4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:25

gijsenkim schreef:
Dat klopt, alleen kan je jezelf wel zo trainen dat het tot een minimum beperkt wordt....... Dat is bijvoorbeeld bij turnen of balet ook zo van belang. Kwestie van trainen, trainen en trainen

Dat minimum aan spierspanning voelt een paard altijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:32

klopt ook als een bus........... alleen kan je een paard zo conditioneren dat deze om leert gaan met de imperfectie van een mens...... daar komt weer het trainen, trainen en trainen om de hoek.

Ik ben zeker wel van mening dat het aanspannen van de bilspieren en het daarbij kantelen van het bekken, met een minimale logische spanning door pezen van de onderrug nog altijd beter is dan het zwaar gaan zitten of zoals een hele berg ruiters doen effe flink aan de voorkant gaan hangen.

Ik vind het fijn als een paard goed en het liefst overmatig reageert op mijn zit, ook al krijg ik daarmee soms die bekende deksel keihard op mn neus.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:37

Natuurlijk kan je een paard zodanig trainen dat deze leert omgaan met de 'beperkingen' van de ruiter.
Maar als je weet dat een bepaalde hulp juist tegenwerkt, waarom dan die gebruiken? Het kantelen van het bekken en aanspannen van de bilspieren is echt een verkeerde hulp. Maar goed.

Jij begrijpt niet wat ik bedoel met zwaar zitten. Want het is niet iets letterlijks, alleen geef je een bepaald gevoel aan het paard door. Hè, moeilijk uit te leggen vanaf de computer Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:44

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, je kantelt je bekken Haha! Haha! Haha!

Ga eens rechtop op een kruk zitten, op beide zitbeenknobbels! ga dan zwaar zitten.......... et voila bekken is gekanteld Haha! Haha! Haha! Alleen omdat je de bilspieren aanspant blijft de onderrug correct op de plaats en dus recht boven het paard, anders maak je gelijk je rug hol. Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:50

Nee, pertinent niet! Het bekken wordt niet gekanteld!

Jij denkt dus dat 'zwaar' zitten alleen mogelijk is wanneer je je bekken kantelt. En dat is dus zeker niet het geval. Je gaat als het ware met je gehele lichaam naar beneden (dus niet letterlijk, maar uitsluitend met je gevoel). Dit gevoel pakt een paard meteen op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:55

Ik ben dan benieuwd hoe jij zwaar gaat zitten....... Als ik op bijvoorbeeld een bal zit en ik ga halthouden op deze bal dan zie de gelijk aan de bal wat ik doe, en ik kantel mijn bekken.

Het gevoel dat jij beschrijft pakt een paard dat doorgereden is zeker best op..... maar hoe doe jij dat bij een jong paard? zo een die nog niet zo best gewend is aan het "ik denk dus jij doet" verhaal

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:02

Je moet 'zwaar' ook niet letterlijk opvatten. Het is een gevoel van zwaar maken, het gevoel van naar de grond toe willen met je lichaam (terwijl alles gewoon op z'n plaats blijft). En daarvoor is het dus zeker niet nodig om je bekken te kantelen. Sterker nog, dan is heel dat effect van 'naar de grond toe zakken' verdwenen.

Een jong paard leer je hierop te reageren (door te belonen wanneer ze het goed doen). Vaak begrijpen ze al redelijk snel wat de bedoeling is, puur omdat je de beweging van het paard zelf niet hindert (en vooral ook de rug niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:08

Dat aanspannen van de verschillende spiergroepen kan absoluut. Probeer het maar eens gewoon als je op de bank zit Haha!

Dat met die beenhulpen ben ik nog niet helemaal uit. Wat ik laat mijn been wel hangen, maar heb het been er wel aan. Ik knijp niet of zo, maar het ligt wel gewoon tegen het lijf van het paard. Ik probeer zo stil mogelijk Haha! Met de nadruk op probeer Haha!

Vanavond veel overgangen terug en weer naar voren gereden en ik kan niet echt benoemen wat ik doe. Behalve dat ik hand niet nodig heb om te remmen. Maar wat ik precies wel doe...........Verward:?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:09

Sorrie maar dat moet je me dan maar eens voordoen.

Door het kantelen van je bekken ga je zwaarder in het zadel zitten. Het is fysiek onmogelijk om zwaarder te gaan zitten in het zadel zonder je bekken te kantelen,(het kan wel maar dan krijg je die aardappelzak theorie weer) je zal hoe dan ook het bekken kantelen. Ook al is het miniem. Kan niet anders. Zeker niet als je in een correcte houding (die zo fijn is voor het paard) wil rijden.

Het gevoel van zwaar maken werkt absoluut, maar bij het gevoel van zwaar maken kantel je ook je bekken iets.... en net zoals het paard die minimale inspanning van je onderrugspier voelt voelt een goed doorgereden paard dit ook, en reageert daar dus op, en dan kom je weer op het conditioneren van het paard

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:18

Hallo, kom ik weer eens om de hoek zeilen
Je kan jezelf zwaar maken door je buikspieren aan te spannen (ik noem maar wat) maar ik zit nu op een burostoel en als ik me zwaar maak, kantelt mijn bekken toch echt een fractie en gaan mijn zitbeenknobbels een fractie naar voor.
Ik heb het nu over zo'n fractie dat het voor het blote oog niet waarneembaar is.
Je kan jezelf ook zwaar maken door heeeeeeeel diep uit te ademen, dan blijf je zitten, bedoel je dat, appie?

Vandaag met die wind waren mijn verfijnde hulpen trouwens ver te zoeken.. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:19

Die van mij ook Haha! Haha! Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:28

gijsenkim"]
Door het kantelen van je bekken ga je zwaarder in het zadel zitten. Het is fysiek onmogelijk om zwaarder te gaan zitten in het zadel zonder je bekken te kantelen,(het kan wel maar dan krijg je die aardappelzak theorie weer) je zal hoe dan ook het bekken kantelen. Ook al is het miniem. Kan niet anders. Zeker niet als je in een correcte houding (die zo fijn is voor het paard) wil rijden.

Het gevoel van zwaar maken werkt absoluut, maar bij het gevoel van zwaar maken kantel je ook je bekken iets.... en net zoals het paard die minimale inspanning van je onderrugspier voelt voelt een goed doorgereden paard dit ook, en reageert daar dus op, en dan kom je weer op het conditioneren van het paard
[/quote]

Je hoeft dus echt niet je bekken te kantelen om 'zwaarder' te kunnen zitten. Dat is fysiek wel degelijk mogelijk, omdat je fysiek namelijk bijna niets doet. Nogmaals, alleen al het gevoel dat je naar de grond zakt, kan een paard feilloos oppakken. Maar goed, ik kan het op het moment niet beter uitleggen.

[quote="Pipo"]
Dat aanspannen van de verschillende spiergroepen kan absoluut. Probeer het maar eens gewoon als je op de bank zit
[/quote]

Daar heb je gelijk in, dat heb ik al eerder uitgelegd. Het ging alleen om het feit dat bij bepaalde aanspanningen wel degelijk andere spiergroepen meedoen.

[quote="Nicolletje schreef:
Je kan jezelf ook zwaar maken door heeeeeeeel diep uit te ademen, dan blijf je zitten, bedoel je dat, appie?

Ademhaling heeft er idd ook veel mee te maken. In ieder geval werkt de hulp niet als je je adem vasthoudt. Goed punt van je, sommige dingen gaan ook automatisch Knipoog . Hoewel ik het ook vaak genoeg vergeet Knipoog .

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:57

Elke spier heeft zijn eigen prikkeldrempel, wat betekent dat het bij een lichte aanspanning mogelijk is om 1 spier aan te spannen. Wanneer er meer spanning wordt gevraagd worden andere spieren (agonisten) ook aangesproken, en spannen dus ook aan......het gaat dus om de 'subtiliteit' van je hulpen.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat energie en aandacht erg belangrijk is bij paardrijden. Wanneer je je energie/aandacht naar voren richt, zal het naar voren gaan je doel zijn.
Wanneer je je energie/aandacht op de plaats houdt, zal het op de plaats blijven je doel zijn.
Bij het op de plaats blijven met aanhoudende spanning krijg je al snel een passage. Bij het op de plaats blijven met afnemende spanning/zwaarder worden krijg je al snel een verzamelde stop.

De ademhaling zorgt er ook voor dat afvalstoffen in je spieren beter worden uitgescheiden...oftewel, ademhaling zorgt er voor dat de spanning in je spieren afneemt.

Spanning is vaak een vicieuze cirkel, ben jij gespannen dan zal je paard gespannen zijn, is je paard gespannen dan zal jij gespannen zijn.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de anatomische argumenten waarom een paard zijn rug weg zou drukken bij ( menselijke) bekkenkanteling naar achteren.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 00:26

eh blossomm....

bedoel je niet Antagonisten???

tja, als ik wat dieper in het zadel wil gaan zitten of langzamer wil kan ik toch echt niets anders bedenken dan dat ik toch een beetje mijn bekken kantel.
kunnen de meiden die dat niet doen vertellen wat die dan precies WEL doen???

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:03

Scheve mond antagonisten zijn toch de tegenovergestelde spieren?
En ik dacht dat agonisten de spieren waren met dezelfde functie over het gewricht....kan dat ik het door elkaar heb gehaald Bloos

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:36

Blossomm schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de anatomische argumenten waarom een paard zijn rug weg zou drukken bij ( menselijke) bekkenkanteling naar achteren.

Ik kan het niet beter uitleggen dan ik al gedaan heb. Eigenlijk zou je het verschil gewoon moeten voelen. Ik voel meteen als ik het verkeerd doe (dus bekken kantel), want het paard krijgt dan minder de ruimte. Doe ik het goed (op de manier zoals ik eerder heb uitgelegd), dan voel ik een groot verschil.
Juist als je je bekken kantelt hinder je de rugbeweging van het paard. Er komt dan toch een bepaalde spanning die juist tegenwerkt. En nogmaals, ik begrijp niet waarom mensen hun bekken willen kantelen, terwijl dit dus totaal niet nodig is.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:44

Appie schreef:
En ik zeg niet dat je je bekken en bilspieren niet gebruikt. Ze bewegen natuurlijk mee in de beweging van het paard. Alleen mag je m.i. deze spieren niet bewust gaan aanspannen.

Ik ga ook even een poging wagen om dit toe te lichten Haha!
Ik rijd ook elke overgang terug door mijn billetjes aan te spannen. ( let wel, dit leren kost ook tijd. Het is in het begin heel moeilijk om bv je billen te spannen terwijl je bv je handen ontspannen laat. Maar oefening baart kunst en ( ook mede door yoga Bloos ) kan ik nu steeds beter delen van mijn lichaam inspannen terwijl andere delen ontspannen blijven )
De theorie achter de billetjes:
Bij een overgang terug wil je dat je paard dit doet mbv de achterhand en niet op de voorhand valt. Hiervoor is het nodig dat ook de rug wat kan opbollen. Als je nu 'zwaar' gaat zitten werk je dit tegen.
Ga nu eens op je handjes zitten.
Span nu je billetjes.
Je voelt nu je zitbeenknobbels verdwijnen en er ontstaat wat ruimte.
Op die manier creeer je dus met je zit een ruimte die je paard met zijn rug op kan vullen. Et voila, een mooie overgang zonder teugels of wat dan ook.
Als je hierin wat meer bedreven wordt voel je dat na een tijd je benen ook beter gaan reageren. Deze voel je dan heel lang worden en uiteindelijk ook iets naar achteren gaan. Dus nog meer hulp voor je paard om vooral de boel van achteren te doen en niet van voren.

Dat was het wel zo'n beetje Bloos

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:57

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:59

Oké, dan ga ik het weer anders benaderen Knipoog :

Bij wat jij uitlegt verdwijnen idd je zitbeenknobbels. En volgens jou ontstaat er dan ruimte. En daar ben ik het dan niet mee eens. Er ontstaat daar dan juist veel spanning en daardoor kan een paard nooit zijn rug goed opbollen.
Je hebt gelijk dat je bij een overgang (terug of voorwaarts) wilt dat het paard goed van achteren werkt en niet op de voorhand valt. Hiervoor is het idd nodig dat het paard de ruimte krijgt (o.a. in de rug). En als je daadwerkelijk zwaar gaat zitten, werk je dat idd tegen. Maar zoals ik heb geprobeerd uit te leggen, is het niet letterlijk zwaar zitten.

Ga eens op je handen zitten (handpalmen naar beneden) en voel goed beide zitbeenknobbels. Zit goed rechtop (ontspannen). Probeer dan die zitbeenknobbels eens meer uit te drukken naar je handen toe (zonder bekken te kantelen of iets anders, gewoon recht naar beneden). Niet duwen, maar gewoon naar beneden laten zakken. Dat is maar een miniem klein stukje, net te voelen. Je zitbeenknobbels bewegen ook altijd mee in de beweging van het paard. En dat gevoel moet je hebben!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:34

Zit recht op een stoel. Maak een lichte, natuurlijke holling in je onderrug. Voel hoe je bekken naar voor rolt, op de voorkant van je zitbeenknobbels (die hebben de vorm van de steunpoten van een schommelstoel). Zorg dat je bovenlichaam stil blijft, en dat het niet meeschommelt met je bekken - alleen je bekken zélf mag bewegen. Zet het bekken weer recht, zodat de rug weer plat wordt - maar ga niet voorbij het punt dat die de andere kant op gaat, namelijk bol wordt, waardoor de ribbenkast zou toeklappen. Oefen dit een paar keer: trek je rug in (buig), en weer recht, en voel je zitbeenknobbels werken als een pivotpunt op de stoel.
Dit is de eigenlijke beweging waarmee je alle opwaartse en neerwaartse golvingen in de paardenrug kan opvangen. In essentie, wat er gebeurt is dat je (door het buigen en weer strekken van je ruggengraat) je ruggengraat evenveel verlengt of verkort als de paardenrug omhoogkomt en weer naar beneden gaat. Op deze manier kan je zacht in het zadel blijven zitten - zonder te botsen of te knijpen.
De paardenrug gaat echter niet alleen op en neer, maar ook heen en weer. In stap is er nauwelijks een op en neergaande beweging - alleen de links-rechtsbeweging, en zelfs een beginner kan dat uitzitten zonder zich onveilig te voelen. In draf en galop wordt het al wat moeilijker

Dit is de manier waarop ik me tijdens het rijden mee kan identificeren.
Hetgeen waar jij het over hebt, Appie, is wat ze bij BHA noemen de drijvende zit en dat is dit dus niet!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:53

Blossomm schreef:
Dit is de manier waarop ik me tijdens het rijden mee kan identificeren.
Hetgeen waar jij het over hebt, Appie, is wat ze bij BHA noemen de drijvende zit en dat is dit dus niet!

Nee, dus totaal niet! Dat heb je niet goed begrepen. Ik probeer juist de hele tijd uit te leggen dat de drijvende zit het paard belemmert in zijn bewegingen. Juist door je bekken te kantelen (naar achteren om voorwaarts te gaan of andersom om terug te gaan) krijg je een teveel drijvende zit, die juist het paard tegenwerkt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:11

Maar zie jij dan een verschil tussen het buigen en strekken van je ruggengraat en het kantelen van het bekken?
Behalve dan dat het één zich een aantal wervels hoger manifesteert.

Het buigen strekken van je ruggengraat gaat, zittend op een paard, mijns inziens gepaard met bekkenkanteling.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:21

Als je je bekken kantelt geef je juist je paard de ruimte zijn achterhand er goed onder te zettten en word hij rond van achteruit!
okee hij gaat dan langzamer lopen omdat hij in een compleet ander balans gaat lopen, maar je geeft dan een beetje been bij en dan loopt ie weer goed!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:24

Dat denk ik dus ook, mits je natuurlijk goed op de achterhand rijdt!
Ik kan me voorstellen dat rijdend op de voorhand een bekkenkanteling idd niet prettig aanvoelt.

Niet te verwarren met een drijvende zit, want daar ben ik ook niet over te spreken!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:27

Blossomm schreef:
Dat denk ik dus ook, mits je natuurlijk goed op de achterhand rijdt!Ik kan me voorstellen dat rijdend op de voorhand een bekkenkanteling idd niet prettig aanvoelt.

Niet te verwarren met een drijvende zit, want daar ben ik ook niet over te spreken!

Ja natuurlijk!