Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
oji schreef:Babootje schreef:Heel leuk altijd die boekjeswijsheid op bokt.
Ik snap wel waar Frieswytske op doelt. Balans en het bevestigen van de aanleuning is het eerste waar je mee begint met een jong paard dat je net onder het zadel hebt. Voor het voorwaarts/neerwaarts (vooral neerwaarts, want voorwaarts heb je nodig voor balans) heb je aanleuning nodig en balans. Hoe snel je dat een beetje voor elkaar hebt bij een paard dat net onder het zadel is verschilt per paard. Wij hebben onze 3 jarige vanaf oktober onder het zadel ( 3 x per week) en het neerwaarts begint nu pas een beetje te komen, en dan heeft hij van nature een goede balans.
Precies!!! Die boekenwijsheden
Mensen willen veels te vroeg met voorwaarts neerwaarts aan de slag. Correct vwnw is voor een jong paard heel zwaar en zal dat niet vol kunnen houden. Resultaat is incorrect vwnw, op de voorhand, geen verticaal evenwicht...daarmee breek je een paard alleen maar af. Al die Wil Faerber aanhangers zouden zich eens meer moeten verdiepen in de opbouw van een jong paard in plaats van klakkeloos aannemen dat met de neus over de grond maar prima is en goed voor een paard.
Eerst komt gewoon balans vinden aan een contact teugel. Motor aan, teugelhulpen, zithulpen, beenhulpen laten snappen, vertrouwen krijgen in ruiter en kracht en evenwicht vinden. Als dat zo ver is, en dan ben je zomaar al een half jaar verder tenzij je paard (zoals die van babootje kennelijk) veel eigen balans heeft. Een fries heeft dat volgens mij gemiddeld niet, dus dan ben je waarschijnlijk langer bezig.
Ga je eerder aan het vwnw (wat dan vaak alleen tot nw rennen/stuwen leidt) krijg je op den duur een paard dat met kiloos hangt in de hand, de grond in loopt en zodra er iets meer oprichting gevraagd gaat worden op de kop loopt.
Als bovenstaande voor elkaar is, ga je eens aan de hoofdhalshouding denken, dan begin je eigenlijk pas met de dressuur. Afwisseling is daar in mijn ogen het toverwoord. Elke houding spreekt bepaalde spieren aan en een jong paard waarmee je net met de dressuur begint, moet je in geen enkele houding lang doorvragen...alles wat je te lang doet, kost spierpijn, kost plezier van het paard in het werk.
Verder wat gelezen over korten van voer. Mijn insteek is altijd, rijtechnische problemen los je rijtechnisch op...niet door te korten in energie. Korten in energie, hetzij door ze moe te maken, hetzij door de te korten in de energietoevoer, is afbreuk van het jonge paard. Die heeft JUIST energie nodig om alles lichamelijk te verwerken, spieren op te bouwen om de balans te vinden, energie te hebben om het nieuwe werk aan te kunnen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je er maar schipladingen krachtvoer in moet gooien, maar ze hebben wel krachtvoer nodig! Zodra je paard minder energie krijgt door minder voeren, dus minder rennerig...minder rillerig...makkelijker voor jou te rijden...geef je hem dus te weinig om tot ontwikkeling te komen. Je wilt van je paard een atleet maken...een sporter zet je ook niet op een energiearm dieet omdat dan zijn spieren en zijn conditie naar de kl.... gaan.