wat is een correcte aanleuning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:15

Tyrza"]
Als hij al sterk is, en je gaat ook nog eens verruimen, is het eind helemaal zoek, omdat hij zich dan helemaal in de rug kan blokkeren.
[/quote]

Maar waarschijnlijk houdt dit paard al zijn rug vast tijdens de overgang. Door juist iets te verruimen (waarbij de hals ook iets opent) treedt een ontspanning op, waardoor de verkramping van het gehele lichaam overgaat. Waarschijnlijk weet het paard al wat er komen gaat tijdens de overgang, namelijk pijn op de lagen cq verkramping van het lichaam. De ruiter moet om dit te voorkomen vooral niet achter de beweging gaan zitten. Liefst in het begin iets met het bovenlichaam voor de beweging (zonder in elkaar te zakken met de schouders). Je kan het beste de overgang inzetten door het lichaam lang te maken en met heel zachtjes 'ho' het paard opnieuw leren de overgang draf-stap te maken. Als het paard dit begrijpt, kan de ruiter in de overgang voorzichtig weer de drijvende hulpen wat nadrukkelijker geven. Zodat het paard van achter naar voor de overgang maakt.

[quote="Tyrza schreef:
Gehoorzaamheid is 1 ding, efficientie een ander. Als een paard ZO sterk reageert op een stemhulp, dat de functie meer tegen- dan meewerkt, dan zou ik hier niet zo vaak meer mee werken.

Zie boven.

[/b]

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:19

ik werk zelf ook precies op de tyrza manier..ik krijg zelf ook lessen van 2 verschillend grand prix mensen..ik ben heel blij dat ik het op de goede manier geleerd krijg, zo voorkom je namelijk problemen op rijtechnisch gebied
en omdat je het op de goede manier doet heb je geen verzet en krijg je (ik in ieder geval wel) een steeds sterkere en vertrouwde band met de paarden.
groetjes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:34

Verruimen voor de overgang.. discussier daar nog maar even over verder maar ik weet niet of ik dat zelf zou kunnen. Het lijkt me moeilijk.
Ik kan het even testen voor jullie morgen .. maar ik weet niet of ik zelf capabel ben dat soort trucken uit te voeren..

Even over mijn stemcommando misschien handig als ik even zeg waarom Riant resoluut stilstaat als ik HO zeg.
Ik ben dus eigenlijk een sprinruiter en heb ooit een vrij pittig ongeluk gehad ook daarmee. Op het losspringterrein met drukke westrijden voel ik me gewoon erg happy als ik weet dat als ik HO roep mijn paard accuut stil staat. Ik vind het daarom ook heel erg fijn dat Riant daarin heel erg gehoorzaam is. Ook als ze na een hindernis door de hand heen dendert en zich mega sterk maakt in haar entousiasme (en dus veel te ruim gaat galloperen) dan heb ik dus maar een meter op 20/30 voor de volgende sprong om haar weer bij me te krijgen. Op dat moment lap ik alle dressurregels aan mijn laars en kan ik met het copmmando HO mijn paard direct terug laten komen. Als ik dan dressuurtechnisch wil rijden en aan dingen als de juiste verbinding tusen achter en voor oet gaan denken en opvangen enzo verongeluk ik gewoon. (nu dan he in de toekomst behoort mevrouw niet te gaan denderen na een sprong).

Maar ik moet Tyrza wel gelijk geven dat het dressuurtechnisch gezien niet helemaal juist en gewenst is want je krijgt echt een soort van noodstop op de voorhand.

Ik zal het Riant zeker niet afleren maar gewoon de stemhulp niet gebruiken als ik een correcte overgang wil rijden. Ik vind dresuur absoluut een basis voor springen en een springpaard moet ook rustig een M proef kunnen wandelen. Ik rijd dus ook beide en wil ook mijn dresuur goed voorlekaar hebben. Ik heb daar met springen erg veel profijt van.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:47

Als ze zo goed op de "HO" reageert, probeer eens of ze ook op de uitademing zonder het geluid reageert
Als ze dat doet, kan je zo je ademhaling gebruiken voor halthouden en (met bijv halve uitademing) schijnovergangen. Probeer het eens

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:53

QQQQ schreef:
Bedoel je dus Remember, dat door de rug omhoog te brengen, je een stukje rug (direct achter de schoft) "over de dam" (dam=schoft Haha! ) duwt, waardoor dus het stuk hals (direct voor de schoft) iets meer richting hoofd 'geduwt' wordt en daardoor omlaag kan 'vallen'?
En hiermee zeg je dan dus dat de hals 'valt' omdat de rug bolt, ipv dat de rug bolt, doordat de hals valt? Heb ik je zo goed begrepen?

Ja, m.i komt alles vanuit de rug. Daarbij spelen natuurlijk een hoop andere factoren een rol (actieve achterhand, aanleuning etc) waarbij je het kip en het ei-verhaal op zou kunnen hangen. Geen goed ondertredende achterhand zonder een ontspannen rug, terwijl je wél eerst een onstpannen rug moet hebben voordat een achterbeen goed onder kan treden. Ik zeg dan dat het bij de rug begint. Zo ook de houding van de hals, het eerste stuk moet kiepen, de rest moet 'naar beneden in je hand vallen' (en dan bedoel ik niet hangen Knipoog ). Geloof dat Tyrza het ook soort zo verwoord.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:20

Riant schreef:
Verruimen voor de overgang.. discussier daar nog maar even over verder maar ik weet niet of ik dat zelf zou kunnen. Het lijkt me moeilijk.
Ik kan het even testen voor jullie morgen .. maar ik weet niet of ik zelf capabel ben dat soort trucken uit te voeren..

Je moet helemaal zelf weten of je dit wilt proberen Knipoog . Ik kan me voorstellen dat als je dit niet gewend bent, dit moeilijk kan zijn zonder goede begeleiding.
In ieder geval heb ik zelf (en bij anderen) hele goede ervaringen met deze manier. Mensen zijn dan vaak verbaasd hoe snel het paard dan al op een ontspannen en goede manier de overgang kan maken.

W.b.t. de stemhulp, ik blijf het een hele goede hulp vinden. Vooral ook in verschillende situaties (ook die jij bijv beschrijft). En een correcte overgang is evengoed mogelijk met stemhulp. Het is alleen een kwestie van het paard leren hier anders op te reageren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:41

Als je paard nooit rijtechnische problemen heeft, rugproblemen enz, word/is het paard dan correct gereden?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:49

Milkaatjuh schreef:
Als je paard nooit rijtechnische problemen heeft, rugproblemen enz, word/is het paard dan correct gereden?

Dat ligt geheel aan de kennis en rijvaardigheid van de ruiter. Bovendien ligt het er maar net aan wat het maximum van het paard is op dat moment, wat er uit gereden kan worden.

Tol kan bv met gemak wijken. Maar dat is zeker niet zijn max, en geeft dus eigenlijk geen rijkundige problemen. Een piaffe echter is andere koek Lachen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:55

Milkaatjuh schreef:

Dit vind ik een ruim begrip......
Als jij je paarden altijd lekker met een los teugeltje in het bos rijdt, heb je waarschijnlijk en geen rijtechnische problemen en geen medische problemen. (logischerwijs, hoeft natuurlijk ook niet zo te zijn)
Mijn paarden hebben zelden rugproblemen, maar toch best wel eens een rijtechnisch probleem hoor.............Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:58

Boehoee, zie dit topic nu pas Verdrietig

Goede aanleuning, ik denk dat het vaak al fout gaat door te weining reactie krijgen op het been.

Verder ga ik ff bijlezen Lachen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:00

runningkawa schreef:
Boehoee, zie dit topic nu pas Verdrietig

Goede aanleuning, ik denk dat het vaak al fout gaat door te weining reactie krijgen op het been.

Verder ga ik ff bijlezen Lachen

Wel blijven opletten he? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:00

ja maar heb lang geen i-net gehad, boehoee Verdrietig

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:47

Je paard voelt wanneer je bvb van draf naar stap wilt of van stap naar halt. Sommige paarden gaan dan op de voorhand tijdens die overgang.

Je moet zorgen dat ie 'weet ' dat je bvb van draf naar stap wil, maar hem dan niet in stap laten vallen. Pas als jij zegt: ' en nu in stap' mag ie stappen en zal ie actiever blijven en niet op de voorhand vallen.

Ik denk dat sommigen daarom een beetje huiverig reageerden wanneer je zegt: HO en hij staat onmiddellijk stil.

Volgen jullie dit nog?

Welkom back kawa, ik zit al vol ongeduld op een verrassende en verfrissende uitspraak van je te wachten ! Bloos

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:07

Ik heb even snel alle posts doorgelezen en heb het idee dat er veel wordt afgedwaald. Dan maar even mijn uitgangspunt:

een correcte aanleuning is een voor mijn gevoel 'elastische'verbinding tussen mijn hand en de mond van mijn paard. Dat staat voor mij helemaal los van de hoogte van het hoofd. Ik kan ook een fijne aanleuning hebben terwijl het paard niet nageeflijk is

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:42

Daar wens ik even op te reageren Astrid Haha!

AstridH zegt:
een correcte aanleuning is een voor mijn gevoel 'elastische'verbinding tussen mijn hand en de mond van mijn paard.

Dat zie ik als nageeflijkheid
( hoewel het verder gaat als jouw hand en de mond van z'n paard).
=
Je kan dat het best illustreren met een lange veer die je een tik geeft. Geven en terugnemen, vragen en toestaan, van achterhand naar hals en mond en terug, zonder storing en verzet.

Als dat mankeert kan je geen echte aanleuning hebben, geen communicatie zonder stoornissen.

Overigens goede vraag om over na te denken OK dan!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:24

kattebeest, jij zegt dus dat je geen aanleuning kunt hebben zonder nageeflijkheid.?

Uitgaande van een jong paard kan ik fijne aanleuning hebben, niet te zwaar, niet te licht, terwijl er nog geen sprake is van nageeflijkheid. Meestal is nageeflijkheid dan wel de volgende stap. Als ik eerst een fijne aanleuning kan hebben en met die aanleuing rij ik wendingen en overgangen, dan reageert het paard daarop door na te geven. Ik vind dat wel een heel fijne manier van een jong paard trainen, het wachten totdat het paard eraan toe is. Het is wel anders dan dat ik tot nu toe gereden heb maar ik vind het wel een uitdaging.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:32

Voor het rijden met een constante aanleuning is een perfecte nageeflijkheid een absolute vereiste.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:33

Dan verstaan we dus blijkbaar toch iets anders onder aanleuning Knipoog . Overigens is constant een relatief begrip. Bij een jong paard ben ik al blij met een aantal passen 'constant'.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:37

Op blz 1 gaf ik dit als definitie:

Onder aanleuning verstaan we de CONSTANTE, EVENWICHTIGE TOESTAND tussen paard en ruiter.
échte communicatie zonder stoornissen.

De houding van het paard zal wisselen naargelang de africhting en het niveau.

aanleuning:
zorgt voor een paard dat KALM en VOORWAARTS is,
geeft een rustig kauwend paard met een ontspannen kaak- en nekgewricht,
is een voorwaarts gerichte veerkrachtige aansluiting,
geeft een uitdrukking van tevredenheid en werkwilligheid,
moet gans de proef CONSTANT blijven.

nageeflijkheid:
contact met het paard over de gehele lijn, over de hele lengte. Een lange veer die een tik gekregen heeft illustreert hoe nageven zich manifesteert: geven en terugnemen, vragen en toestaan, van achterhand naar hals en mond en terug, zonder storing en verzet.

Waar zou jij hier iets aan wijzigen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:43

Ik zou 'gans de proef' weghalen Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:46

Ok, bij deze schrappen we dit Haha!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:47

Het moeilijke van dit soort 'discussies'is dat een ieder in woorden probeert te omschrijven wat hij op zijn paard met zijn gevoel doet. Ik ben nog steeds 'zoekende' en denk dat ik de ultieme wetenschap van het dressuurrijden nooit onder de knie zal krijgen. Maar erover bomen blijft toch wel interessant.

Wat bovenstaande 'definities'betreft vind ik dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen wat iets is en wat het gevolg is. Ontspannen kaak en nekgewricht hoort bij mij bij nageeflijkheid. Zoals gezegd is constant voor mij een relatief begrip. Een combinatie kan voor het oog de gehele proef een constante aanleuning hebben maar die aanleuning kan voor de ruiter wel veel te zwaar zijn. Voorwaarts zijn is voor mij een voorwaarde om aanleuning te verkrijgen en geen resultaat. Uitdrukking van tevredenheid en werkwilligheid is het ultieme beeld wat je met dressuurrijden wilt bereiken.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:52

Maar zonder één of andere definitie weet niemand PRECIES wat er bedoelt wordt.

Jij beschrijft aanleuning zoals jij het ervaart, VOELT als ruiter.

In 'mijn' definities beschrijf ik hoe je het kan ZIEN.

Hoe beschrijf jij nageeflijkheid?

=> Ik moet gaan nou, maar ik reageer heus morgen nog !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:20

Volgens mij liggen aanleuning en nageflijkheid in elkaars verlengde. Daartussen zit een beetje grijs gebied denk ik dat voor de ene persoon bij aanleuning hoort en voor de andere persoon bij nageven. Mijn mening is dat bij nageven het paard duidelijke het hoofd/hals omlaag gaat brengen en ronder wordt in zijn bovenlijn . De energie hier voor komt van uit de achterhand (als het goed is).

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:52

ik ben het met riant eens dat nageeflijkheid in het verlengde ligt van aanleuning, maar aanleuning ligt ook in het verlengde van nageeflijkheid .

Nu ik erover nadenk is voor mijn gevoel het grijze schemergebied er niet. Op het moment dat het paard gaat nageven (ontspanning nek en kaakgewricht, het paard zakt erin) is voor mijn gevoel vaak zelfs even de aanleuning weg (dan heb ik het over een heel kort moment). Bij een nageeflijk paard heb je uiteraard ook aanleuning, die komt voor mijn gevoel meer van het paard uit, begrijp je nog wat ik bedoel Haha!