Krijg geen schoudercontrole

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2645
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:18

mavantos schreef:
Misschien is dit al geopperd, maar ik lees dat het paard OK is en dit verklaard is door röntgenfoto's. Heb je ook wel eens bijvoorbeeld de hals laten scannen? Röntgenfotos laten natuurlijk geen ontstekingen zien.

Als een paard zo vreselijk scheef wordt en zich in allerlei bochten wringt kan ik me niet voorstellen dat er geen onderliggend probleem is.

Bedoel je hiermee een ct scan? Nee niet gedaan,

mavantos

Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:51

Hieperdi schreef:
mavantos schreef:
Misschien is dit al geopperd, maar ik lees dat het paard OK is en dit verklaard is door röntgenfoto's. Heb je ook wel eens bijvoorbeeld de hals laten scannen? Röntgenfotos laten natuurlijk geen ontstekingen zien.

Als een paard zo vreselijk scheef wordt en zich in allerlei bochten wringt kan ik me niet voorstellen dat er geen onderliggend probleem is.

Bedoel je hiermee een ct scan? Nee niet gedaan,


Nee dat zou ik niet direct laten doen als daar geen aanleiding toe is. Ik bedoel gewoon een echo.

Hieperdi
Berichten: 2645
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 23:17

Bedankt allemaal voor jullie inzichten.
Vandaag veel op de diagonaal geoefend. In veel opzichte zeg ik dan ook rechtsgebogen.
Maar als ik diagonaal rij dus van linkerhand naar rechterhand. Dan ben ik halverwege hem kwijt. Hij loopt dan over zn linkerschouder weg naar t hek toe, linkerteugel verbinding is er niet meer en op rechts wordt hij dan sterk en dan moet ik de bocht nog door :+

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:51

Hieperdi schreef:
Bedankt allemaal voor jullie inzichten.
Vandaag veel op de diagonaal geoefend. In veel opzichte zeg ik dan ook rechtsgebogen.
Maar als ik diagonaal rij dus van linkerhand naar rechterhand. Dan ben ik halverwege hem kwijt. Hij loopt dan over zn linkerschouder weg naar t hek toe, linkerteugel verbinding is er niet meer en op rechts wordt hij dan sterk en dan moet ik de bocht nog door :+

De vraag is wie degene is die het contact verbreekt op links, en druk pakt op rechts. Jij of het paard?
En wie zou de verstandigste moeten zijn? :D

Janneke2

Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:06

Hieperdi schreef:
Bedankt allemaal voor jullie inzichten.
Vandaag veel op de diagonaal geoefend. In veel opzichte zeg ik dan ook rechtsgebogen.
Maar als ik diagonaal rij dus van linkerhand naar rechterhand. Dan ben ik halverwege hem kwijt. Hij loopt dan over zn linkerschouder weg naar t hek toe, linkerteugel verbinding is er niet meer en op rechts wordt hij dan sterk en dan moet ik de bocht nog door :+


.... klinkt bekend.
Het werk is, je dier het gevoel te geven 'a leg at each corner'.

De diagonaal is de langste lijn in de bak en in die zin confronterend: hoe goed kan je paard zonder het steuntje van de bakrand.
Braaf dier gaat zoet van de hoefslag - maar rond de X wordt het te moeilijk en "valt hij terug" in wat hij goed kent:
steun van de bakrand en
steun op de rechterteugel.

Ik ben van de school 'maak het je paard gemakkelijk (om de oefeningen goed te doen)'.
Diagonalen oefenen is prima, maar ik ben opgevoed met 'de klassieke reprise': doe iets drie keer, stop en evalueer.
Als de tweede keer beter gaat dan de eerste keer wil ik nummer drie nog wel eens achterwege laten.

Afdeling evaluatie: zou het bijvoorbeeld vermoeidheid van de 'buik'spieren zijn ('op de diagonaal moeten we het echt zelf doen')
zou het een optie kunnen zijn om te gaan stappen. (Acuut verlichten van de oefening.)
En om veel op de binnenhoefslag te werken. (Fysiek net zo zwaar, maar psychisch is het makkelijker: het schot is vlakbij.)
... en om geduld te hebben: je vraagt extra werk van de 'buik'spieren, er is gewoon tijd nodig om sterk te worden.

Er is ook een 'tussen oefening' voor de diagonaal: bij de F ga je naar de G en daar wend je af naar de M (of just for fun: naar de H).

En ik herinner me het effect: koers je tussen X en laten we zeggen H af op de hoefslag met gewicht op rechts en niets in je linkerhand.
Adem naar je buik en zeg tegen jezelf dat dáár, in je buik, in jouw zwaartepunt 'het stuur zit'.
Rechts los en naar voor, je eigen linkerschouder en linkerheup naar voor en denk optimistisch 'we gaan naar rechts'.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:08

En naast dat je vooral op jezelf moet letten en zelf dus niet weer vast moet pakken, zijn diagonalen gewoon erg lastig als een paard nog scheef is.
Ik pak dan veel liever grote S, dus twee halve grote voltes mee of andere manieren met voltes om van hand te veranderen.

Voor een diagonaal moet je ze echt al tussen twee benen en twee teugels hebben om die goed te kunnen rijden. Dat oplossen op de diagonaal is erg lastig.