Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:want een aai over de de hals is voor mij belonen, wat gaat ie dan de volgende keer doen
Citaat:laat de spanning er uit vloeien, geef hem een aai over de hals.
Citaat:In zijn geval kan je het hem niet kwalijk nemen dat hij naar een rigoreuzere maatregel grijpt op het moment dat zijn subtiele hint niet doorkomt aan de ruiter.
Citaat:Hoe doe jij dat op concours Randy....... in de ring zal hij ook wel eens dingen moeten doen die hem niet aanstaan
Citaat:Mijn instructeur zegt weleens "jij rijd dat paard niet, dat paard rijd jou! het paard bepaalt het tempo en het paard bepaalt hoe hard hij werkt en jij zit er als decoratief element boven op"
Dit is dus niet de bedoeling.
shan schreef:saskia schreef:
De aai over zijn hals is in deze context bedoeld ter geruststelling en het af laten vloeien van spanning.
Kaja schreef:Ik sta echt verbijsterd van het feit wat er hier allemaal geschreven word...
Ongelofelijk!!! Ik kraak helemaal niemand af RIANT!!!
Citaat:Ik zeg alleen maar dat elk paard een andere aanpak nodig heeft en als je dan zo geweldig bent als mensen hier beweren omdat jij net diegene bent die zijn of haar paard aanrijdt dan behoor je dit toch echt te weten!!!
Citaat:Nee er is maar een manier voor jou en dat is de juiste!
Prima als dat voor jou werkt maar dar geldt niet voor iedereen!!
Neem het paard van Randy, die neemt het dus niet, zulk dominant gedrag!! Ga jij daar ook zo mee om, dacht het niet en als je dat gaat proberen zou ik graag een uitnodiging krijgen om het geheel te mogen aanschouwen! Ik kan bij mij op stal zo drie paarden aan wijzen met totaal verschillende karakters, die totaal verschillende aanpakken nodig hebben.
Ik kraak jou of iemand anders advies niet af, ik zeg alleen dat er meer wegen naar Rome leiden!
Citaat:Als jij dan de africhter bent die jij of een ander beweert te zijn dan weet je waar ik over praat! Het gaat er niet om dat een prof of iemand met verstand van zaken een gouden methode heeft, maar deze mensen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik zeg ook niet dat het hun altijd lukt want zelfs mensen met verstand van zaken komen er niet uit...
Citaat:Neem bijvoorbeeld hengsten op verrichtingsonderzoeken of een voorbeeld welke we allemaal kennen Joker van Anky van Grunsven. Niet elk paard is aan te pakken en niet elke ruiter komt er zonder kleerscheuren af...
Als iemand dan om raad vraagt....
Als jou auto-remmen kapot zijn maak je hem dan zelf of breng je hem naar de garage? Als je daar geen geld voor hebt dan kun je het zelf proberen of bent behulp met iemand met enigszins verstand van zaken!
Maar ik zal toch proberen om hem naar de garage te brengen!!
Het is maar een soort vergelijking, voordat er weer allerlei mensen over struikelen!!! Ik geef hier alleen mijn mening omdat daar om gevraagd word, ik ben hier niet om iemands mening af te wijzen! En ik krijg de indruk dat jij daar anders over denkt Riant!
Citaat:Als je om advies vraagt dan kun je alles aanhoren en in je op nemen en voor jezelf bepalen wat je wel en wat je niet aanneemt, maar je doet er tenminste iets mee en dat is het belangrijkste in een leerproces.
Voor de een werkt dit en voor de ander dat...
Citaat:Er is al genoeg dierenleed in de wereld en als er dan ook nog eens hier en daar geadviseerd word om je paard te meppen totdat hij keurslijf gedrag vertoont, waar gaan we dan naar toe??
Citaat:Je adviseert een vreemd iemand om zijn paard te slaan, hoe weet jij nou of dat paard al niet regelmatig op zijn falie krijgt en zich uit angst verzet daartegen...! Weet dus waar je aan begint voordat je iemand adviseerd om zijn of haar paard met geweld zijn a-sociale gedrag tegen te gaan.
Afwijkend gedrag is niet aangeboren!!!
Kaja schreef:Oke Riant tot zoverre ben ik het met je eens...
Je paard heeft te luisteren bij de dingen die je van hem verlangt, mits die natuurlijk binnen zijn vermogen liggen, laat ik dat voorop stellen!
Jij rijdt en jij bepaald, klaar!
Dus mijn paard gehoorzaamd mij en niet andersom!!
Maar dat is ook vaak het probleem bij jonge paarden.
Je moet daar nog niet teveel aanzitten en telkens zet je bij twee stappen vooruit weer een stap terug in de africhting!
Het probleem is dat ze er teveel aan zitten en teveel verlangen.
Op het moment dat je paard omhoog komt al is het maar twee centimeter dan heb jij iets veroorzaakt waardoor je paard gaat steigeren.
Daar ligt de fout... En als je dat niet direct aanpakt dan wordt het alleen maar erger en erger.
Ga jezelf te raden, stel geen doelen bij de africhting en zie hoe het loopt, geef je paard de tijd om te leren en om te begrijpen!
Ik heb het gevoel dat ook jij weet wat ik bedoel Riant, maar dat gevoel is niet over te brengen via een verhaaltje op de computer!!!
Weet waar je aan begint met jonge paarden, je tekent ze namelijk voor het leven.
Jij bepaald de regels maar wees eerlijk tegenover je dier...
Want jij bepaald ook direct hoe zijn verdere leven eruit zal zien.
Daarom zei ik laat dit over aan iemand met goede verstand van zaken want is niet gemakkelijk dergelijk gedrag alleen op te lossen!
Randy01 schreef:Kaja, ik ben het met je eens!![]()
Lieve Riant, hierbij nodig ik je van harte uit om eens te komen kijken bij mij en dan pas te oordelen. Ten tweede verzoek ik je om alles over mijn paard nogmaals te lezen maar dan met andere ogen en niet je conclusies te trekken voordat je uitgelezen bent. Wat jij hier adviseert slaat kant nog wal, het slaat werkelijk nergens op. Mijn paard loopt keurig aan de longeerlijn, bokt niet en steigert niet en dan moet ik hem maar in elkaar gaan timmeren? Zo zijn wij niet getrouwd hoor.
Mijn paard heeft respect voor mij en ik voor hem. Ten tweede heeft hij mij er nog nooit (op die manier) afgekregen en dat heeft hij nog nooit BIJ MIJ geprobeerd ook, puur omdat ik weet hoe ik hem juist wél moet aanpakken. Als ik anders op hem zou reageren wordt hij agressief, gemeen, wil hij niet werken, kortom een *&% knol en hij loopt nu keurig ZZ-LICHT! In de Z2 heb ik meer dan 130 wp met hem en het is een *&%^$ knol? Ga toch weg!
In mijn geval weet ik hoe ik moet reageren, ik ben een handige en verstandige ruiter en veiligheid en wederzijds respect voorop. Ik behandel mijn paard met respect en zet hem op zijn plek als hij twijfelt aan onze verstandhouding, maar dit hoeft niet met geweld.
Hier geef je een zwak punt van jezelf aan, beoordeel een ander er dan niet ook op!
Citaat:Op het moment dat je paard omhoog komt al is het maar twee centimeter dan heb jij iets veroorzaakt waardoor je paard gaat steigeren.
Kaja schreef:Ga jezelf te raden, stel geen doelen bij de africhting en zie hoe het loopt, geef je paard de tijd om te leren en om te begrijpen!
Ik heb het gevoel dat ook jij weet wat ik bedoel Riant, maar dat gevoel is niet over te brengen via een verhaaltje op de computer!!!
SAKKIA schreef:Nee Riant dat heb je denk ik verkeerd gelezen. Zij bedoelde dat ze haar paard zachter aanpakt omdat ze weet dat als ze hem hard straft hij zeker nog meer in verzet gaat komen. Dit paard geeft aan dat hij even niet verder kan,voordat hij omhoog komt geeft hij al hints af dat hij het allemaal even niet kan bolwerken.
Ik begrijp van haar dat ze op zulke momenten al ingrijpt op het punt dat het paard hints afgeeft en dus zo voorkomt dat hij omhoog komt. Zij grijpt in door het paard de ruimte te geven om verder voorwaarts te gaan en even niet meer zo veel van hem te vragen.
Mijn ervaring leert ook dat het zo kan, mijn pony begrijpt ook niet altijd alles, vooral niet als we al en paar nieuwe dingen hebben gedaan, wil ze nog weleens blokkeren door de hoeveelheid aan nieuwe geleerde dingen, ook zij geeft dan ook dat ze het even niet kan bolwerken. Dan stop ik er ook mee en geef ik haar de ruimte. De kunst is alleen aan te voelen wanneer het verzet is en wanneer het paard het even niet meer kan bolwerken.
Let wel, dit is geen aanval op jou, wou alleen even duidelijkheid scheppen, anders wordt er straks bijelkaar langs gepraat.