Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:18

Theake schreef:
je mag deze hier eens rijden *LOL*

neen, dat is wat anders, hij is 17, lang gerust, en voordien (blijkbaar, want zoiets voel je wel) altijd gereden met sporen.. het KAN wss wel zonder nu, maar daar heb ik de kracht niet voor... hij weigert gewoon dan, met een spoortje is hij meegaander en begrijpt hij de hulpen beter.

Ik vind dus wel dat het kan, maar niet overal en zeker niet altijd

Kom maar brengen
Probeer ik het met alle plezier

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:25

Sporen zijn toch zo zielig voor ons paarden........

Liever één peut met een spoor dan constant met die benen zitten kloppen.

Elk paard moet vooruit gaan. Ook zonder spoor. Anders is er geen rijden aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:29

Citaat:

Maar dan zijn er ook nog, waarbij dat kloppen ook met sporen moet

Moeten verfijnen in een B/L proef

Mij mag nog steeds uitgelegd worden wat er daar te verfijnen valt?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:32

omdat ik, als hij niet op mn kuit reageert even een keertje scherper kan doorkomen, dat is, zoals hierboven ook al gezegd wordt, voor iedereen fijner dan een paar schoppen in zn ribben.
en allebei mn paarden kan ik ook zonder rijden, maar als een ruiter elka pas met n sppor gaat zitten prikken heeft het natuurlijk weinig zin meer en stomp je een paard behoorlijk af
Laatst bijgewerkt door Noukie op 31-12-04 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:36

Citaat:

Inderdaad, daar ben ik het absoluut mee eens! Het probleem met de spoor is echter dat veel ruiters het continu gaan gebruiken en dan ligt ook hetgeen RK zegt op de loer... Soms zie je echt mensen rijden die zelf met spoor hun paard nog vooruit lopen te schoppen Scheve mond

Zijn dit soort problemen (niet voorwaarts ed.) nou niet meer een soort van respect problemen? Wanneer een spoor dan niet juist wordt gebruikt zal het helemaal niks oplossen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:07

Kath_ schreef:
Omdat ik ze mooi vind. Haha!

Nee ik gebruik ze omdat Loe af en toe een beetje lui is.. Ze is goed aan het been, maar na een half uurtje heeft ze soms zoiets van f*ck you.. En als ik dan een paar keer me spoor erbij hou gaat het weer goed..
En ik heb ze buiten af en toe echt nodig.. want ik heb zo'n ontiegelijk muts paard dat dat ene grassprietje echt heel ''eng'' vind en dan vertikt ze het gewoon om erlangs te gaan, als ik dan niet meteen optreed dan blijft ze het bij elke ''spook'' doen.. en ja me been alleen is dan niet ''straf'' genoeg

een spoor dient niet als straf te worden gebuikt....
maar....

om de hulpen te verfijnen!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:43

steffie4ever schreef:
maar....

om de hulpen te verfijnen!

Ook om de hulpen te verfijnen heel leuk.
Maar met een spoortje krijg je een opstandige pony toch beter vooruit.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:13

Gisteren had ik nog les, rijd dus met sporen. Ik kreeg soms een bok als ik aangaloppeerde... waarom? omdat ik op me spoor aansprong en niet op mijn kuit. Fout van mij ja, maar uit fouten leer je... Toch mocht ik mijn sporen niét uitdoen, omdat mn instructrice zei dat ik die wel nodig had om de hulpen te verfijnen. Als ik bijvoorbeeld sb doe, blijft die achterhand nog niet altijd waar ie moet zijn, dus een tik met mijn spoor (lees: tikje), en dat is weer in orde.
Corrigeren en verfijnen: ja ; straffen: nee. (ook al denk ik dat er veel zijn die zich soms niet meer kunnen beheersen en even een venijnige tik geven met hun spoor)

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:39

je gebruikt sprpren omdat je paard of pony niet genoeg naar je been hulpen luistert
vind jij het fijn dan om de hele tijd je paard vooruit te sgoppen nou ik gebruik dan liever sporen hoor Bloos!

PRO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:30

ik gebruik sporen op de manege omdat de pony waar ik altijd op rij niet echt goed naar mijn hulpen luistert vooral niet bij het springen en thuis omdat loes heel erg eigewijs kan zijn en dan is het soms ook wel makkelijk want ze reageert niet op de zweep

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:40

Kaya schreef:
Hoe kom je daar nou bij? En waarom brul je zo hard? Je kent mij helemaal niet, hoe kun je mij dan een dierenmishandelaar noemen? Een excuus is hier op zijn plaats.
Scherpe randjes... Mensen, daar heb je toch vijltjes voor??? Afgezaagd betekent ingekort, en natuuuuuurlijk de scherpe randjes daarna rondgevijld! Ik laat me bijna verleiden tot te zeggen wat ik allemaal dierenmishandeling vind. Sporen van 2,5 cm in een paard prikken, dat vind ik diermishandeling. Onder andere...

dat van die 2.5 cm lange sporen, maakt niet uit, als je er gewoon voorzichtig mee rijd

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:52

Het maakt niet uit met wat voor of hoelange spoor je rijd als je ze maar goed gebruikt en er zijn volgens mij heel veel mensen die dat niet weten of niet willen weten. zelf rijd ik af en toe met een spoor om hem fijner te laten lopen maar kan ook makkelijk zonder rijden. hij is soms namelijk nog al heet(arabisch volbloed) en dan zit die spoor er wel maar heb ik die helemaal geen zin.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:07

Mijn instructrice heeft me nog geadviseerd om met de proef morgen kleine (!) wieltjes om te doen, omdat ik het manegepaard niet vooruit kreeg met gewone stompe sporen. Met wieltjes hoef je minder te schoppen, en kan je je paard minder beschadigen omdat de wieltjes meedraaien. Wat het probleem is met dit manegepaard, is dat het een eigen paard geweest is en best hoog heeft gereden maar hij heeft er gewoon geen zin in. Hij kan het allemaal best, maar wordt gewoon heel lui. Ik ben al bezig om hem aan de longe meer voorwaarts te krijgen, in de hoop dat hij 'wakker' wordt en sporen niet meer nosig zijn. Tot die tijd heb ik ze dus wel echt nodig...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:18

Ik rij gewoon zonder sporen, ik ben van plan om straks kleine rubbere spoortjes om te doen, omdat ze wat traag voor het been wordt..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:19

Ik rij met sporen omdat mijn paard niet goed genoeg voor mijn been is. Scheve mond It's very simple.
Ik heb een fout gemaakt in de basisafrichting. Te snel met een spoortje begonnen en gigantisch verkeerd aangereden. Ik kom er eerlijk voor uit, ík heb het verkeerd gedaan. Het is mijn eerste paard (daarvoor wel een pony gehad) dus ik weet iig nu hoe het niet moet.
Nu ben ik bezig om haar wel juist door te rijden (tenminste, volgens mij ben ik nu een heel eind in de goede richting Haha! ). Ik kan haar op zich wel zonder spoor rijden maar ik denk dat ik haar dan lang zo fijn niet aan het lopen kan krijgen dan mét.
Het zit bij mij ook tussen de oren. Ik denk dat als ik per ongeluk een keer mijn sporen zou vergeten om te doen, en ik heb het niet in de gaten, dat mijn paard dan net zo goed loopt als wanneer ik mét spoor zou rijden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:48

steffie4ever schreef:
maar....

om de hulpen te verfijnen

Wat is het verschil tussen een tik met de sporen als een paard niet reargeerd en een tik met de zweep als hij niet reargeerd?

Hulpen verfijnen... Tja, ik vindt het geven van een kuithulp nog altijd zachter dan een spoorhulp. Het kan net zo klein, dat is een kwestie van gehoorzaam maken. Dat vindt ik verfijnder dan drijven met je spoor.

Neemt niet weg dat dat best goed kan worden gedaan. Maar ik zie er zelden een. Maar ongetwijfeld rijd iedereen die hier zegt dat hij sporen gebruik tom de hulpen te verfijnen wel zo goed...

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:29

Is het wel eens opgevallen dat als er een vlieg op de buik van een paard gaat zitten, een paard meteen reageerd? Een paard voelt dus duidelijk een vlieg, en een simpele kuithulp moet een paard dan toch ook echt voelen! Stel, ik ga een piaffe oefening doen, maar mijn paard doet het niet. Ik gebruik sporen, dat komt harder aan, goh hij doet het nog niet. Ik weet niet eens hoe ik de hulpen moet geven, dus hoe kan ik dan met nog harder drukken een paard het dan ineens wel laten doen? Een 'lui' paard vind ik ook niet bestaan, want in het weiland loopt ie ineens wel door. Blijkbaar omdat hij dat daar leuker vind. Als je spelletjes doet tijdens het rijden met je paard, moet je je paard zelfs veel meer inhouden. Als je paard lui is, verhelp je dat niet door sporen om te doen, maar om het rijden leuker te maken. Elke keer die saaie bak zou ik ook lui van worden.
(sorry als ik misschien boos klink, maar dat is echt niet mijn bedoeling! Haha!)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:18

TurboBoem schreef:
Is het wel eens opgevallen dat als er een vlieg op de buik van een paard gaat zitten, een paard meteen reageerd? Een paard voelt dus duidelijk een vlieg, en een simpele kuithulp moet een paard dan toch ook echt voelen! Stel, ik ga een piaffe oefening doen, maar mijn paard doet het niet. Ik gebruik sporen, dat komt harder aan, goh hij doet het nog niet. Ik weet niet eens hoe ik de hulpen moet geven, dus hoe kan ik dan met nog harder drukken een paard het dan ineens wel laten doen? Een 'lui' paard vind ik ook niet bestaan, want in het weiland loopt ie ineens wel door. Blijkbaar omdat hij dat daar leuker vind. Als je spelletjes doet tijdens het rijden met je paard, moet je je paard zelfs veel meer inhouden. Als je paard lui is, verhelp je dat niet door sporen om te doen, maar om het rijden leuker te maken. Elke keer die saaie bak zou ik ook lui van worden.
(sorry als ik misschien boos klink, maar dat is echt niet mijn bedoeling! Haha!)

Vooral van die vlieg, die vind ik goed. Want als ik een keer stilsta met mijn pony en ik per ongeluk met met mijn spoor tegen zijn buikwand zit, dan voel ik hem ook trillen. Ik ben het ook met je eens dat je je eigen paard het leuk moet maken, maar sommige moeten er ook aan herinnerd worden dat ze één uurtje op een dag moeten lopen. Ik vind dat de spoor ook een vervanging is van de zweep, bijv: als je halthoudt en je wilt aandraven moet je dat natuurlijk eerst doen met je kuit, ik versta daaronder je kuit aanleggen en kijken of het paardje reageert op jouw hulp, zoniet dan geef je hem een tik met de spoor, dan zul je zien dat je de volgende keer spoor nog geeneens nodig hebt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:30

Alweer een sporen topic Rolleyes

Ik rijd altijd met sporen! Bloos! Om met een kleinere hulp een betere reactie te krijgen, anders is het niet te doen om veel paarden op een dag te rijden.
Ook rij ik op concours altijd met sporen, om niet hard te hoeven schoppen als mijn paard iets 'engs' ziet, maar een klein prikje kan geven.

Wel vind ik, dat mensen die de sporen niet uit de buik van een paard kunnen houden geen sporen mogen dragen, evenals kleine kinderen die hun benen niet stil kunnen houden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:35

Ik rijd niet met sporen.... Clown Soms vlieg ik nu al als ik per ongeluk m'n benen niet stil genoeg hou (nee, ik ben geen Anky). Moet er niet aan denken wat er dan gebeurd met spoor om..... Bloos

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 12:50

oké Lachen
zal ik nu eens vertellen
mijn paardje nu 12 heb ik een jaar
ze werd altijd gereden met sporen..
ik was toen een tegen-sporen madam Lachen
maar nu niet meer
ik rijd sinds kort met stompe korte spoortjes en vind het veel beter gaan.
ervoor moest ik kei hard benen geven voor in galop en ze viel er meestal achter paar passen weer uit.
nu totaal niet meer
ze blijft in mooie galop verzameld niet rap niet vlug..
moet eerlijk zijn,het is een groot verschil.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:11

Omdat hij er veel beter op reageert dan op zweep en hij veel beter luistert als ik bijv wil wijken schouderbinnenwaarts etc!

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:11

Dus ben het wel met Schoentje eens ja!

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:47

Omdat ik dan m'n benen beter stil hou en niet te ver naar achteren leg Haha! Anders krijg ik namelijk gelijk een paar wappers om mijn oren van mevrouw Sammy Tong uitsteken

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:05

Ja dat is ook zo je leert er vind ik van je benen stiiller te houden