je moet toch een beetje geloven in de goedheid van de mens vind ik hoor. En waarom liegen?
Lielle
Geplaatst: 08-12-04 17:15
nee, ik zeg niet dat TS liegt maar ik ben bang dat ze niet wil of durft in te zien dat er iets mis is met dat paard. Dat is alles.
Soma
Geplaatst: 08-12-04 19:04
Ik heb vaak meegemaakt van dichtbij dat iem. in het begin het vertrouwen in zijn paard helemaal kwijt is geraakt door vervelend gedrag van het paard, waarbij het met goede instructie en veel tijd investeren toch na verloop van tijd allemaal goed is gekomen. Ik zou zeggen: zoek iemand als instructeur die goed bij je past, die begrijpt dat je bang bent en die je gewoon uit die cirkel haalt. Die jouw paard eerst rijdt als je het niet vertrouwt, zodat je kan zien dat hij niets verkeerd doet, dat jij er daarna pas op gaat. Of longeer het paard totdat hij doodmoe is en begin dan (b.v. in het bijzijn van je instructeur) met afstappen onder de man. Het kost tijd en geld, maar ik denk dat het de enige manier is als je het paard graag wilt houden. Je moet je zelfvertrouwen in het rijden met dit paard terugkrijgen, zodat je weer doortastend kunt rijden en het paard inziet dat jij de baas bent, altijd! Ik weet zeker dat het kan lukken, geef niet te snel op! Veel succes!
onley
Geplaatst: 09-12-04 00:50
dit thema kliknkt mij bekend mijn paard is mij ook aan het testen en stijgert ook al tegen me op als ik met hem in de bak kom ik ben een volhouder en weet dat die niks kwaad in zich heeft hij is hrstikke braaf zo maar speelt een spelletje en mischien of dat weet ik zeker ben je waaschijnlijk te zacht met je paard dat ben ik schijnbaar ook vandaag had hij zich losgetrokken naar dat die tegen me op gestijgerd heeft hij heeft geen kwaad in zich maar hij ziet zich zelf als baas en leider en daar moet ik snel wat aan doen want het hoopt zich op de klik is er wel maar als het te gevaarlijk wodr gaat die er ook uit, gewoon niet bang zijn en consecwent blijven en wat je voorral niet moet doen is de hoop op geven want als jij dat doet voelt jouw paard dat aan en blijft die met je sollen en dan je hem indd met verloop van tijd beter weg doen beter voor jouw en voor hem want jij en het paard worden er onzeker van vertroetel hem maar eens minder en hem strenger aanpakken en idd pas na het rijden belonen en een klopje geven het moet je maatje worden niet je vriend of vriendin nee je maatje voor het leven
Frantic
Geplaatst: 11-12-04 11:50
Als ik het zo lees, snapt je paard jou niet. En helaas twijfel ik ook aan je instructie, m1 dressuur vind ik dus echt te laag voor een instructrice voor dergelijke "problemen"
Los laten van voren en met je benen aan het bit drijven. Gaat hij staken of hupsen, optreden, naar voren drijven en oppassen dat je je handen niet spant. En dat kan alleen als jij niet zenuwachtig wordt.En de juiste beenhulp geven, begrenzen als hij over een schouder wegvalt! Laat eens iemand meekijken als je rijdt die er alleen oplet dat je de juiste teugel en beenhulp geeft en of je wel recht blijft zitten en drijven als hij lastig wordt. En altijd uitgebreid belonen als hij weer rustig stil staat!
In Katlijk woont een hele goede amazone die misschien wel bereid is eens mee te kijken. Die weet igg zelf zeker hoe je een paard gehoorzaam aan het been moet rijden. Haar naam kan ik je wel via PB geven als je dat wilt. Maar jij zit zelf nog volop in je leerproces en dat vergt heel veel tijd. Zit en drijfles is nu belangrijk, alle kwartjes moeten bij jou nog vallen en als ze vallen snap je ook wat de mensen hiervoor al hebben geschreven: die kunnen alle paarden aan het lopen krijgen. Maar voor je zover bent gaan er jaren overheen.
Maar of het probleem bij het paard ligt betwijfel ik dus echt. ( en ja, een ZZ licht paard is een leerpaard, een L2 paard kent alleen de basis en zelfs dat hoeft er helemaal niet goed te zijn ingereden. Dus als je besluit een ander te kopen, zoek dan een 17 jarige alleskunner, daar kun je wat van leren en die hoeven vaak helemaal niet de wereld te kosten .) Heel veel sterkte, maar ik zou het niet zomaar opgeven als ik jou was. Wel veranderen, dat wel.