Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:36

Het paard kan zijn mond niet opendoen. Zo is de kans minder groot dat hij zijn tong niet over het bit gooit. Maar als jouw paard zonder kan zou ik zonder rijden. Ik rijd al jaren zonder en daar loopt mijn paard veel beter op.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:48

Ja, Blossom het lijkt erop! SP heeft wel eens vaker van dit soort uitspraken als het niet in zijn straatje past. Knipoog Laten wij met z'n allen maar lekker blijven genieten van een losse neusriem waar schuurplekken ver te zoeken zijn en de sperriem soms ook heerlijk in de zadelkamer blijft!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:15

Kafue schreef:
Het paard kan zijn mond niet opendoen. Zo is de kans minder groot dat hij zijn tong niet over het bit gooit. Maar als jouw paard zonder kan zou ik zonder rijden. Ik rijd al jaren zonder en daar loopt mijn paard veel beter op.

vaak als een paard zijn tong over het bit doet, komt dit door te veel druk op de mond. (dus te veel in de mond zitten )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:22

Klinkt als een logisch verklaring Kyra. Ik heb het zelf nog nooit gehad (maar ik zit ook niet aan zijn mond en gebruik mijn teugels als aanvulling waar nooit meer dan 2 ons druk opstaat Haha! )

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:29

Aqua8horse schreef:
Klinkt als een logisch verklaring Kyra. Ik heb het zelf nog nooit gehad (maar ik zit ook niet aan zijn mond en gebruik mijn teugels als aanvulling waar nooit meer dan 2 ons druk opstaat Haha! )

en dus heeft het paard geen reden de pijn te moeten ontwijken.

Lijkt me niet fijn: veel druk in de mond, tong maar snel over het bit gooien want anders doet dat zo zeer, vervolgens wordt de sperriem nog eens flink aangesnoerd...auw..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:41

Ik heb ook werkelijk te doen met al die paarden.............
Op die manier rijden zou mij persoonlijk ook niet kunnen bekoren. In mijn ogen heeft dat niets maar dan ook niets met rijkunst te maken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in dit topic nog geen voorbeelden ben tegen gekomen van mensen die aangeven de neusriem en de sperriem extra strak vast te maken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:54

Maar strak is ook al niet plezierig voor een paard. Mogelijk pijnlijk maar het irriteert altijd en dat gaat toch ten koste van de concentratie. Maar ik ben perfectionistisch en wil het uiterste uit mijn paard halen, samen met mijn paard en niet ten koste van mijn paard. Althans dat streef ik na Knipoog
Zijn er dan ergens beperkingen voor het paard dan heb ik daar geen plezier in. Om het uiterste uit je paard te halen moet je jepaard en jezelf ook die mogelijkheden wel geven. Anders is het voor mijn gevoel niet eerlijk. Maar goed iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij of zij doet met zijn of haar paard

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:12

het is een vreemde conclusie om te zeggen dat iets dat vast zit, altijd pijnlijk is of irriteert. iets dat vast zit kan zelfs zeer prettig zijn en iets los hebben juist heel onplezierig, het ligt helemaal aan de situatie.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:14

nogmaals, ik doe mijn neusriem WEL normaal vast, maar snoer hem niet aan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:14

Tussen strak en vast zit wel degelijk een verschil SP

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:15

Aqua8horse schreef:

ja, een gaatje meer of minder maakt natuurlijk wel een heel groot verschil!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:17

Aqua8horse schreef:
precies, dus hoe kan jij bepalen wat ik (of alle anderen op bokt) doe Knipoog

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:24

SuperPepeijn schreef:
precies, dus hoe kan jij bepalen wat ik (of alle anderen op bokt) doe Knipoog

sorry dat ik me hierin bemoei, maar er wordt helemaal niks bepaald... door niemand over niemand.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:31

Aqua8horse schreef:
Het is geweldig om te lezen dat het merendeel van de bokkers die hier reageren ook de voorkeur geven aan een losse of lossere neusriem vaak zonder sperriem.

Komt niet vaak voor hè, dat mensen het met je eens zijn........

Maar ik vind het een beetje vreemde discussie eigenlijk. Als je je tuig goed vastmaakt hoort een paard er geen last van te hebben of je nou wel of geen sperriem gebruikt. Ik zie niet in waarom het beestje er pijn aan zou hebben. Ik maak mijn neusriem gewoon netjes vast zodat er makkelijk 2 vingers tussen kunnen en hetzelfde geldt voor de sperriem.
Dat een paard met aansnoerneusriem zich niet zou kunnen concentreren vind ik wel erg grote onzin.........toen die dingen er net waren heetten ze ook wel de zog. "bonfire-neusriemen", naar de drager van het ding. Je kan me alles wijsmaken, maar niet dat bonfire pijn had of concentratieproblemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:33

Kyra schreef:
sorry dat ik me hierin bemoei, maar er wordt helemaal niks bepaald... door niemand over niemand.

Nou volgens mij wel.......... er wordt hier nogal gesuggereerd dat een sperriem slecht is omdat hij te strak wordt aangesnoerd etc. etc. En dat wordt nogal bepaald voor "iedereen die een sperriem gebruikt".

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:42

manzano schreef:
Nou volgens mij wel.......... er wordt hier nogal gesuggereerd dat een sperriem slecht is omdat hij te strak wordt aangesnoerd etc. etc. En dat wordt nogal bepaald voor "iedereen die een sperriem gebruikt".

ik zal dan de draad van het verhaal wel kwijt zijn... maar ik heb in de hele diskussie het nooit over gehad of gezien dat iemand dat schreef, dat een sperriem slecht is omdat die te strak zou worden aangesnoerd Verward
Trouwens ik gebruik zelf de volledige neusriem. Dus ook de sperriem.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:51

het is prima dat je je ermee bemoeit maar zeg dan iets dat nuttig is, of op zijn minst klopt.

*mental note to me: geen discussie meer aangaan met a8*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:58

Ik hoor hier dat hij verschillende keren wordt afgeraden omdat het zou irriteren en mogelijk zelfs pijn zou doen. Dat is waarschijnlijk wel zo als je hem veel te strak aansnoert, maar bij gewoon gebruik is dit niet het geval. Daarom komt het op mij over dat anderen denken dat de meeste mensen hem te strak doen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:37

Uit het topic blijkt dus nogal dat het erg uitmaakt op welk paard je rijdt
Wij hadden op de manege een paard dat niet wilde ophouden met de tong over het bit gooien, terwijl de ruiter niet teveel druk uitoefende op de mond, dus werd na een paar keer zowel de neusriem als de sperriem even flink aangetrokken. Gewoon om dat paard te laten zien dat dat toch echt niet de bedoeling is.
Natuurlijk moet je gaan voor wat je paard het minste hindert, maar je paard moet wel onder controle te houden zijn en gehoorzamen. Bij een eigen paard kan je dus denk ik makkelijker rijden zonder sperriem(omdat zo'n paard vaak beter naar je luistert) dan bij een manegepaard. Een ieder kan dus voor zichzelf bepalen of een sperriem nodig is, en hoe strak die dan wel niet moet.

Grtz Mirjam.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:25

Het is gewoon niet de bedoeling om hem zo strak aan te snoeren dat je paard niks meer kan doen met zijn mond, dus ook niet ontspannen. En dat zie ik nochtans heel veel. Zo strak dat ik hem bijna niet meer loskrijg. Dat 'mag' niet de bedoeling zijn. Ik laat er altijd zeker 2 gaatjes tussen als er al 1 aanhangt. Als een paard zijn mond opendoet moet JIJ het oplossen en niet de sperriem. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:28

Precies, maar dat heeft niet met het product "sperriem" te maken, maar met het GEBRUIK ervan. Op het gebied van paarden heb je bij heel veel dingen dat zodra het verkeerd gebruikt wordt dat het schadelijk is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:33

inderdaad, maar bij de sperriem zie je het 'verkeerd' gebruik helaas veel vind ik....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:07

Nee, SP zou ik ook niet meer doen. Jij kan niet discusieren blijkbaar want je haalt (as usual) weer alles uit zijn verband. En iets zeggen wat klopt is wel handig, lijkt mij......tussen een neusriem strak doen en vast doen zit wel degelijk verschil. By the way SP heb ik helemaal niet gezegd wat jij doet...dat kan ik het hooguit raden Haha!

De discussie ging op een gegeven moment over neusriemen en sprerriemen die te strak werden aangetrokken. Over correct bevestigen van de neusriem en sperriem is niet of nauwelijks gesproken. Dat hier ook mensen zijn die hun sperriem eraf halen omdat het voor hun geen functie heeft of dat er mensen zijn die hem niet strak doen maar die het gewoon mooi vinden staat los van de discussie. Ik denk dat de meeste mensen hier op dit topic geen sperriem gebruiken en de neusriem los hebben of ze gebruiken beide wel maar hebben hem niet strak (of een combinatie ervan) Ontspanning blijft een sleutelwoord.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:23

Zo zo jij voelt je snel aangevallen Aqua8horse Knipoog

Ik heb ook hoofdstellen met sperriempjes, vind het chiquer Tong uitsteken
Maar ik doe ze ook nooit strak, dat is ook geen porem. Maar ik denk dat het soms best eens als oplossing kan dienen hoor, een gaatje strakker, dat betekent niet gelijk dat de adem wordt afgesneden ofzo. En te los lijkt me ook niet fijn, dan schuurt t ook heen en weer lijkt mij.