Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijntje92

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:05

Mooi om te lezen eileen_!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:27

Leuk Eileen_! Komt vrij veel overeen met de trainingsmethodes die ik in Texas gebruikte toen ik daar stage liep :j Ik heb toen een Quarter beleerd en vond 'm zo leuk dat ik 'm heb meegenomen naar NL :o

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:37

Leuke paardjes komen er voorbij!

En @Helenalena, @Louka69 en @ Hilary, bedankt voor het advies. Ik zal er eens mee gaan experimenten. Hij is overigens wel goed aan het been, maar das ook het enige :p

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:44

Mag ik mij ook melden? :D

Een kennis van mij heeft een 4,5 jarige ruin kruising Fjord x Quarter. Deze zomer werd hij professioneel beleerd en sinds 3 maanden mag ik hem verder inrijden. Hier had ik nog geen ervaring mee, maar ik krijg wel voldoende begeleiding.

Het grootste probleem dat we nu hebben is dat hij het bit soms 'vastneemt' waardoor ik er geen controle meer over heb en hij de andere kant oploopt. Dit was vooral zo op de cirkel (net voor we weer op de hoefslag terecht kwamen). Dit is nu enorm verbeterd sinds ik van de lesgeefster veel slangenvoltes moest rijden: binnenstelling, buitenbeen wat naar achteren...

Afbeelding

De eigenaresse zou graag hebben dat ik er bitloos mee rijd en gisteren kwam er een verkoopster langs van bitloze hoofdstellen zodat we het eens konden proberen. Eerst even gereden zoals gewoonlijk, maar hij had een enorm slechte dag en protesteerde constant in zijn mond. Met het bitloze hoofdstel vervolgens veel meer ontspannen, maar ik had de indruk dat er niet echt een stuur opzat zo...
Vandaag stuurde de verkoopster wat foto's door en ik schrok toch wel wat van het verschil.
Afbeelding
Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:16

Wow Lottex, wat een verschil! Misschien heeft hij last van zijn gebit als hij zo heftig reageerd op het bit?

Ik ben inmiddels eigenaar van het paard dat ik aan het doorrijden was :D ik was zo verliefd op hem dat ik heb gevraagd of hij te koop was en dat was hij! Dus nu lekker verder trainen en hem iets meer rust geven :)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:28

Wauw echt een verschil zeg..! Bitloos is echt veel meer ontspannen.
Stuur is bij die jonkies vaak nog even zoeken, misschien meer met je gewicht sturen?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:38

Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst op onze haflingerhengst Dikkie gezeten. Hij was echt ontzettend braaf en pakte het goed op. Zelfs een paar stapjes gedraaft waar hij ook super op reageerde! :j

Afbeelding

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:40

Wauw lottex, wat een gave kruising!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:34

Dankjullie wel :)
daarnet weer gaan rijden, het ging veel beter dan vorige keer. Wel weer met bit, maar ik heb geprobeerd met lange teugels te rijden en zo meer te sturen met mijn gewicht en benen.
Tussendoor ook even over balkjes laten lopen.

Ballard_L: wauw, wat leuk dat je hem gekocht hebt, gefeliciteerd!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:45

lottex schreef:
Mag ik mij ook melden? :D

Een kennis van mij heeft een 4,5 jarige ruin kruising Fjord x Quarter. Deze zomer werd hij professioneel beleerd en sinds 3 maanden mag ik hem verder inrijden. Hier had ik nog geen ervaring mee, maar ik krijg wel voldoende begeleiding.

Het grootste probleem dat we nu hebben is dat hij het bit soms 'vastneemt' waardoor ik er geen controle meer over heb en hij de andere kant oploopt. Dit was vooral zo op de cirkel (net voor we weer op de hoefslag terecht kwamen). Dit is nu enorm verbeterd sinds ik van de lesgeefster veel slangenvoltes moest rijden: binnenstelling, buitenbeen wat naar achteren...

De eigenaresse zou graag hebben dat ik er bitloos mee rijd en gisteren kwam er een verkoopster langs van bitloze hoofdstellen zodat we het eens konden proberen. Eerst even gereden zoals gewoonlijk, maar hij had een enorm slechte dag en protesteerde constant in zijn mond. Met het bitloze hoofdstel vervolgens veel meer ontspannen, maar ik had de indruk dat er niet echt een stuur opzat zo...
Vandaag stuurde de verkoopster wat foto's door en ik schrok toch wel wat van het verschil.

Mijn jonge spruit vind t sturen ook moeilijk. T probleem is veelal de balans. En dan valt ze over de binnen of buitenschouder weg. Vooral op de rechtervolte valt ze enorm naar buiten. Is niet erg, niet te veel aan de mond zitten en inderdaar proberen te sturen met je bekken.. De truc is om je hulpen kleiner te maken. Op iedere kleine reactie druk los laten. Ik denk qua bit: Misschien eens een paar andere bitjes proberen. Enkel gebroken, dubbel gebroken, andere maat ect. En even kijken, misschien heeft ie wel wolfstandjes waar t bit tegen aan komt. En dat kan zeer doen... De foto's vind ik nogal veradelijk... Ze kan jou de slechte opsturen en de ontspannen foto's met bit achterwege laten.. Maar dat kun je zelf t beste beoordelen. Heel veel succes in iedergeval!! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:54

Hoi ik meld me hier ook, leuk om de enthousiaste verhalen te lezen!
Ik maak inmiddels al weer 10 jaar fulltime jonge paarden zadelmak. Dit gebeurd op een rustige manier waarbij de paarden eerst heel goed grondwerk aangeleerd krijgen zodat ze vertrouwd zijn en goed op de stemhulpen reageren

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:08

Ik ben bezig mijn merrie Takoda te beleren. We hebben van te voren (en nu nog steeds voor de afwisseling) veel grondwerk en schriktraining gedaan. Nu is mijn 3,5 jarige de nuchterheid zelf en nergens van onder de indruk wat soms juist lastig blijkt te zijn. Doordat ze van zichzelf heel ondernemend, zelfverzekerd en nieuwsgierig is moet ik haar training vaak omgooien om haar aandacht erbij te houden. Iets wat 'eng' is voor veel andere paarden triggerd bij haar haar nieuwsgierigheid en moet meteen onderzocht worden op eetbaarheid of wordt gesloopt. Met dingen als zeiltjes hoef ik niet aan te komen, die kan ik nog niet neerleggen of ze is er al 10 overheen gelopen.
Daarnaast is het een echte merrie met een duidelijke eigen wil en kan ze best brutaal en dominant uit de hoek komen. Bij mij weet ze dat ze op haar plek wordt gezet en dat accepteert ze wel. Al zoekt ze wel altijd stiekem de grens op. Ze is ontzettend mensgericht en wil overal bij zijn. Niets ontglipt aan haar aandacht en ze wil graag met en voor je werken. Nieuwe dingen leren doet ze graag en ze is ontzettend slim. Hierdoor loop ik ook wel eens tegen dingen aan in het trainen, voornamelijk dat ze oefeningen af gaat raffelen omdat ze toch wel weet hoe het moet :')
Inmiddels heb ik er een aantal keer opgezeten wat allemaal geen probleem was. Door mijn drukke schema en veel onvoorziene omstandigheden zijn we nog niet aan echt rijden toegekomen maar dat staat zeker in de planning. Ik ga hier een ontzettend gaaf rijpaard aan hebben :D

Dit is ze dan :D

Afbeelding
Afbeelding
En dit is wat ik dus bedoel :o

Afbeelding
Afbeelding
Hangen

Afbeelding
Met de pop erop :)

Afbeelding
Afbeelding

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:07

Voor het eerst losgestapt gisteren!

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:53

Leuke updates hier.

Ik ga er mee ophouden tot de lente, werd er eergisteren bijna af gebokt en binnenkort loopt de weide onder water. Als ze in de lente minder last heeft van haar rug kan ik hopelijk met een bijrijder verder werken. Eerst er nog een vinden :Y)

Jitske25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:00

Heerlijk om dit te volgen! Iedereen heeft zijn eigen manier van aanpak. Wil niet zeggen dat de ene methode beter is als de andere maar het zit hem denk ik voornamelijk in het type en karakter paard dat je voor je hebt.

Aankomende lente ga ik echt aan de slag met een nu 2,5 jarige EASP ruin genaamd K Theo (v. Karlos). Tot die tijd doen we alleen grondwerk. Heerlijk ding, nog lekker een groentje en daardoor nog zeer gevoelig maar daar kan ik juist goed gebruik van maken. :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 14:26

Ahh leuk zeg!
Hier gaat het ook super. Een maand geleden snapte ze helemaal niets van een hulp draf, afgelopen dinsdag galoppeerde ze goed aan maar zat ze nog overkruist, ook moest ik dinsdag echt nog wel in de verlichte zit zitten zodat ze door kon galopperen.
Donderdag weer eens proberen te galopperen, galoppeert netjes aan op mijn hulp, in de goede galop, en na een rondje verlichte zit kon ik zitten en werd het tempo ook steeds netter.
Het wordt echt een rijpaardje. In de aanleuning laat ik haar lekker lopen waar ze wil, en dat is met een heel klein beetje hulp netjes over de rug en laag en rond, als ik wil (af en toe spanning, ontspanning) kan ik haar ook wat hoger instellen zonder problemen. Echt een heerlijk paard om mee te werken!!
Zal zometeen eens naar een foto zoeken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:45

Onze Dikkie was vandaag niet helemaal in zijn doen, wat paniekerig. Dus wat rustig aan gedaan.

De 2de haflingerhengst Master er bij gepakt, eerste keer gelongeerd, vond hij erg spannend wat resulteerde tot wat rennen, maar na een paar minuten kwam hij heerlijk tot rust en heb ik heerlijk met hem geoefend op de stemhulpen :)

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:10

Hoi!
Mag ik mij hier ook melden/meelezen?

Met regelmaat rijd ik paarden en pony's door voor klanten. Van de meest maffe beesten tot de meest lieve rustige dieren

Heb dr een hoop verschillende gehad een draver , meerdere kwpners welsh pony's een haflinger x nrps noem maar op.

Echter ben ik nog maar 16 jaar oud en vind ik het altijd enorm fijn om te leren en te ontwikkelen door tips van jullie te krijgen. Dus vandaar dat het me leuk lijkt om mee te lezen en dan ook of en toe eens binnen te wippen met een nieuw projectje :o

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:54

Gisteren hoofdstelletje omgedaan en gelongeerd met de longeersingel, lekker losjes rond haar buikje. Gelongeerd aan het halstere uiteraard. Pas als ze echt gecontroleerd loopt, hang ik de longe aan haar bit. Gaat erg vlotjes. Hier een daar een bokje maar dat is eerder uit vrolijkheid! :D We doen nu een maand aan grondwerk en dat verbeterd onze band wat ook helpt in het zadelmak maken. Alles op zijn tijd dus 8-)

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:17

Leuk meld zich!

Ik rij regelmatig jonge paarden in tot de basis voor de handel die ik binnen krijg. Vaak kan je vanaf de grond al zien wat voor soort paard je in de Kuip hebt, werkwillig of een eigenwijze pony!

Zelf ook twee jonge dieren voor mezelf staan, maar die pak ik sinds 2 weken pas op. Eerder had ik geen tijd door de handelspaarden. Seizoen loopt nu gelukkig wat af, in januari stromen ze weer binnen.

Wij werken meer voor ontspanning, en zijn ze braaf genoeg na aantal keren gaan ze gelijk mee het bos in( ligt hier om de hoek en hooguit een half uurtje.) Lange en rechte stukken maken een paard toch op eigen benen, dat het bakwerk vaak een maand of 1a2 later komt. Voordeel hiervan is dat we vaak hele makke kinder pony's/paarden voor terug hebben voor de verkoop.
Daarna wordt er serieus werk gereden en wat dingentjes opgepakt. Moet wel zeggen dat we ze na 3/4 maanden wel goed tot de B niveau onder zadel staan en alles wel snappen. Maar ze zijn dan ook wel verkocht vaak als we op dat punt terecht gekomen zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:28

Pff die wat ik rij kan lopen, maar wel echt een merrie hoor.
Aanspringen in galop als ze wat moe is gaat samen met een bokkesprong.
En ik merk dat ze wat conditie krijgt, ze krijgt ook langzaam wat meer spieren. We doen nu nog maar 2x per wek iets met haar half uurtje ongeveer. Straks komt de winterstop, maar het zou hier donderdag 17 graden worden dus het zou nog wel even duren gelukkig :)

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:10

Longeren voor je dr opstapt? Evt met lichte bijzet?

Helpt bij mijn driftkikker enorm goed.

Ook veel figuren rijden omstellen overgangen etc. Zo blijft ze gefocust. En ook veel stukjes galop meenemen vaak kunnen ze daar hun snelheid wel in kwijt en zijn ze daarna fijn te rijden. Tenminste dat is mijn ervaring, hopelijk heb je dr wat aan!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 04:50

Gisteren weer naar onze "grondwerk instructrice" geweest. Tis niet echt instructrice maar ze helpt ons altijd met trainen paarden als we vast zitten en elk paard gaat voor 2 dagen (met ons natuurlijk) naar haar als we ze trainen. Ze is echt goed en leer elke keer zo veel :D
Dus gisteren met Quincey geweest omdat ik problemen had met ponying (hem leiden vanaf een ander paard). Zij heeft geholpen met haar eigen paard en het bleek dat hij gewoon erg onzeker was, met misschien eem beetje luiheid. Dus zij heeft beetje gewerkt vanaf haar paard, daarna mocht ik het proberen vanaf haar paard (wat een paard :oo zo gaaf hoe je een paard kan trainen, lijkt wel een auto). En daarna vanaf een van de paarden van hier. Probleem totaal opgelost nu. Zelfs vamdaag vanaf Mud hem kunnen ponyen :D
Gisteren ook weer op hem gezeten (bareback) terwijl zij hem leidde vanaf haar paard. Met zelfs een klein drafje! En hij was zo ontspannen. Zelfs als ik met mn armen zwaaide en geluiden maakte met bijv mn jas.
Daarna stukje hem gereden, zonder dat zij hem leidde dus. En zelfs stukje kunnen rijden zonder dat andere paard naast me. Hij kon niet beter zn best doen :) zelfde als vandaag.

Wel erg gaaf om te zien/ te voelen hoe een ervaren paard zon baby zo gerust kan stellen. Erg gaaf dat je een ervaren paard zo kan gebruiken met het beleren van een jong paard!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:55

Fijn dat het heeft geholpen Eileen! Klinkt goed :)

Met het paard hier gaat het super goed. Langzaamaan kunnen we steeds meer van hem vragen, ook een sprongetje is inmiddels gemaakt, wat hij fantastisch oppakt :)
In de kerstvakantie krijg ik er nog een andere bij, en na de vakantie nog éen :) lekker drukke boel :D

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:27

Stille volger wil zich ook graag melden.

Ik ben samen met mijn dochter in het bezit van een NRPS ruin van nu 5 jaar. Sinds maart pas onder het zadel maar nog niet doorgereden. Dit is ons eerste jonge paard dus alles is vrij nieuw voor ons. Gelukkig hebben we veel begeleiding.
Na een wat onstuimige start, behandelingen met de fysio/tandarts/zadelmaker etc. etc. gaat het nu de goede kant op en kunnen we echt aan de slag.

Dit is Gentleman, een Gameboy X Ed King Hill

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gentleman word voordat er word opgestapt eerst gelongeerd. Daarna blijven we nog even vast aan de longeerlijn om eens aan te kunnen draven en terug te kunnen rijden (rem check) voordat de longeerlijn wordt lostgeklikt. Vandaar dat hij nog het halster over het hoofdstel heeft zitten.

Groetjes,