Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wouter24"]
[quote="QQQQ schreef:Heb je de paarden van de spaanse rijschool wel eens in actie gezien? Daar zit niks stijfs aan hoor: DAT is klassiek.
Sjuimpje"]
Ja kan ook refereren aan de foto's, het quoten maakt het topic zo lang en onoverzichtelijk..
[/quote]
Maakt het wat duidelijker en je hoeft niet een paar paginas terug te kijken.
[quote="Sjuimpje schreef:Wat mij opvalt is dat de paarden van Anky een halve meter langer zijn dan het schimmelpropje..
Lovely schreef:*Gevonden -IDS van 7 november 2002 - "Dressuur vertelt zichzelf nog veel te weinig de 'waarheid'"*
Het kwam ter sprake op het Global Dressage Forum. Een van de vragen was wat te doen met de 'kortbenige, gestopte, weinig elastische en matig bewegende paarden waarmee drie van de vier Spanjaarden brons haalden? Deze vraag bracht nogal discussie en werd het bijna een discussie over fokkerij in plaats van de uitvoering van dressuurproeven. Mariette Withages schijnt al gezegd te hebben dat er over een Andalusier die presteert zoals Bonfire waarschijnlijk nooit gezeurd zal worden, dus waarom nu wel?
Daarna werd het echt interessant omdat alle proeven nog eens met de scores erbij bekeken werden, zoals wij toen ook op tv met Anky hebben gezien.
Het bleek dat Invasor (Andalusier) voor bijvoorbeeld zijn gangen 3 x7 en 2 x 6 kreeg en voor zijn uitgestrekte draf 3 x 6 en 2 x 7. Daarmee had hij in punten niet veel minder dan andere paarden terwijl er in de 'werkelijkheid' misschien meer verschil gezien werd?? Die punten moesten dus door de juries gemotiveerd worden en toen kwam er boven tafel dat: "je van een kortbenig paard in redelijkheid niet kunt verlangen dat hij meer laat zien dan wat Invasor deed en dat je daarom een zeven moet geven." en "voor een bepaald type paard is in Jerez dus een uitzonderingspositie gecreëerd. Er zijn punten cadeau gedaan omdat de betreffende paarden toch zo hun best deden met hun korte benen!" ""Dit terwijl Invasor voor de piaffe/passage en pirouettes geen punten aftrek kreeg omdat hij die verzamelingsoefeningen met zijn korte benen veel gemakkelijker uit kan voeren."
Er is dus wel degelijk discussie over en er is min of meer geconstateerd dat de Spaanse paarden te kort kwamen in gangwerk en buigzaamheid en dat dat ten opzichte van de andere paarden wel duidelijk was. In wezen is het meer een kwestie van fokkerij en dat de fokkerij zoals wij die in Nederland kennen meer gericht is op de langelijndheid en langbenigheid waarmee zogezegd meer geschiktheid voor de (zware) sport al in de fokkerij verankerd ligt.
Dit is in het kort wat ik uit het artikel heb gehaald, ik heb geprobeerd het duidelijk weer te geven.
Sjuimpje schreef:Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is. Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.
Askja schreef:Het is alleen jammer dat niet altijd de beste ruiter/paardcombinatie wint, het pure rijden dus, maar vaak het volgens de op dat moment geldende normen meest spectaculair bewegende paard.
Suzanne F."]
[quote="Sjuimpje schreef:Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is. Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.
Sjuimpje"]
Ik denk dat de foto's geplaatst door Wouter allemaal genomen zijn op het moment dat de beweging van zowel het voorbeen als achterbeen nog niet afgewikkeld is..
[/quote]
Bekijk dan de fotos nog een keertje beter. Het voorbeen is aan het afwikkelen. Het achterbeen komt gewoon niet mee!
[quote="Sjuimpje schreef:Zowiezo lijkt het me onmogelijk om bij deze schoudervrijheid het achterbeen paralel aan het voorbeen te willen hebben. Volgens mij zouden peesbeschermers dan niet genoeg zijn want de paarden zouden dan zelfs de bovenarm nog aan gort trappen.
Pipo schreef:
En nu weer ff denken wat ook al weer dressuur was.
Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:Maar dat dit optisch bedrog is. Dat is de laatste tijd steeds meer het geval.