hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:25

Eigenlijk is het hoofd het laatste wat je 'aanpakt'. Ik wil van achter naar voren rijden, dus ga kijken welk achterbeen er niet onder geplaatst wil worden. Aan de voorkant houd ik dan gewoon gelijk contact en dat betekent idd vaak de sterke kant iets losser, niet volledig weggooien, en de kant die voor jou soepel voelt en waar hij zelf stelling pakt juist niet losgooien. Verder doe ik niet echt wat met hand, alleen dus begrenzen met teugel, zit en been zoals oji ook beschrijft. Als ze dan naar buiten kijken is dat maar even zo, want het probleem zit niet in het hoofd of de stelling en kan je dus ook niet daar oplossen. Dat is tijdelijk zodat je kan werken aan het achterbeen en de schouders en dan krijg je vanzelf beter contact en dus ook minder buitenstelling.

Achterbeen dus ook niet alleen actief, dat is altijd stap 1 en moet je dus altijd aan werken. Maar ook kijken welk achterbeen hij niet onder de massa wilt zetten en dus naast zijn lijf zet. Dat achterbeen moet je er dus wel onder gaan krijgen. Want het gewicht meer op die ene schouder komt bijna altijd doordat er 1 achterbeen niet onder het lijf geplaatst wordt of minder. Het is niet zo zwart wit dat je echt eerst 1 ding op moet lossen, maar als je de achterkant nu vergeet krijg je je paard nooit echt recht. Dus het is en dat ene achterbeen meer in het spoor laten lopen van het voorbeen en de schouders gelijker krijgen en daardoor krijg je gelijker contact.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:56

Lenteklokje schreef:
dag Lokii, wat bedoel je met grondwerk? Ik laat 'm wel eens aan de enkele longe lopen. Maar ik zag laatst ook een video van Atletische rijkunst waarbij het paard wordt losgestapt aan de hand.

Met grondwerk bedoel ik niet alleen longeren. Hier komt veel meer bij kijken. Romy huisman heeft veel interessante video's over grondwerk op haar youtube kanaal staan. Ook kan je eens kijken naar de filmpjes van Yvet Blokesch van Featherlight horsemanship.

Wat ik doe aan grondwerk ik het achterwaarts oefenen, buig oefeningen, Binnen en/of buitenstelling vragen op bv de hoefslag, achterkant opzij verplaatsen zonder beweging in de voorhand en veel stretchen met bijvoorbeeld een snoepje naar zijn bil of tussen zijn benen door. Ook houd ik er veel rekening mee dat ik afwissel van welke kant ik opstap en van welke kant ik een beloning geef vanaf het zadel (vanwege het buigen hoofd en hals). Ik werk dus veel met positieve bekrachtiging. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Janneke2

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:34

@ Stelling: dat komt als laatste. En correcte stelling volgt uit het goede gebruik van de achterhand.

Ik ben klassiek opgevoed: 'men plaatse immer de voorhand voor de achterhand'.
Zogezegd werken aan de schouders.

@ Grondwerk: 'dat kan van alles zijn'.
De pure basis, zoals braaf aan het halstertouw meelopen.
Liefst links en rechts even makkelijk.
En dat kun je uitbreiden naar halthouden als je expres hoorbaar uitademt, achterwaarts op stem of een klein, zacht gebaar etc.

Nog een stap verder is 'werken aan de hand' of aan de lange teugel.

Of in een paddock je dier sturen met je lichaamstaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:09

MyWishMax schreef:
Eigenlijk is het hoofd het laatste wat je 'aanpakt'. Ik wil van achter naar voren rijden, dus ga kijken welk achterbeen er niet onder geplaatst wil worden. Aan de voorkant houd ik dan gewoon gelijk contact en dat betekent idd vaak de sterke kant iets losser, niet volledig weggooien, en de kant die voor jou soepel voelt en waar hij zelf stelling pakt juist niet losgooien. Verder doe ik niet echt wat met hand, alleen dus begrenzen met teugel, zit en been zoals oji ook beschrijft. Als ze dan naar buiten kijken is dat maar even zo, want het probleem zit niet in het hoofd of de stelling en kan je dus ook niet daar oplossen. Dat is tijdelijk zodat je kan werken aan het achterbeen en de schouders en dan krijg je vanzelf beter contact en dus ook minder buitenstelling.

Achterbeen dus ook niet alleen actief, dat is altijd stap 1 en moet je dus altijd aan werken. Maar ook kijken welk achterbeen hij niet onder de massa wilt zetten en dus naast zijn lijf zet. Dat achterbeen moet je er dus wel onder gaan krijgen. Want het gewicht meer op die ene schouder komt bijna altijd doordat er 1 achterbeen niet onder het lijf geplaatst wordt of minder. Het is niet zo zwart wit dat je echt eerst 1 ding op moet lossen, maar als je de achterkant nu vergeet krijg je je paard nooit echt recht. Dus het is en dat ene achterbeen meer in het spoor laten lopen van het voorbeen en de schouders gelijker krijgen en daardoor krijg je gelijker contact.

Precies, dit. Dat naar buiten kijken gewoon accepteren. Dat lost zich vanzelf op als je paard rechter wordt en de achterbenen onder de massa gaat plaatsen ipv buiten de massa.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 20:54

Lokii schreef:
Lenteklokje schreef:
dag Lokii, wat bedoel je met grondwerk? Ik laat 'm wel eens aan de enkele longe lopen. Maar ik zag laatst ook een video van Atletische rijkunst waarbij het paard wordt losgestapt aan de hand.

Met grondwerk bedoel ik niet alleen longeren. Hier komt veel meer bij kijken. Romy huisman heeft veel interessante video's over grondwerk op haar youtube kanaal staan. Ook kan je eens kijken naar de filmpjes van Yvet Blokesch van Featherlight horsemanship.

dag Lokii, best interessant dat grondwerk. Wat ik ik laatst een paar keer heb gedaan is stappen aan een lange lijn en dan proberen dat hij meer en meer ontspant en het gewicht op links zet ook. Dat is nog best lastig want rechtsom valt hij dan naar binnen. Beetje vergelijkbaar met het rijden. Leuk Romy Huisman, ik lees dat zij ook instructielessen geeft. Misschien wel iets voor mij :-)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 21:00

oji schreef:
MyWishMax schreef:

Precies, dit. Dat naar buiten kijken gewoon accepteren. Dat lost zich vanzelf op als je paard rechter wordt en de achterbenen onder de massa gaat plaatsen ipv buiten de massa.

Oji en Mywish, het was een goede tip. Met rechterkuit naar de linkerteugel drukken en dan de stelling naar buiten even voor lief laten. Als ik dan voel dat de massa inderdaad meer naar links gaat, dan rechterteugel iets van de hals af, naar binnen. Naar een paar oefeningen en overgangen kwam het achterbeen er ook actiever onder. Ik hoop dit zo door te kunnen zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:34

MyWishMax schreef:

:j :j :j

Eerst achter en dan voor.

FemkeKarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:58

Wat een super interessant en leerzaam topic! Ik heb precies hetzelfde 'probleem', maar dat gaat steeds beter. Mede dankzij instructie maar ook de tips hier.

Misschien dat ik nog 1 tip kan geven uit eigen ervaring: omdat mijn paard zich sneller vastzet op rechts ben ik dat onbewust zelf ook gaan doen.

Als ik naast het paard, heel bewust ook mijn eigen lichaam op rechts loslaat (en vooral mijn heup en schouder) word het rechtrichten nog makkelijker.
Misschien doe je dit al en is het gesneden koek voor je, maar misschien heeft iemand anders er dan iets aan. :D

Ik ben trouwens fan van de Franklin-methode (rijden met ballen) om echt goed het verschil tussen links en rechts in je lijf te kunnen voelen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 13:54

fnpetter1990 schreef:
Wat een super interessant en leerzaam topic! Ik heb precies hetzelfde 'probleem', maar dat gaat steeds beter. Mede dankzij instructie maar ook de tips hier.

Misschien dat ik nog 1 tip kan geven uit eigen ervaring: omdat mijn paard zich sneller vastzet op rechts ben ik dat onbewust zelf ook gaan doen.

Als ik naast het paard, heel bewust ook mijn eigen lichaam op rechts loslaat (en vooral mijn heup en schouder) word het rechtrichten nog makkelijker.
Misschien doe je dit al en is het gesneden koek voor je, maar misschien heeft iemand anders er dan iets aan. :D

Ik ben trouwens fan van de Franklin-methode (rijden met ballen) om echt goed het verschil tussen links en rechts in je lijf te kunnen voelen.

dag fnpetter, dank voor de reactie. Jouw paard zet zich vast op rechts, dus hij is linksgebogen? d.w.z. rechts valt hij door jouw binnenbeen naar binnen? Die van mij is dus linksgebogen en ik moet steeds opletten dat ik mijn rechterbeen lang maak en mijn rechterteugel bewust wat losser laat. Links juist wat meer teugeldruk. Wat mij ook echt geholpen heeft de afgelopen dagen is eerst beginnen met stappen buiten (wij hebben brede bermen waar ik kan rijden) en zo in ontspanning hem recht stellen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 13:58

fnpetter1990 schreef:

en wat ook helpt: draven aan de vrije teugel en dan met jouw rechterbeen naar de linkerkant "drijven".. Bij voorkeur in een ruime wei zodat je niet gehinderd wordt door de railing of de hoefslag. En inderdaad eerst het ruiterlichaam los maken, want wij ruiters zitten ongemerkt ook vast in de spieren en houding :-)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:59

@Lenteklokje

Respect hoe je omgaat met alle tips en reacties :D . Heel goed bezig jullie komen er wel :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:55

Paarden die scheef lopen zetten hun ruiters ook scheef, vaak zie je het zadel ook scheef naar 1 kant liggen. Als ruiter is het belangrijk om je daar goed bewust van te zijn en vooral zo recht mogelijk te blijven zitten zonder ergens te gaan compenseren of inknikken in een zij oid. Zeker bij het rijden van 1 paard wordt dit vaak erger.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:26

Elisa2 schreef:
Paarden die scheef lopen zetten hun ruiters ook scheef, vaak zie je het zadel ook scheef naar 1 kant liggen. Als ruiter is het belangrijk om je daar goed bewust van te zijn en vooral zo recht mogelijk te blijven zitten zonder ergens te gaan compenseren of inknikken in een zij oid. Zeker bij het rijden van 1 paard wordt dit vaak erger.

dag Elisa, ik heb niet de indruk dat ik scheef zit, wel heb ik moeite om mijn rechterbeen lang en uitgedrukt te houden, is dat dan te verklaren op een linksgebogen paard? En ik weet van mezelf dat mijn rechterheup wat minder flexibel is. Die lijkt ook iets vast te zitten. dank je wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:27

Ja zeker, op een linksgebogen paard zal het zadel eerder naar rechts gaan liggen. (bolle kant) waardoor je paard zijn buik als ware tegen je rechterbeen duwt. Wat ik vaak zie is dat mensen zelf ook moeilijker indraaien naar de bolle kant en het been minder makkelijk naar beneden en op de singel gehouden kan worden dan op de holle kant.

Het is belangrijk om goed te kijken waar je heen gaat, beide benen lang en op de singelplek te houden en ook die knik te maken in de rechterheup en de schouders mee te draaien. (wat automatisch gebeurd als je kijkt waar je heen gaat)