Problemen met buiten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:53

Is het paard getest op de ziekte van Lyme?
Dat geeft ook vermagering, kreupelheid en gewrichtsklachten terwijl er op foto's niets te zien is.

MairiMacBran

Re: Problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 23:55

Nee. Hij is inmiddels wel weer prima op gewicht en volledig van krachtvoer af. Maar laten testen kan ik laten doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:41

Hoe is het nu?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:35

TS, ik vroeg me ook af hoe het nu is?

Wij hebben een Draver met dezelfde klachten, nu al 3 maanden aan het behandelen met DA en osteopaat zonder enig succes. Schudt ook met zijn hoofd, ook in vrijheid. Lijkt in de hals te zitten maar op rx niks te vinden... Eveneens gevoelig op rug/bekken. Wij gaan vrijdag naar Moerbeke maar hebben er geen goed gevoel over.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:22

We hebben contact gehad met de stal. Omdat de dierenarts in Emmeloord hem heeft afgekeurd wil ze hem terug nemen.

Maar goed, hij gaat niet terug. Hij blijft ofwel bij ons, of gaat naar een paardenrusthuis. We zijn net gestart met holistische pijnbestrijding want we vermoeden dat hij ook zonder enige vorm van belasting pijn heeft. Mocht dat zo zijn dan moeten we bekijken wat zijn kwaliteit van leven nog is.

Narcissa, dat klinkt erg bekend...die van mij schudt nauwelijks in vrijheid, alleen af en toe op de wei of op stal bij opwinding, of schrik. Ik ben benieuwd of jullie wat vinden.
Qua onderzoeken zijn we nog niet uitgedokterd maar wij laten het zo. We gaan er van uit dat rijden nooit meer kan.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-03-21 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Na overleg aangepast

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:24

l.
Laatst bijgewerkt door Muze op 07-04-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:33

Wel top dat jullie het dier houden en niet terugbrengen met risico dat ie opnieuw de handel in gaat.

Is er misschien, naast het medische traject, niet iets mogelijk met een goede revalidatietrainer? :)
Zomaar een idee hoor, ik heb niet genoeg medische kennis om te weten of dit bij jouw paard mogelijk is.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:35

Ik heb hier alleen maar goeds gelezen over de stal en Bokt staat wat handelsstallen betreft toch echt wel bekend als kritisch. Via PB echter heel andere ervaringen gekregen.
Openbaar zetten vind ik ook zo wat, maar als men om ervaringen vraagt wil ik die best via PB doen.
De draver van mijn dochter komt er ook vandaan en met hem is alles wel prima. Het is vooral de communicatie die me tegen staat. Zodra ik problemen meldde werd er direct met het vingertje gewezen en ging ze in de verdedigingsstand.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:38

Dilan, dat kan ik nog overleggen met dierenarts en osteopaat. We gaan eerst kijken of de pijnbestrijding effect heeft.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:39

MairiMacBran schreef:
Dilan, dat kan ik nog overleggen met dierenarts en osteopaat. We gaan eerst kijken of de pijnbestrijding effect heeft.

Ik duim voor jullie. Hoop echt dat er nog optie is om hem pijnvrij te krijgen

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:31

Dat is echt heel naar.. :(:) Maar ik vind het op zich wel apart dat hij alleen buiten liet zien dat hij pijn had? In de bak was hij wel goed te rijden? Dat is toch best raar? Waarom denk je dat hij zo ook pijn heeft, geeft hij iets aan? Ik hoop in ieder geval dat jullie hem pijnvrij kunnen krijgen!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 00:47

Gezien zijn fysieke toestand moet hij in de bak ook pijn hebben gehad. Hij was wel vreselijk stijf in de bak maar dat zou komen omdat hij altijd buiten is gereden. Ik heb hem ook maar drie keer een minuut of twintig gereden, daarna vertrouwde ik het niet meer.
Het hoofdschudden kan ook los staan van de pijn in zijn lijf. Hooikoorts bv,of gevoelig voor zonlicht.
Het is een ontzettend braaf, goed opgevoed paard dat weinig laat zien.
Aan die van dochter merk je het onmiddellijk als hij het ergens niet mee eens is, maar hij is een vreselijke binnenvetter en laat op het oog alles stoïcijns over zich heen komen.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 24-03-21 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:49

TS, het enige wat ik kan zeggen is dat het diertje zoveel geluk heeft gehad dat hij bij jou terecht is gekomen!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:50

Ik denk dat dat wel een beetje Draver eigen is.. Met die van mij heb ik nu zo'n band dat ik het direct aan hem merk als er iets niet goed zit, maar hij gaf in het begin ook niets aan..

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:52

Ik heb zelf ook 2 dravers gehad, maar dat waren ook echt zachtgekookte diehards. Liefst door willen, maar toch merkte je als er iets niet goed zat.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 00:57

Dat ja. Als ik er nu op zou klimmen zou hij heus braaf zijn rondjes in de bak lopen, met minimaal protest.
Maar als je zag hoe hij reageerde op het onderzoek van de dierenarts...nog steeds braaf hoor, maar akelig om te zien op hoeveel plekken hij pijn aangaf.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:11

Maar waarom is het nu een slechte verkoper?
Hij stond daar maar kort, dus veel wisten ze zelf ook niet.
Jij geeft nu aan dat hij niet goed is.
Ze willen hem terugnemen zeg je?
Wat verwacht je dan dat ze doen?
Lijkt me logisch dat ze zelf willen kijken hoe en wat als hij terug komt.
Lief dat je hem zelf wilt houden en ervoor wil zorgen dat hij het goed heeft/krijgt.
Maar ik kan nu niet zeggend dat de verkoper verkeerd handelt in deze.
En dat ze niet staan te springen is opzich ook niet gek....
Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:23

olijf schreef:
Maar waarom is het nu een slechte verkoper?
Hij stond daar maar kort, dus veel wisten ze zelf ook niet.
Jij geeft nu aan dat hij niet goed is.
Ze willen hem terugnemen zeg je?
Wat verwacht je dan dat ze doen?
Lijkt me logisch dat ze zelf willen kijken hoe en wat als hij terug komt.
Lief dat je hem zelf wilt houden en ervoor wil zorgen dat hij het goed heeft/krijgt.
Maar ik kan nu niet zeggend dat de verkoper verkeerd handelt in deze.
En dat ze niet staan te springen is opzich ook niet gek....
Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?

Denk dat het probleem meer zit in dat ie als 'is een gezond rijpaard' verkocht is.

Maar een gezond paard mankeert niet na korte tijd ineens zoveel. Zou het nou iets accuuts zijn, denk aan peesklap/verreking/fractuur, dan is het een ander verhaal

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:38

Dilan93 schreef:
Denk dat het probleem meer zit in dat ie als 'is een gezond rijpaard' verkocht is.

Maar een gezond paard mankeert niet na korte tijd ineens zoveel. Zou het nou iets accuuts zijn, denk aan peesklap/verreking/fractuur, dan is het een ander verhaal

Aangezien de TS al veel geld heeft uitgegeven aan DA's , tandarts en andere behandelingen, ga ik ervan uit dat het paard gekeurd is bij aankoop.
Daar is toen dan niets geks uitgekomen, neem ik aan?
En ze geeft aan dat ze wist dat hij er nog niet heel lang stond, dus dan is het niet gek dat de verkoper
ook gewoon heeft gedacht dat het paard gezond was?
Ik bedoel hier verder niets mee en de TS is niets te verwijten, maar vraag me of of de verkoper dat wel is?
Als die ook niet wist dat het paard eerder behandeld is geweest....
En anders had het misschien zinvol geweest om niet aan dit dier te beginnen.
Ze wist dat hij nog niet lang daar stond, geeft aan dat hij mager was bij bezichtigen.
Ik wil alleen maar even erin gooien dat de verkoper het dier terug wil nemen en daarmee
imo voldoet aan wat de mogelijkheden zijn.... Terugbrengen aangezien hij niet voldoet aan het doel waarvoor hij gekocht is.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:41

Heel eerlijk gezegd vind ik het maar een vreemd verhaal. Je hebt het paard nu een maand en hij vertoont nu ander gedrag dan eerst. Het paard zou op de andere stal ook pijn gehad moeten hebben, zo meen ik te begrijpen uit jouw verhaal. Maar toch heb je het dier zonder keuren gekocht? Als ik lees hoe heftig de reacties van het paard zouden (moeten) zijn, waarom koop je het dier dan zonder er naar te laten kijken? Het had voor jou als koper toch ook allang zichtbaar moeten zijn dan.

Daarnaast biedt de stal aan om het terug te nemen, zo staat ook in het contract, maar dat is ook weer niet goed. Vind ik toch netjes van ze hoor. Bang dat het dier in de handel terecht komt... Als het een stal is met bijbehorende reputatie zoals jij beschrijft, kan ík me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze een paard als deze weer door zouden verkopen onder de noemer “gezond”. Daar is de reputatie te belangrijk voor.

Tevens komt er op de fotos niets naar voren zeg je. Zonder duidelijk aanwijsbare redenen dus ongemakken bij het paard. Nou wil ik echt geen aannames doen hoor, maar kan het niet gewoon zo zijn dat daar zo'n handige ruiter op de paarden rijdt, dat een dergelijk ongemak gewoon niet boven komt drijven? Omdat het paard goed over de rug gereden wordt en dus geen last krijgt van whatever gaande is? Ik noem maar wat. Hoe heb jij hem gereden? Hetzelfde als op die stal? Of toch anders, volkomen begrijpelijk, maar wie weet niet te vergelijken met de kunsten van een ruiter die al jarenlang dravers omschoolt.

Wie weet komt daardoor nu pas het ongemak boven water? Het dier heeft nooit ergens last van gehad en nu ineens wel. Maar de reden is (nog) niet gevonden, zelfs na het maken van foto’s en onderzoeken.

Ik vind het echt een lastig verhaal hoor. Er wordt direct met de vinger naar de stal gewezen, maar heel eerlijk, ik weet niet of dat zo terecht is. Paard had daar geen last en is als zijnde gezond verkocht. Jij hebt zelf ook niets gemerkt toen, anders had je niet (zonder keuren) gekocht. Logisch toch dan dat de stal het verkoopt met het verhaal dat het gezond is? Waarom zou daar aan getwijfeld moeten worden? Je hebt daar toch ook naar tevredenheid de andere draver van je dochter gekocht? Zou eigenlijk ook zeer benieuwd zijn naar die kant van het verhaal.

Neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend rot voor je is. Ik hoop van harte dat het paard nog pijnvrij door het leven mag gaan!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:51

Ik neem ook even m’n verwijt terug.
Als je zelf niet gekeurd hebt, is dat ook niet helemaal handig..

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 13:58

Ik ben inmiddels in gesprek met de stal. We zijn het er beiden over eens dat de communicatie beiderzijds beter had gekund en we gaan een oplossing zoeken waar we ons beiden in kunnen vinden.
Daarom laat ik dat nu hier, op een openbaar forum, verder rusten.

Overigens, waarom ik dit topic in eerste instantie opende, het extreme hoofdzwaaien tijdens buitenrit, deed hij bij de vorige eigenaresse ook.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:42

MairiMacBran schreef:
Ik ben inmiddels in gesprek met de stal. We zijn het er beiden over eens dat de communicatie beiderzijds beter had gekund en we gaan een oplossing zoeken waar we ons beiden in kunnen vinden.
Daarom laat ik dat nu hier, op een openbaar forum, verder rusten.

Overigens, waarom ik dit topic in eerste instantie opende, het extreme hoofdzwaaien tijdens buitenrit, deed hij bij de vorige eigenaresse ook.

Ik hoop dat jullie eruit komen, succes!!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:01

MairiMacBran schreef:
Keuren hebben we niet gedaan. De insteek is dat hij hier gewoon mag blijven, ook al is het als grasmaaier of wandelpaard, mocht er iets aan de hand zijn waardoor hij niet meer bereden kan worden. We hebben de ruimte. Als het leven lijden voor hem zou worden gaat hij naar de slacht, maar niet meer de handel in. Hij heeft tien jaar enorm zijn best gedaan op de baan en nog succesvol ook, ik gun hem opnieuw de handel in gaan niet. Het is een hartstikke lief en enorm goed opgevoed paard in de omgang.

Maar als je hem met deze insteek gekocht hebt, wat verwacht je dan nu nog van de verkoper? Moet hij nu toch weer weg?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:23

Dat is fijn zeg. Ik hoop dat jullie tot een mooie oplossing mogen komen... Deel je die ook hier? En hoe het met je paard gaat?