Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:24

Juist, het belangrijkste blijft dat 'systeem' te zoeken waarbij jou paard het best past. En dat is vaak schipperen tussen al die houdingen. Zolang je rijdt van achtern naar voor en niet zaagt, lol, maar ja, ik kan wel begrijpen dat sommige systemen wat concureren met elkaar, maar wij, als mensen zullen nooit 100% kunnen zeggen, die methode is goed voor mijn paard. Dat is een gevoelskwestie denk ik die je moet ontwikkelen. *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:31

Kaya, mijn opmerkingen over springen en terrein rijden komen omdat QQQQ het heeft over je paard zo goed mogelijk ontwikkelen, wat een kenmerk zou zijn van de klassieke methode. En in mijn systeem Knipoog (Zep, je bent het LvL systeem en LvH systeem vergeten Knipoog ) is springen en terrein rijden essentieel, vanwege het eigen initiatief en het meedenken dat je ontwikkelt, nog los van de trainingswaarde.

En de link naar mijn foto's heb ik geplaatst omdat daar IMO een paard te zien is, dat met heel veel plezier haar werk doet. En daar gaat het om, of je nu LDR, klassiek, LvL, AdB of JBF rijdt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:38

runningkawa schreef:
Maar zijn andere "methodes' dan het ligt willen rijden niet van belang?

Ik denk het wel.
Als je bijv Anky hoort met haar LDT methode, zegt ze ook niet steeds te willen drijven.
Toch rijd ze gen klassiek, hoe kan dat dan?

En zo ok met ontspanning, zonder dat kun je niks.
Maakt niet uit welke methode je hanteerd, met een gespannen paard, ben je klaar.
Lijkt mij stug dat een ander dat anders ervaart.

Ishet jullie opgevallen dat ze Salinero anders traint dan Bonfire. Is training dan niet weer paardafhankelijk.

Het tijden lang geintrodudeerde bij iedere pas drijven verafschuw ik ook. Hoe minder hoe beter. Ik ben dan liever een beetje lui op het paard dan dat overdreven gedrijf. Een paard moet overigens wel luistern.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:09

Diana_Mabel schreef:
Bofkont Tong uitsteken helaas woont ze voor mij wat ver weg dat wordt iets te kostbaar.

Haha ja ik heb gewoon geluk dat Betsie twee andere klanten heeft die redelijk dicht bij me in de buurt wonen, dus dan kan ze ons zo in een dagje doen allemaal Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:12

Oh sorry, dat was ik dus op Littleroosie haar naam.. Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:19

moi rijdt klassiek..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:23

ik ook!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:26

Voorbeeldje: Ik keek eens naar de les in de andere bak en zag een meisje voorover zitten met de benen afgestoken(omhuld met spoortjes) en zat es flink aan de teugels te plukken. Reactie van het paard: mond open en nee-schudden, achterhand doet niet mee omdat hij teveel spanning heeft in de rug. Reactie instructeur: Mooi zo, nog even volhouden! .... Scheve mond Modern, klassiek, what ever, dit is niet voor de lol van het paard...

Ik weet dat het niet erg aansluit op de discussie maar ik moet het ff kwijt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:39

grappig dat je zulke dingen altijd bij een ander constateerd en nooit bij jezelf Lips are sealed

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 00:24

Nettie schreef:
Reactie van het paard: mond open en nee-schudden, achterhand doet niet mee omdat hij teveel spanning heeft in de rug. Reactie instructeur: Mooi zo, nog even volhouden! .... Scheve mond Modern, klassiek, what ever, dit is niet voor de lol van het paard...
Jammer dat die instructeur zoiets toch niet anders kan oplossen. En idd zie je die dingen niet bij jezelf. Mijn paard roept ook weleens 'laat LOS!' Dan doe ik niks (denk ik Schijnheilig ) of drijf wat en ze komt vanzelf wel weer bij zinnen. Maar het zal er ook niet uitzien denk ik Knipoog) Ze wil nog weleens lekker heet worden van langzame toltoefeningen zoals schouderbinnen/travers in tolt, is langzaam natuurlijk moeilijker en dan laat ze eerst haar achterhand 'vallen', die schiet heel ver naar beneden en haar achterbenen grijpen dan tot voor de singel ('schaatsen' van de Tennessee Walker') en dan wil ze harder, maar ik wil sterk en beheerst ipv hard en steeds stijver, dus mag niet. Zij boos.
Ik vind het heel prettig om naar anderen te kijken, wat voor stijl er ook gereden wordt. Je leert er veel van, van 'o jee, doe ik dat ook?' tot 'oooo, zit dat zo!' Ik vind het ook heel apart om in jullie profielen te neuzen - zie soms heel andere dingen dan er gepredikt wordt Knipoog en veel mooie foto's.
Heb gisteren een paardenfotograaf op bezoek gehad dus kan binnenkort mijn profiel ook weer bijwerken Cheese!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 01:49

ik zou bijna zeggen : Ik rijdt in Portugal DUS rijdt ik klassiek, maar er zijn hier natuurlijk ook boeren... Maar als ik les heb is dat van volgelingen van Nuno Oliveira. Ik vind klassiek de meest eerlijke en meest correcte rijstijl. Vroeger kreeg ik les van ex cavaleristen, das Franse school. Daar heb ik me altijd erg prettig bij gevoeld. Het ging om gedurfd voorwaarts rijden, en niet dat remmende met de neus op of achter de loodlijn wat ik tegenwoordig zie. Dat ziet er allemaal zo lomp en zwaar uit. Om een of andere reden is dat in de jaren 70 op gang gebracht. Ik weet niet waarom de smaak ineens zo veranderd is en hoe het komt dat de jury en instructeurs daar blijkbaar in meegaan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:34

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Zonder meer een groot verschil, ja. De een is lomp en zwaar, de ander sierlijk.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 09:59

Eerlijk gezegd zegt zo'n foto me niet zo veel, het is meer de wijze waarop je zover komt. Het is ook bekend dat de paarden van bv Anky bijzonder overdreven diep getraind werden, neus tussen de voorbenen zowat met slof (kwam heerlijk in de mode toen), maar zo reed ze de wedstrijd toch ook niet? En buitenrijden durft ze niet - bomen zijn toch allemaal hetzelfde...
Ongelooflijk moeilijk trouwens om zo'n paard als de laatste er een beetje bij te rijden, laat staan te laten piafferen. Met zwiepende staart, grrrr. Zij achterhand is er ook niet bij, ik vind dat de Spaanse rijschool paarden dat toch een stukje mooier doen, echt met de achterhand ondergeschoven. Maar ja, die zijn ook wel een stukje korter gebouwd Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:32

reden van deze foto's is het verhaal van Lusitana. Het zijn allemaal grote namen uit de dressuur, Anky zit er niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:40

3 vd 4 getoonde paarden staan overigens in het lijstje van beste dressuurpaarden ooit. (Ook die hele zware rechts onderin)

Ik heb trouwens bewondering voor Margit Otto-Crepin die altijd die enorme tanks weet rond te sturen. Ik vind Sven al te breed om er prettig op te kunnen zitten.

Ik vind het wel knap van Lusitana om Anky's rijden als "zwaar" te bestempelen. Je kunt er een hoop van zeggen maar zwaar is het beslist niet. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:44

en ook degene linksonder is niet geen kleintje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:51

Googlelend op Marzog kwam ik een stukje tegen uit een interview met Dietmar Specht die het volgende zegt:

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/S ... ration.htm

"There are three forces that have to be developed. First the ability of the horse to shift the whole body forward. If this is developed, then next, in combination, is the force to carry weight. The third force is the force of elasticity. Once the horse can move forward and carry, then he develops the possibility of elasticity, then he is able to execute even the most collected movements."

Het grappige is dat dit precies dezelfde volgorde is die je aanhoudt als je je paard diep wilt trainen tbv de lossigheid.

Ook het gedeelte dat hij boven bovengenoemde quote schreef, over overgangen, sluit voor mij perfect aan bij het diep trainen van een paard. LDR is klassieker dan je denkt!

"The key to almost everything is the transition. It is quite a misunderstanding to just ride a young horse forward. He must be obedient to the half halts - with the effect of shortening step and stride, without asking for real collection. In a way it is the beginning of collection, but it must not lead to false collection. It doesn't make any sense to do nothing but ride forward, but again you cannot start too soon with the half halts, it depends on the strength of the horse.

The transitions help to strengthen the muscles of the hindquarters. From working trot to medium trot, working trot to walk, working trot to working canter. All these transitions will help make the muscles of the quarters stronger. The quarters must have the strength before you can ask them to carry more weight. If you ask the horse to take the weight too early, the horse will feel pain and he tries to avoid or escape the weight and becomes tense. Then nothing will work, you have lost suppleness and looseness and you can't do anything except go back and make the horse supple and loose again."

En zo kan ik uit dat stukje nog meer interessante quotes nemen die je ook allemaal stuk voor stuk zou kunnen uitleggen als een pre voor diep rijden als je dat zou willen. Ik bedoel het eigenlijk meer andersom: diep rijden stoelt op exact dezelfde principes als iemand die het Duitse scala aanhoudt.

In welk technisch opzicht verschilt volgens jullie "Iberisch/Portugees" klassiek dan van "Duits klassiek"?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:26

Kaya schreef:
Eerlijk gezegd zegt zo'n foto me niet zo veel, het is meer de wijze waarop je zover komt. Het is ook bekend dat de paarden van bv Anky bijzonder overdreven diep getraind werden, neus tussen de voorbenen zowat met slof (kwam heerlijk in de mode toen), maar zo reed ze de wedstrijd toch ook niet? En buitenrijden durft ze niet - bomen zijn toch allemaal hetzelfde...

Buitenrijden WIL ze niet, die bomen zijn idd hetzelfde. Ik geef ook weinig om buitenrijden (doodsaai), maar een terreintraining is OK dan!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:18

In wat voor hokje je een methode ook wilt stoppen, ik denk dat het wel een goede ontwikkeling is dat er steeds meer ineteresse komt in 'klassiek' rijden. Omdat het uitgangspunt is het van achter naar voren rijden op zit en benen met als begrenzing de teugels.

Want nou weet ik dat niemand zich hier op bokt daaraan schuldig maakt Schijnheilig maar het algemene beeld bij paardrijdend Nederland is toch iets vosltrekt anders. Ik heb laatst weer eens geschreven bij een B-proef. 5 van de 20 kregen een aantekening dat het paard onregelmatig liep. En dat lag niet aan het paard.

Als mensen 'klassiek' willen rijden komen ze toch al snel terrecht bij meer gerenomeerde ruiters die echt naam hebben gemaakt door hun (imo) correcte maniervan rijden. Dit in tegenstelling tot de ruiter die gewoon wil leren rijden en daarvoor op zoek gaat naar een willekeurige instructeur. En zoveel goede instructeurs zijn er over het algemeen niet in Nederland.

Om met de woorden van Kottas te spreken: je hebt maar twee sorrten ruiters: degene die goed rijden en degene die slecht rijden Tong uitsteken . Welk plakkertje je daar op plakt maakt dan echt niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:21

daar heb je een goed punt laura.

Wat mij een beetje tegenstaat is mensen die alles aangrijpen om een ander de grond in te boren. Die vatten die laatste opmerking niet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:39

3e categorie: een ruiter die goed slecht rijd Haha!

Maar aangezien ik in 3,5 jaar tijd 1 winstpunt heb gehaald beschouw ik mijzelf maar als het toppunt van klassiek Knipoog

Ik ben zelf ook niet zo van het etiketjes plakken, ik rijd gewoon paard en ik denk dat er niet veel andere manieren zijn dan gewoon een goede manier.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:58

Ik rijd klassiek "western".. Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:01

Ik heb les gehad van AdB. Ik heb nog nooit een wp gehaald Haha! Maar hoe ik rijd? Euhm tja, ik hoop zo eerlijk mogelijk voor mijn paard.. De laatste tijd rijd ik zonder hulpmiddelen (laatste jaar) en dat bevalt mij prima. Maar rijd ik dan klassiek?? Weet ik veel!! Wat me veel meer boeit is hoe mensen met hun paarden om gaan. Dat is soms om te huilen en ik hoop van harte dat ik nooit zo wordt. Ik probeer zoveel mogelijk respect te hebben, maar daarbij ben ik wel de baas zeg maar. (uitleggen is soms wel lastig Haha!)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:33

Wat is dat toch dat iedereen overal etiketten op wil plakken om daarna onderscheid te maken tussen goed en fout?

Ik rijd het 'systeem' dat het beste bij het paard past waar ik op zit. Dat zit bij de merrie die ik nu rijd tussen het 'klassiek' en 'LDR' in. Er wordt eigenlijk niet voor de LL gereden tijdens het losrijden, maar ik kan t.a.t het neusje uitschuiven naar voren, desgewenst daarbij ook naar beneden. Proefgericht loopt ze wel keurig op de LL, nergens problemen mee. Ik heb er dus controle over de hoofd/halshouding maar ga daarbij niet tot extremen.

Waarom ik niet puur VWNW rijd? Dan krijgt ze de kans nét iets te lang te worden en wordt het moeilijk om haar bij elkaar te houden. Ze is ietwat week en lang in de lendenen en loopt het liefst een kilometer uit elkaar. Ik maak het door haar te ondersteunen in de (voor haar) fijne houding makkelijker om net wat te kunnen dragen en op een fijne manier te schakelen.
Waarom niet puur LDR? Daar hebben wij allebei gewoonweg de kwaliteiten niet voor. Ik niet omdat je voor die methode een vreselijk goed gevoel moet hebben, en zij niet omdat ze daar de beweging en kracht niet voor heeft.

Een 'systeem' kies je voor je paard, niet voor jezelf. Dat VWNW niet 'slecht' is voor de meeste paarden wil niet betekenen dat dat ook de juiste manier is van trainen van die paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:11

Remember schreef:
Dat VWNW niet 'slecht' is voor de meeste paarden wil niet betekenen dat dat ook de juiste manier is van trainen van die paarden.

Dit vind ik een briljante opmerking. OK dan!