Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 19:08

Het is ook niet dat ik helemaal niet durf te rijden, maar goed doorrijden of een paard vertrouwen geven is wel wat anders. Ik ga ze zeker kijken hoor Marjan! Maar helaas nog niet aan toegekomen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:02

Wat vervelend dat je toch weer een dipje hebt! Ik vind het rij filmpje al weer een stuk beter je paard loopt wat "teugelkreupel"omdat je nog wat meer van achteruit zou mogen rijden

Ik snap je dilemma helemaal hoor maar met een volgend paard ga je tegen dezelfde problemen aanlopen je komt bij ieder paard op een punt dat je er toch door heen zal moeten!

is er niet een kundig iemand die jou paard 2/3 x per week bij kan rijden voorlopig om jullie wat op weg te helpen? En hiernaast wat vaker lessen misschien als het rijden dan wel beter gaat tot je wat meer vertrouwen hebt!

Ik snap dat het geld kost maar ik ben er van overtuigd dat het met een volgend paard hetzelfde gaat zijn op de lange termijn!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:48

Ik ben nu even een nachtje weg dus wel lekker om even mijn hoofd leeg te maken en even helder na te denken. Mocht er een geschikt iemand op ons pad komen dan denk ik er over na en tot die tijd gaan we gewoon ons best er voor doen. Morgen ga ik op een lekker rustig tempo met haar bezig en bitloos proberen te rijden en ik heb dinsdagavond en donderdagavond les met haar. De persoon waarvan ik donderdag les heb heeft zelf veel jonge KWPNers opgeleid en het advies van de staleigenaresse die altijd heel goed met mij meedenkt was ook om haar te vragen of ze de combi wat ziet zitten en of het op te lossen valt. Misschien dat zij er voor open staat om haar anders tijdelijk te rijden of anders mij intensief te begeleiden. Het nadeel van een ander erop zetten is dat ze daarna wel 3 dagen weer over de zeik is van de andere manier van rijden van die persoon. Daarom overweeg ik wel even goed wie ik erop zet.

Uiteraard is het niet de bedoeling om er zo maar mee te stoppen, maar ik maak uiteindelijk wel de beste keuze voor mijn paard. Ik kan wel egoistisch zijn en aanmodderen maar daar hebben zowel het paard als ik beide geen plezier aan. Het liefst wil ik haar niet kwijt, maar dat het altijd een strijd is is gewoon vreselijk en erg dubbel omdat we voor de rest echt een team zijn.

Het is gewoon zo’n ontzettend leuk dier..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:04

Na het zien van die veel te leuke foto's kan ik er gewoon niet
bij dat het zo nu en dan "botst" tussen jullie. De foto's stralen gewoon
zo uit dat jullie een toffe combinatie zijn.

Lekker even weg zal je goed doen!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 10:10

Ja stom he, we hebben het meestal ook echt heel leuk samen. Werd gisteren een beetje emotioneel bij het zien van een verkoop van een hooinet omdat ze me altijd al omver trekt als ik het hooinet op probeer te hangen :+ Ben ook echt gek op het dier! Van zo een zijn er geen twee en vindt ook bijna alle paarden op marktplaats stom haha.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:44

Het is ook echt een beauty!
En je moet altijd maar zo denken "het gras is altijd groener bij de buren"...andere paarden lijken misschien geweldig, maar veel paarden hebben hun minpunten en eigenaardigheden. Voor mij is de klik het belangrijkste en dan neem ik alle minpunten voor lief....zo is het leven ook een beetje. Je kan altijd op zoek blijven naar het ideale, maar ook proberen tevreden zijn met wat je hebt en daarop je doelen aanpassen... Een paard geeft ons de mooiste levenslessen en reflectie...

Succes met bitloos en je andere keuzes!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 11:48

Dat is ook zo. Het lastige is dat onze ups en downs zo extreem zijn. We gaan kijken wat we er van kunnen maken en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:53

Geloof me, ook dat is normaal...en hoort allemaal bij het proces. Als je hier doorheen komt met de juiste begeleiding dan word je zelf alleen maar beter als ruiter en trainer.
Bij andere paarden loop je wel weer tegen andere problemen aan, problemen zijn er om op te lossen vind ik. Uiteraard is het wel goed om te kijken wat het beste voor je paard is.

Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe instructrice die je aanbevolen hebt gekregen, zou mooi zijn als dat een match met jou en je paard is. En het mooiste is het als je het zelf op kunt lossen ohz en met longewerk (longeerlesje nemen kan ook erg nuttig zijn).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:02

Ik denk altijd maar als iets je zoveel doet dan is het gewoon nog niet klaar. Je gaat het jezelf nu ook niet vergeven als je haar nu verkoopt. Over een maand kan dat misschien wel anders zijn of je hebt gevonden waar het door komt en bent weer helemaal blij.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:07

Verkopen moet jezelf ook 100% achter staan TS als er iemand is die toekomst in jullie beide ziet dan moet je er voor gaan mits je daar plezier en voldoening dagelijks uithaalt. Je hebt een leuk aansprekend dier dus ik snap dat je over de beslissing rustig na moet denken.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:50

Hej Ketly,

Ik ken jou uit het Sandreo nakomelingen topic en vind het rot om te lezen dat jullie zo aan het tobben zijn. Als ik jouw verhaal lees herken ik wel dingen van mezelf en mijn kleine Fleuri.

Wellicht geen aanleuningproblemen maar Fleur is een paard wat snel spanning opbouwt en ik durfde er (destijds) niet aan te rijden. Ik had 1 keer in de week les en rommelde de rest van de week maar wat aan. Zij mocht van mij altijd op een slakkengangetje door de baan en was ook totaal niet aan mijn been. Zodra ik voelde aankomen dat ze spanning had, door dingen rondom de bak (schapen, wind, schaduwen etc.) stapte ik af en zetten ik haar terug op stal omdat ik bang was dat ze ging ontploffen en ik er weer keihard af zou vallen (360 graden draaien, keihard rennen en bokken).

Ook ik heb een aantal jaar geleden op het punt gestaan om haar weg te doen, ondanks dat zij wel echt mijn droompaard is en ik wel echt een enorme klik met haar had maar ik was zo bang geworden dat het niet meer ging. Toen ik op dat punt stond brak zij helaas haar knie waardoor verkoop op dat moment zeker niet mogelijk was. Achteraf gezien ben ik daar heel blij om. Het revalideren en het opbouwen nadat ze hersteld was een regelrechte hel waardoor ik eigenlijk noodgedwongen hulp heb moeten zoeken, overgestapt naar een andere instructrice en ook begonnen met grondwerklessen.

Wat ik toen geleerd heb dat het bij ons vooral een leiderschaps- en vertrouwenskwestie was. Daar hebben we hard aan gewerkt door middel van grondwerk. Ook met het rijden kwam weer het stukje leiderschap naar voren. Ik liet Fleur te veel lanterfanteren, telkens weer dat zelfde rondje over de hoefslag in een slakkengangetje en als er dan sprake was van spanning dan liet ik haar als ware in de steek doordat ik geen leiding nam en ze het zelf maar moest uitzoeken en dus ging vluchten. Door de nieuwe instructrice heb ik echt naar voren leren rijden, dat voelde in het begin heel onnatuurlijk, maar ik moest leren leiding nemen en echt gaan rijden (figureren, oefeningetjes meepakken). In het begin reed ik alleen maar wanneer ik les had en daarna is dat afgebouwd naarmate het beter ging. Wat mij veel geholpen heeft is om voordat ik ging rijden een soort van plan maakte, ik zocht figuren op die ik wilde rijden en oefeningen die ik verder nog mee wilde pakken zoals wijken en schoudervoor etc.

Het is niet niks dat je al 5 jaar aan het tobben bent en ik begrijp je verdriet en frustraties heel goed :(:) Ik hoop dat je door mijn berichtje weer een beetje hoop krijgt dat er echt licht aan het einde van de tunnel is. Je bent op de goede weg en volgens mij zijn jullie er ook echt bijna als team *\o/* het zijn de laatste loodjes die het zwaarst zijn. Geef het nog niet op!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:52

Ik snap wel dat je zo twijfeld. Gewoon er doorheen rijden klinkt ook zo makkelijk maar als je angst hebt of twijfels valt het gewoon tegen.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een paard bij gereden die om de vijf meter er vandoor vloog, doodvermoeiend maar ik werd er ook bang van. Ik moest altijd gewoon doorrijden van instructie en deed dit ook met moeite. Tot ik het echt zat was na een les waar die echt bij elke letter er weer vandoor ging en hard ook.

Ben toen afgestapt en verder gegaan aan de hand, en dit elke keer. Ik begon met instappen aan de hand en als die daarin rustiger werd dan ging ik erop. Werd die dan weer onrustig, of kreeg ik twijfels of schoot die er toch weer vandoor stapte ik weer af en ging verder aan de hand.

En San veel zijgangen, stretchen, achterwaarts, schouder binnen en buiten waards dat soort dingen. En dit heeft echt enorm geholpen. Vertouwen kwam terug en de druk van het moeten doorrijden viel weg.
Paard werd sterker in het lijf en moest alsnog aan het werk dus het werd geen beloning om bij spanning terug naar stal te moeten. Doe het nu met alle paarden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 19:51

De motiverende berichtjes doen me allemaal zo goed! <3 Het doet me inderdaad nog erg veel en ben ook niet makkelijk in zomaar iets weg doen.

@Ferera, wat ‘fijn’ om te horen dat er meer zijn met het probleem en vooral dat jullie er doorheen zijn gekomen! Misschien wel een Sandreotrekje :D Ik wil ook graag wel met grondwerk bezig dus ga me er zeker in verdiepen. Voordat ik morgen opstap ook gewoon lekker even kroelen en genieten.

@Alice, bedankt voor je verhaal! Dat afstappen vind ik echt een goede tip, is voor mijzelf ook goed denk ik om weer even een soort van te resetten.

Ik heb het ook met meerdere mensen gedeeld en de mensen om me heen zouden het allemaal begrijpelijk vinden als ik haar verkoop. Ze weten allemaal de situatie maar eigenlijk zou ik hierdoor juist iedereen kunnen laten zien dat we het kunnen.. :D Ik heb veel steun van iedereen en een geweldig plekje, dus de mogelijkheden om door te zetten zijn er zeker.

Mijn vader heeft ook al twee nachten niet geslapen, ga hem straks maar even verlossen dat ze in ieder geval eerst maar wel nog blijft en we ons best gaan doen want ook hij is gek op onze rare merrie :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:24

Vandaag heb ik weer gereden. Kreeg veel te veel adviezen van iedereen dus werd er wat gek van. Begonnen dan ook weer heel slecht. Heb goed advies gekregen van de instructrice waar ik donderdag bij ga lessen! Vooral dat ik gewoon mijn vertrouwen nooit kwijt moet raken en dicht bij mezelf moet blijven. Zeer goed advies dat ik heel goed kon gebruiken op dat moment.

Ze heeft me daarna nog even geholpen met het advies om haar eerst te laten zakken en haar uit de 'zwanenhals te halen. Lijkt wel erg mooi, maar ze zet die houding een soort van vast waardoor ze in het hals strekken zelfs nog wat in blijft hangen. Ging erg goed en als ze helemaal ontspannen loopt dan wordt het hoofdschudden ook een stuk minder. Het is weer gewoon even lekker terug naar de basis, maar als dat werkt ben ik een gelukkig mens :D

Verder vandaag een ongelukje gehad met een acrylnagel dus hoop dat ik maandag of dinsdag gewoon weer kan rijden. Ik heb de les van dinsdag afgezegd maar donderdag rijd ik dus wel les. Wil nu niet te veel verschillende invloeden omdat ik het idee heb dat het met deze instructie samen met mijn paard wel heel erg klikt en dat we op deze manier ver komen. Ze zei dat ze zelf ook wel paarden heeft gehad waar geen land mee te bezeilen was maar die nu Z klaar zijn dus dat geeft mij ook weer hoop!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:15

Wat fijn dat je er weer positief tegenaan kijkt! Hopelijk kan deze instructrice jullie verder helpen!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:23

Fijn! Hopelijk gaat deze instructrice je de goede weg wijzen *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:26

Heel verstandig om het bij een persoon te houden, en de adviezen klinken nu al goed. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 18:27

Mijn vriend is ook helemaal gek op haar, die heeft niks met paarden maar wilde vandaag perse met haar wandelen. Nu mag ze dus helemaal niet meer weg.. :D

Afbeelding

Morgenavond gaan we weer rijden, heb er voor het eerst weer echt even zin in!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 23:03

Vanavond ging het rijden goed! Nog veel verbeterpunten maar het voelde wel weer eens goed. We gaan samen hard trainen en hopelijk kan iemand dan binnenkort weer even filmen hoe het gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:28

Fijn om te horen! stap voor stap en niet verbaasd zijn als ze vandaag wellicht spierpijn heeft. (verwachting bijstellen)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 09:19

Ik ga inderdaad vanavond weer even rijden, maar gisteren rustig aan gedaan en dat is vandaag weer de planning. Wil tot mijn les donderdag niet te veel puzzelen dus gewoon lekker samen de ontspanning opzoeken. Verwachting is laag dus kan alleen maar meevallen :D

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:21

Hooi !
Ik heb stiekem meegelezen in je topic, en wat fijn dat het al beter gaat :)
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, dus keep on going :D
Ik herken jou paard ook wel heel erg in mijn paard. Op momenten was het zelfs zo erg dat meneer stil ging staan, niet meer voorruit wilde en zo hoog steigerde dat hij bijna om klapte. Dat is nu 2 maand geleden en (bijna helemaal) opgelost. Mijn instructeur zei eens; soms heb je paarden waarbij je stapjes kan maken..bijv; vandaag werk ik aan aan het been zijn, morgen aan mijn buiging etc etc. Maar op sommige paarden werkt dit zo niet en moet je gewoon alles in 1x goed doen. Ze geen reden en geen gaatje geven om te kunnen 'staken'. En mijn paard is echt al meerdere malen door verschillende mensen nagekeken uit voorzorg, meerdere dagen/malen gereden door een grandprix ruiter, en iedereen zei mij dat hij perfect in zijn vel zat (en dat wist ik zelf ook).
Met de juiste instructeur, jezelf de tijd gunnen, en vooral; doorgaan en volhouden, kom je echt een heel eind! Meer info in PB mocht je dat willen :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:12

Bedankt voor je reactie Orthos en ook fijn dat je je eigen ervaring deelt.

Gisteravond had ik mijn eerste les. Weet nog niet heel goed wat ik er van moet vinden hoe het ging, want het zal natuurlijk even wennen zijn. We zijn vooral bezig geweest om haar lekker aan het werk te zetten, zonder die voorkant mee te nemen. Wel lekker contact houden en de hand sluiten als ze wel gaat rennen, maar verder gewoon doorrijden en negeren.

Gisteren was ze vooral vervelend en dat is ook een logisch gevolg van het aan het werk zetten. We hebben vooral veel overgangen gemaakt, schakelen in de draf en het aanspringen in de galop. Ze was wel erg fanatiek maar ook wel weer heel erg over de zeik. Uiteindelijk ging het wel steeds beter en kwam ze zelfs enkele keren op mijn zit weer terug! Ook de galop ging lekker alleen het aanspringen is nog wel een dingetje.

Ik weet het, ik wil veel te veel in één keer maar ik ben écht bezig om mijn verwachtingen bij te stellen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:08

Weet ik niet hoor..je moet er natuurlijk wel een goed gevoel bij hebben/ krijgen. Als ik dit lees dan denk ik dat de nadruk heeft gelegen op het activeren van de achterhand?

Niet bij ieder paard werkt dezelfde aanpak het beste dus dat is zoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:11

Mij klinkt het logisch dat ze even protesteert. Het is nu een paard dat op de hand loopt en niet aan het been is. Omdat goed te krijgen ben je wel even bezig. Daarbij is het voor haar ook zwaarder dan in huidige houding rond te lopen. Zou dit pas na een paar keer gaan bekijken hoe het ontwikkeld