Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lisavos11 schreef:Hoi TS,
Dit heeft niks met lichamelijk gebreken te maken. Dit is puur aangeleerd gedrag. Met het zadel maken/inrijden schreef je dat hij geschrokken was van een vogel. Hij ging bokken en jij viel er toch van af?? Hij heeft dus geleerd hoe jij er makkelijk af kan vallen en hoe hij kan winnen.
Een paard met karakter is moeilijk te rijden. Maar vraag deskundig advies aan, om dit te overwinnen. Zodat jij weer de baas wordt!
Dit is echt aangeleerd gedrag!
Ik heb ervaring met moeilijke paarden, en paarden zadelmak maken.
Heb vertrouwen en door vertrouwen win jij!!
Succes!!
joyce B schreef:Klopt.
Ik vind dat vaak met merries zo. Sommigen kunnen erg link worden als je het gevecht aan gaat, maar als je tactisch en een beetje slim rijdt en traint kun je heel veel van die weerstand voorkomen en er omheen werken. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren en een klik met een paard is persoonlijk.
AnnoNiemand schreef:Lisavos11 schreef:Hoi TS,
Dit heeft niks met lichamelijk gebreken te maken. Dit is puur aangeleerd gedrag. Met het zadel maken/inrijden schreef je dat hij geschrokken was van een vogel. Hij ging bokken en jij viel er toch van af?? Hij heeft dus geleerd hoe jij er makkelijk af kan vallen en hoe hij kan winnen.
Een paard met karakter is moeilijk te rijden. Maar vraag deskundig advies aan, om dit te overwinnen. Zodat jij weer de baas wordt!
Dit is echt aangeleerd gedrag!
Ik heb ervaring met moeilijke paarden, en paarden zadelmak maken.
Heb vertrouwen en door vertrouwen win jij!!
Succes!!
Hoi TS, niemand kan vanaf de PC een diagnose stellen voor jouw paard. Dat kan alleen een DA met behulp van foto's. Door reacties als bovenstaand worden nog steeds onnodig veel paarden zowel mentaal als fysiek de vernieling in geholpen.
@Lisavos11, deze manier van met paarden omgaan, diagnoses stellen en advies geven slaat kant nog wal.
Elvirawortel schreef:Ben ik met je eens, maar ik blijf erbij dat een hoop mensen hier op Bokt maar roepen dat je naar een kliniek moet gaan terwijl ze zelf ook door zouden rijden
maria1990 schreef:Niet elk paard met de diagnose kissing spines is per definitie afgeschreven.
Charaz schreef:Ik vind dat er veel te weinig naar de kliniek wordt gegaan, veel paarden worden ondanks duidelijk aangeven dat ze zich niet prettig voelen er doorheen gereden.
Gooiske schreef:Hier ook zeer sensibel dier van bijna 8, die ook nog behoorlijk mieterig is, daarom gaat hij niet 1 maar 2x per jaar naar de tandarts, want er hoeft maar iets te zitten en hij schut met zijn hoofd.
Op dit moment sinds een week of 6 ineens bokken tijdens galop, gelukkig uit te zitten, al staan de toeschouwers vol verbazing te kijken dat amazone blijft zitten.
Gisteren zadelmaker laten komen, nieuw zadel afgelopen april gekocht, lag toen perfect, meneer is echter toch wat breder geworden waardoor het zadel knelt en op het oog onzichtbaar maar toch voelbare knoopjes vocht geeft precies op de uiteinden van waar de boom zit.....
Totaal niet verwacht, maar de boom moet dus wel degelijk breder worden gemaakt nu.
Morgen komt het zadel weer terug dus hopelijk vanaf morgen, weer fijn te rijden en galopperen.
TS ook jij hebt een jong paard, ik weet dat je het niet wil horen, maar jonge paarden mogen elk half jaar wel een zadelcheck hebben, die veranderen zo enorm snel op de schoft, van breed naar smal en vice versa.
Wanneer had je het zadel voor het laatst laten nakijken? En misschien toch eens een andere zadelmaker een second opinion geven....
Cinnepin schreef:tussen de oren slaan? Schoppen? Ja dan zou ik dat ook doen...Ik rijd een haf en dan hoes je dat ook echt niet te doen, dan ga je ook. Misschien is het wel een heel gevoelig paard en pakt hij signalen op die jij niet door hebt?
Hoe weet je dat er niks lichamelijks aan de hand is? Wat heb je aan onderzoek laten doen?
sevke schreef:Ik heb ook zo’n paard gehad. Ook uit een Peppy San bloedlijn. Identiek hetzelfde gedrag. Is wél door de medische mallemolen gehaald en was 200% in orde. Geen KS, geen artrose, geen HKO, vijf panel N/N, ook OK volgens de osteo, zadel paste.
Toen bij professionele trainers gebracht, want ik trok het niet meer. Hij leerde alsmaar meer boktrucjes, en ik durfde hem niet meer galopperen.
Let op, op buitenrit toonde hij dit gedrag absoluut niet. Kon daar perfect galopperen, kilometers aan een stuk, zonder een enkel bokje. In de bak slaagde je er niet in om meer dan één rondje te galopperen. Toen begon hij te staken en bokken.
Trainers stuurden hem terug als ‘te gevaarlijk’.
Toen is mijn man, een beginner toen nog, met hem gaan buitenrijden. Dit ging zonder enig probleem.
Nog steeds was het, na jaren, onmogelijk om in de bak te galopperen. Meer zelfs, het gedrag begon ook al in draf en later in stap.
We hebben hem, in goed overleg, dan verkocht aan mensen die enkel gingen buitenrijden, nooit bakwerk deden. Zij hebben hem nu twee jaar en noemen hem hun once-in-a-lifetime horse.
Dit paard was gewoon vastbesloten dat hij geen pistewerk wou doen. Hij rijdt nu gezellig met zijn baasjes in het bos, ik heb nog steeds regelmatig contact met hen. Ze vinden hem super.
Iedereen tevreden.
Eerlijk? Ik denk dat dit nooit een wedstrijdpaard wordt. Of je gaat er iets anders mee doen (buitenrijden? Endurance?) of verkopen aan iemand die een buitenrijpaard zoekt.
pompadour schreef:Mijn verzorgpaard die ik vroeger had was ook zeer dominante merrie. Geen merrie keuren ofzo daar had ze geen last vast.
Zij was ook de baas bij de andere paarden. Ze was niet gemeen, Zij wilde altijd voor op rijden tijdens een buiten rit.
Omdat zij heel lang als manege paard heeft gelopen. Ondanks ze vaak is verkocht en aan mensen die niet goed konden rijden. Zij konden haar niet aan, ze was heel sterk .
Bokken deed ze niet, maar ze gooide haar hoofd omhoog en pakte haar trens vast. En soms gooide zij haar hoofd weer naar beneden. Zodat ze stuurloos werd. Om die reden kocht de manege eigenaar haar weer terug.
Toen ze weer werd verkocht en ik als haar vaste verzorgster, berijdster werd.
Heb ik echt hard moeten werken met haar. Zij moest de vertrouwen terug krijgen,
Ben als 1 ste een andere trens gaan kopen. En later een theideman teugel zodat zij haar hoofd niet meer om hoog kon gooien,
En elke maand een prive les. Omdat zij een ex Millerary paard was. Waar zij bij de cross en country veel voudig Nederlands kampioen was. En dressuur was zij minimaal M .
Nog veel later ben ik een slof teugel aan kopen, die altijd mee nam naar huis.
Op geven moment werd het rijden met haar. Zeer ontspannend en ook met een buiten rit.
Juut schreef:Wat gebeurt er als je hem níet afstraft, maar na zn rodeosessie gewoon verder gaat met de gevraagde oefening?
Elvirawortel schreef:pompadour schreef:Mijn verzorgpaard die ik vroeger had was ook zeer dominante merrie. Geen merrie keuren ofzo daar had ze geen last vast.
Zij was ook de baas bij de andere paarden. Ze was niet gemeen, Zij wilde altijd voor op rijden tijdens een buiten rit.
Omdat zij heel lang als manege paard heeft gelopen. Ondanks ze vaak is verkocht en aan mensen die niet goed konden rijden. Zij konden haar niet aan, ze was heel sterk .
Bokken deed ze niet, maar ze gooide haar hoofd omhoog en pakte haar trens vast. En soms gooide zij haar hoofd weer naar beneden. Zodat ze stuurloos werd. Om die reden kocht de manege eigenaar haar weer terug.
Toen ze weer werd verkocht en ik als haar vaste verzorgster, berijdster werd.
Heb ik echt hard moeten werken met haar. Zij moest de vertrouwen terug krijgen,
Ben als 1 ste een andere trens gaan kopen. En later een theideman teugel zodat zij haar hoofd niet meer om hoog kon gooien,
En elke maand een prive les. Omdat zij een ex Millerary paard was. Waar zij bij de cross en country veel voudig Nederlands kampioen was. En dressuur was zij minimaal M .
Nog veel later ben ik een slof teugel aan kopen, die altijd mee nam naar huis.
Op geven moment werd het rijden met haar. Zeer ontspannend en ook met een buiten rit.
Vooral die hulpteugels en maar liefst een keer in de maand lessen zullen het hebben gedaan