Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:02

Nog een out of the box idee. Doet ie niet een beetje te weinig om echt wat op te bouwen? Kun je hem bijv. niet 3 keer in de week gaan rijden? Wat leeftijd en dus ook groei betreft is hij iets verder dan een jong paard. Je hebt kans dat je nauwelijks spierkracht behoudt op deze manier.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:18

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar waar ergens staat het paard. Klinkt namelijk precies als de mijne van een kleine 2 jaar geleden. Met hulp ( zowel les als paardlief op haar plek zetten) van mijn instructrice en osteo op haar aanraden is dit 100% over gegaan. Zelfs na een pauze van een half jaar ivm blessure is dit niet terug gekomen.

Mag ook via pb, maar denk dat je dat wellicht zou kunnen helpen. Is rot he, als ze zo doen...

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:34

"UPDATE"

Afgelopen woensdag heb ik hem verhuisd naar een andere stal.

Ik had het al een tijdje op de planning staan maar nooit verwacht dat het zo'n impact zou hebben omdat hij vrij nuchter leek wat dat soort dingen betreft.

Gister en vandaag gereden, (nadat hij even de tijd heeft gehad te acclimatiseren).
En het ging super.
Geen pas verkeerd gezet. Niet meer het staak gedrag. Hij was ook wel erg onder de indruk van alles.

We hebben zowel binnen als buiten gereden. (In de buitenbak)
En binnen zonder hulpteugels oid en buiten met martingaal.
Wel allebei de keren gewoon met een klein spoortje.

Morgen gaan we weer rijden ik denk weer buiten en dan zonder martingaal. ik ben benieuwd.

Ik mag natuurlijk nog niet te vroeg juichen maar het voelde allemaal erg goed en ik hoop dat we dit vast blijven houden zodat we ook weer wat kunnen gaan doen.

Ik heb inderdaad wel ook besloten (na een aantal tips van mede bokkers) dat ik hem meer aan het werk ga zetten.

We gaan opbouwend naar minimaal 4 keer per week rijden.
1 dag vrij en 1 dag longeren.

En dan wel eerst natuurlijk max 30 min, wat we ook gaan opbouwen.
Maar nu hij zich weer normaal gedraagt denk ik dat als we dat vasthouden er weer een stijgende lijn in komt.

En natuurlijk ook de afwisseling, cavelettis, dressuur springen en buiten rijden.

Voor degene die crossen had voorgesteld, vind ik ook wel een goed idee.
Dacht eerst van, daar begin ik niet aan vaste hindernissen enzo.
Maar een paar kleine boomstammetjes en heggetjes durf ik nog wel aan!
Gelukkig gaat hij makkelijk de trailer op dus kunnen we zo overal naartoe!

Ook staat een dressuur les binnenkort op de planning. Zodat we ook doelgericht weer ergens aan kunnen gaan werken.

Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met hoe het is gegaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:38

Das goed nieuws! Voordat ik je update las, wilde ik je gaan adviseren om het rijden even achterwege te laten, maar eerst 3 à 4 keer per week aan de dubbele lange lijnen te werken, zowel in centrumpositie als in menpositie. Maar als het rijden nu goed ging, zou ik dat lekker blijven doen. Vooral veel afwisselen inderdaad, en je kunt de dubbele lange lijnen uiteraard goed gebruiken tijdens het opbouwen.

Ik ben ook niet zo van vaste hindernissen, maar een cm of 30-50 kan voor de afwisseling ook voldoende zijn. Het gaat niet om de hoogte, maar om de afwisseling en om de techniek.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:23

Fijn zeg! Nu hopen dat de positieve lijn voortzet! Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:18

Hopelijk blijft het zo!
Dan kan je echt lekker gaan genieten van je paard!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:28

Top nieuws! Heerlijk! Tip crossen betreft als je een sprong niet ziet zitten niet doen dat komt vanzelf en er zijn gelukkig ook genoeg veilige sprongen :)