Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:25

De enige keer dat ik iets meer druk op mijn buitenbeugel zet is wanneer Mistral teveel naar binnen dreigt te vallen. Als ik dat dan niet zou doen wordt een grote cirkel als snel een volte van 5 meter Clown
Gelukkig gaat het nu al stukken beter en komt het alleen rechtsom nog eens voor dat ik dit moet doen. Mistral gaat zich dan onder mijn gewicht plaatsen en blijft op de grote cirkel.

Bij "gewone" hoeken heb ik er geen last van, die duren ook niet zo lang Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:28

DePennyBitch schreef:
En ik zeg ook er bij dat ik er ook profijt van heb gehad met paardrijden!

he? ja maar, ja maar, jij begreep dat van A8H toch niet Verward
Of ben ik nou gek? Of allebei ?

Waarschijnlijk het laatste

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:31

Romkabouter schreef:
he? ja maar, ja maar, jij begreep dat van A8H toch niet Verward
Of ben ik nou gek? Of allebei ?

Waarschijnlijk het laatste

Over dat laatste laat ik mij verder maar niet uit Cool

Toch zie ik niet wat motorrijden dan te maken heeft het a8H methode?
Is imo zoals ik het mij voorstel een wezelijk verschil...

Maar het is al laat, misschien ligt het daar aan? Hyper!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:39

Daar ligt het aan idd Knipoog
Ze heeft het over het gewicht op de buitenzitbeenknobbel leggen onder andere. Dus niet overdreven hangen he Knipoog
Dat is dus precies wat de moterrijder op het plaatje ook doet. Alleen dan wel overdreven Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:40

Maar misschien heb ik het dan mis, alhoewel het voor kabouters vroeg is Tong uitsteken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:43

Romkabouter schreef:
Daar ligt het aan idd Knipoog
Ze heeft het over het gewicht op de buitenzitbeenknobbel leggen onder andere. Dus niet overdreven hangen he Knipoog
Dat is dus precies wat de moterrijder op het plaatje ook doet. Alleen dan wel overdreven Haha!

Ik zit nu als een debiel op mn stoel te doen alsof ik motorrijd...

Maar het lukt me niet echt vrees ik....

Deze bitch heeft een lader nodig om aan op te laden.....
'
Één ding kan ik nog wel zeggen: motorrijden doe ik vooral vanuit de heupen... (meer informatie krijg ik nu niet meer getikt) Gaaaap

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:45

Heb je een draaistoel?
Doe je benen eens op een krukje en druk een op je rechterzitbeenknobbel. Mag je hier posten welke kant de stoel opdraait Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:55

Romkabouter schreef:
Heb je een draaistoel?
Doe je benen eens op een krukje en druk een op je rechterzitbeenknobbel. Mag je hier posten welke kant de stoel opdraait Knipoog

Heb ik niet, maar als ik goed gevisualiseerd heb... draait de kruk met de klok mee naar links weg. Is dat juist?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:56

Goed systeem he Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:56

Hmmm, zit op een stoel met vier vaste poten, maar wil toch wat zeggen over dit onderwerp.

Gewicht naar buitenbrengen zoals Aq8 het noemt klinkt mij echt niet vreemd. Moet dan erg denken aan de uitleg om een wending te lopen van Richard Weiss. Kan je ook zelf doen:

De draaft als een paard met verheven knieen, beetje overdreven dus. Je gaat een wending in op een aantal verschillende manieren:
1 : je hangt lichtelijk naar binnen en voel wat er gebeurt
2 : je blijft in je ritme en tact en recht en gaat zo de wending door
3 : je maakt je aan de buitenzijde iets langer en gaat zo de wendig door

Deze oefening kan dus ook zonder draaistoel Lachen

Zijn visie is, ook de mijne, dat als je je gewicht naar binnen plaatst je eigenlijk over je binnenschouder de wending invalt. Het mooiste is als je de wending met gelijke druk op alle benen doet, dus houdt in dat je geen tact maar wel wat tempo verliest om goed de wending door te komen. Ook hij stelde lichtjes voor je balans ietsjes naar buiten te brengen om zo je paard beter in balans de wending in te krijgen en dus niet een bocht vallend over de binnenschouder gaat krijgen.

Het is net als wijken, je plaatst je gewicht naar de kant dat jij je paard op wil. Eigenlijk breng je hem zo lichtelijk uit balans, maar wel in de richting die je wilt. Je wilt de wending graag recht doorkomen en niet als een vrije val over de binnenschouder, daarom dus niet het gewicht op de binnenkant houden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:57

Ja naar links maar wat heeft die draaistoel nu weer met dat paard uit te staan? Spring thuis maar eens achter op iemand zijn rug, ga naar verplaats je gezicht naar rechts en waat gaa die persoon nu heen naar links?????? Bee naar rechts,
Dit raakt kant nog wal ik weet het.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:00

Romkabouter schreef:
:j
Goed systeem he Knipoog

Op zich wel, alleen snap ik niet wat een draaistoel in hemelsnaam met een paard te maken heeft!

Ofwel: ik ben nog steeds niet overtuigd...

En ben ook een beetje de kluts kwijt eerlijk gezegd.... Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:15

Kafue schreef:
Ja naar links maar wat heeft die draaistoel nu weer met dat paard uit te staan? Spring thuis maar eens achter op iemand zijn rug, ga naar verplaats je gezicht naar rechts en waat gaa die persoon nu heen naar links?????? Bee naar rechts,
Dit raakt kant nog wal ik weet het.

Mensen, BEIDE systemen werken Haha!

Maar als je ziet hoe die draaistoel reageert op je hulpen, dan is het toch niet zo raar om te bedenken dat je paard ook zo reageert?

Ik heb nu al twee praktijkvoorbeelden aangedragen waarbij blijkt dat het "buitenkant" systeem wel werkt. Alles wat daar tegenoverstaat is een verhaaltje in een boekje. En iedereen weet dat je paardrijden het best in de praktijk kunt leren Knipoog

Wat Eleonoor zegt over die binnenschouder vallen klopt dus ook wel. Het paard gaat wel de bocht om, maar via het "val" principe en niet door hem de bocht door te duwen.
Aangezien paarden geleerd wordt om voor druk te wijken is de keus om bij een wending aan de binnenkant te zitten best inconseqeunt vind ik Knipoog

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:01

Het was gisterenavond al laat en als ik mijn eerdere berichtje terug lees lijkt het net of ik idd mijn hele gewicht naar buiten plaats. Er had bij moeten staan dat ik wel op mijn binnen zitbeenknobbel moet blijven zitten en dan iets meer druk/gewicht op mijn buitenbeugel moet nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:08

Romkabouter schreef:
Ik heb nu al twee praktijkvoorbeelden aangedragen waarbij blijkt dat het "buitenkant" systeem wel werkt. Alles wat daar tegenoverstaat is een verhaaltje in een boekje. En iedereen weet dat je paardrijden het best in de praktijk kunt leren Knipoog

mijn verhalen uit boekjes komen voort uit de opmerking van A8H dat de klassieke auteurs het zo vertellen, en dat kan ik tot op heden niet bevestigd zien. In de praktijk rijd ik mijn wendingen wel degelijk met mijn gewicht een fractie naar binnen. Toevallig ben ik gisteren bezig geweest met kleine voltes in galop (op ons slagschip Raimaer Knipoog ) en zolang ik dan goed bewaak dat ik mijn gewicht naar binnen houd en aan de buitenkant begrens met buitenbeen en buitenteugel (dan dus wel, want dat vindt ze moeilijk) kan ik een volte 10 m galopperen met de goede buiging. Breng ik mijn gewicht niet genoeg naar binnen, dan moet ik extra blijven sluiten om te voorkomen dat ze naar buiten valt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:22

Nog een leuke 'gewichts' oefening:

probeer eens zijwaarts te lopen terwijl je omhoog kijkt in de richting waarin je loopt.
En daarna zijwaarts waarbij je omlaag kijkt in de richting waarin je loopt.

Wat merken jullie aan verschil in je balans, pasgrootte, iets anders...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:25

dat zal ik vanavond eens doen, ziet er hier op mijn werk zo raar uit Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:23

Nou ik hou het bij onze klassieke voorgangersen voorbeelden OK dan! , als de meeste hiervan hetzelfde vertellen in de diverse boeken, dan blijf ik daar liever bij . Maar dat is voor ieder voor zich natuurlijk Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:12

Lielle schreef:
dat zal ik vanavond eens doen, ziet er hier op mijn werk zo raar uit Knipoog

Hahahaa lijkt me ook wel... Ik ga het ook eens proberen.. Ben benieuwd *LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:05

Ga eens schrijlings op een ton zitten die aan kettingen hangt, of op een krukje. Kijk wat er gebeurt als je anar links hangt. Maar nogmaals, het heeft niets met dressuur te maken. Zodra je teugels in je handen hebt, kun je gewichtsverplaatsing enorm beinvloeden (zie de boekjes 1e tot 5e teugelwerking. kijken in de richting die je gaat is idd meestal al voldoende om een paard te laten wenden. Maar je kunt geen stijlen met elkaar lopen vergelijken en zeggen wat goed en fout is. Het werkt, daar gaat het even om.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:06

Eleonoor schreef:
Zijn visie is, ook de mijne, dat als je je gewicht naar binnen plaatst je eigenlijk over je binnenschouder de wending invalt. Het mooiste is als je de wending met gelijke druk op alle benen doet, dus houdt in dat je geen tact maar wel wat tempo verliest om goed de wending door te komen. Ook hij stelde lichtjes voor je balans ietsjes naar buiten te brengen om zo je paard beter in balans de wending in te krijgen en dus niet een bocht vallend over de binnenschouder gaat krijgen.

Het is net als wijken, je plaatst je gewicht naar de kant dat jij je paard op wil. Eigenlijk breng je hem zo lichtelijk uit balans, maar wel in de richting die je wilt. Je wilt de wending graag recht doorkomen en niet als een vrije val over de binnenschouder, daarom dus niet het gewicht op de binnenkant houden.

Je valt niet over de binnenschouder de wending in, omdat het zwaartepunt van paard en ruiter in de wending verplaatst wordt.
Volgens mij bedoelde Weis vooral dat het voor de wending (dus idd net voor je de wending ingaat) van belang is dat het paard al niet naar binnen valt. Het paard moet in balans zijn en goed rechtgericht wil het paard ook goed de wending in kunnen.

Wbt het voorbeeld van het wijken lijk je jezelf wat tegen te spreken Verward . Want idd bedoel ik ook dat je je gewicht verplaatst naar de kant dat jij met je paard op wil. Daarvoor moet je dus in bijvoorbeeld een wending naar rechts iets meer op je rechterzitbeenknobbel zitten.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:09

Romkabouter schreef:

Wat Eleonoor zegt over die binnenschouder vallen klopt dus ook wel. Het paard gaat wel de bocht om, maar via het "val" principe en niet door hem de bocht door te duwen.
Aangezien paarden geleerd wordt om voor druk te wijken is de keus om bij een wending aan de binnenkant te zitten best inconseqeunt vind ik Knipoog

Die praktijkvoorbeelden van jou zijn gebaseerd op een motor en een krukje. Beide voorwerpen zijn niet in staat om te voelen wanneer ze uit evenwicht raken en kunnen daar dus ook niet op anticiperen. Alles wat daar dan tegenoverstaat is totaal geen verhaaltje uit een boekje, maar een degelijke onderbouwing van de invloed van gewichtshulpen van de ruiter.
Een paard is een levend wezen wat niet graag uit balans raakt. Als je een wending naar rechts maakt, verplaatst het zwaartepunt van het paard ook naar rechts. Ga jij dan als ruiter aan de buitenkant (links) meer gewicht plaatsen, dan haal je het paard gewoon simpelweg uit balans.

Een paard wordt m.i. nooit geleerd om voor de druk van je zitbeenknobbel te wijken, maar voor de eenzijdige druk van de kuit. Dus die vergelijking gaat helemaal niet op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:15

Romkabouter schreef:
Feit blijft dat als je aan de binnenkant gaat zitten, je paard volgens het "val" principe wendt en als je aan de buitenkant zit volgens het "duw" principe. Bij het eerste kun je niet snel door de bocht, bij de tweede wel.

Ik heb desondanks toch heel wat barrages op topsnelheid gereden Verward

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:18

Idd Lielle, het lijkt me ook heel apart om aan de buitenkant te gaan zitten Verward . Je haalt gewoon het paard uit balans. Juist als je meegaat in de beweging blijft een paard beter in balans en kan je netjes (welk tempo dan ook) door de bocht.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:22

Appie schreef:
Idd Lielle, het lijkt me ook heel apart om aan de buitenkant te gaan zitten Verward . Je haalt gewoon het paard uit balans. Juist als je meegaat in de beweging blijft een paard beter in balans en kan je netjes (welk tempo dan ook) door de bocht.

Klopt precies Haha! OK dan! Zelf ondervonden Bloos!