Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:29

Ik hoef geen onderscheid te onderstrepen, ik weet donders goed waar ik mee bezig ben.
Het enige wat ik deed was de stelling van Q weerleggen, niet alles wat al lang wordt toegepast is goed.

Pony25,
je kan beter op zoek gaan naar goede instructie, die kan je verder helpen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:51

Sjuimpje,
Heb geen bak om les in te krijgen, geen bak waar ik gebruik van kan maken en geen vervoer behalve mijn pony en scooter.
Niet iedereen is zo gelukkig als jij. (leest eigen bak 7 paarden enz enz. Ik heb heel hard moeten werken om deze pony te kopen en lessen volgen is gewoon niet te betalen)

Dus is er iemand die het me kan uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 18-03-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:54

Het is niet uit te leggen met plaatjes, dat is juist waarvoor gewaarschuwd wordt. Het na rijden van een plaatje vernield absoluut je pony.
Rij maar gewoon netjes op 2 teugels en probeer de pony netjes aan de beenhulpen te krijgen dan kan er weinig mis gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:58

Wouter24"]
[quote="QQQQ schreef:
Heb je de paarden van de spaanse rijschool wel eens in actie gezien? Daar zit niks stijfs aan hoor: DAT is klassiek.

Afbeelding
Afbeelding

Versus:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie toch liever de laatste drie in de dressuurbaan hoor Q Knipoog
[/quote]

Vergelijk eens de plaats van het achterbeen bij deze plaatjes. Wat valt je op Haha!
Of te wel.........plaats een lijntje vanaf de heup naar beneden. Is het achterbeen onder de massa................of erachter Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:01

Ja kan ook refereren aan de foto's, het quoten maakt het topic zo lang en onoverzichtelijk.
Wat mij opvalt is dat de paarden van Anky een halve meter langer zijn dan het schimmelpropje.
Nourejev in deze fase van africhting is niet zo'n slim voorbeeld in deze discussie Haha!
Gelukkig is hij nu al een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:04

Sjuimpje"]
Ja kan ook refereren aan de foto's, het quoten maakt het topic zo lang en onoverzichtelijk..
[/quote]

Maakt het wat duidelijker en je hoeft niet een paar paginas terug te kijken.

[quote="Sjuimpje schreef:
Wat mij opvalt is dat de paarden van Anky een halve meter langer zijn dan het schimmelpropje..

Het valt mij meer op dat bij alle LDR paarden hierboven het achterbeen achter de masse blijft. Het mollige schimmelpropje ( propje is optisch bedrog trouwens) heeft het achterbeen de hele tijd onder de massa.

En nu weer ff denken wat ook al weer dressuur was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:07

En de schimmel heeft de onderbenen mooi parallel.

Maar de ruiter zou de plastron iets minder strak moeten doen Schijnheilig .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:16

Anky haar paarden vallen onder het rechthoeksmodel.
De Schim is absoluut een vierkants model, dat schrijft dat rasstandaard ook gewoon voor, dit is ook de reden waarom barokke paarden zo makkelijk verzamelen. Maar ook de reden waarom Barokke paarden zo veel moeite hebben met de lengte buiging:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:21

We trekken de IDS maar weer eens uit de kast waar een artikel in staat over een discussie nav Jerez.
[PP] Waarom wordt een barok paard niet graag in de dres
Lovely schreef:
*Gevonden -IDS van 7 november 2002 - "Dressuur vertelt zichzelf nog veel te weinig de 'waarheid'"*

Het kwam ter sprake op het Global Dressage Forum. Een van de vragen was wat te doen met de 'kortbenige, gestopte, weinig elastische en matig bewegende paarden waarmee drie van de vier Spanjaarden brons haalden? Deze vraag bracht nogal discussie en werd het bijna een discussie over fokkerij in plaats van de uitvoering van dressuurproeven. Mariette Withages schijnt al gezegd te hebben dat er over een Andalusier die presteert zoals Bonfire waarschijnlijk nooit gezeurd zal worden, dus waarom nu wel?

Daarna werd het echt interessant omdat alle proeven nog eens met de scores erbij bekeken werden, zoals wij toen ook op tv met Anky hebben gezien.
Het bleek dat Invasor (Andalusier) voor bijvoorbeeld zijn gangen 3 x7 en 2 x 6 kreeg en voor zijn uitgestrekte draf 3 x 6 en 2 x 7. Daarmee had hij in punten niet veel minder dan andere paarden terwijl er in de 'werkelijkheid' misschien meer verschil gezien werd?? Die punten moesten dus door de juries gemotiveerd worden en toen kwam er boven tafel dat: "je van een kortbenig paard in redelijkheid niet kunt verlangen dat hij meer laat zien dan wat Invasor deed en dat je daarom een zeven moet geven." en "voor een bepaald type paard is in Jerez dus een uitzonderingspositie gecreëerd. Er zijn punten cadeau gedaan omdat de betreffende paarden toch zo hun best deden met hun korte benen!" ""Dit terwijl Invasor voor de piaffe/passage en pirouettes geen punten aftrek kreeg omdat hij die verzamelingsoefeningen met zijn korte benen veel gemakkelijker uit kan voeren."

Er is dus wel degelijk discussie over en er is min of meer geconstateerd dat de Spaanse paarden te kort kwamen in gangwerk en buigzaamheid en dat dat ten opzichte van de andere paarden wel duidelijk was. In wezen is het meer een kwestie van fokkerij en dat de fokkerij zoals wij die in Nederland kennen meer gericht is op de langelijndheid en langbenigheid waarmee zogezegd meer geschiktheid voor de (zware) sport al in de fokkerij verankerd ligt.

Dit is in het kort wat ik uit het artikel heb gehaald, ik heb geprobeerd het duidelijk weer te geven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:32

Meestal reageer ik niet en lees ik alleen mee met RT-discussies als deze(erg boeiend), maar bij deze dan toch een keer een reactie. Ik ben overigens geen dressuurruiter in de zin van beoefenaar van de dressuursport, maar rijd IJslanders.

Wat betreft de foto's hierboven, er worden hier volgens mij appels met peren vergeleken. Tuurlijk beweegt een barokke Andalusier of Lippizaner anders dan een grootramig bloedpaard. De Andalusier is van nature compacter, verzamelt gemakkelijker uit zichzelf (foto: achterbeen eronder), het bloedpaard is atletischer en toont meer ruimte en lichtheid. Dat laatste is spectaculairder om naar te kijken en wordt door de jury doorgaans meer gewaardeerd. Welk paard beter (eerlijker, durchlassiger, paardvriendelijker) gereden is, kun je aan de hand van deze momentopnames onmogelijk zeggen. Voor welk van de foto's je kiest, lijkt me daarom voornamelijk een kwestie van smaak. Maarja, smaak en persoonlijke voorkeur speelt in een jurysport hoe dan ook altijd een rol. Evenals politiek.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:43

Mmm, de bovenstaande reactie van Lovely is geplaatst terwijl ik die van mij nog aan het intypen was ... dit werpt weer een heel ander licht op de zaak van het objectief jureren! Positieve discriminatie? Het zal de Spanjaarden niet echt helpen, want ze zullen het uiteindelijk toch niet winnen van de beste bloedpaarden. Of dat wenselijk is of niet ... ik zou het niet weten. Het is alleen jammer dat niet altijd de beste ruiter/paardcombinatie wint, het pure rijden dus, maar vaak het volgens de op dat moment geldende normen meest spectaculair bewegende paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:44

Het is een algemeen bekend iets dat barokke paarden te kort komen in lossigheid. Maar wel heel veel kracht hebben voor het verzamelde werk.
Maar het gaat hier om klassiek of niet..............en het gaat mij om de trainingsmethode die vergelijkt word, waarop de fotos een duidelijk beeld van het plaatsen van het achterbeen laten zien.
Is er iemand hier zo handig om eens wat fotos te plaatsen van een warmbloedpaard wat klassiek getraind is? Dat is namelijk eerlijker vergelijken.
Overigens leggen we nu de nadruk op het schimmeltje hierboven. Maar het gaat mij juist over het achterbeen.

Hier gaat het mij om!
Waarom is bij de bovenstaande paarden het achterbeen niet onder de massa, maar juist achter de massa? Waarom worden de spronggewrichten naar de staart getrokken?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:17

Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is. Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:44

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is. Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.

En Farbenfroh zijn eigen buik/singel..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:49

Askja schreef:
Het is alleen jammer dat niet altijd de beste ruiter/paardcombinatie wint, het pure rijden dus, maar vaak het volgens de op dat moment geldende normen meest spectaculair bewegende paard.

En daar heb je een punt te pakken! Dat is dus inderdaad een zaak van de FEI om daarop te letten, want de FEI bepaalt wat er in de sport van paarden verwacht wordt. Het is dus ook de taak van de FEI om te zorgen dat het allemaal blijft kloppen, zodat jury's zuivere keuzes kunnen blijven maken tijdens de proeven.
Maar ja goed, dit is eigenlijk alweer off-topic.
Maar ook weer niet, want spektakel is niet altijd het beste, een paard hoort in beweging in draf de onderbenen parallel te hebben, hier kan echt niet op afgedongen worden. Als achter achter voor aan moet lopen, dan klopt er iets niet en dat is dus niet wenselijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:56

Suzanne F."]

[/quote]
Schijnheilig
Afbeelding

Ik vind dat voor en achterbeen tot op zekere hoogte parallel horen te lopen, ik zou het zonde vinden om op voorbeen in te moeten boeten omdat het achterbeen onmogelijk verder kan meekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:01

Als je weet hoe een achterbeen kan bewegen, dan weet je ook dat het voorbeen nog ver genoeg uit de schouder kan komen om de beweging te laten kloppen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:46

Afbeelding

Maar doet die van mij het nou goed Verward De achterhand bedoel ik Knipoog
voor meer foto's zie profiel Lachen

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:31

Pony25, als je geen geld hebt voor instructie misschien is het dan handig als je een ander topic opent met je vraag... dan krijg je in dat andere topic alle aandacht en hulp aangeboden van mensen en dan kan dit topic weer on-topic.... Haha!

Even over dat schimmeltje in Jerez : ik vond dat dus net zo erg als de Spaanse rijschool voorstelling in Ahoy... Dan is zo'n momentopname van een foto toch niet helemaal representatief, ben ik bang.

Ik vraag me trouwens ook af of hier niet twee dingen door elkaar gehaald worden namelijk het systeem waarin getraind wordt... LDR versus klassiek en het type paard met diens eigen typerende bewegingen nl. barok versus langgelijnd hoogebenig sportpaard. Als het goed is heeft ook dit niets met elkaar te maken... Je zou beide typen paard in beide systemen kunnen trainen.

En dan de grote vraag : welk paard gaat met welk systeem dan beter bewegen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:02

Sjuimpje"]
Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is..
[/quote]

Bekijk dan de fotos nog een keertje beter. Het voorbeen is aan het afwikkelen. Het achterbeen komt gewoon niet mee!

Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.

Het gaat niet om paralel, het gaat om onder de massa. En dat doen ze gewoon niet!
Maar daar komt het weer over fokken..........daar had Loeffen afgelopen weekend zeer interessante uitspraken over! De fokker is redelijk schuldig aan het feit dat er op het moment paarden gefokt worden met zoveel zelfhouding en een spectaculair voorbeen dat het lijkt alsof ze verzameld gaan. Maar dat dit optisch bedrog is. Dat is de laatste tijd steeds meer het geval.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:07

Pipo,
op dit niveau zou het niet eens haalbaar voor de paarden zijn om niet te dragen, dan zouden ze onmogelijk een piaffe of pirouette kunnen laten zien.
Het is zo gevaarlijk om aan de hand van foto's dit soort technische dingen vast te stellen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:44

Pipo schreef:
Maar dat dit optisch bedrog is. Dat is de laatste tijd steeds meer het geval.

Voor wie? Vind jij dat? De juryleden duidelijk nog niet, die prefereren nog steeds (gelukkig Schijnheilig ) het "bloed" paard. En heb jij juryleden wel is lijntjes zien trekken? Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:48

Pipo schreef:

En nu weer ff denken wat ook al weer dressuur was.

Uit het almachtige blauwe boekje Knipoog

1. De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

2. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

2.1 de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen,

2.2 de harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen,

2.3 de lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterhand, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren,

2.4 het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:50

Sorry mensen, ik kan het niet laten Haha!

Suzanne F. schreef:

Afbeelding

Zo hoort in mijn ogen een dressuurpaard te gaan. prachtig OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:52

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:
Maar dat dit optisch bedrog is. Dat is de laatste tijd steeds meer het geval.

Voor wie? Vind jij dat? De juryleden duidelijk nog niet, die prefereren nog steeds (gelukkig Schijnheilig ) het "bloed" paard. En heb jij juryleden wel is lijntjes zien trekken? Knipoog
[/quote]

Uhh ik spreek nergens over geen bloedpaarden hoor! De paarden die internationaal lopen hebben allemaal in de 2 of 3 generatie bloed zitten.