Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:49

TS, je zal vast het beste met je paard voor hebben, maar er is NU zorg nodig, niet over een paar weken pas! Laat je ouders desnoods dit topic lezen, het is echt niet verstandig dit te laten wachten.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:57

Als je ouders weinig vertrouwen hebben in internetberichten kun je misschien samen met je ouders afspreken met een volwassen Bokker uit je buurt die verstand heeft van voerbeleid en die je ouders kan uitleggen dat het echt niet gezond is dat je paard al z'n vet en spieren heeft verloren, en dat een dierenartsbezoek wel belangrijk is om nog jaren plezier van je paard te kunnen hebben. Dan hebben ze misschien het idee dat er wel iemand met echt kennis van zaken zit en zijn ze eerder geneigd om te luisteren.

Vaak luisteren volwassenen niet zo goed naar kinderen, ook al hebben de kinderen gelijk. :o

Edit, toevoeging:

TS, dit is een bodyscore-conditiekaart voor paarden: http://www.paardendokters.nl/preventie/conditie-score/

Het is niet helemaal perfect, maar hiermee kun je aangeven hoe gezond of ongezond je paard is en wat je moet doen. Misschien kun je dit ook aan je ouders voorleggen. Jouw paard zit ergens tussen een -1 en een -2: Nauwelijks spier, nauwelijks vet, iele nek en ribben en heupbotten goed zichtbaar. Dat is een schrikbarende score waarbij ingrijpen (door extra voer en en een dierenarts) wel noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 09-08-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:59

Daarom verbaast het me ook dat de betrokken instructeur en stalhouder de ouders niet hebben ingelicht -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:34

TS voer je paard Senioren Slobber van Masters,het allerbeste wat er is,heb vele slobbers getest bij magere paarden in de opvang.
Hier zie je het verschil na 3 mnd. deze slobber voeren.
Afbeelding

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:40

Ik heb net een afspraak gemaakt met een andere dierenarts.
Ze komt donderdag. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:47

Fijn dat de dierenarts al snel kan komen. Ik ben benieuwd wat hij/zij er van vindt en ik hoop dat je (maar vooral ook je ouders) de adviezen van de arts zult opvolgen. Je paard is het waard! Het is een leukerd waar je nog jaren plezier van kunt hebben als je goed voor hem zorgt. En dat is best lastig als beginnend paardeneigenaar, dat weten de meesten hier nog wel uit eigen ervaring.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:04

Gelukkig dat de nieuwe DA snel kan komen. Ik zou ook een samen met de DA naar de weide kijken. In dit seizoen zou een paard veel voeding uit het gras moeten kunnen halen. Dan moet hij wel lang genoeg buiten staan, moet het gras van goede kwaliteit zijn en moet hij blijven grazen. Als hij bv. te veel last van de vliegen heeft en voortdurend in de schuilstal staat schiet dat ook niet op. Eventueel kan een vliegendeken dan helpen. Het gras moet ook van goede kwaliteit zijn en vaak eten paarden beter van kort gras dan van lang gras. Vraag de DA ook maar de oren van haar hoofd ivm de voeding.
Bij je eerste paard maak je fouten (en daarna ook nog), dat is normaal. Maar dat iemand die zich instructrice noemt jou niet wijst op het feit dat je paard echt niet in vorm is, daar begrijp ik niks van.
Ik hoop dat je paard er snel bovenop is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:30

Maflinger, bedankt!
Sclimpre, Dat ga ik ook doen. Hij heeft geen schuilstal als hij in de wei staat, maar meestal als ik hem zie staat hij wel te grazen. Dat hoop ik ook!

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:17

X
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:22

Dit is mijn nu inmiddels ingeslapen paard....28 jaar oud en ook nog ziek.

Afbeelding

een oud paard hoeft niet mager te zijn,alleen kost het misschien iets meer moeite om hem op gewicht te houden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:37

Misschien is het al gevraagd maar niet alles gelezen...weet je zeker dat hij maar 20 is want ik vind hem er veel ouder uit zien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:40

Napie schreef:
Misschien is het al gevraagd maar niet alles gelezen...weet je zeker dat hij maar 20 is want ik vind hem er veel ouder uit zien

daar dacht ik ook aan :7

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:28

Hoi TS,

Ik ben blij dat de dierenarts eerder komt, 3 weken wachten op een dierenarts zal mij toch echt te ver gaan.
Schrijf al je vragen die je hebt voor de dierenarts even op (lees het topic nog eens door, daar kan je misschien nog vragen uithalen voor je dierenarts).

Ik begrijp uit het verhaal van ambiciosco, dat je dus bij de koop al wist dat dit paard zo goed als op is, en eigenlijk toe is aan zijn pensioen.
Dus als je zo`n oud, op, paard koopt, weet je toch ook dat daar een hele hoop extra zorg en kosten bij komen kijken? Ik snap echt niet dat je hier nog perse op wilt rijden. Er zijn zoveel andere leuke dingen te doen met hem. Geef hem nu gewoon rust totdat hij weer beter is. Bouw het dan langzaam op. Ga lekker met hem wandelen in het bos als hij het zo leuk vindt in het bos. Doe het nu rustig aan, zodat hij weer helemaal fit is, en dan fit houden dan kan je er nog zeker een paar jaar veel plezier aan beleven. Nu niet leuk, maar dit komt helaas bij (bijna) iedere paardeneigenaar voor (blessures van het paard waardoor langdurig rijden niet mogelijk is bijvoorbeeld). Dit vind niemand leuk, maar kan het niet, dan kan het niet. Ook dat hoort erbij als je een eigen paard hebt.

Ik hoop echt voor dit dier, dat je al jou vragen stelt aan de veearts, je een kundige arts laat komen, die eerlijk is en alles goed nakijkt, en er snel een behandelplan komt zodat dit lieve dier zich heel snel weer goed voelt, zodat jullie weer lekker kunnen rijden en er beide plezier aan beleven. Succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:42

T's ik heb alleen jouw Posts gelezen. ik zou beginnen met meer hooi en luzerne voeren. Daar zit veel eiwit in en is goed voor spieren en zetten ze ook vaak van aan. Zou stoppen met spul waar mais in zit. Daar zit veel zetmeel in en dat zorgt voor dikke buik en vaak sloomheid, is gewoon geen voer voor paarden. Daarnaast mest testen of er veel zand in zit en goed ontwormen. Succes!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:01

na je verhaal gelezen te hebben vraag ik me af waarom je wel mais-lijnzaadbrok voert en geen bietenpulp wil voeren. mais is geen paardenvoer. zit inderdaad veel zetmeel in wat een paard slecht kan verteren. daar kunnen ze dus echt sloom van worden.

ik zou kiezen voor onbeperkt hooi en senior priores. event. aangevuld met omega olie.

ik heb zelf een ( men-)pony van 19 jaar die sinds afgelopen maand met pensioen is. hij ziet er mooi rond uit met glanzende vacht, maar had erg last van lopen op harde weg en kiezelwegen. naar alle waarschijnlijkheid artrose. dus dan is het goed geweest. hij mag nu genieten van zijn oude dag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:22

Fijn TS dat de DA snel komt! Ben benieuwd of ze jullie kan helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:17

Bedankt Milou voor de uitleg! Ook al moet ik eerlijk zeggen dat er mij bij de koop niet is verteld dat hij al bijna op was. Daar kom ik eigenlijk nu pas achter.
Napie, ja daar ga ik wel van uit. Het staat gewoon zo in zijn paspoort. Hij is geboren op 27 april 1996.
SanneJas, ik wist bij de koop niet dat hij bijna op was. Dat is me niet verteld. Ik dacht dat ik gewoon lekker kon gaan rijden. Daarom kocht ik ook een paard. Ook omdat hij superlief is, maar óók omdat ik veel meer wilde leren op het gebied van rijden.
MarjanB, dat ga ik misschien doen. Maar ik ga dat eerst allemaal overleggen met de dierenarts, voordat ik ook maar iets ga doen. Die geeft misschien weer hele andere adviezen.
dingogirl, ik ben er al weer vanaf dat ik het niet wil voeren hoor. Ik ga gewoon met de dierenarts overleggen wat het beste voor hem is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:26

Weet je zeker dat het paspoort bij dit paard hoort? Laat dat ook meteen even nachecken door de dierenarts. Ik denk namelijk ook niet dat de stokmaat stokmaat klopt tenzij jij zelf ook 1.87 bent gezien je op je foto in het profiel net zo groot bent als de schoft van je paard

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:26

Als jij nog maar 15 bent, vind ik het juist heel knap dat jij op zoek gaat naar de nodige info en zelf heel eerlijk blijft. Ik kreeg in de jaren 80 ook mijn eerste pony op mijn 14de en mijn ouders kenden er ook niks van. Ik heb toen uit onwetendheid ook veel fouten gemaakt, maar er ook veel van geleerd. Dat is met de meeste van ons zo gegaan, zeker in de tijd dat er nog geen internet was. Al doende leer je met vallen en opstaan. Als iemand wat brutaal reageert moet je je dat niet aantrekken, maar je moet wel iets met de info hier doen.

Als de DA komt voor bloedonderzoek, zeg dan dat je buiten de gewone bloedwaarden ook PPID getest wil hebben. En volgens mij kan je in het bloed ook laten nakijken of er erge besmetting is met bloedwormen. Zeg hem dat je dat allemaal ineens onderzocht wil hebben, zo vermijd je dat er een 2de keer bloed moet onderzocht worden voor iets wat ineens had kunnen gebeuren.

Waar ik ook nog aan dacht: hoe zijn de tanden van je paard? Zijn die al eens nagekeken? Indien dat niet zo is, laat dan je DA daar ook ineens naar kijken. Behandelen gebeurt best door een goede tandarts, maar een DA kan wel zien of er iets erg mis is. Als hij niet meer goed genoeg kan kauwen, verteert hij zijn eten ook niet zoals het hoort.

Als je ontwormt, ontworm dan met equest pramox. Equest is één van de weinige ontwormingen die ook bloedworm mee aanpakt. En als je DA toch komt, vraag dan ineens een voorschrift daarvoor.

Laat je paard even gewoon op de wei totdat je de uitslag hebt van je DA. Ga hem knuffelen en poetsen, maar wacht even met rijden totdat je meer weet over zijn bloedonderzoek. Na het onderzoek kan je dan aan de slag om eventuele problemen zo goed mogelijk aan te pakken en op te lossen.

Goed dat je je zadel hebt laten nakijken. Je vroeg ook nog of een osteopaat hetzelfde is als een chiropractor. Er zijn gelijkenissen, maar er is ook weer veel verschil. Naar mijn persoonlijke mening en ervaring ben je het beste af bij een goede chiropractor die ook dierenarts is. Je mag PB sturen als je een goede zoekt. Zowel bij osteopaten als bij chiropractors heb je hele goeie, maar helaas ook het omgekeerde.

Als je nu even niet kan rijden wil dat niet zeggen dat dat blijvend is, het is heel goed mogelijk dat je paard nog goed geholpen kan worden. Misschien ook niet, dan is dat niet leuk maar zal je je er toch bij moeten neerleggen. Op dit moment is rijden echt geen goed idee. Misschien mag je ondertussen wel af en toe rijden op een paardje van één van je stalgenootjes?

Bijvoeren met seniores priories kan zeker geen kwaad, daar kan je niets fout mee doen. Het is heel goed voer voor oudere paarden, het is er speciaal voor samengesteld. En geef daarbij zoveel hooi als hij op kan. Ook bij hooi heb je veel kwaliteitsverschil, dus probeer goed hooi te geven.

Ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal nog goed meevalt. Maar het zal sowieso even tijd nodig hebben om hem op te knappen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:32

Ik krijg een beetje het idee dat TS opgelicht is bij de koop van dit paard.
Er is iemand geweest die een mooie smoes heeft verzonnen en dit paard aan beginnende paardenhouders heeft verkocht.

Gewoon misselijke dingen zijn dat.

Ben wel heel benieuwd wat de DA gaat zeggen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:39

Kwam het paard niet van een manege? Misschien een manier van die manege om in plaats van geld te besteden aan een goed pensioen, nog geld te verdienen aan paarden die toe zijn aan pensioen (en meer geld dan de slager ervoor geeft).

Overigens: paard was eerder in iets betere conditie, dus het kan best dat na enkele maanden goede zorg dit paard weer zijn enthousiaste bosritjes en af en toe een baklesje mee kan pakken. :) Maar het zou wel flauw zijn als het paard verkocht is met de boodschap dat hij ook nog wel redelijk intensief bereden kan worden, want zoals hij nu is kan dat dus niet.

Was hij tijdens het proefrijden in de bak wel energieker, TS? Of is die lage energie pas gekomen toen hij zo is afgevallen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:07

zelfs een paard wat op is kan nog best buitenritjes maken...in stap met een licht persoon op zijn rug.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:15

Maar als hij iets onder de leden heeft is het toch niet verwonderlijk dat hij er nu zo bij staat?
Mijn cushing pony is ook heel rap ingevallen en tuurlijk kon ik ook zeggen dat ze al over de 20 was, maar er zijn genoeg pony's van over de 20 die er heel wat beter bij stonden.
Het was de ziekte die haar opvrat.
Dat kan bij dit paard ook zijn. Bloedarmoede, cushing, dat soort zaken.
Gewoon even grondig laten onderzoeken donderdag, zowel bloed als mest, dan weet je wellicht al veel meer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:02

Tip
Maak voor jezelf een lijstje op papier wat je de veearts wil vragen.
Anders vergeet je dat te vragen van de spanning.
En voor de veearts wegrijdt, even nakijken of je alles gevraagd hebt.

Ook over voeding en supplementen, samen met veearts een goed voedingschema opstellen. Dat geeft jou een goede houvast

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:34

Kimmie25501 schreef:
Kelly, bedankt. Daar ga ik mee overleggen met mijn stalhouders. Hoe geef je eigenlijk onbeperkt hooi? Dat kan toch niet? Op een gegeven moment is het toch op? Of begrijp ik het verkeerd?

Jawel, gewoon zorgen dat er ALTIJD eten ligt :D Ookal eet ie het niet, als het er ligt is genoeg. Dan kan ie eten als ie zin heeft :) Top dat de Dierenarts al Donderdag kan komen! Ik zou inderdaad zoals andere mensen ook noemen om een wormenkuur vragen, niet alles is te zien in een mestonderzoek (dus gewoon ontwormen voor de zekerheid) en een bloedonderzoek voor Cushing (PPID) doen! Ik denk dat dat vooral het belangrijkste is wat je kan doen :j Je bent misschien jong, maar ik vind dat je het top doet hoor!