Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SjonnieZ schreef:Oké even een algemene update omdat iedereen beantwoorden mij tussen het werk door niet gaat lukken.
Mijn paard is nu 7. Achteraan rijden in draf is geen probleem maar als zn voorganger in een verzamelde galop zit dan levert dat bij hem frustraties op en het risico op bokken. Ik wijt dit aan gebrek aan balans bij hem. Dit wordt ook minder.
Vandaar de keuze om voorop te rijden.
Uiteraard waarschuw ik mijn mede ruiter.
Ik rij geen wedstrijden. Ik rij in een groep van Max 4 personen maar meestal met z’n tweeën.
Ik rij zonder sporen en met een kort zweepje.
Als kind (40 jaar geleden) heb ik geleerd dat je een zweep: kort krachtig en consequent moet gebruiken en dat je straft met verstand ipv gevoel.
Ik ros m’n paard dus niet af en los 99% van de gevallen op met mijn stem evt Met extra been.
Dit is mijn derde paard maar de eerste die uithaalt. Die andere 2 fungeerden eerder als stootbumper voor doorschieters, als die eens uithaalden had ik hier begrip voor.
Maar vandaar dus dat ik niet goed weet hoe dit op te lossen.
2 concrete situatie:
1.
Afgelopen zondag ging ik uitrijden met een vriendin. Haar paardje rijdt met anderen erbij meestal voorop. Zij wilde dus naar voren maar werd netjes ingehouden. Er zat dus bij dit paard veel energie.
Het leek wel alsof mijn paard even de rangorde wilde bepalen.
Hij haalde meerdere malen op de eerste galop uit met gestrekt been, ook al was er voldoende afstand.
Ik vind dit te ver gaan.
2.
Terugkomen uit galop (of draf) doe ik Grotendeels op de stem buiten. Zo weten alle paarden wat er gaat gebeuren.
Maar soms wordt de afstand tussen hem en z’n achterligger dan wat kleiner en dan haalt hij meteen uit.
Met alleen een verbale afstraffing krijg ik het dus niet afgeleerd.
Tips die ik graag eens uitprobeer
- afhankelijk van waar de achterligger rijdt linker of rechter galop pakken. Meestal haalt hij uit naar rechts...
- been erbij (Naast stem)
- op zij sturen al is dit bij onze smalle pad en vaak geen optie
- de K-K-K tik (zoals hierboven beschreven)
superpony schreef:Wow, als ik de reactie zo lees, hoop ik dat zwepen verboden worden.
TS, slaan met een zweep of je stem verheffen gaat echt niet helpen. Ja, jij bent op dat moment even je frustratie kwijt........
Niemand hier ziet hoe jij met je paard rijdt en wat eraan vooraf gaat, waar jullie mee bezig zijn en wat er exact gebeurt.
Iemand die je GOED lesgeeft moet het zien gebeuren en je dan helpen zodat het echte onderliggende probleem stopt en dat is toch echt jullie training. Jij wil rijden en je paard reageert op andere paarden, dus is eigenlijk niet zo gefocust op jou.
Ik heb er 1 die dat ook wel wil doen en ook weleens gedaan heeft toen ik hem nog niet zo lang had. Hij doet het alleen in galop eigenlijk.
Wat dan de aanpak is; net iets harder aan het werk zetten. Meestal pak ik hem even wat meer op of ik pak de kleine cirkels op.
Het is in principe een beetje hetzelfde als van niks schrikken, weglopen van het werk etc. Ze zijn niet genoeg op de ruiter gericht.
Geloof me; een zweep maakt even indruk en doet vast ook even pijn dat een paard schrikt. Maar het neemt niet het probleem weg. Je hebt hooguit kans dat je paard wegrent nadat ie wilde uithalen, omdat ie weet dat ie een knal gaat krijgen. Is ook weer op te lossen, maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik schrik oprecht van de reacties en zegt genoeg hoe een groot deel van paardrijdend Nederland er nog voor staat. Triest.
SjonnieZ schreef:Mss leuk voor de reageerders een update...
ik heb goed geanalyseerd wanneer hij dat doet en dat is dus vooral als hij het gevoel krijgt ingesloten te worden...
Ben daarom mee gaan rijden in de manege les om hem wat aan die situatie te laten wennen. Uiteraard kennen mijn mede ruiters het probleem en proberen ze mij wat ruimte te geven.
Daar waar dat niet lukt spreek ik hem verbaal streng toe als ik ook maar de geringste verandering in de achterhand merk, hou mijn buiten teugel eraan en geef kuit...
Ik merk nu al dat hij relaxter wordt...
binnen voel ik de aanzet tot.. beter aan dan buiten waar het vaak om plotselinge situaties gaat.
ik heb er inmiddels wel weer vertrouwen in dat hij dit afleert..
Voor eenieder die tips gegeven heeft.. dank daarvoor.
Blussem schreef:Meteen corigeren. Onder het zadel wil ik ze ver in de berm sturen. Dat vinden ze ook niet leuk.
Voor rest ben ik wel verbaast hoeveel mensen het tegenwoordig normaal vinden om hun paard niet op te voeden.
Wist je dat je trouwens aansprakelijk kan worden gesteld wanneer jou paard tegen een ander trapt in een openbare ruimte.