek. Weinig subtiele hulpen, vooral in de wissels. Dat ie spaans is en een spaans paard rijdt, maakt z'n rijstijl nog niet klassiek!
. 

Zep schreef:Via de zithulpen. Vooruitlopend op je volgende vraag: als hierop niet gereageerd wordt, volgt er een ophouding met zithulp. Halve gebruik ik niet, tijdens het rijden van mijn paard nooit nodig gehad ook. Ik heb gemerkt dat bij mijn paard eenduidigheid en een stabiele hand erg belangrijk is.Orias: hoe kun je in hemelsnaam een paard rijden zonder gebruik te maken van halve ophoudingen?
GoldStar schreef:Dan vind ik het vreemd dat je het in je stukje duidelijk in de context zet dat het gaat om teugelgebruik. Daardoor is verwarring ontstaan.Een stille hand heeft niets met halve ophoudingen te maken. Alleen als je een eerlijke gevoelige stille hand hebt, ben je in staat om halve ophoudingen te maken.
Orias schreef:Het heeft geen zin halve foto's te plaatsen omdat je dan niets kan beoordelen. Halve ophoudingen gebruik ik zelf eigenlijk niet tijdens mijn rijden, omdat mijn uitgangspunt een stille hand is.
Ik zie in het stukje wel hoe het volgens jou zou moeten, maar niet waarom.
QQQQ schreef:Met de kap die erop getraind wordt (we kijken even alleen naar hals ontwikkeling) maakt een paard veel indruk. Het zou kunnen dat ie daardoor fysiek niet meer in staat is die neus eruit te krijgen. Het kan ook puur aan de ruiter liggen, maar aangezien die zo kundig zijn, gaan we er maar vanuit dat daar het probleem niet zit.