Daarnaast kijk ik de eerste module van Rien van der Schaft.
Ik keek al langere tijd filmpjes van Art to ride/ Will Faerber.
Ik zie al hele duidelijke punten liggen waar het aan schort, dus ben best opgetogen. Je ziet ook wat groene combinaties of een paard wat een beetje tegen de hand 'geraakt/ gereden' is en dan herken je toch wel zaken.
Of ik tot nu toe hele grote verschillen zie? Niet bepaald. Al zal dat wellicht in de uitvoering een beetje verschillen. Toch wel wat kleine dingen:
Opvallend bij Will Faerber dat je het paard aan de hand, longe en ohz actief in een stretch rijdt en pas daarna naar een neutraler hoofd-/halshouding.
Bij Karen een contactteugel maar vanaf het begin de schouders positioneren/ corrigeren voor een beter verticaal evenwicht, en een soort van schouderbinnen vragen, maar eigenlijk met alleen tot doel het buitenachterbeen onder te laten treden en van daaruit een meer dragend ipv van stuwend been te krijgen en hiermee de voorwaarden te creëren voor een voorwaarts-/neerwaartse tendens.
Bij Rien is impuls, impuls, impuls.... vanaf het begin bezig zijn met voorwaarts zijn, met een licht contact het paard in de hand rijden. Een afwijkende hoofd-halshouding op geen enkele wijze beïnvloeden, maar voorwaarts in de hand blijven rijden. Daarmee het vertrouwen in die hand optimaliseren alvorens verder te gaan.
Hij geeft juist aan het paard in beginsel in zijn natuurlijke houding te rijden, dus scheefheid en ongelijke aanleuning niet van voren repareren maar naar voren blijven rijden en wel in beide handen hetzelfde voelen. Dus de 'sterke' kant meer ruimte geven en de 'losse' teugel opnemen. Dat laatste is ook iets dat Karen doet.
Ik zie in de filmpjes dan wel wat taktprobleempjes, of een lama-hoofd, maar ik zie ook het zichzelf oplost zonder inkomen van de hand.
Hij geeft aan dat een mooi controlemiddel is de hand nog losser te maken en te kijken wat er dan gebeurt. Idealiter moet het paard wanneer je hem ruimte geeft de hand naar voren toe volgen, wanneer dat hoofd juist bij extra ruimte omhoog schiet is er gewoon nog geen sprake van echte aanleuning.
Het paard dan met de hand toch laag proberen te houden vindt Rien maar stom

Uiteindelijk zie ik de meeste basispaarden (dus paarden welke allemaal nog niet torenhoog opgeleid zijn

Anyway, ik ben dus wel enthousiast aan het studeren.... nu de boel aan de praktijk gaan onderwerpen!