Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:58

jarrah schreef:
Ik heb vroeger 1 keer met mijn pony zoiets meegemaakt, ik was toen 14. Het was de eerste keer dat ik in mijn eentje met haar een buitenrit ging maken (een vriendin was met mij mee op de fiets)
Het ging allemaal goed, tot we op een gegeven moment omkeerden om weer naar huis te gaan en er 5 minuten later een vrachtwagen al toeterend langskwam, mijn pony schoot er als een speer vandoor.
Eerst dacht ik nog: ik heb nog een aardig lang stuk, dus ik kan het op een normale manier oplossen, dus gewoon zwaar maken en ophoudingen geven. Ik merkte al snel dat het niet werkte omdat mijn pony echt over dr zeik heen was, ze ging steeds harder en harder richting huis en ik wist niet meer wat ik moest doen. Mijn pony was toen 4,5 jaar oud en pas een jaartje onder het zadel dus ik wilde haar geen pijn doen. Maar op een gegeven moment zag ik de weg (vrij drukke weg) op me af komen en dan denk je daar echt niet meer aan hoor
Het enige wat je dan nog wilt is dat je geweldige pony waar je zo trots op ben straks weer veilig in haar stalletje staat (en dan als het nodig is maar wat extra verzorging voor dr mondhoeken, ik had in ieder geval me pony nog)

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het een beetje onzin vind en dat ik me dus aansluit bij GK, RK en Zep

Volgens mij heeft de TS zelf nog nooit in zo een situatie gezeten, waarbij jijzelf en je beste maatje in gevaar zijn, dan denk je echt niet meer om zijn tere mondje

laat ik dit ook eens 1 keer mee gemaakt te hebben met marinde, zij was toen net anderhalf jaar onder het zadel, maar al goed verkeersmak om samen op weg te gaan met iemand anders. wat uitliep op een wedstrijdje tussen die 2, ik moet zeggen dit was niet op een heide, in het bos oid (waar mijn reacties wel over gingen in dit geval omdat ik meer daar reed dan 'buiten'.
in ieder geval gingen ze dus ook af op de weg, mijn vriendin riep nog naar mij trekken.. waarvan ik dacht; met wat diep zitten teugels op maat en ophoudingen geven lukt dat ook wel.. aangezien mijn pony daar goed op reageerd. dit dacht ik dus wel fout!! ik kwam wel in een gevaarlijke situatie terecht en toch heb ik mijn pony toen hard de andere kant opgestuurd, waardoor ze met haar achetrhand uitgleed en zelf bijna onderuit ging, het is goed afgelopen. maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurde als ik dit niet had gedaan. het was zomer en er reden zowieso veel auto's daar...

dit is eigenlijk wel de enige keer waar ik echt het bit heb 'gebruikt'.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:20

Ik ben gelukkig nog nooit echt aan de kletter gegaan. Wel een keer hard gaan rennen en geen mogelijkheden om hem opzij te zetten, om te trekken wat dan ook zonder of in een sloot of in het prikkeldraad te eindigen. Dat ging heel hard op een kanaal af en ik ging er maar van uit dat ik nog wel een stuur had en haar er bij langs kon sturen. was idd het geval, alleen zij wou links en ik rechts :d

Een one-rein stop is misschien handig, maar ik wil gewoon een paard onder mijn komt dat naar gewone hulpen luisterd. En als ze denk dat ongecontroleerd rennen of rodeoen leuker is dan luisteren dan heeft ze een probleem.

Dan is het idd:
1. correct vragen
2. correct eisen
3. met alle mogelijke middelen zorgen dat ze luisterd. En dat is inclusief heel hard boven op de rem zetten. Onze veiligheid en die van omstanders is nog altijd belangrijker dan het feit dat ik haar even pijn doe. Een pijn waarvan zij ook al van te voren wist dat die er aan kwam.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:38

er staat al in het eerste bericht van de TS dat hij maar moet voelen als hij niet terug naar de draf wil. wat ik doe als een paard zichzelf vreselijk zit op de fokken is 1x heel snel mijn handen omhoog an dan gelijk weer laag en terugnemen, ze zijn dan even verbaasd en op dat moment moet je ze terugnemen. Toen ik vd zomer getrapt was door een paard omdat alles [16 paarden] aan de kletter ging op het strand ['s nachts] heb ik mijn rechterteugel [links was zee, rechts zwaar zand en duin] een stuk opzij gedaan en hem zo dwars gezet. In het zware zand kunnen ze toch niet galopperen [niet hard iig] en ze kunnen ook niet naar links. De rest galoppeerde door, maar een vriendinnetje op haar race-fjord had het gemerkt en heeft de groep laten draaien!

En ik zorg altijd als ik naar buiten ga dat ik op een soort van stuurbaar paard is wat ik vertrouw anders kan het nog levensgevaarlijk worden!!!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:52

sommige paarden zijn gewent om bij HO gewoon meteen te stoppen dus dat is ook handig Tong uitsteken mijn paard leer ik dat al aan bij HO stoppen. dus dan kan je uit de supersnelle galop HO roepen en dan stopt hij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:14

Tuurlijk

dat werkt ook echt als hij zich voor alles wat er om hem heen afsluit, omdat hij in paniek is Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:40

Verward Ja tuurlijk Verward

Nou ik vind het een onzinnig gesprek....
Je gaat toch zeker niet nadenken wat je moet doen als je paard aan de kletter gaat...

NOT!!! Ik vind dat alles kan en MOET als jij een manier kunt vinden om je paard te laten stoppen en te verhoeden voor een ongeluk OK dan!

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:44

als een paard echt te kletter zou gaan weet ik dat ik een ding doe, en dat is aan de teugels gaan hangen, goed? ik denk het niet maar het zou wel gebeuren.

Theorietjes zijn dan echt zinloos, denk ik.
Lijkt me echt doodeng als een paard echt op hol slaat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:48

als je paard echt aan de hol gaat, is het belangrijk dat jij niet flipt en de zaken op een rijtje houdt. Aan 2 teugels trekken heeft geen enkele zin, aan 1 teugel trekken, probeer z'n neus maar naast je knie te trekken, kan nog wel zinvol zijn, zo heb ik er ook wel eens eentje gestopt.

Flippen mag je zelf wel, als je paard op stal staat en je ver uit de buurt van hem bent, achteraf dus.....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:42

Als mijn paard niet wil stoppen vraag ik het eerst vriendelijke.. Luistert hij niet heeft hij toch echt een auwbekkie.. Ach gut Desnoods ga ik zagen, jammer dan, maar ik wil geen gevaarlijke situaties veroorzaken..
Voor een sloot parkeren helpt ook nog wel is.. Niet bij elk paard overigens en je moet het ook wel durven..

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:56

Voor een sloot nog wel. Mijn paard heeft zich vanmorgen toen ik even naast hem stond in de buitenpiste(balk verleggen) zich losgetrokken, over het veld van de boer gecrost, over een echt brede sloot gesprongen en vrolijk verder gegaan. Dus nu weet ik zijn reactie, zelfs als hij nog niet eens op hol geslagen is. Springen!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:39

dana schreef:
als een paard echt te kletter zou gaan weet ik dat ik een ding doe, en dat is aan de teugels gaan hangen, goed? ik denk het niet maar het zou wel gebeuren.

Theorietjes zijn dan echt zinloos, denk ik.
Lijkt me echt doodeng als een paard echt op hol slaat.

Als jij gewoon de theorie door en door kent word het en soort van reflex, dit is alleen maar handig.
met dit soort dingen ben ik altijd blij dat ik de theorie enigsinds ken, om zo niet in paniek te raken, maar tot actie te komen (niet dat het vaak helpt, maartoch, ik blijf er nu, als een paard aan de kletter gaat, ontspannen onder.. omdat ik weet WAT ik KAN doen) als jij zorgt dat je de theorie in je koppie hebt weet je ook wat je kan doen als *aan de teugels hangen* geen zin heeft Knipoog

(trouwens, die one-rein stop:ik stamp em al in mn hoofd.. ik hoop dat ik hem alleen nooit hoef te gebruiken..)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:53

angelke schreef:
Voor een sloot nog wel. Mijn paard heeft zich vanmorgen toen ik even naast hem stond in de buitenpiste(balk verleggen) zich losgetrokken, over het veld van de boer gecrost, over een echt brede sloot gesprongen en vrolijk verder gegaan. Dus nu weet ik zijn reactie, zelfs als hij nog niet eens op hol geslagen is. Springen!

Dat bedoel ik.. Haha! Je kunt 4 verschillende reacties krijgen..
* Erover..
* Erin.. (door)
* Erlangs..
* Of gewoon echt stoppen..
Dus je moet wel je paard kennen al doe je dat.. Tong uitsteken

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:37

Je paard kan dan geen kant op! (Als dat niet help stuur ik altijd gewoon tegen een boom aan )

Nou huh de mijne gaat er gewoon dwars doorheen hoor ,altands dat probeert ie !

en nog iets ,hij pakt z`n bit vast ...kan dan geen kant op ...? wat dan ???
ook zo zwaar maken en los,vast,los,vast ,los vast ...(vindt dit toch ergens de beste theorie )

gr chas

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:50

Ik heb het eens meegemaakt met een jong paard, wat aan de kletter sloeg... Bloos Nou ik dacht echt niet Rustig blijven, nadenken, NEE, ik deed mijn teugels los-vast-los-vast, maar nee hoor Bloos! ik had z'n kop omgetrokken naar een kant, maar dat hielp eigenlijk ook weinig.....
maar goed , je moet iets totdat ik aan het einde van het gras kwam en een mega hek voor m'n neus zichtbaar werd...

Oke daar rijdt je dan met een jong paard wat nog nooit heeft gesprongen... Bij wie je zijn hoofd scheef trek om te stoppen....
Ik kon dus twee dingen doen....
Of zijn kop scheef houden en over het hek heen vallen, want hij ziet het hek niet of gewoon klaar zitten om te springen en hopen dat die dat goed doet en daarna vaart mindert.... Verward
( Want hopen dat 'ie stopt voor een sloot of een hek is het stomste wat je kunt denken in zo'n situatie, je paard is in paniek he??? Het zal dus alles ondernemen of overwinnen om weg te komen...)

Ik heb hem ruimte gegeven van voren en hij sprong heel netjes en heel ruim Schijnheilig over het hek!!!!
Helaas lag er zo'n drie meter achter het hek de weg en gleden we verschrikkelijk uit

Vertel mij dan maar eens wat ik aan deze situatie kon veranderen...

Voor mij gelden er dus echt GEEN regels of een theorie voor een paard wat aan de kletter slaat, doen wat je doen kunt zorg dat ie stopt!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:59

Ik heb nog wel een dergelijke ervaring, en dat was een paard dat zeker niet op hol was maar een renpaard dat ik trainde. We kwamen op zeer hoge snelheid (lees 50 km/u) door de bocht en moesten door een vrij smalle doorgang (meter of 10) verder de baan op. Paard ging zo hard dat we de bocht bijna niet haalden en richting een hekwerk van 2 meter hoog gingen. Opties waren in principe:
- stoppen Een paard op die snelheid staat niet zomaar stil en zeker geen renpaard
- springen beetje hoog toch wel en een tuin erachter
- rechtsom volte in sturen Kon wel maar dat is tegen mijn principes (als je rijdt doe je het echt)
- blijven doorgaan om de bocht te halen. En dat is dus net gelukt Haha!

maar dan gaat er wel een hoop door je heen.

Kaja, ik denk dat je het heel mooi onder woorden hebt gebracht, en wat er vooral uit spreekt is dat je moet blijven denken, ook al vlieg je in volle vaart rond. Dan heb je kans om je paard te stoppen, zodra je in paniek maar wat gaat doen, gaat het mis.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:04

angelke schreef:
Zoals ik al eerder zei, een goede ruk of onder een vrachtwagen?

Het is ook wel nogal blond om met een paard dat er wel eens vandoor wil schieten, of niet verkeersmak is en je niet 1 2 3 kunt inhouden, naar een weg of ermee langs een weg te rijden. Knipoog Ja okej als het een bos is, en je een smalle weg over moet te steken om in het andere deel van het bos te komen kan ik het wel begrijpen Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:44

en hoe denk je dat de meeste van ons in het bos komen???

over de weg

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:45

pol013 schreef:
alle tips hier zijn leuk en aardig als je ergens over de hei rijdt maar niet als je paard dreigt het kanaal in te rennen of regelrecht op een weg afrent. ALs mijn paard zoiets flikt trek ik hem gewoon op zijn gat. Nou moet ik wel zeggen dat hij dat ook kent van het gewone rijden. Als hij gaat drammen op de teugel (hangen of duiken) trek ik hem gewoon op de noodrem. En neen dat is niet zeilig: hij heeft geen respect voor mijn hand dan heb ik tijdelijk geen respect voor zijn mond. (daarna natuurlijk wel weer met een zachte hand voorwaarts rijden)

precies wat bij mij dus ook zo is!! Ik rijd een drammer (om het zo even te verwoorden, meneer wil links ik wil rechts) en ik ben nog steeds te lief, maar op het moment dat ik even niet-lief was gaat het daarna beter! En dan ben ik weer lief Lachen

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 23:50

smurf schreef:
en hoe denk je dat de meeste van ons in het bos komen???

over de weg

Zit wat in Tong uitsteken

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 00:14

muiszje schreef:
alle tips erg leuk en aardig, maar de meeste hier geven een tip die je kan OEFENEN (oefenen kan je met een eigenpaard..niet met een pony die je vlak voordat je je afgesproken strandrit/buitenrit gaat rijden toegewezen krijgt..) dan zit ik dus met de gebakken aardappelen, want men rijd alleen nog maar op manege paarden(zo een keer in het half jaar Knipoog ).. (Waarvan ik juist wel verwacht dat de remmen eropzitten, maar die blijkbaar dus die ene keer niet werkte..)
verder ga ik nog ff kijken op paardnatuurlijk, ben erg benieuwd naar de one-rein stop (is dat niet 1 teugel stop?) (aan 1 teugel(trekken)=pijn?) of zie ik deze naam nou verkeerd?

Over de one rein stop, je hebt helemaal gelijk over de teugel! Het is ook onverstandig met bit. Daarom kun je een paard gerust op een halster (touwhalster is veel beter Knipoog) rijden, want met de one-rein-stop is het hartstikke veilig om met een halster te rijden (het behoed je natuurlijk niet alsnog in het prikkeldraad te vallen als je paard opzij springt ofzo, maar dat gebeurd ook met bit Knipoog) Maar de one-rein-stop is vooral een noodrem (staat er ook wel bij op de site) voor als je paard op de kletter is gegaan (vandaar noodrem).
Je hebt ook gelijk met tips, dat je niet kun oefenen met een manege paard. Maar de druk-los-druk-los methode heb ik dus bij een paard dat op een manege staat bij een bungalowpark gedaan. Werkt prima. Zigzaggen kun je daar ook prima bij doen. Maar er zijn ook manege paarden die geen volte willen maken als jij het zegt, dus is niet altijd effectief. Zeg maar dat de tips met het sturen het beste te PROBEREN zijn als zo'n manege paard er vandoor gaat.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 00:46

jarrah schreef:
Ik heb vroeger 1 keer met mijn pony zoiets meegemaakt, ik was toen 14. Het was de eerste keer dat ik in mijn eentje met haar een buitenrit ging maken (een vriendin was met mij mee op de fiets)
Het ging allemaal goed, tot we op een gegeven moment omkeerden om weer naar huis te gaan en er 5 minuten later een vrachtwagen al toeterend langskwam, mijn pony schoot er als een speer vandoor.
Eerst dacht ik nog: ik heb nog een aardig lang stuk, dus ik kan het op een normale manier oplossen, dus gewoon zwaar maken en ophoudingen geven. Ik merkte al snel dat het niet werkte omdat mijn pony echt over dr zeik heen was, ze ging steeds harder en harder richting huis en ik wist niet meer wat ik moest doen. Mijn pony was toen 4,5 jaar oud en pas een jaartje onder het zadel dus ik wilde haar geen pijn doen. Maar op een gegeven moment zag ik de weg (vrij drukke weg) op me af komen en dan denk je daar echt niet meer aan hoor
Het enige wat je dan nog wilt is dat je geweldige pony waar je zo trots op ben straks weer veilig in haar stalletje staat (en dan als het nodig is maar wat extra verzorging voor dr mondhoeken, ik had in ieder geval me pony nog)

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het een beetje onzin vind en dat ik me dus aansluit bij GK, RK en Zep

Volgens mij heeft de TS zelf nog nooit in zo een situatie gezeten, waarbij jijzelf en je beste maatje in gevaar zijn, dan denk je echt niet meer om zijn tere mondje

Je hebt gelijk, als je in een leven of dood situatie zit moet je je paard soms gewoon even pijn doen, om hem te stoppen, om het maar zo te zeggen, en ik heb nooit in een situatie gezeten waarbij mijn maatje in gevaar was (het paard dus), maar ik heb echt wel wat dingen meegemaakt.

Maar ik vond het laatste wat je zei, nogal gemeen. Ik heb in de 8 jaar dat ik rij, vaak genoeg erge dingen meegemaakt met paarden, en dan niet alleen als ik erop zat. Ik kan wel vertellen dat ik vandaag keihard op mijn stuitje ben gevallen me kont zeer doet en me pink gekneusd is, en geluk had dat het op een zandpad was, ik op mijn schouders achterover was gevallen van mijn verzorgpony op het mijn bot van mijn kont en dat paard me enkel had geraakt ik daarna ook strompelde, of die keer dat een shetlanderhengstje mij heeft opgetild toen hij me vastgreep boven mijn borst, of die keer met dat grote paard op die bungalowpark manege. Dat hoef ik nu allemaal niet op te gaan hangen hier, maar ik heb genoeg meegemaakt, waarbij ik zelf ernstig gewond had kunnen raken, en gelukkig alleen blauwe plekken, klemwonden, 1 litteken en kneuzingen heb opgelopen. Ik had het bericht hier heus niet geplaatst als ik nooit op een op hol geslagen paard heb gezeten. Je weet nu een beetje wat ik heb meegemaakt, en niet zo'n meisje met een jampotbril die alles uit boeken loopt te halen ben.

Sorry als dit hard aankomt, maar ik ben boos dat jij zegt dat ik dat niet heb meegemaakt, terwijl je niet eens weet wat ik allemaal heb meegemaakt op zulke gebieden. Er zitten risico's bij paardrijden, maar als je die niet wilt lopen, rijd dan helemaal niet. Je hebt altijd de kans onder een auto te komen, dat je paard uitglijd, je paard je trapt.
Nogmaals sorry voor al dat boze gedoe, ik kan veel hebben, maar NIET dat mensen over mij oordelen zonder mij te kennen. Leer me eerst maar kennen voordat je over mij gaat oordelen over wat ik wel of niet heb meegemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 02:11

Ok ik ga hier ook eens mijn zegje doen Lachen

Ten eerste ben ik het eens met het rijtje van 3: aardig vragen, RT eisen, alles doen.
Met een paard dat gewoon hard gaat kun je natuurlijk heel rustig doen, en voltes rijden, en ophoudingen geven,..

Maar 1 die echt wegcrosst: die is idd efkes van de wereld. En ik denk dat er maar 1 oplossing is: hem terughalen! Ten eerste moet je in zo'n situatie zelf rustig blijven (wat ik dus aan geen kanten kan). En dan zijn alle middelen goed om zijn aandacht te trekken. Blijven drijven en niet aan de teugels hangen vind ik dan vaak wel zinvol, omdat je paard zo weer leert wachten. Maar als die echt op de kletter zijn, ik weet het niet...

Wat die onereinstop betreft: ik heb daar ooit iets over gelezen, en het wordt hier wel een beetje simpel voorgesteld. Volgens ik gelezen heb, moet je dit echt lang en goed oefenen. Het gaat er dus zeker niet om dat je het paard omtrekt! Je moet het echt vragen. En met een paard dat echt weg is, ik weet niet of dit dan werkt.
Werkt dat ook niet op dat systeem dat je eerst je paard leert zijn hoofd omlaag brengen op commando? (hoofd omlaag = ontspanning)

Er gaat alleszins heel wat training aan vooraf, ik hoop dat niet te veel mensen nu gaan proberen de methode (foutief) toe te passen zonder goed geïnformeerd te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 02:46

krientje schreef:
Als een paard echt aan de kletter gaat, dan is het verhaal over het rustig opvangen met de zit wel mooi, maar sorry hoor, dat lukt mij dan echt niet! Bloos En ik zal hiermee wel weer mensen over me heenkrijgen, maar het wil nog wel eens helpen om je ene hand iets boven de andere te zetten en zo een hele kleine volte in te draaien. Je paard kan dan geen kant op! (Als dat niet help stuur ik altijd gewoon tegen een boom aan Schijnheilig )

ik heb nog niet het hele topic gelezen maar hier op wil ik toch even reageren.
Wanneer jij op een paard zit dat alles wil doen om onder de ruiter uit te komen. Mag je zeker zijn dat deze je hulpen opvolgt en gewoon het dichtere bos inspringt. Ik weet uit ervaring dat dit zeeeeer pijnlijk is. Vooral als je korte mouwen aan hebt.
dus laat dit aub uit je hoofd Knipoog

edit:
ik heb denk ik 2 of 3x meegemaakt dat paardlief op hol ging.
1ste keer was op ponykamp. We zouden voor het eerst een buitenrit maken zonder dat de paarden vastgehouden werden. Met een vrij grote groep dus.
Mijn vriendin en ik zaten op 2 ponys die altijd bij elkaar waren. Wat de ene deed, deed de andere ook.
Er gebeurde iets. wát weten we nog altijd niet. Maar de 2 ponys schoten er van door.
achter ons hoorde we nogvaag iemand zeggen: zitten en geven nemen.
Maar hoezeer we ook vroegen en gaven. Die beesten stopte neit. Wij waren gelukkig! diep in het bos. Op een rechtstuk. Veel kon er dus niet gebeuren.
Wij zijn uiteindelijk, om te blijven zitten. Gaan staan in de beugels omdat gewoon zitten gewoonweg niet meer mogelijk was. En de teugels net wat losser gelaten, rustig blijven praten enz. Wandelaars keken enorm raar als we voorbij kwamen. We kwamen aan een kruispunt en daar hielden beide paarden in. Want ja welke weg neem je he?
op dat moment zijn we beide gaan zitten en meteen wat teugel genomen en : hoo maar kalm gezegd.
Toen stopte ze... We weten dat we beide tegelijk zijn gaan zitten omdat we precies hetzelfde vertelde. We zijn toen rustig terug naar de groep gereden die inmiddels ook al verder gevorderd was in hun tocht. Eerste keer dat ik op een paard zat dat gewoon niet meer reageerde en hoopte dat t nooit meer zou gebeuren.

Helaas.
de week erop ging ik met Pharaon buiten en e rwaren quats. Langs mij reed een meisje op Lies
en net toen wij voor die quats waren en we wouden omdraaien om te zeggen: bedankt voor het wachten met rijden.
trekken ze op Scheve mond
en voor het eerst nam Lies de leiding. Pharaon die daar niet van gedient is vertrok mee en zóu lies voorbij steken. dat is m ook gelukt Scheve mond
wij hebben super veel geluk gehad. Een paar wandelaars kende blijkbaar wat van paarden. En is met zijn armen wijd voor Pharaon gaan staan. Phara die hier enorm bang voor heeft is gewoon van rengalop naar halt gegaan met gevolg dat ik ergens aan zijn oren lag Verward
Lies zag Pharaon stoppen dus stopte ook (iets rustiger Haha! Lies is niet zon wildebras) nu voor hetzelfde geld had die wandelaar net zo snel weer aan de kant moeten springen Scheve mond maar t was gelukt. Heb die persoon heel erg bedankt!

en de laatste keer was aan zee op een vreemd paard, Wij hadden rustige paarden gevraagd maar wat kregen we? van die heethoofden die alleen maar wouden racen Rolleyes
eigenlijk waren ze niet echt op hol van angst maar eerder aan het racen.
geen probleem. de leider galoppeerde nog voor ons. Maar deze zijn paard mistapte zich en ging languit liggen.
De paarden van ons die nu dus geen leider meer hadden schoten er een voor een vandoor. De leider maar schreeuwen van hoo houd die paarden (in het frans dus we verstonden der geen jota van maar dat is later vertaalt Clown) maarja. Hoe houd je ongeveer 10 paarden die tegen elkaar aan het racen zijn? Er lagen plassen en ik (dom als ik ben Clown) hoopdat dat paardlief zou stoppe'n als ik hem door die plas zou sturen. in de plaats van te stoppen ging paardlief gewoon door het water en was ik ook nog eens zeik nat ook. Niemand wist echt wat doen eigenlijk. de paarden kennen hun route verdomt goed en zijn dus ook de duinen in geschoten tegen die snelheid. Dat is nogal pijnlijk met die uitstekende takken. Maar er was een stuk dat zo smal was dat zelfs stappen moeilijk was.en daar moesten ze wel stoppen.

een paard dat op hol is doe je niets aan dan hopen dat hij stopt. Wat ik ooit op weide heb geprobeert (toen was Pharaon niet op hol ofzo maar we waren wat aan het razen dus vrij snel galopperen om de energie kwijt te raken. K liet mijn teugel los en ging voorover hangen. Pharaon dacht dat ik viel en stopte Lovers) maar dat zal níet werken bij een paard dat op hol is Haha!

edit2: wel een erg lang bericht Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:30

Citaat:
Een paar wandelaars kende blijkbaar wat van paarden. En is met zijn armen wijd voor Pharaon gaan staan

die wandelaars wisten blijkbaar niets van paarden, maar hadden dergelijke verhalen van vroeger gehoord
Als een paard echt op hol is, zal ie gewoon over iemand met zwaaiende armpjes heen denderen hoor, of scherp uitwijken, dat is ook leuk, want dan ligt de ruiter mooi op de grond......

je hebt al een hoop meegemaakt in je jonge leventje Phara..... Scheve mond

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:40

TurboBoem schreef:
Het is ook wel nogal blond om met een paard dat er wel eens vandoor wil schieten, of niet verkeersmak is en je niet 1 2 3 kunt inhouden, naar een weg of ermee langs een weg te rijden. Knipoog Ja okej als het een bos is, en je een smalle weg over moet te steken om in het andere deel van het bos te komen kan ik het wel begrijpen Tong uitsteken

Bloos! Gaan we katten???? Bloos!

Ik ben inderdaad blond!!! Maar wat jij zegt slaat werkelijk nergens op!!! Bloos Vertel mij maar eens wat ik dan had moeten doen??? Verward
Er komt namelijk altijd een dag dat een jong paard mee mag naar buiten..
Scheve mond Jij start deze topic en zoals al eerder is gezegd straalt de arrogantie er vanaf Dus aangezien jij het allemaal zo goed weet en uit jou bovenstaande quote ben ik blond Schijnheilig Dus wil ik graag jou advies OK dan!