paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:55

Maar enige wat ik lees is dat het paard nerveus wordt door mijn spanningen. Terwijl ze doorgaans ook nerveus is als ik er niet ben.

Bij de DA ook. 2x door de sedatie gebroken om de tanden bij te werken. DA wou wachten tot het najaar omdat het misschien aan hengstigheid lag. Toch heeft hij alsnog een zwaardere sedatie gegeven.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-02-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:56

Meer beeldmateriaal volgt morgen al. Morgen moet ik bij mijn ouders de hond trimmen en ben dus in de buurt van mijn kennissen. Dan blijf ik daar de hele dag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:57

Maar het feit is dat jij haar ook niet kalm krijgt omdat je zelf ook spanning hebt en geen duidelijkheid en leiding weet te geven. En daar kun je een mooi begin mee maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:02

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:05

Ik begrijp niet hoe het komt dat je zo stug blijft, en steeds maar blijft herhalen dat het paard dit en dat en niet wil meewerken en tegen jouw hand in werkt , en ...... en tegelijkertijd zeg je dan ook dat het zeker niet aan jezelf kan liggen want je weet drommels goed hoe alles werkt en bij andere paarden heb je geen problemen, en je zegt er dan nog heel fier bij tjaaaa een ander net iets meer ervaren meisje heeft het ook geprobeerd en ook bij haar was dit alles een probleem, dus je bent zoooooo zeker dat het niet aan jezelf ligt.
Toch is dit de enige reden, de fout zit echt bij jezelf, erger nog jij bent nu bezig net dit ongewenste gedrag er nog dieper in vast te trainen.
Je stelde hier op dit forum een vraag, dus wij allen dachten dat je dus open stond voor info, dat je dus wou bijleren, maar met de instelling die je toont hier is bijleren eigenlijk onmogelijk, want je zegt van je zelf dat je het allemaal al goed doet.
Dit is mijn laatste reactie hier in dit topic, want ik denk dat het niks uithaalt, je bent goed bezig meisje doe zo verder, ik denk ook dat de fout bij het paard ligt, en bij een teveel aan energie en teveel wind en teveel ......
succes verder zou ik zeggen, en een ongeval als dat er ooit van komt is echt geen toeval maar je eigen verdomde schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:13

Ik zou ook lekker wegblijven bij dit paard, want als je a: niet open staan voor verandering, B: niemand op het er mag hebben en C; niet de fout bij jezelf zoekt, dan wordt het gewoon een onmogelijke klus.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:13

Art_Ificious schreef:
amyz schreef:
Mbt hoofdstel: kan het zijn dat er ergens iets niet prettig zit voor haar?
Mijn merrie was ook zo'n ramp met hoofdstel. Met rust en geduld lukte het wel maar altijd maar hoofd de lucht in.

Zag na een hele tijd ineens kale plekken onder haar kin, waar de neusriem zit. Ben gaan afwisselen met hoofdstel toen en dat ging wel iets beter. Kort daarop overgestapt naar western dus die hele neusriem weg en nu pakt ze zelf keurig het bit, geen enkel probleem meer. Neusriem zat echt niet te strak, maar ze heeft een ontzettend droog hoofd en een gevoelig huidje..
Kan dus best zijn dat er iets niet comfortabel is voor het paard waardoor ze zo reageert en dat kan iets heel flauws zijn...
ze heeft vorig jaar wel kleine bultjes onder de kaak gehad die ook open gegaan waren. Leek op droes, was het gelukkig niet.Heb toen ook een tijd niet gereden om het te laten genezen.
Een halster omdoen gaat namelijk wel zeer vlot. Ik denk zelf echt dat het probleem meer bij het bit ligt. Ik reed eerst met een enkel gebroken, nu een dubbel gebroken en daar ontspant ze sneller bij, maar het in doen wil ze niet.

Een halster is geen hoofdstel.
Het hoeft natuurlijk ook niet zo te zijn, 't is maar een gedachte vanuit mijn eigen ervaring. Het is allicht te proberen om een paar keer met ander hoofdstel te rijden. :)
Paarden zijn zo gevoelig en sommigen doen daar nog een schepje bovenop.. :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:17

2x door de sedatie maar? Die van mij geven ze standaard een driedubbele, ze moet dan ergens tegen hangen of ze valt om, en bij de tandarts moet er na 15min nog een extra gegeven worden. Geen nerveus paard maar heeft een hekel aan gedoe om haar heen.

Als dit een nerveus paard was had ze er al láng vandoor gegaan! Gespannen op een nerveus paard is vragen om ongelukken.
Dit is echt geen nerveus paard. Hooguit een loperig paard (wellicht door gebrek aan balans en leiding). En dat loperige krijg je er niet uit door ze continu stil te trekken, dat moet voorwaarts opgelost worden maar dat kun, durf of wil jij zo te lezen niet.

Ik heb een doodbraaf, bomproof paard staan. Niet snel gestresseerd, maar nu ook erg loperig omdat ze (nog tot maart) heel veel op stal staat. Reageert nauwelijks op mijn stress en ben een eersteklas angsthaas. Enige wat ik niet moet doen is haar hard aanpakken, of in haar mond zitten rommelen, dan flipt ze.
Maar ik rij haar wel voorwaarts. Doe ik dat niet, gaat ze kijken en een reden zoeken om iets te doen wat ik niet aangenaam vind. En eenmaal die energie uit dat koppie is zet ik haar aan het werk.
Moest ik daar zo opzitten zoals ik jou zie zitten op het filmpje, zo gespannen als een veer, met trek-los en al rijdend met de handrem op gaat ze gegarandeerd omhoog, uit frustratie omdat ze wil lopen en dat niet mag. En zij is nochtans erg vergevingsgezind. Beestje dat jij rijd is echt heel braaf, ken er genoeg die bye bye zouden zeggen. Ik ben een angsthaas maar op dat paard zou ik zonder probleem opstijgen.

Maar ik denk dat dit allemaal zinloos is. Jij vind jezelf een goede ruiter, het kan niet aan jou liggen, paard is gewoon stout/nerveus.
Met die instelling ga je niet ver komen in paardenland... Erg jammer dat je een topic opent en dan alle reacties wegveegt met een "ja maar".
Besef eerst dat je nog veel te leren hebt, zoals iedereen die paardrijd, en dat je op dit moment met jouw rijstijl dit paard hindert en hulp nodig hebt.

Spijtig dat er geen lesgever mag komen. Ik denk dat ik jou hier wel bij zou kunnen helpen, en er zijn goede gediplomeerde lesgevers in je buurt, maar als er niemand op het erf mag komen houd het natuurlijk op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:20

Als jij er in mijn buurt kent hoor ik dat graag. Kan altijd eens praten met de eigenares van de merrie.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:31

Hoor op FB eens bij W*illeke Nijs. Zij is leerlinge van Marion Alblas. Heeft heel veel kennis van grondwerk en rechtrichten, vooral dat laatste denk ik dat nu essentieel is voor dit paard. Begint wel helemaal van het begin, dus de eerste lessen ga je wellicht niet meteen galopperen: eerst paard sterker maken en controle krijgen in stap en draf.
Zij houdt ook rekening met de ruiter, kan goed overweg met gespannen ruiters. In omgang echt eenheel fijne vrouw.

Thomas Goedeme hoor ik ook goede dingen over van kennissen maar ken ik zelf niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:36

Ik heb niet zoveel ervaring maar zie wel dat je erg trekt in de mond op het filmpje. Ik zie niet echt een nerveus paard alleen dat jij na mijn idee niet echt weet wat je doet. Ze bokte een keer maar zag er niks verkeerds in.
Ik denk dat je je paard lekker voor waarts en figuurtjes moet rijden. Bezig houden.. En als ze wil niet tegen houden.
Wie weet is goeie grondwerk wel wat. Doe ik nu ook al een poos.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:51

TROTS *D
Vandaag weer met Dante gereden. Ze was opeens véél braver en kalmer, ook met opzadelen en hoofdstel aandoen. Opstappen ging ook beter.
Heb een 50min in de "piste" gereden en daarna de "piste" geopend en rustig de wei in gestapt de haflinger was namelijk onder de draden door de "piste" in gekomen en geraakte ook niet meer eruit.
Ik had verwacht dat ze in galop ervandoor zou gaan richting de fjord... Maar...Nee ze bleef mooi rustig stappen dus heb 15min zo de hele weide rond gestapt.

Heb tevens beeldmateriaal. Maar met het filmen van poetsen en opzadelen is iets mis gegaan. Heel waarschijnlijk heb ik op pauze geduwd gehad bij het neerzetten van mijn GSM. Dit heb ik dus helaas niet op film.
Maar ze was kalmer, deed af en toe eens "jambette en schrapen" maar echt nerveus zoals anders was ze vandaag niet.
Nu stond de haflinger ook wel de hele tijd vlak bij haar te spelen met de poetskoffer.

Maar van uit de wei halen heb ik wel beeldmateriaal:
Ze is altijd kalm als de twee ander volgen.

het rijden
Dat ging dus ook veel beter. Ik heb ook langere teugel gegeven omdat ze zo kalm was. Heb ook wat meer op mijn houding gelet dat ik dus minder voorover gebogen hang. En het helpt inderdaad, geen enkele keer wou ze onder me vandaan rennen.
Wat ze wel doet, en ik zie dat helaas te laat aankomen, is in een hoek haar plots omdraaien naar de andere richting. Hierdoor ben ik vaak mijn evenwicht kwijt en 2x gevallen toen het bij galop gebeurde. Als ik val staat ze wel meteen stil.
Aan de schaduw zag ik ook dat ze haar achterhand niet goed gebruikt/kan gebruiken. De benen zet ze niet goed onder de massa in alle gangen. Ik weet niet of dat is door haar buik die in de weg hangt, of dat ze ergens vast zit in de bekken/heup/rug. Is er een manier om dit zelf te zien?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:53

Ik kan ook zeggen dat ik wel merkte tijdens het poetsen dat ik begin te rillen. Is dat onbewuste angst?
Ik kan het namelijk ook niet stoppen, zelfs niet als ik rustig in en uit adem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:36

als ik deze merrie zo zie een aantal keer is het rillen op de poetsplek hoogstwaarschijnlijk gewoon wat werklustig/verveling. dan bouwt zich spanning op, dat rillen is een manier om het af te laten vloeien.. mijne heeft dat ook een half jaar gedaan voor hij eindelijk rustig op de poetsplek kon staan.

het onderplaatsen van het achterbeen kun je stimuleren door vooral veel figuren te rijden (heeft ze ook minder tijd om na te denken en dingen te verzinnen als plots omdraaien).

als er meer ontspanning is, gaat het 'krabbelen' ook meer over en zal ze vanzelf al het achterbeen wat verder onderbrengen... als je dit ondersteund met voldoende oefeningen, wordt het achterbeen ook sterker en de balans beter.

over het eerste filmpje..
je benaderd de ponies wel rustig, netjes.. maar niet zelfverzekerd... je bent daar niet echt duidelijk, beetje wijfelend.. je ziet dat ook gelijk terug in de reactie van de fjord, oortjes gaan half naar achteren en er wordt met tegenzin ietwat teruggetrokken, maar overduidelijk wordt je niet veel ruimte gegeven..

wees daar iets duidelijker en standvastiger in.. duidelijke houding naar de fjord, zodat deze zich respectvol terug trekt en je voldoende ruimte geeft om te doen en te laten wat je wilt. als hij niet voldoende terugloopt, claim dan rustig meer ruimte door nog een paar duidelijke passen in zijn richting te zetten.. geeft niets als hij vervolgens morrend naar de andere kant van de wei zou vertrekken..

ook duidelijk zijn en corrigeren als hij bij de draad loopt te kloten, zo nodig afstappen als je dat niet tijdens het rijden voor elkaar krijgt.. Zag het ook op een van de eerdere filmpjes dat hij bij de draad stond te rotzooien.. idem bij de poetskoffer, niet mee laten klooien op het moment dat je ergens mee bezig bent.. want hij denkt nu blijkbaar dat de wereld om hem draait en je wordt er in gedoogd..

Iemand gaf ooit een goede tip aan mij: Het is jouw feestje, en als je pony (of welke pony dan ook) lief mee kan spelen, is het ook zijn feestje.. anders, geen uitnodiging, geen deelname.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:45

Fijn dat het vandaag beter ging :D

Ik ben het volledig met de post hierboven eens. Voor het achterbeen te versterken inderdaad veel figuren: slangenvoltes, cirkel verkleinen en vergroten, kleinere achtjes, schouderbinnenwaarts, tempowissels en overgangen. Hou er rekening mee dat sterker worden tijd vraagt.
Als je veel oefeningen vraagt, heeft ze ook geen tijd meer om die grapjes te bedenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:54

elenaMM77 schreef:
als ik deze merrie zo zie een aantal keer is het rillen op de poetsplek hoogstwaarschijnlijk gewoon wat werklustig/verveling. dan bouwt zich spanning op, dat rillen is een manier om het af te laten vloeien.. mijne heeft dat ook een half jaar gedaan voor hij eindelijk rustig op de poetsplek kon staan.

TS geeft aan dat ze zelf begint te rillen, niet het paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:11

Elena, thnx. Het is zoals goof zegt idd IK die begin te rillen.
Het zenuwachtige jambette kan echter wel werklust/ongeduld zijn van het paard.

Ik durf de fjord niet meer weg te jagen, dit oude paardje is al enorm bang (zeer moeilijk te vangen daarom heeft hij wel een halster om). En om hem niet te veel te doen schrikken ga ik dus zo rustig erop af. Maar als ik hem zou wegsturen gaat de merrie ook mee met hem en krijg ik haar dus niet gepakt. De haflinger is wel ene die mijn ruimte niet respecteert en zelfs durft stampen als hem iets niet zint. Het is de haf die je ook op elk filmpje bij de draad ziet.
Heb al een aantal keren geprobeerd hem te verjagen door ernaartoe te rijden en een tik tegen zijn neus te geven met mijn handals hij niet vanzelf achteruit ging. Gelukkig gaat hij nu wel achteruit als ik voorbij rij, maar als hij de kans ziet komt hij gewoon terug. En zoals vandaag kroop hij dus onder de draad door de "piste" in. Heb met de merrie achter hem aan gereden maar dat was niet indrukwekkend genoeg. Daarom dus de piste open gezet en met de merrie naar buiten gereden tegen alle verwachtingen In bleef de merrie dus ook rustig buiten de "piste".

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:16

Goof schreef:
elenaMM77 schreef:

TS geeft aan dat ze zelf begint te rillen, niet het paard.

:') :') :') verkeerd gelezen

Art

als de fjord echt zou bang zou zijn, dan haalt hij dat soort geintjes niet uit waarmee hij een correctie uitlokt.. En dan zou een lichte stemcorrectie voldoende moeten zijn..

lijkt eerder alsof hij er gewoon een potje van maakt en dat de mens het als 'ach beestje is bang' oogluikend allemaal toestaat.. waardoor hij gewoon met van alles kan wegkomen (beest is gewoon slim :') ).. ik zie echt geen angstige fjord? nu niet op de wei, maar ook niet toen hij bij de draad stond te rotzooien in het andere filmpje..

als 'uh' voldoende zou zijn omdat hij angstig is.. zou hij daarna wegwandelen en de komende tijd niet weer in de buurt van de draad gekomen zijn..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-02-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:17

Kan gebeuren. Kan wel enorm veel doen met de tips om haar bezig te houden tijdens het rijden.

Oja nog een weetje. Omdat jullie de piste nogal klein vonden heb ik deze vandaag na het rijden ook vergroot. Had nog tijd over.
Hij is nu 4 meter breder en +-10 meter langer.
Komt uit op +- 23x30meter. De afstanden tussen de weidepalen is namelijk niet compleet 2m. Ik zou het dus eigenlijk met een meetlint moeten nameten om exate afstanden te weten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:23

Nou lees je weer verkeerd. Het is de haflinger die aan de draad komt rotzooien. De fjord blijft netjes op ten minste 2m afstand van de draad grazen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:23

Ah dat is al een stukje fijner art.
dan kun je ook meer figuren rijden en minder afhankelijk van het 'rondjes' lopen.

lol, ik moet gaan slapen vandaag geloof ik.. morgen pas weer dingen lezen :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:26

Haha ja vind de "piste" nu echt gigantisch groot lijken. Maar idd beter voor figuren.
Ik zou nu zelfs de hindernispalen op een rij kunnen zetten met telkens 2m tussenruimte om te slalommen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:32

Als je pionnen hebt, stoot je niet per ongeluk je knieën... ;) pispotjes kan ook.
Lekker veel figuren doen, zet haar maar aan het werk, galop kan altijd wel.
Er zijn ook leuke dingen met balkjes te doen, dat houdt ze ook bezig en oplettend.
https://www.facebook.com/horsephysio.ch/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:36

Thnx heel interessant :D

Alleen 1 probleem. Bij balkjes wordt ze enthousiast en ipv erover te stappen of draven gaat ze erover springen. Ook bij enorm lage balkjes of plat op de grond gaat ze nog springen alsof het een hindernis van 50cm is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:42

Art_Ificious schreef:
Thnx heel interessant :D

Alleen 1 probleem. Bij balkjes wordt ze enthousiast en ipv erover te stappen of draven gaat ze erover springen. Ook bij enorm lage balkjes of plat op de grond gaat ze nog springen alsof het een hindernis van 50cm is.

En daar dus de taak aan jou om het paard te laten stappen. Stappen is stappen en niet rennen of springen. Rust houden en consequent zijn.

Fijn dat je de rijbak vergroot hebt, zo kan ze beter bewegen.

Vwb de fjord; ik zie daar totaal geen bang dier, echt helemaal niet zelfs. Dat dier weet gewoon hoe hij je moet bespelen. Je komt zelf onzeker over. Waarschijnlijk heb je dat niet in de gaten, maar je stopt zelf met lopen voor de fjord ipv dat jij doorloopt en hij wegloopt. Je bent niet duidelijk daar.