Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:30

Anoniemk2 schreef:
Ninx, omdat ik m'n slofteugel dan niet meer kan gebruiken behalve op wedstrijden moet ie verplicht af omdat dat de regels zijn. Ik heb zelf niets met bitloos rijden. Gisteren deed ik weer het halster om en af en toen sloeg ze ook met dr hoofd toen ik het halster voor de tweede keer wilde om doen bij dr. Aan de ene kant denk ik dat ze het bit aannemen "erg spannend vind" en aan de andere kant vind ze schijnbewegingen langs dr hoofd spannend. De ogen zijn 100% in orde bevonden door de Da :)

Vind het ook opvallend dat je steevast negeert wat ik tegen je zeg. Tip was om eens een foto van hoofd/atlas gebied te laten maken omdat je vaak ziet dat paarden met dit gedrag toch geblesseerd geraakt zijn in dat gebied, doordat ze bijvoorbeeld eens flink hebben gehangen. Omdat ze paniekerig reageert op en hoofdstel en op het halster en daarna het bit ook gewoon aanneemt (goed zou ik niet willen zeggen aangezien je niet zonder slof kunt), zou je kunnen concluderen dat het bit niet het probleem is.
Maar op deze tip totaal geen reactie. Ik denk dat het altijd beter is om fysieke problemen uit te sluiten.
Ervan uitgaande natuurlijk dat je zo professioneel bent als je zelf zegt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 12:59

MarjanB schreef:
Als ik dit zo lees ben ik benieuwd hoe het paard reageert op iemand anders.. je komt niet echt over als iemand die veel ervaring heeft zo.

De paarden die ik onder mijn hoede heb... Daar zouden de meeste van jullie mee verongelukken. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je meteen een oordeel moet vellen? Daarbij heb ik een kritisch mening in mijn bewoordingen, maar ik onderbouw wel mijn mening waarom ik dat vind en hoe iets anders kan 'in het vervolg',.

poetser schreef:
Hoe reageert ze op wedstrijd met het hoofdstel in doen? Gaat het dan (iets) makkelijker?

Dan gaat het wel iets makkelijker omdat ze dan overdonderd is

Achterom schreef:
Als ik dit topic lees, dan denk ik dat je echt even een paar stappen terug moet doen TS.
Je hebt je paard inmiddels al zo ver dat het niet alleen meer vervelend reageert op het hoofdstel, maar ook op het halster.
Als je nu niet een paar stappen terug doet, dan wordt dit alleen maar erger, omdat je het blijkbaar keer op keer bevestigt.

Wat mij altijd enorm helpt met paarden is om mij af te vragen wat er nu eigenlijk gebeurt in een bepaalde situatie. Analyseer het eens: wat doe jij, wat is de reactie van het paard, hoe reageer jij vervolgens... en waar komt dat vandaan? Angst, woede, onbegrip?
De oplossing zit vaak niet in het gebruiken van andere spullen, maar in het veranderen van de situatie. En de spullen kunnen daar bij horen, maar ook jijzelf.
Ik zou eens iemand met verstand van zaken met je mee laten kijken, die kan ongetwijfeld helpen om dit patroon te doorbreken.
En vaak denk je dan achteraf: jeetje, was het echt zo simpel?

Dat bovenstaande daar ben ik mij van bewust en het zal (na verloop van tijd beter worden). Switchen van optoming heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms moet je dingen juist uitproberen ook al was je voorgevoel daarbij juist. In zo'n situatie dat ze met dr hoofd slaat blijf ik kalm en kijk ik waarbij ik haar kan helpen om dit patroon te doorbreken. Bedankt voor het meedenken +:)+

Babootje schreef:
Anoniemk2 schreef:
Ninx, omdat ik m'n slofteugel dan niet meer kan gebruiken behalve op wedstrijden moet ie verplicht af omdat dat de regels zijn. Ik heb zelf niets met bitloos rijden. Gisteren deed ik weer het halster om en af en toen sloeg ze ook met dr hoofd toen ik het halster voor de tweede keer wilde om doen bij dr. Aan de ene kant denk ik dat ze het bit aannemen "erg spannend vind" en aan de andere kant vind ze schijnbewegingen langs dr hoofd spannend. De ogen zijn 100% in orde bevonden door de Da :)

Vind het ook opvallend dat je steevast negeert wat ik tegen je zeg. Tip was om eens een foto van hoofd/atlas gebied te laten maken omdat je vaak ziet dat paarden met dit gedrag toch geblesseerd geraakt zijn in dat gebied, doordat ze bijvoorbeeld eens flink hebben gehangen. Omdat ze paniekerig reageert op en hoofdstel en op het halster en daarna het bit ook gewoon aanneemt (goed zou ik niet willen zeggen aangezien je niet zonder slof kunt), zou je kunnen concluderen dat het bit niet het probleem is.
Maar op deze tip totaal geen reactie. Ik denk dat het altijd beter is om fysieke problemen uit te sluiten.
Ervan uitgaande natuurlijk dat je zo professioneel bent als je zelf zegt.

Ik had je bericht gelezen, maar ik was er kennelijk vergeten om erop te reageren. De slofteugel hangt er voor spek en bonen bij en dat wil zeggen: hij hangt los erbij en staat nooit ofte nimmer strak. Dat zou ze nooit ofte nimmer geaccepteerd hebben als ik ;'t wel zou doen. Ik gebruik de slof voor noodsituaties en daarbij hoef ik mezelf daarbij niet "te verdedigen". Het bit neemt ze wel degelijk fijn aan. De lengtebuiging, oprichting wissels, zijgangen achterwaarts, keerwending en appuyeren gaan uitstekend. Zover ik weet waren er geen afwijkingen te zien in dat gebied op de echo. Zal voor de zekerheid eens navraag doen.

SinneJ schreef:
Bokt gaat altijd gemengde reacties geven, sommige te hard en sommige te zacht, maar als je jezelf zodanig gaat indekken dat niemand wat nuttigs kan zeggen, kan je evengoed geen topics openen.

Je bent er uiteraard vrij in om te zeggen; wat je ervan vind maar de manier waarop je dingen formuleert, daar kan ik niet zoveel mee. In het vervolg ga ik kijken of alle info in keer in de Op gezet kan worden. Voor nu kan ik daar niets meer aan veranderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:10

Anoniemk2 schreef:
Ik had je bericht gelezen, maar ik was er kennelijk vergeten om erop te reageren. De slofteugel hangt er voor spek en bonen bij en dat wil zeggen: hij hangt los erbij en staat nooit ofte nimmer strak. Dat zou ze nooit ofte nimmer geaccepteerd hebben als ik ;'t wel zou doen. Ik gebruik de slof voor noodsituaties en daarbij hoef ik mezelf daarbij niet "te verdedigen". Het bit neemt ze wel degelijk fijn aan. De lengtebuiging, oprichting wissels, zijgangen achterwaarts, keerwending en appuyeren gaan uitstekend. Zover ik weet waren er geen afwijkingen te zien in dat gebied op de echo. Zal voor de zekerheid eens navraag doen.

Er staat namelijk nergens dat je een echo hebt laten maken van dat gebied. Hoe lang was dat geleden en wat was de reden om dit te doen? Dit zijn geen standaard onderzoeken bij een keuring o.i.d.
Ik zou een RX meer voor de hand liggend vinden dan een echo. Om bv artrose uit te sluiten. Waarom is er een echo gemaakt en geen RX?

Heb je misschien een filmpje van al die oefeningen die uitstekend gaan? Kan best zijn dat ze dat allemaal probleemloos lijkt te doen, maar toch het laatste stukje niet loslaat. Mag ook per PB.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:11

Dit is NIET aanvallend bedoeld, maar is ze makkelijker op wedstrijd omdat ze overdonderd is, of omdat ze weet dat daar de slof er niet bij komt? Zelfs als de slof er voor spek en bonen bij hangt voor jou, kan dat voor haar natuurlijk ongemak veroorzaken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:15

Eerlijk gezegd denk ik dat je niet de kennis en ervaring in huis hebt om met zulke paarden
om te gaan. Laat staan te rijden.
En dat is niet erg, maar je kan het jezelf wel een stuk makkelijker dan je nu doet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:20

Citaat:
De paarden die ik onder mijn hoede heb... Daar zouden de meeste van jullie mee verongelukken. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je meteen een oordeel moet vellen? Daarbij heb ik een kritisch mening in mijn bewoordingen, maar ik onderbouw wel mijn mening waarom ik dat vind en hoe iets anders kan 'in het vervolg',.

Maar waarom heb je zoveel van die paarden en waarom blijven ze zo gevaarlijk? Van de meesten van ons ken je het niveau helemaal niet en weet je dus niet of wat je zegt klopt. Het is niet omdat we niet allemaal voortdurend roepen dat we enorm veel ervaring hebben, dat dat niet zo is.

Ik kies er persoonlijk voor geen gevaarlijke paarden te kopen, gewoon omdat het mijn hobby is. Maar ik heb ook al pech gehad en een moeilijker paard tegengekomen en dan netjes dat probleem opgelost, met hulp, binnen een aanzienbare periode. Als een dier jaren gevaarlijk blijft, doe je iets niet juist, ben je niet de juiste eigenaar voor het dier of is er sprake van pijn.

Dat is echt niet iets om trots op te zijn. Dat is een teken van onkunde ergens in je management.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 13:47

Wat ik niet accepteer, is dat mijn woorden verdraaid worden. Het is vanaf de zijlijn altijd zo lekker makkelijk oordelen. Laten we dat oordelen nu voortaan maar over aan Cupido. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:53

Anoniemk2 schreef:
Ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Dat denk ik inderdaad ook ja :+

marije1109

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:28

Mijn paard gooit ook haar hoofd omhoog bij het uitdoen van het bit, dit blijft dan hangen en paniek.
Rijd nu met biotane halsterhoofdstel.
Doe ik eerst het halster om, met halstertouw eraan en dan pas het bit in/uit.
Nu heb ik nooit meer problemen of stress.
Wil daarbij kijken of ik een micklem zo aan kan passen dat ik deze het zelfde kan gebruiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:34

Anoniemk2 schreef:
Achterom schreef:
Als ik dit topic lees, dan denk ik dat je echt even een paar stappen terug moet doen TS.
Je hebt je paard inmiddels al zo ver dat het niet alleen meer vervelend reageert op het hoofdstel, maar ook op het halster.
Als je nu niet een paar stappen terug doet, dan wordt dit alleen maar erger, omdat je het blijkbaar keer op keer bevestigt.

Wat mij altijd enorm helpt met paarden is om mij af te vragen wat er nu eigenlijk gebeurt in een bepaalde situatie. Analyseer het eens: wat doe jij, wat is de reactie van het paard, hoe reageer jij vervolgens... en waar komt dat vandaan? Angst, woede, onbegrip?
De oplossing zit vaak niet in het gebruiken van andere spullen, maar in het veranderen van de situatie. En de spullen kunnen daar bij horen, maar ook jijzelf.
Ik zou eens iemand met verstand van zaken met je mee laten kijken, die kan ongetwijfeld helpen om dit patroon te doorbreken.
En vaak denk je dan achteraf: jeetje, was het echt zo simpel?

Dat bovenstaande daar ben ik mij van bewust en het zal (na verloop van tijd beter worden). Switchen van optoming heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms moet je dingen juist uitproberen ook al was je voorgevoel daarbij juist. In zo'n situatie dat ze met dr hoofd slaat blijf ik kalm en kijk ik waarbij ik haar kan helpen om dit patroon te doorbreken. Bedankt voor het meedenken +:)+

Je maakt een denkfout. Dit is niet haar patroon, maar jullie patroon. Jij moet een manier vinden om jullie patroon te doorbreken.
Wat je nu doet helpt niet, waardoor komt dat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:33

Ik ken er wel meer hoor die thuis altijd met slof rijden en hem er alleen met wedstrijd afdoen.
Maar je doet jezelf (en je paard) zoveel te kort. De slof maskeert zoveel tekortkomingen.
Wij gebruiken soms ook wel een slof bij de jonge paarden tot de rem erop zit.
Als dat niet gebeurt en je hebt hem na langere tijd nog steeds nodig moet je jezelf toch achter de oren gaan krabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:36

Anoniemk2 schreef:
Soms zou je willen dat dieren konden praten om de situatie nog beter te kunnen begrijpen.

Hoe hard wil je dat jouw paard gaat schreeuwen? Dier geeft nu aan, ' hoofdstel=>niet leuk.
En wanneer doe je het hoofdstel in?
Als je gaat rijden.
Zou daar gewoon eens eerlijk naar kijken.. Je doet iets tijdens het rijden wat het beest pijn doet.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:12

Nielojram schreef:
Anoniemk2 schreef:
Soms zou je willen dat dieren konden praten om de situatie nog beter te kunnen begrijpen.

Hoe hard wil je dat jouw paard gaat schreeuwen? Dier geeft nu aan, ' hoofdstel=>niet leuk.
En wanneer doe je het hoofdstel in?
Als je gaat rijden.
Zou daar gewoon eens eerlijk naar kijken.. Je doet iets tijdens het rijden wat het beest pijn doet.

Wat heeft rijden überhaupt te maken met het hoofdstel omdoen? Dat zijn imo twee verschillende verbanden... Dat staat geheel los van elkaar.

Nielojram schreef:

Je laatste zin komt op mij onwetendheid over door dit soort uitspraken te doen.

marije1109 schreef:
Mijn paard gooit ook haar hoofd omhoog bij het uitdoen van het bit, dit blijft dan hangen en paniek.
Rijd nu met biotane halsterhoofdstel.
Doe ik eerst het halster om, met halstertouw eraan en dan pas het bit in/uit.
Nu heb ik nooit meer problemen of stress.
Wil daarbij kijken of ik een micklem zo aan kan passen dat ik deze het zelfde kan gebruiken.

Thanks...Ik zal er eens naar kijken...

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:28

Bij mijn oude merrie was een leerbit dé uitkomst.. kan je overigens ook zonder hoofdstel gebruiken. Is heel zacht in de mond. Uiteindelijk reed ik haar alleen npg bitloos. Dit lijkt mij idd meer een probleem met het bit dan met het hoofdstel.

Deze merrie kwam overigens ook bij mij met blinde paniek voor het hoofdstel/bit. Dus zal toch ooit iets foutgelopen zijn. Van trauma's kom je soms heel moeilijk af.
Als ze zo extreem reageert op het bit, waarom wil je dit dan nog? Puur uit interesse...?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 22:00

BillyJ schreef:
Bij mijn oude merrie was een leerbit dé uitkomst.. kan je overigens ook zonder hoofdstel gebruiken. Is heel zacht in de mond. Uiteindelijk reed ik haar alleen npg bitloos. Dit lijkt mij idd meer een probleem met het bit dan met het hoofdstel.

Deze merrie kwam overigens ook bij mij met blinde paniek voor het hoofdstel/bit. Dus zal toch ooit iets foutgelopen zijn. Van trauma's kom je soms heel moeilijk af.
Als ze zo extreem reageert op het bit, waarom wil je dit dan nog? Puur uit interesse...?

Ik zit in hetzelfde schuitje als dat jij zat inderdaad. Men begrijpt vaak niet dat traumatische ervaringen soms nooit meer overgaan, hoe hard je ook je best doet voor 't dier. Ik gebruik het bit in combinatie met de slofteugel omdat ik dit een fijn systeem vind. Overstappen op een ander bit/optoming zou ik meteen hebben gedaan.... Als ze 'aangaf' hiervan hinder te ondervinden met rijden. Welk lederen bit zou je aanraden? Bedankt voor het meedenken. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:26

Anoniemk2 schreef:
BillyJ schreef:

Ik zit in hetzelfde schuitje als dat jij zat inderdaad. Men begrijpt vaak niet dat traumatische ervaringen soms nooit meer overgaan, hoe hard je ook je best doet voor 't dier. Ik gebruik het bit in combinatie met de slofteugel omdat ik dit een fijn systeem vind. Overstappen op een ander bit/optoming zou ik meteen hebben gedaan.... Als ze 'aangaf' hiervan hinder te ondervinden met rijden. Welk lederen bit zou je aanraden? Bedankt voor het meedenken. :)

Ben jij niet juist degene die het niet begrijpt? Door gewoon door te gaan met pushen zonder deskundig te desensibiliseren en zonder aanpassingen te maken? Billy geeft juist aan dat ze juist bitloos ging rijden en jij reageert daarop dat 'men' het niet begrijpt terwijl jij juist degene bent die aangeeft niet te willen wisselen van optoming.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:00

Stel, al het medische is echt uitgesloten en dit is puur trauma...

Dan werkt nu bitloos gaan rijden toch niet om het aannemen van het bit te verbeteren?

Ik snap best dat je het dan kunt ' op knippen' en kunt kijken welk deel ze reactie op geeft. Ik zou een bitloos hoofdstel dus wel gebruiken in mijn stappenplan. Steeds iets toevoegen, desnoods wel de bewegingen alsof er een bit inzit. Of wel een hoofdstel met een bit maar het bit losser hangen en onderdoor hangen. Gewoon om te zien ' welk stuk ' het nou is waar ze paniek van krijgt.

Maar niet werken aan het bit indoen is het vermijden van het probleem.

En ja, enerzijds kun je dan zeggen: Het probleem is weg als je bitloos rijd.

Aan de andere kant ontneem je je paard ook een deel van een goede toekomst als je hem niet leert met zoveel mogelijk spannende dingen om te gaan :) .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:25

Anoniemk2 schreef:
Wat heeft rijden überhaupt te maken met het hoofdstel omdoen? Dat zijn imo twee verschillende verbanden... Dat staat geheel los van elkaar.

Doe toch wel graag een hoofdstel om als ik ga rijden... :D

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:27

@ Anoniemk2

Ik had een leerbit van Emiel Voest. Voor gebruik eerst laten weken in eetbare olie zodat het lekker soepel word. Hierdoor had ik het hoofdstel niet meer nodig en het leer nam ze heel fijn aan in de mond. Het is een stuk zachter en licht ook stil in de mond.
Mijn merrie bleek toch meer te reageren op het bit dan op het hoofdstel.
In het begin ook stug doorgezet want eens het hoofdstel aan was, was de paniek weg, maar met rijden had ik NOOIT een volledig ontspannen paard. Ook de slofteugel er dan maar aan en ... maar dit was echt niét de oplossing.
Het leerbitje en naderhand Bitloos rijden is voor ons een wereld van verandering geweest. Totale rust en ontspanning zowel met optomen als rijden.

Edit;;; dit was 15 jaar terug in de tijd van "hang er een zwaarder bit in, meer riempjes, ... anders heb je geen controle" gelukkig zag ik zelf als snel in dat de natuurlijke manier, dé oplossing was. En be ik zelf gaan opzoeken, leren... tegenwoordig is bitloos een gangbaar iets en toegelaten op wedstrijd dus waarom zou je het niet doen?

Wat er ooit gebeurd is met haar?? Geen idee?? Toen ik haar kocht stond ze al gezadeld voor het proefrijden, dit gaf al alarmbellen maar ik moest en zou deze merrie kopen haha.. eens thuis en gewend, en 1ex opzadelen liep het dus mis. Maanden aangemodderd... want ik wist niet beter.. iedereen rijd met een bit, toch? Een bit heb je nodig? Een bit geeft controle?
Uiteindelijk weer helemaal van NUL begonnen. Veel grondwerk, leren wijken voor druk etc.

Op het eind reed ik haar rond op neckrope op een hoger niveau dan ik ooit had durven dromen *\o/*
Allemaal omdat ik heb geluisterd naar mijn paard en het bit achterwege heb gelaten.

Ik zou het toch zeker proberen!! Bitloos heb je evenveel controle als met, want als je paard in paniek reageert op een bit dat je aanneemt in een vluchtreactie ben je nog verder van huis!
Begin dus van de basis en laat je desnoods begeleiden. Maar ik zou het zeker niet links laten liggen.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:57

Dit probleem is een zeer bekend slof-paarden probleem...... ook al hangt ie altijd los en is ieslechts voor noodsituaties en blabla. Juist de slof drukt op t gebied achter de oren en bij spanning kan dat oplopen tot 1000 kg, heb ik eens gehoord. Gaat nooit meer weg, kan tijdelijk wat minder worden, maar komt terug. En ja, ik ken alle verhalen van mensen die de slof altijd los hebben en weten te gebruiken etc etc. das mens eigen. Slof geeft paarden heel veel problemen en ongemak, ook als ie altijd los hangt en blabla. In een "noodsituatie" maakt ie juist extra veel kapot, door de enorme druk achter de oren.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:43

@ michaz81 Dit vermoedde heb ik ook. Vandaar ook mijn vraag of ze anders reageert op wedstrijd omdat ze weet dat de slof er daar niet aan te pas komt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:52

ruitje schreef:
Stel, al het medische is echt uitgesloten en dit is puur trauma...

Dan werkt nu bitloos gaan rijden toch niet om het aannemen van het bit te verbeteren?

Ik snap best dat je het dan kunt ' op knippen' en kunt kijken welk deel ze reactie op geeft. Ik zou een bitloos hoofdstel dus wel gebruiken in mijn stappenplan. Steeds iets toevoegen, desnoods wel de bewegingen alsof er een bit inzit. Of wel een hoofdstel met een bit maar het bit losser hangen en onderdoor hangen. Gewoon om te zien ' welk stuk ' het nou is waar ze paniek van krijgt.

Maar niet werken aan het bit indoen is het vermijden van het probleem.

En ja, enerzijds kun je dan zeggen: Het probleem is weg als je bitloos rijd.

Aan de andere kant ontneem je je paard ook een deel van een goede toekomst als je hem niet leert met zoveel mogelijk spannende dingen om te gaan :) .

Dat is ook exact de reden, dat ik naar de oorzaak kijk i.p.v. het te bestrijden met allerlei andere optomingen/bitten. Uiteindelijk is m'n paard er niet mee geholpen om dingen te vermijden. Stel dat ze in paniek raakt met een bitloos hoofdstel om dan ben ik nog verder van huis terwijl het vetrouwen er wederzijds is. Overigens geeft een bitloos hoofdstel op meerdere punten van het hoofd druk en dan is het nog maar de vraag of dat überhaupt beter uitpakt. Ik blijf ten allen tijden kalm...Wanneer ze onrustig wordt.

BillyJ schreef:
@ Anoniemk2

Ik had een leerbit van Emiel Voest. Voor gebruik eerst laten weken in eetbare olie zodat het lekker soepel word. Hierdoor had ik het hoofdstel niet meer nodig en het leer nam ze heel fijn aan in de mond. Het is een stuk zachter en licht ook stil in de mond.
Mijn merrie bleek toch meer te reageren op het bit dan op het hoofdstel.
In het begin ook stug doorgezet want eens het hoofdstel aan was, was de paniek weg, maar met rijden had ik NOOIT een volledig ontspannen paard. Ook de slofteugel er dan maar aan en ... maar dit was echt niét de oplossing.
Het leerbitje en naderhand Bitloos rijden is voor ons een wereld van verandering geweest. Totale rust en ontspanning zowel met optomen als rijden.

Edit;;; dit was 15 jaar terug in de tijd van "hang er een zwaarder bit in, meer riempjes, ... anders heb je geen controle" gelukkig zag ik zelf als snel in dat de natuurlijke manier, dé oplossing was. En be ik zelf gaan opzoeken, leren... tegenwoordig is bitloos een gangbaar iets en toegelaten op wedstrijd dus waarom zou je het niet doen?

Wat er ooit gebeurd is met haar?? Geen idee?? Toen ik haar kocht stond ze al gezadeld voor het proefrijden, dit gaf al alarmbellen maar ik moest en zou deze merrie kopen haha.. eens thuis en gewend, en 1ex opzadelen liep het dus mis. Maanden aangemodderd... want ik wist niet beter.. iedereen rijd met een bit, toch? Een bit heb je nodig? Een bit geeft controle?
Uiteindelijk weer helemaal van NUL begonnen. Veel grondwerk, leren wijken voor druk etc.

Op het eind reed ik haar rond op neckrope op een hoger niveau dan ik ooit had durven dromen *\o/*
Allemaal omdat ik heb geluisterd naar mijn paard en het bit achterwege heb gelaten.

Ik zou het toch zeker proberen!! Bitloos heb je evenveel controle als met, want als je paard in paniek reageert op een bit dat je aanneemt in een vluchtreactie ben je nog verder van huis!
Begin dus van de basis en laat je desnoods begeleiden. Maar ik zou het zeker niet links laten liggen.

Ik heb het zorgvuldig doorgelezen en zal eens kijken of ik zo'n lederen bitje kan 'uittesten'.

michaz81 schreef:
Dit probleem is een zeer bekend slof-paarden probleem...... ook al hangt ie altijd los en is ieslechts voor noodsituaties en blabla. Juist de slof drukt op t gebied achter de oren en bij spanning kan dat oplopen tot 1000 kg, heb ik eens gehoord. Gaat nooit meer weg, kan tijdelijk wat minder worden, maar komt terug. En ja, ik ken alle verhalen van mensen die de slof altijd los hebben en weten te gebruiken etc etc. das mens eigen. Slof geeft paarden heel veel problemen en ongemak, ook als ie altijd los hangt en blabla. In een "noodsituatie" maakt ie juist extra veel kapot, door de enorme druk achter de oren.

De slofteugel is een heel fijn hulp systeem imo en vriendelijk mits goed gebruikt. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat de slofteugel, nul komma nul... Te maken heeft met kopschuw en getraumatiseerd zijn. In een "noodsituatie" pak ik de slof er meer bij ja, maar dat wil niet zeggen dat er dan 1000 kg op staat. Ik gebruik de slof niet voor het nageven of voor de oprichting, dus die extra druk achter de oren: waar jij het over had is totaal niet van toepassing of relevant?

De rollkur, of roll Kur, ook wel hyperflexie van de nek is imo net zo schadelijk als verkeerd slof gebruik maar in de juiste handen en bij correct gebruik zijn het fijne systeemen waar paarden profeit van kunnen hebben en er beter van worden in hun ontwikkeling.

poetser schreef:
@ michaz81 Dit vermoedde heb ik ook. Vandaar ook mijn vraag of ze anders reageert op wedstrijd omdat ze weet dat de slof er daar niet aan te pas komt.

Imo denken paarden niet zoals jij en ik, dus ik denk niet dat ze wedstrijden of andere uitstapjes i.o.d aan elkaar koppelt met geen slof eraan.

Ik ga mezelf hier niet verdedigen of verantwoorden. Het is een mooie discussie, maar ook niet meer...
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 29-10-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:11

Stomme vraag maar waarom noodsituatie? Elk paard kan schrikken.. dat betekent dat je dan maar random elk paard een slof aan knoopt?

Ik snap werkelijkwaar niet waarom je altijd bij iedereen commentaar hebt en blijft doordrammen met je “advies” terwijl je hier van niemand ook maar iets wil aannemen en het zelf toch weer beter weet. Waarom maak je dan een topic aan?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:27

MarjanB schreef:
Stomme vraag maar waarom noodsituatie? Elk paard kan schrikken.. dat betekent dat je dan maar random elk paard een slof aan knoopt?

Ik snap werkelijkwaar niet waarom je altijd bij iedereen commentaar hebt en blijft doordrammen met je “advies” terwijl je hier van niemand ook maar iets wil aannemen en het zelf toch weer beter weet. Waarom maak je dan een topic aan?

Ik heb jou een duidelijke toelichting gegeven over hoe of wat. Op Pagina 4. De noodsituatie heeft niets met schrikken te maken. Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een paard moet afremmen plus 600 kg houd niemand tegen. Ik rem dr op mijn zit als je het per se wil weten en niet op de slofteugel. Je bovenstaande reactie komt op mij ontwetend over. Nu graag weer gewoon ontopic reageren.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 29-10-19 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:39

Ik vind het ook best lastig TS. Je komt behoorlijk arrogant over (in je openingspost en ergens in het topic nog specifiek door te zeggen dat het grootste deel van de mensen die reageren niet je paarden zou kunnen rijden). Iedereen die een beetje een kritische noot plaatst die je niet aanstaat, vind je onwetend.

Maar, en dat is denk ik waar de meeste mensen over vallen, je bent echt volledig anoniem en doet ook heel hard je best om zo min mogelijk over jezelf en/of je paard te vertellen. Je staat inmiddels op Bokt toch wel redelijk bekend als iemand die niet heel leuk reageert op (vooral rij)topics, maar uiteindelijk heb jij nu een probleem , waar het gros van de paardenmensen geen probleem mee heeft.

Dan kan het natuurlijk zijn dat jij en vrijwel alleen jij een onmogelijk paard hebt en dat alle andere mensen die geen hoofdstelproblemen hebben allemaal makke schaapjes hebben, maar het zou ook kunnen zijn dat je misschien toch iets minder kennis en kunde hebt dan je zelf denkt.

Je bent nooit uitgeleerd. Zet je arrogantie en trots aan de kant, accepteer hulp en sta open om te leren van anderen. Op die manier zul je echt een stuk verder komen in de (paarden)wereld.

Mijn ruin was ook echt enorm kopschuw toen hij bij mij kwam. Als hij alleen maar het halster zag of hoorde, was hij weg. Ik heb hem de eerste weken niet het halster kunnen omdoen. Ik ben op een gegeven moment gehurkt in de bak gaan zitten en heb gewacht tot hij zelf bij mij kwam. Vanuit die positie kon ik dan langzaamaan z'n halster om doen. Het heeft een tijdje geduurd, maar inmiddels is het volledig over en vindt hij het heerlijk om bijvoorbeeld achter z'n oren gekriebeld te worden. Dat was eerder echt ondenkbaar. Ook het hoofdstel is nu geen enkel probleem. Zet een paar (of eigenlijk heel veel) stappen terug en ga werken aan jullie vertrouwensband. Ik denk dat je daar het verst mee komt.