artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:50

Dat is waar, het is niet meer in om paarden gewoon laten te ontspannen. Op wandel kom ik er steevast tegen met sloffen en stangen. Anders gebruikt ie zijn rug niet. ...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:59

RanouK schreef:
En ik ben het helemaal eens met RK, een aanleuning komt uit de onspanning van het paard. Scala van het africhten!!
Vele.. Oh zo vele... vergeten het gewoon.

Ze vergeten het niet, ze weten het niet....

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:03

Sjonniej schreef:
Ze vergeten het niet, ze weten het niet....

Ja daar zeg je wat...
En dit blijft dan toch de enigste, goede en juiste manier voor de africhting.
Ze zouden beter wat over de Duitse klassieke rijkunst plaatsen, het harnachement is het kaartje van de ruiter, hoe simpeler hoe beter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:05

Nee RanouK dat zie jij voor 300% verkeerd; hoe meer setjes hoe beter
hoe duurder zadel hoe beter
hoe mooier hoofdstel hoe beter
hoe duurder bit hoe beter
én moet de naam van je paard overeenkomen met toppers als bijv. Bonfire

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:41

Suzanne_18 schreef:
zo, en nu staat het zwart op wit in een vakblad dat het gebruik van een slofteugel bevorderend kan zijn voor de ontwikkeling van ruiter en paard (mits het ding juist gebruikt word)

Sinds wanneer is Bit een vakblad Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:42

16+ penny Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:45

Nou.....dat vind ik wel weer heel negatief. Ik zie de hoefslag best als een soort vakblad, maar ja tis maar net wat je er onder verstaat. Maar alles is altijd nog relatief. En je moet altijd alles voor jezelf afwegen. Het is geen handboek of bijbel ofzo die je maar blindelings volgt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:49

Sjonniej schreef:
Nee RanouK dat zie jij voor 300% verkeerd; hoe meer setjes hoe beter
hoe duurder zadel hoe beter
hoe mooier hoofdstel hoe beter
hoe duurder bit hoe beter
én moet de naam van je paard overeenkomen met toppers als bijv. Bonfire

Inderdaad, ANKY zadel (hoeft niet goed te liggen) cap van Pikeur, oja en de Mylerbitten zijn ook helemaal in.

Niks op tegen hoor als je je paard goed behandelt en loopt in ANKY outfit, ik vind het ook mooie kleren, maar ik kan het niet betalen. Hoogstens af en toe in de uitverkoop.
Maar er wordt bij ons zelfs met mylerbitten op wedstrijden gereden Bloos! terwijl dit in de regelementen niet is toegestaan. Maar als je maar het juiste mylerbit koopt, zie je het verschil niet.
Niet dat ik die mylerbitten nou zo'n drama vind, maar regels zijn regels Verward

Maar het gaat tegenwoordig niet meer om kwaliteit, maar om het prijskaartje. Ik ken iemand in de buurt die zijn paard voor 5000 euro wilde verkopen, maar niemand wilde het hebben. Toen ze hetzelfde paard voor 15000 te koop aan boden was het binnen 2 weken weg Haha!

Rare mensen hoor, dat paardenvolk Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:50

Maar het is zeker dat er een hoop zijn die de Bit wèl als handboek zien en nu meteen naar de ruitersportzaak vliegen voor een slof. Albert Voorn zegt dat het goed is, het artikel spreekt er positief over, dus iedereen kan met een slof rijden.
Of ze er dan mee om kunnen gaan is een tweede, hoelang het paard het rijden daarna volhoudt is ook een vraag met een groot vraagteken.

Maar ik denk zeker wel dat er nu heel veel 16+ penny's opzoek gaan naar een slof. Want het in de krul trekken wordt wel veel makkelijker op deze manier.
Vakblad of niet. Er zijn er genoeg die het wel zo zien of juist niet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:59

Ik vond trouwens het artikel wel een beetje vaag, er staat nergens duidelijk hoe een slof dan goed te geruiken. Ik vond de foto's ook niet echt duidelijk, hoort een paard zo in te buigen met een slof om, maar volgens mij doen vooral springruiters dat zo. Verward (Geen kritiek, meer een vraagje, even voor de duidelijkheid Knipoog )
Er stond alleen duidelijk hoe je een paard diervriendelijk met een slof kunt longeren, daar was ik het wel mee eens. *LOL*

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:32

Mijn paard was altijd heel erg druk mijn zijn hoofd en gooide em op en neer. wanneer hij heel erg zijn hoofd omhoog deed had ik niets meer te zeggen en nam ie een loopje met me. Sinds ik de slof er af en toe aanhang weet ie dat ie niets kan maken. De slof werkt alleen in wanneer ie erg hoog zijn hoofd gooit. Ik vind het af en toe prettig om em er bij te nemen. Nadat ik de slof een paar keer had gebruikt was het goed en hij loopt nagevelijk uit zich zelf. Ik vind niet dat de slof een rot hulpmiddel is.. maar idd mits hij goed wordt gebruikt

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 01:02

Suzanne_18 schreef:
zo, en nu staat het zwart op wit in een vakblad dat het gebruik van een slofteugel bevorderend kan zijn voor de ontwikkeling van ruiter en paard (mits het ding juist gebruikt word)

AMEN

ZO EN DAT MOEST IK NOU EVEN KWIJT OK dan!

Tja en 9 van de 10 keer wordt hij fout gebruikt.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 01:13

ik wil ook even wat kwijt!!!!!! 9 van de 10 paarden gaan zich vastzetten in hun rug door de slofteugel. dus is het wel zo goed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 01:47

Haha! Wisten jullie dat de kracht die je met behulp van de slofteugel op het paard van voren kunt zetten ruim vier keer groter is dan als je gewoon aan het teugeltje trekt Haha! Haha!

En dan hoor ik de mensen aan de rand van de bak tegen de beginner zeggen niet zo aan de teugel trekken terwijl de prof het hoofd van het paard tussen de voorbenen heeft getrokken.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar in principe is een slofteugel een onding je rijd je paard van voor naar achteren in plaats van andersom. Een goede sloftuegel is die slofteugel die niet werkt.
Er zijn wel vaker lui geweest die over de slof schreven ook in bit. Johan Hamminga bijvoorbeeld was niet perse voor een slof. George Theodorescu was absoluut tegen de slofteugel.

Het probleem is dat veel mensen de slofteugel niet ontspannen kunnen laten hangen als ze hem niet nodig hebben maar altijd aan hebben staan. Het gevaar sluipt erdan in dat je het hoofd in de aanleuning trekt waardoor de valse knik op de derde nekwervel ontstaat en de nek niet meer het hoogste punt is.
Altijd voor waken dus. Het paard nog actuever rijden dan je al gewend was. Maar nog liever gewoon simpel ohne etwas.
Zo simpel als mogelijk rijden niet meer niet minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:12

Niet te geloven dat dit onderwerp weer nog maar liefst 5 p. vol weet te krijgen. Die slof heeft nu ondertussen al wel een langere baard dan Sint en de kerstman samen. Ondertussen is alles al wel 1000 keer gezegd en tegengesproken.

Ook boeiend dat er dit keer nieuwe "wetenschappelijkheden" naar voren komen om de argumentatie kracht bij te zetten:
Kafue schreef:
:D Wisten jullie dat de kracht die je met behulp van de slofteugel op het paard van voren kunt zetten ruim vier keer groter is dan als je gewoon aan het teugeltje trekt Haha! Haha!

Huilen Ik weet niet waar jij je natuurkunde lessen hebt gekregen Kafue, maar als ik jou was zou ik onmiddelijk mijn geld terugvragen Schijnheilig

De mensen voor wie een dergelijk verhaal bedoeld is voelen zich toch niet aangesproken. 99% van de slofgebruikers denkt dat op een correcte manier te doen. En 99% van de anti-sloffers zijn er van overtuigd dat je een paard altijd naar de knoppen rijdt met een slof.

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: neem behoorlijk les

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:43

AMEN!!!!!!

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:47

Jippie schreef:
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: neem behoorlijk les

Ik geloof dat dit de lading wel dekt inderdaad ....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:28

En geloof niet alles wat in het blad Bit staat... Clown

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:10

Sjonniej schreef:
Maar ik denk zeker wel dat er nu heel veel 16+ penny's opzoek gaan naar een slof. Want het in de krul trekken wordt wel veel makkelijker op deze manier.
Vakblad of niet. Er zijn er genoeg die het wel zo zien of juist niet.

precies en dan maar showen dat hun paardje zo mooi loopt..
" kijk eens hoe mooi mijn paard in de krul kan lopen"
En ondertussen maar aan die slof zitten sjorren..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:23

Ik heb toen ik mijn paard net had een tijdje met slof gereden. Waarom? Omdat ze ontzettend dwars is. Het is vrij moeilijk om iemand de basis aan te leren als het paard niet mee werkt. Dus heeft ze een tijdje met slof gereden. Zodat ik me kon concentreren op de basis en mijn zit en hulpen.
Nu heb ik een tijd geen les gehad en is ze weer dwars. Gister weer met slof gereden en 't hielp ontzettend... Totdat ik weer les krijg blijft hij er maar aan; waarom? Omdat ik liever hulp heb van een slof. Dan dat ik mijn paard naar de verdoemenis rijdt en weer helemaal opnieuw kan beginnen. Overigens hangt de slof los. En staat alleen strak als ze ontzetten met haar hoofd omhoog gaat, wat ze dan dus niet meer doet.

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:01

Dat eeuwige gezeur over het gebruik van een slof. Wij zullen het toch niet eens worden met elkaar.

Ik gebruik ook wel eens een slof en weet hoe ik hem moet gebruiken. Er zijn echter ook mensen die niet weten hoe ze hem moeten gebruiken en zullen een paard aan de teugel/in de krul trekken. Ik gebruik hem bij zwaarder werk waar het paard zijn hoofd eruit wil tillen. De slof houdt hem op een bepaalde hoogte tegen. Ik rijd dus niet mijn paard aan de teugel met het behulp van de slof. De slof is daar ook niet voor, de slof is een hulpmiddel en behoort gebruikt te worden voor doeleinden zoals het hiervoor gestelde.

De slof is niet verkeerd, maar de mensen die hem verkeerd gebruiken!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:14

Ik heb op twee manege's lang gereden, en op 'n stuk of wat losse lesjes meegepikt. De eerste manege waar ik lang reed, heb ik (toen ik een jaar of 12/13 was) geleerd met slof te rijden. Niet omdat die beestjes in de krul moesten, maar omdat die manege midden in de bebouwde kom lag, en maar een klein binnenbakje had. We reden met z'n tienen in een rijtje, en als die ponytjes die meeliepen in de paardeles (want er was geen ruimte voor 10 paarden, en dat was ook niet nodig) aan de kletter gingen, en de rest zou meegaan... Puur veiligheid dus.

En ik hoor het m'n instructrice nog schreeuwen (ze had 'n wat "aanwezige" stem):
"Zodra hij ontspant, ook ontspannen"
"Neem je teugel eens wat strakker!"
"Ontspannen Hester!"

En toen ik dat ding eenmaal doorhad, gooide ik 'm wat losser als Jerry/Elvis (de enige twee die met slof gereden werden Knipoog )naar mijn idee goed liepen. Net twee centimetertjes langer dan de teugel zelf. En dan hoorde ik het vanzelf wel als ie niet goed meer liep:
"Hester, neem de slof er eens wat meer bij!"

Alleen ben ik vergeten hoe ik die slof nou moest vastpakken... Moest ie nou op de plaats van de gewone teugel, en de gewone teugel dan tussen de middelvinger en de ringvinger, of de gewone teugel op de gewone plaats, en de slofteugel om de pink heen? Ik weet wel nog dat de slof aan de "buitenkant" moest. (Buitenkant als je pianohandjes hebt, dus onder als je ze goed houdt Knipoog)

En op de tweede manege waar ik reed werden 'n paar paarden met Thiedemann gereden. En dan kregen degenen die die paarden reden ook de les dat ze 't paard goed voorwaarts moesten houden, want anders gingen ze te veel op de voorhand lopen.

Met die Thiedemannen hebben de ruiters veel minder invloed op hoe de hulpteugel inwerkt. En dus ook veel minder invloed op hoe die teugel niet inwerkt.

De laatste paar lessen die ik daar reed, deed ik, als m'n paard (die ik "goed" kende, ik reed 'm bijna elke week) ontspannen liep, de thiedemann 'n gaatje losser. Dan ging hij wel wat tegenwerken, maar dat kon ik er dan wel handmatig uit proberen te krijgen, ipv door die teugel...

Maar ik ga dan toch echt voor de slof, boven de thiedemann... Maar voor beide hulpteugels geldt imo dat er iemand langs de kant moet staan die kan zeggen van "nou loopt ie goed" en "nou niet".
Want dat kan ik zelf lang niet genoeg voelen. Ik ben Anky niet Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:30

Jippie schreef:

Huilen Ik weet niet waar jij je natuurkunde lessen hebt gekregen Kafue, maar als ik jou was zou ik onmiddelijk mijn geld terugvragen Schijnheilig

De mensen voor wie een dergelijk verhaal bedoeld is voelen zich toch niet aangesproken. 99% van de slofgebruikers denkt dat op een correcte manier te doen. En 99% van de anti-sloffers zijn er van overtuigd dat je een paard altijd naar de knoppen rijdt met een slof.

Het antwoord is eigenlijk heel simpel:
neem behoorlijk les

En waarom loopt jouw paard achter de loodlijn op zowat iedere foto in je profiel?

Je rijd zelf ook met slof maar hij hangt gelukkig slap. de manier waarop jij hem gespt is overigens vriendelijker dan de normale manier tussen de voorbenen door. Jouw manier vraag meer nagevelijkheid in de oprichting.

Idd wat je zegt je moet wel les nemen dan heb je die onzin teugels niet nodig. Dat geld dan ook voor jou want sorry dat ik het zeg en je zult het wel stom vinden en het er niet mee eens zijn.
: Jouw paard loopt veel te diep met de neus achter de loodlijn en je hebt het achterbeen er te weinig onder.

Maar ik denk toch dat je het er niet mee eens bent.
Ik ben niet tegen de slof maar je moet je paard nog meer trainen.

En hoe ik erbij kom dat de lsof tot vier maal meer kracht geeft, tja MTS motorvoertuigentechniek he, Kracht is massa maal arm. Maar ik had er nooit zo over nagedacht hoor. Mijn instructeur wel en die heeft het weer van de theodorescu's en van klimke.

Rijd een paard gewoon goed van achter naar voren en zo simpel mogelijk

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:06

Kafue schreef:
En dan hoor ik de mensen aan de rand van de bak tegen de beginner zeggen niet zo aan de teugel trekken terwijl de prof het hoofd van het paard tussen de voorbenen heeft getrokken.

Helemaal mee eens. Dan is het vriendelijke ontspanning, rijden naar je hand verhaal opeens helemaal foetsie Lachen Maar nu mag het omdat Albert Voorn het zegt. Schijnheilig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:12

Kafue schreef:
:D Wisten jullie dat de kracht die je met behulp van de slofteugel op het paard van voren kunt zetten ruim vier keer groter is dan als je gewoon aan het teugeltje trekt

Mijn natuurkunde schiet hier even te kort. Het lijkt me dat de kracht maximaal 2 keer zo groot wordt?