Stijgeren, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janey

Re: Stijgeren, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:08

Mijn paard heeft veel gestijgerd en doet het nog wel eens als ik iets van haar vraag waar zij geen zin in heeft of als ze het te moeilijk vind worden. De beste remedie is voor ons om ze om te trekken en ze 4 of 5 rondjes kort om haar as te laten draaien. Dit vind ze uitermate vervelend en geeft dan al snel toe. Straffen door te slaan werkt bij haar niet want dan stijgerd ze toch gewoon nog wat hoger...

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:45

Uh kweet er niet zoveel over maar watk altijd zie en wat helpt !
Als bv een paardje gaat steigeren als je wilt galoperen Dat je dat heel de tijd blijft proberen Maar wel wat dwingen als ie dan blijft steigeren zou ik straffen met een klein tikje Knipoog
Dat is mijn mening !

xz noeki

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:36

Janey schreef:
Mijn paard heeft veel gestijgerd en doet het nog wel eens als ik iets van haar vraag waar zij geen zin in heeft of als ze het te moeilijk vind worden. De beste remedie is voor ons om ze om te trekken en ze 4 of 5 rondjes kort om haar as te laten draaien. Dit vind ze uitermate vervelend en geeft dan al snel toe. Straffen door te slaan werkt bij haar niet want dan stijgerd ze toch gewoon nog wat hoger...

Bedoel dat je het paard omtrekt als het al omhoog is zeg maar?
Heb je dan niet erg grote kans dat je jezelf en je paard verwond? Lijkt me niet zo fijn als je er onder komt te liggen.
Of door de teugeldruk je paard juist nog steiler gaat en achterover donderd..

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:06

Mijn paard steigert erg veel als ik buiten ga rijden. Straffen zou echt niet helpen, daar krijgt ze alleen maar meer schrik van. Ze wil altijd omdraaien, dus gaat ze omhoog en draait dan over haar rechterschouder weg. Ik blijf eisen dat ze terug draait en blijf dus mijn linkerteugel aanhouden. Ze gaat dan nog hoger, tot ik die teugel los. Ze is dan eventjes overdonderd, waar ik dan gebruik van maak om te draaien.

Een trap geef ik haar soms wel, maar van een zweep gaat ze zoizo al helemaal door het lint. Ik krijg wel eens de tip om met een fles half gevuld met water op haar hoofd te staan, maar dan draait ze helemaal door denk ik, en dat vind ik ook niet echt een vriendelijke manier.
Natuurlijk, zij moet gestraft worden, maar daar zijn, in haar geval dan, betere manieren voor.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:39

Als mijn paard steigert krijgt hij dus echt wel straf, hoor. Dan gaan allebei mijn sporen (met wielen) er voluit in en de zweep gaat er ook flink op.
Zulke dingen hou ik niet van en ik maak er meteen korte metten mee.

March

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:53

MissSisa schreef:
Een paard gaat in bepaalde situaties omhoog. Bijvoorbeeld met langs iets stappen. Dan kun je er wel op bedacht zijn en je ei bij je hebben(wat een zin).

En als ie er niet langs wil dan zal er wel iets zijn waardoor ie dat niet wil, misschien is ie wel bang. En dan ga jij een ei op zijn hoofd kapot slaan? dan bevestig je hem in het idee dat het eng is..

mcrielaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:09

Gemma schreef:
MissSisa schreef:
Een paard gaat in bepaalde situaties omhoog. Bijvoorbeeld met langs iets stappen. Dan kun je er wel op bedacht zijn en je ei bij je hebben(wat een zin).

En als ie er niet langs wil dan zal er wel iets zijn waardoor ie dat niet wil, misschien is ie wel bang. En dan ga jij een ei op zijn hoofd kapot slaan? dan bevestig je hem in het idee dat het eng is..

Het kan net zo goed aanstelleritus zijn.. Maar als je paard ergens niet langs wilt, dan zal hij er alles aan doen om om te draaien, dan heb ik alle 2 mijn handen en alle 2 mijn voeten nodig om d'r niet te laten omdraaien. Geen tijd dus om een ei op z'n kop kapot te slaan.