Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:07

Mijn paard een trap verkopen op het moment dat hij in verzet komt (een 'ervaren' c.q. handige ruiter voelt dit trouwens al van tevoren aankomen) en je gáát eraf gewoon.

Mijn paard straffen omdat hij omhoog komt --> je gaat er geheid af!

Geef je mijn paard een trap in zijn landing springt hij met vier benen de lucht in, geef je hem een knal voor zijn kop --> hij neemt wraak!

De enige manier is zitten, lucht geven, vooral geen been geven en mijnheer gaat weer keurig verder met waar je gebleven was.
Dit vertoont mijnheer trouwens alleen als je te gehaast over zijn grens wilt gaan, dit is zijn manier om te zeggen: 'ho, verder kan ik nu ff niet'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:54

En toch moet je hem duidelijk maken dat dit niet gewenst is..... Die van jou moet je dan dus met fluwelen handschoentjes aanpakken.......... maar ik neem aan dat je er toch even wat sterker met je been inkomt dan, eventueel in combinatie met een HE......

Dat hij zo zijn grens aangeeft en omhoog komt, is eigenlijk niet goed. Maar dit soort paarden waar Randy het over heeft gaan over het algemeen niet recht overeind, komen wel los, maar steigeren niet "gevaarlijk" (alhoewel ik steigeren altijd gevaarlijk vind Haha!)

In principe is zolang het steigeren controleerbaar is door de ruiter kan ik wel eens wat milder handelen, neemt niet weg dat ik dan alsnog laat merken dat dit ongewenst gedrag is.

Het liefst druk ik het bij de kop in Haha! Haha! Haha! leuk spreekwoord in dit geval.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:04

Ja, dat spreekwoord is goed van toepassing. Haha!

Toch moet je het bij mijn paard niet flikken. Met fluwelen handschoentjes aanpakken is ook de juiste omschrijving niet. Hij geeft gewoon aan dat hij niet verder KAN. Hij zou het best willen maar op dat moment zit er gewoon ergens een 'kortsluitinkje' in zijn lijf en KAN het iets gewoon niet bolwerken.
Mijn paard gaat de eerste keer niet omhoog, maar reageer je in zijn ogen 'verkeerd' gaat hij kaarsrecht. Breng je hem over de zeik, (dus door op zijn kop te slaan, een trap te verkopen, een schreeuw te geven --> paniek bij hem) laat hij zich nog vallen ook.
Ik ben nooit zover bij hem gegaan. Waarom zou ik ook? Hij doet alles wat ik van hem verlang en geeft hij aan iets niet te kunnen zit de fout bij MIJ moet ik hem dan straffen voor iets dat IK fout doe, waardoor hij iets niet KAN doen en vervolgens krijgt HIJ straf? Niet echt eerlijk vind ik....

De dame die hem van mij kocht dacht het wel even op te lossen en probeerde toch alles van hem gedaan te krijgen met als gevolg juist een steigerend paard die dus om viel, boven op haar etc...

Maar, van mijn ruin weet ik het, zou mijn merrie er ooit aan beginnen, krijgt ze geen stomp voor haar harses of wat dan ook maar meteen even flink been (en als het nodig is een doodschop) en gas erop, daarna terugnemen en doodleuk verder gaan waar ik gebleven was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:18

En das dus een eerlijk paard.......... Hij geeft het aan, Hij geeft met 4 voetjes op de vloer aan dat het hem teveel wordt..... en dat is heel netjes, Dat de ruiter die hint niet snapt is inderdaad een ruiterfout. (dan alsnog vind ik het not done, maargoed) In zijn geval kan je het hem niet kwalijk nemen dat hij naar een rigoreuzere maatregel grijpt op het moment dat zijn subtiele hint niet doorkomt aan de ruiter.
Maar alsnog kan je een paard verbaal vertellen dat hij dat toch beter niet kan doen........ Uiteraard moet je niet gaan schreeuwen en schelden, maar je kan er zeker een Hela uitgooien om dan gewoon rustig verder te rijden.

Dit paard is dus niet gemeen, wil hard werken maar uit onbegrip van de ruiter uit is hij wat groffer geschut in gaan zetten.... Moet begeleid worden en toch ook al is het heel subtiel aangegeven worden dat het niet gewenst is. Paarden die zo gevoellig zijn als die van Randy hebben genoeg aan een He, weten ook donders goed wat ze doen en vooral WAAROM ze het doen. En dat is een kwestie van aanvoelen en reageren.

Het draait allemaal om gevoel

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:27

saskia schreef:
Citaat:
want een aai over de de hals is voor mij belonen, wat gaat ie dan de volgende keer doen

shan schreef:

Citaat:
laat de spanning er uit vloeien, geef hem een aai over de hals.

De aai over zijn hals is in deze context bedoeld ter geruststelling en het af laten vloeien van spanning.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:40

Citaat:
In zijn geval kan je het hem niet kwalijk nemen dat hij naar een rigoreuzere maatregel grijpt op het moment dat zijn subtiele hint niet doorkomt aan de ruiter.

En dat is het 'jammere' in het geval van mijn paard; doordat hij in verkeerde handen is geweest, geeft hij geen subtiele hint meer, maar gaat direct in de staak. Okay, even voorbeeld: ik vraag iets van hem waar hij (te)veel moeite voor moet doen, mijnheer gaat in de rem, ik gil 'hey!', hij slaat het hoofd omhoog, ik moet met neus wegduiken (heb 'm al twee keer gebroken dus is zeer gevoelig punt), geef lucht en in sommige gevallen komt hij omhoog. Niet meteen heel hoog eerste keer. Tijdje terug gebeurde dat tijdens de les, moest ik hem van mijn trainster een fikse schop verkopen, wat ik liever niet wilde doen maar ik moest het doen en lag er als gevolg dus bijna vanaf. Ook mijn trainster heeft nu kunnen zien dat dat dus niet de goede oplossing is BIJ MIJN PAARD.

Ik bedoel dus aan te geven dat je bij mijn paard gewoon rustig moet blijven, even lucht geven, rustig zitten en dan kun je weer lekker verder tuffen. Ik denk dat dit bij meerdere paarden het geval is waarbij het dus het verstandigste is om 'rustig' te reageren en de oefening subtiel te herhalen tot hij het wel goed uitvoert en dan uitgebreid belonen (met stem). Bij mijn paard is het dus absoluut GEEN oplossing om terug te grijpen op 'geweld' of een schreeuw, dan raakt hij júist over de zeik en ben je als ruiter verder van huis....

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je je paard hiervoor wel moet kennen. Bij een 'vreemd' paard kan ik me voorstellen dat de eerste schrikreactie van de ruiter is om het paard op wat voor manier dan ook meteen flink voorwaarts te rijden.....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:48

ik denk dat dit ook per paard verschillend is, ik heb hier in dit topis dingen gelezen die zeker kunnen helpen en ook dingen waar ik van denk oeii.. doe maar niet..

dit verhaal gaat over een jong dier, waar medische problemen bij zijn uit gesloten...en naar mijn ide in verzet komt zodra er wat aan gevraagd word, tja slecht ingereden? kan..alleen daar heeft ze nu niks aan, iig niet met alleen dat gegeven... ik weet niet zo goed wat ik kan adviseren, ik vind dat erg moelijk alsik paard en ruiter niet zelf ken of heb gezien, ik heb ook jonge paarden in gereden...en ook wel eens een slag voor het hoofd gegeven, en tja dat helpt soms echt wel... mijn laatste paardje was een draak, maar wel een waar "brute" kracht niet hielp, met hem ben ik wer opnieuw bij de basis begonnen, met veel rust...geen haast hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:49

Zoals ik al zei.... Kwestie van gevoel, kwestie van aanvoelen WAT voor WELK paard in WELKE omstandigheid het beste werkt.

Hoe doe jij dat op concours Randy....... in de ring zal hij ook wel eens dingen moeten doen die hem niet aanstaan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:02

Citaat:
Hoe doe jij dat op concours Randy....... in de ring zal hij ook wel eens dingen moeten doen die hem niet aanstaan

Dan doet hij helemaal niets fout. Komt omdat ik hem in de training ook meer laat werken dan dat hij op concours moet tonen. Tijdens de training verleg ik dus zijn grenzen zodat op concours gaan voor hem een 'eitje' is (ook wel ietwat geinig spreekwoord in de context van dit topic Knipoog )

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:16

Ik heb dit probleem ook (gehad) met mijn merrie, heb het ook opgelost zoals Randi het aanpakt.
Soms wil zij ook nog in de 'stop' gaan, als we een stapje verder gaan in de training. Maar door hier eigenlijk niet op in te gaan, doen alsof mijn neusbloed en doorrijden, werkt het beste.
De basis voorwaarden moeten natuurlijk wel helemaal in orde zijn, zo was ze vorig jaar helemaal niet voor het been en was het elk 'rondje/overgang/oefning' raak en kwam ze ook echt omhoog.

Nu dat de voorwaarden kloppen, gebeurd het sporadisch en eigenlijk alleen als we een stap verder gaan in de training en zij het even niet kan verwerken/snapt wat de bedoeling is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:23

Ik sta echt verbijsterd van het feit wat er hier allemaal geschreven word...
Ongelofelijk!!! Ik kraak helemaal niemand af RIANT!!!
Ik zeg alleen maar dat elk paard een andere aanpak nodig heeft en als je dan zo geweldig bent als mensen hier beweren omdat jij net diegene bent die zijn of haar paard aanrijdt dan behoor je dit toch echt te weten!!!

Nee er is maar een manier voor jou en dat is de juiste!
Prima als dat voor jou werkt maar dar geldt niet voor iedereen!!
Neem het paard van Randy, die neemt het dus niet, zulk dominant gedrag!! Ga jij daar ook zo mee om, dacht het niet en als je dat gaat proberen zou ik graag een uitnodiging krijgen om het geheel te mogen aanschouwen! Ik kan bij mij op stal zo drie paarden aan wijzen met totaal verschillende karakters, die totaal verschillende aanpakken nodig hebben.
Ik kraak jou of iemand anders advies niet af, ik zeg alleen dat er meer wegen naar Rome leiden! Als jij dan de africhter bent die jij of een ander beweert te zijn dan weet je waar ik over praat!
Het gaat er niet om dat een prof of iemand met verstand van zaken een gouden methode heeft, maar deze mensen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik zeg ook niet dat het hun altijd lukt want zelfs mensen met verstand van zaken komen er niet uit... Neem bijvoorbeeld hengsten op verrichtingsonderzoeken of een voorbeeld welke we allemaal kennen Joker van Anky van Grunsven. Niet elk paard is aan te pakken en niet elke ruiter komt er zonder kleerscheuren af...
Als iemand dan om raad vraagt....

Als jou auto-remmen kapot zijn maak je hem dan zelf of breng je hem naar de garage? Als je daar geen geld voor hebt dan kun je het zelf proberen of bent behulp met iemand met enigszins verstand van zaken!
Maar ik zal toch proberen om hem naar de garage te brengen!!

Het is maar een soort vergelijking, voordat er weer allerlei mensen over struikelen!!! Ik geef hier alleen mijn mening omdat daar om gevraagd word, ik ben hier niet om iemands mening af te wijzen! En ik krijg de indruk dat jij daar anders over denkt Riant!

Als je om advies vraagt dan kun je alles aanhoren en in je op nemen en voor jezelf bepalen wat je wel en wat je niet aanneemt, maar je doet er tenminste iets mee en dat is het belangrijkste in een leerproces.
Voor de een werkt dit en voor de ander dat...

Er is al genoeg dierenleed in de wereld en als er dan ook nog eens hier en daar geadviseerd word om je paard te meppen totdat hij keurslijf gedrag vertoont, waar gaan we dan naar toe??
Tuurlijk is het wel eens nodig om hem aan te pakken maar als je langere tijd ervaring hebt dan weet je hoe of wat???
Je adviseert een vreemd iemand om zijn paard te slaan, hoe weet jij nou of dat paard al niet regelmatig op zijn falie krijgt en zich uit angst verzet daartegen...! Weet dus waar je aan begint voordat je iemand adviseerd om zijn of haar paard met geweld zijn a-sociale gedrag tegen te gaan.

Afwijkend gedrag is niet aangeboren!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:27

Alle paarden zijn verschillende maar zoals Randy het omschrijft gehoorzaam jij je paard en niet andersom?!

Een paard mag best wel aangeven wanneer het te snel gaat of moeite hebben met werk. Jouw paard is het een paar keer gelukt je eraf te krijgen bij het afstraffen dus hij weet nu dat hij geen straf meer krijgt als hij omhoog komt. Dat explosieve gedrag als je hem terechtwijst is imo puur een dominantie probleem. Ik had hem aan de longeerlijn gedaan en hem daar maar laten stijgeren en bokken en dan zoekt hij het maar uit. Als hij weer normaal wil lopen stap je er weer op.

Je moet best respect hebben voor je paard maar dit respect moet wel wederzijds zijn!

Mijn instructeur zegt weleens "jij rijd dat paard niet, dat paard rijd jou! het paard bepaalt het tempo en het paard bepaalt hoe hard hij werkt en jij zit er als decoratief element boven op"
Dit is dus niet de bedoeling.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:42

Oke Riant tot zoverre ben ik het met je eens...
Je paard heeft te luisteren bij de dingen die je van hem verlangt, mits die natuurlijk binnen zijn vermogen liggen, laat ik dat voorop stellen!
Jij rijdt en jij bepaald, klaar!

Dus mijn paard gehoorzaamd mij en niet andersom!!
Maar dat is ook vaak het probleem bij jonge paarden.
Je moet daar nog niet teveel aanzitten en telkens zet je bij twee stappen vooruit weer een stap terug in de africhting!
Het probleem is dat ze er teveel aan zitten en teveel verlangen.
Op het moment dat je paard omhoog komt al is het maar twee centimeter dan heb jij iets veroorzaakt waardoor je paard gaat steigeren.
Daar ligt de fout... En als je dat niet direct aanpakt dan wordt het alleen maar erger en erger.

Ga jezelf te raden, stel geen doelen bij de africhting en zie hoe het loopt, geef je paard de tijd om te leren en om te begrijpen!
Ik heb het gevoel dat ook jij weet wat ik bedoel Riant, maar dat gevoel is niet over te brengen via een verhaaltje op de computer!!!

Weet waar je aan begint met jonge paarden, je tekent ze namelijk voor het leven.
Jij bepaald de regels maar wees eerlijk tegenover je dier...
Want jij bepaald ook direct hoe zijn verdere leven eruit zal zien.
Daarom zei ik laat dit over aan iemand met goede verstand van zaken want is niet gemakkelijk dergelijk gedrag alleen op te lossen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:46

Kaja, ik ben het met je eens!

Lieve Riant, hierbij nodig ik je van harte uit om eens te komen kijken bij mij en dan pas te oordelen. Ten tweede verzoek ik je om alles over mijn paard nogmaals te lezen maar dan met andere ogen en niet je conclusies te trekken voordat je uitgelezen bent. Wat jij hier adviseert slaat kant nog wal, het slaat werkelijk nergens op. Mijn paard loopt keurig aan de longeerlijn, bokt niet en steigert niet en dan moet ik hem maar in elkaar gaan timmeren? Zo zijn wij niet getrouwd hoor.
Mijn paard heeft respect voor mij en ik voor hem. Ten tweede heeft hij mij er nog nooit (op die manier) afgekregen en dat heeft hij nog nooit BIJ MIJ geprobeerd ook, puur omdat ik weet hoe ik hem juist wél moet aanpakken. Als ik anders op hem zou reageren wordt hij agressief, gemeen, wil hij niet werken, kortom een *&% knol en hij loopt nu keurig ZZ-LICHT! In de Z2 heb ik meer dan 130 wp met hem en het is een *&%^$ knol? Ga toch weg!

In mijn geval weet ik hoe ik moet reageren, ik ben een handige en verstandige ruiter en veiligheid en wederzijds respect voorop. Ik behandel mijn paard met respect en zet hem op zijn plek als hij twijfelt aan onze verstandhouding, maar dit hoeft niet met geweld.

Citaat:
Mijn instructeur zegt weleens "jij rijd dat paard niet, dat paard rijd jou! het paard bepaalt het tempo en het paard bepaalt hoe hard hij werkt en jij zit er als decoratief element boven op"
Dit is dus niet de bedoeling.

Hier geef je een zwak punt van jezelf aan, beoordeel een ander er dan niet ook op!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:48

Citaat:
Alle paarden zijn verschillende maar zoals Randy het omschrijft gehoorzaam jij je paard en niet andersom?!

Hahahahahahah!!!! Als dit zo zou zijn zou ik hem niet zelf helemaal hebben opgeleid tot goed bevestigd ZZlicht paard op dit moment! Cool

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:48

shan schreef:
saskia schreef:
De aai over zijn hals is in deze context bedoeld ter geruststelling en het af laten vloeien van spanning.

Zodra mijn paard van plan is om omhoog te komen geef ik geen aai over de hals om de spanning er af te halen, die kan ze weer krijgen als ze netjes voorwaarts is en dus weer braaf is en doet wat ik wil.
Mijn paard ziet een aai over de hals als een beloning, ev olgens mij de meeste paarden wel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:50

Kaja schreef:
Ik sta echt verbijsterd van het feit wat er hier allemaal geschreven word...
Ongelofelijk!!! Ik kraak helemaal niemand af RIANT!!!

Je beweert in iedergeval dat het een slechte methode zonder een alternatief te bieden

Citaat:
Ik zeg alleen maar dat elk paard een andere aanpak nodig heeft en als je dan zo geweldig bent als mensen hier beweren omdat jij net diegene bent die zijn of haar paard aanrijdt dan behoor je dit toch echt te weten!!!

dat weet ik ook en ik geef een voor beeld van 1 methode die regelmatig goede resultaten geeft

Citaat:
Nee er is maar een manier voor jou en dat is de juiste!
Prima als dat voor jou werkt maar dar geldt niet voor iedereen!!
Neem het paard van Randy, die neemt het dus niet, zulk dominant gedrag!! Ga jij daar ook zo mee om, dacht het niet en als je dat gaat proberen zou ik graag een uitnodiging krijgen om het geheel te mogen aanschouwen! Ik kan bij mij op stal zo drie paarden aan wijzen met totaal verschillende karakters, die totaal verschillende aanpakken nodig hebben.
Ik kraak jou of iemand anders advies niet af, ik zeg alleen dat er meer wegen naar Rome leiden!

LEZEN dat is dus wat ik beschrijf alleen ik kies een korte veilige weg.
Als het voor mij goed werkt, mag ik die tip dan niet aan een ander geven?? Ik zegt nergens dat het DE methode is ik zeg dat het EEN methode is

Citaat:
Als jij dan de africhter bent die jij of een ander beweert te zijn dan weet je waar ik over praat! Het gaat er niet om dat een prof of iemand met verstand van zaken een gouden methode heeft, maar deze mensen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik zeg ook niet dat het hun altijd lukt want zelfs mensen met verstand van zaken komen er niet uit...

Je hebt al 10 keer gezegd dat ze hem naar een prof meot brengen maar nogmaals wat denk je dat die doet dan .. En hoe wil je G&K dan noemen ?? Die rijd jonge paarden voor haar werk die is een prof en met haar ben ik het roerend eens.

Citaat:
Neem bijvoorbeeld hengsten op verrichtingsonderzoeken of een voorbeeld welke we allemaal kennen Joker van Anky van Grunsven. Niet elk paard is aan te pakken en niet elke ruiter komt er zonder kleerscheuren af...
Als iemand dan om raad vraagt....

Als jou auto-remmen kapot zijn maak je hem dan zelf of breng je hem naar de garage? Als je daar geen geld voor hebt dan kun je het zelf proberen of bent behulp met iemand met enigszins verstand van zaken!
Maar ik zal toch proberen om hem naar de garage te brengen!!
Het is maar een soort vergelijking, voordat er weer allerlei mensen over struikelen!!! Ik geef hier alleen mijn mening omdat daar om gevraagd word, ik ben hier niet om iemands mening af te wijzen! En ik krijg de indruk dat jij daar anders over denkt Riant!

Als je nou zelf een cursus autotechniek volgt moet je dan nog steeds naar de garage met je remmen?? Jou mening is dat de TS hulp nodig heeft en dat is mijn mening ook. Daarnaast geef ik een mogelijke manier om het af te leren. Jou mening is al 10 posts het zelfde en draagt niet echt bij.

Citaat:
Als je om advies vraagt dan kun je alles aanhoren en in je op nemen en voor jezelf bepalen wat je wel en wat je niet aanneemt, maar je doet er tenminste iets mee en dat is het belangrijkste in een leerproces.
Voor de een werkt dit en voor de ander dat...

en daarom moet je verschillende dingen proberen, en leren en ook eens oets van een ander aan kunnen nemen.

Citaat:
Er is al genoeg dierenleed in de wereld en als er dan ook nog eens hier en daar geadviseerd word om je paard te meppen totdat hij keurslijf gedrag vertoont, waar gaan we dan naar toe??

Beetje kort door de bocht niet, een paard moet zijn plaats kennen anders gebeuren er ongelukken schat punt uit. Je hoeft hem niet verot te meppen maar het is ngeen dierenleed. Heb je nou nog steeds niet door dat het paard tegen zichzelf beschremd word? en over ervaring gesproken is 22 jaar genoeg denk je??

Citaat:
Je adviseert een vreemd iemand om zijn paard te slaan, hoe weet jij nou of dat paard al niet regelmatig op zijn falie krijgt en zich uit angst verzet daartegen...! Weet dus waar je aan begint voordat je iemand adviseerd om zijn of haar paard met geweld zijn a-sociale gedrag tegen te gaan.

Afwijkend gedrag is niet aangeboren!!!

Ik weet dat omdat ik redelijk veel verschillende paarden voorbij heb zien komen, door de omschrijving van de TS. Het is aan de TS om te bepalen of mijn mogelijke oplossing voor haar kan helpen en niet aan jou.
Ik adviseerde trouwens om het aan de longeerlijn op te lossen (G&K timmert ze graag op hun kop je bent in dewar). En laten we een ding voorop stellen : je paard lief vragen of hij ophoud werkt niet!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:52

Kaja schreef:
Oke Riant tot zoverre ben ik het met je eens...
Je paard heeft te luisteren bij de dingen die je van hem verlangt, mits die natuurlijk binnen zijn vermogen liggen, laat ik dat voorop stellen!
Jij rijdt en jij bepaald, klaar!

Dus mijn paard gehoorzaamd mij en niet andersom!!
Maar dat is ook vaak het probleem bij jonge paarden.
Je moet daar nog niet teveel aanzitten en telkens zet je bij twee stappen vooruit weer een stap terug in de africhting!
Het probleem is dat ze er teveel aan zitten en teveel verlangen.
Op het moment dat je paard omhoog komt al is het maar twee centimeter dan heb jij iets veroorzaakt waardoor je paard gaat steigeren.
Daar ligt de fout... En als je dat niet direct aanpakt dan wordt het alleen maar erger en erger.

Ga jezelf te raden, stel geen doelen bij de africhting en zie hoe het loopt, geef je paard de tijd om te leren en om te begrijpen!
Ik heb het gevoel dat ook jij weet wat ik bedoel Riant, maar dat gevoel is niet over te brengen via een verhaaltje op de computer!!!

Weet waar je aan begint met jonge paarden, je tekent ze namelijk voor het leven.
Jij bepaald de regels maar wees eerlijk tegenover je dier...
Want jij bepaald ook direct hoe zijn verdere leven eruit zal zien.
Daarom zei ik laat dit over aan iemand met goede verstand van zaken want is niet gemakkelijk dergelijk gedrag alleen op te lossen!

ben het dus niet met je eens.. zie de vetgedrukte stukken...
a) als het paard steigert, ligt het dan daadwerkelijk altijd aan de ruiter? ik vind van niet namelijk.
b) geen doelen stellen bij de africhting? hallo? natuurlijk moet je doelen stellen! je wilt er toch normaal op rijden of niet? dat is toch een doel??

kan aan mij liggen hoor maar denk het niet

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:54

Randy01 schreef:
Kaja, ik ben het met je eens!

Lieve Riant, hierbij nodig ik je van harte uit om eens te komen kijken bij mij en dan pas te oordelen. Ten tweede verzoek ik je om alles over mijn paard nogmaals te lezen maar dan met andere ogen en niet je conclusies te trekken voordat je uitgelezen bent. Wat jij hier adviseert slaat kant nog wal, het slaat werkelijk nergens op. Mijn paard loopt keurig aan de longeerlijn, bokt niet en steigert niet en dan moet ik hem maar in elkaar gaan timmeren? Zo zijn wij niet getrouwd hoor.
Mijn paard heeft respect voor mij en ik voor hem. Ten tweede heeft hij mij er nog nooit (op die manier) afgekregen en dat heeft hij nog nooit BIJ MIJ geprobeerd ook, puur omdat ik weet hoe ik hem juist wél moet aanpakken. Als ik anders op hem zou reageren wordt hij agressief, gemeen, wil hij niet werken, kortom een *&% knol en hij loopt nu keurig ZZ-LICHT! In de Z2 heb ik meer dan 130 wp met hem en het is een *&%^$ knol? Ga toch weg!

In mijn geval weet ik hoe ik moet reageren, ik ben een handige en verstandige ruiter en veiligheid en wederzijds respect voorop. Ik behandel mijn paard met respect en zet hem op zijn plek als hij twijfelt aan onze verstandhouding, maar dit hoeft niet met geweld.

Hier geef je een zwak punt van jezelf aan, beoordeel een ander er dan niet ook op!

Ik benniet te beroerd om mijn zwaktes aan te geven en ik beoordeel helemaal niemand.

Ik begreep uit je vorige bericht dat je het paard toestond te stijgeren en er niks aan durfde te doen omdat je er dan af zou vallen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:58

Citaat:

Er is geen oorzaak die mijn paard het recht geeft te stijgeren. Als ik een fout maak mag hij protesteren als hij schrikt mag hij wegspringen als hij jolig is mag hij best een keer bokken maar hij mag niet omhoog!!

En geloof me er zijn echt paarden die gewoon om de ruiter te testten een potje gaan stijgeren zonder aanleiding en dan druk je dus meteen de kop in.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:59

Riant schreef:

Ik begreep uit je vorige bericht dat je het paard toestond te stijgeren en er niks aan durfde te doen omdat je er dan af zou vallen.

dat dacht ik ook Randy. maar goed..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:00

Nee Riant dat heb je denk ik verkeerd gelezen. Zij bedoelde dat ze haar paard zachter aanpakt omdat ze weet dat als ze hem hard straft hij zeker nog meer in verzet gaat komen. Dit paard geeft aan dat hij even niet verder kan,voordat hij omhoog komt geeft hij al hints af dat hij het allemaal even niet kan bolwerken.
Ik begrijp van haar dat ze op zulke momenten al ingrijpt op het punt dat het paard hints afgeeft en dus zo voorkomt dat hij omhoog komt. Zij grijpt in door het paard de ruimte te geven om verder voorwaarts te gaan en even niet meer zo veel van hem te vragen.
Mijn ervaring leert ook dat het zo kan, mijn pony begrijpt ook niet altijd alles, vooral niet als we al en paar nieuwe dingen hebben gedaan, wil ze nog weleens blokkeren door de hoeveelheid aan nieuwe geleerde dingen, ook zij geeft dan ook dat ze het even niet kan bolwerken. Dan stop ik er ook mee en geef ik haar de ruimte. De kunst is alleen aan te voelen wanneer het verzet is en wanneer het paard het even niet meer kan bolwerken.

Let wel, dit is geen aanval op jou, wou alleen even duidelijkheid scheppen, anders wordt er straks bijelkaar langs gepraat.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:02

Kaja schreef:

Volgens mij doe ik het dan iedere keer heel slecht als ik ga rijden want ik heb iedere keer een doel of meerdere doelen. En als ze daaraan voldoet dan heeft ze genoeg gedaan voor die dag en stop ik. Stel ze heeft bij iets echt een hekel dan ga ik door tot ze die oefening wel normaal doet. Na een tijdje geeft ze ook toe, de ene keer op de harde manier de andere keer op de zachte. Ligt natuurlijk ook net aan de manier van hoe Solide reageerd. Het werkt nog steeds.

Dit deed ik trouwens ook al vanaf ze nog maar net onder het zadel was (daarmee bedoel ik 2 weken)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:11

SAKKIA schreef:
Nee Riant dat heb je denk ik verkeerd gelezen. Zij bedoelde dat ze haar paard zachter aanpakt omdat ze weet dat als ze hem hard straft hij zeker nog meer in verzet gaat komen. Dit paard geeft aan dat hij even niet verder kan,voordat hij omhoog komt geeft hij al hints af dat hij het allemaal even niet kan bolwerken.
Ik begrijp van haar dat ze op zulke momenten al ingrijpt op het punt dat het paard hints afgeeft en dus zo voorkomt dat hij omhoog komt. Zij grijpt in door het paard de ruimte te geven om verder voorwaarts te gaan en even niet meer zo veel van hem te vragen.
Mijn ervaring leert ook dat het zo kan, mijn pony begrijpt ook niet altijd alles, vooral niet als we al en paar nieuwe dingen hebben gedaan, wil ze nog weleens blokkeren door de hoeveelheid aan nieuwe geleerde dingen, ook zij geeft dan ook dat ze het even niet kan bolwerken. Dan stop ik er ook mee en geef ik haar de ruimte. De kunst is alleen aan te voelen wanneer het verzet is en wanneer het paard het even niet meer kan bolwerken.

Let wel, dit is geen aanval op jou, wou alleen even duidelijkheid scheppen, anders wordt er straks bijelkaar langs gepraat.

Perfect samengevat! OK dan!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:12

Randy01 schreef:
Perfect samengevat! OK dan!

okee, dan snap ik dat nu beter.
ik vind dat ook een goede benadering, maar ik snap nog steeds kaja niet Verward