Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:24

Missouri"]
[quote="Desiree schreef:
Ik ken ook iemand die heel eerlijk is met paarden, maar die zit in Nieuw Balinge, in Drenthe.

Monja?
[/quote]
Yep. Heeft veel gevoel voor paarden. en is ervaren.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:25

Ja, Aileen (waarvan ik nog steeds zeker weet dat je haar kent Haha! Haha! ) moet zogenaamd altijd paarden 'zoeken' voor Monja.
Die heeft toch het Balingehof?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:27

Missouri schreef:
Ja, Aileen (waarvan ik nog steeds zeker weet dat je haar kent Haha! Haha! ) moet zogenaamd altijd paarden 'zoeken' voor Monja.
Die heeft toch het Balingehof?

klopt, monya en john beheren balingehof.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:34

Ik hoor daar idd altijd wel goede verhalen over, alleen tis een beetje ver Haha!
Er zitten genoeg 'goeien' in Brabant, maar helaas ook mensen als Benny.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:37

Heel vlakbij Monya en John zit nog wel iemand die zo een paard zou meegeven, ze bokte vroeger ook regelmatig.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:43

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
We hebben het klaarblijkelijk allemaal over één en dezelfde persoon, ik zelf heb alleen positieve verhalen over hem gehoord.
Volgens mij hebben jullie het over Gert van t Hof. Ik niet namelijk!

Ik heb het over Herman Koorman.
[/quote]
Het was mij duidelijk dat de persoon die de Fons zadelmak maakte niet Gert was, ik doelde op de posts voor mij.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:19

Ik ken hier in Brabant iemand die dat ook op de door Pipo omschreven manier doet. Mijn ex. ex. paard was ook door hem zadelmak gemaakt, recht uit de wei, nauwelijks te pakken, 1e keer meteen erop met inderdaad alleen halster. Tweede dag is hij er al op naar buiten gegaan! Super, ik riskeer m'n nek tegenwoordig niet meer. Die jongens zijn zo handig en hebben zoveel lef, daar kun je gewoon niet tegenop. En het paard denkt inderdaad dat het normaal is.
Wim van Hoof zegt gewoon, willen ze stilstaan dan mogen ze best even stilstaan, willen ze bokken prima......langzaamaan neemt hij het stuur, de remmen en het gaspedaal over zonder stress, meppen of wat dan ook!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:21

Er zit hier ook zo'n typ, Luc Lejeune. Klimt op alles zonder blikken en blozen, afbokken kon niet bij hem ... ja ja .....
Dus ik vraag 'm voor m'n 130cm grote ponymerrie, ging ie dat varkentje 's snel wassen. Hoofdstel erin, rondje door de wei gestuurd, zadel erop en hij erop ... EN ERAF Haha! Haha! Haha! .... beest heeft 'r hem meteen afgebokt terwijl die man in de streek erg befaamd is in het zadelmak maken en de meest gemene bokken uit onder z'n kont kreeg *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:29

Ja maar dat zul je nu ook iedere keer zien he: mensen die goed blijven zitten op paarden en dan zo'n klein rotponietje dat ze er wel af krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:09

Sjuimpje schreef:
Het was mij duidelijk dat de persoon die de Fons zadelmak maakte niet Gert was, ik doelde op de posts voor mij.

Dat had ik ff niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:10

Maitu schreef:
1e keer meteen erop met inderdaad alleen halster. !

Deze jongen doet het met hoofdstel en halster. Dus het halster gaat over het hoofdstel heen.

Wim van Hoof ken ik nog wel van de opleiding in Deurne.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:59

Zelf heb ik gisteren overigens voor het eerst op onze merrie gezeten na een aantal weken gelongeerd te hebben en eerst een aantal keren erop gehangen te hebben. Het ging super, ik vind het altijd een bijzondere ervaring om dit mee te maken. Het is mooi om te zien dat je al zo'n vertrouwingsband hebt opgebouwd dat ze het dan zo maar zonder blikken of blozen toelaat terwijl het echt een heethoofd kan zijn.

Zelf zou ik ook nooit een paard wegbrengen om zadelmak te laten maken. Je brengt je kind toch ook niet weg om te leren fietsen Haha!

Het hoort gewoon bij de opvoeding van je paard en het stukje vertrouwen wat je moet winnen bij een paard. Als een paard je vertrouwt zal hij door het vuur voor je gaan, dit is iets wat onmisbaar is bij een toekomstig (top) sportpaard !

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:36

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:04

jacobien schreef:

Het hoort gewoon bij de opvoeding van je paard en het stukje vertrouwen wat je moet winnen bij een paard. Als een paard je vertrouwt zal hij door het vuur voor je gaan, dit is iets wat onmisbaar is bij een toekomstig (top) sportpaard !

Als je er tig hebt zadelmak gemaakt dan houdt de fun een keer op. En dat is bij mij nu wel het geval. Al moet ik zeggen, dat ik dit eigenlijk veel enger vind. Normaal ken ik het paard al goed, en het paard kent mij.

Nu vindt Fons mij maar een raar wezen, hee das die ene die poets, mij buiten zet en mijn stal uitmest Haha!

En als je het paard kent dan stap je er gewoon makkelijker op. Maar deze mensen willen het niet hebben dat ik het doe, die zeggen laat een ander zijn nek maar breken. Ook prima toch Haha!

Overigens is Fons vandaag weer gereden, alleen nu door de Cowboy van stal. Het ging prima, alleen met opstijgen was hij erg ril. Daarna superbraaf.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:16

Pipo schreef:

Als je er tig hebt zadelmak gemaakt dan houdt de fun een keer op. En dat is bij mij nu wel het geval. Al moet ik zeggen, dat ik dit eigenlijk veel enger vind. Normaal ken ik het paard al goed, en het paard kent mij.

Ha ha dan is er weinig meer aan ja. Ik had het eigenlijk alleen over paarden waarbij het de bedoeling is dat je samen een toekomst mee gaat opbouwen en niet die over een jaar weer verkocht wordt

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:25

Vroeger,bij redelijk slimme/dominante (het beestje moet een naam hebben Knipoog ) paarden deden we dat ongeveer ook zo.Je kon die beesten eerst wel allemaal gaan longeren,maar dan ben je op een gegeven moment zo bezig met dat dominantie spelletje en elkaar te slim af zijn,dat je alleen maar om de hete brij heen draaide.
De paarden waren al wel altijd gewend aan zadel en hoofdstel.
Dan deden we ze vast aan de longe,teugels eraf,ik erop en gaan..
Dit werkte bij deze paarden erg goed..

Maar bij de meeste paarden ging het ook op de meer reguliere manier,zoals bv gijsenkim beschrijft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:35

jacobien"]
[quote="Pipo schreef:

Ha ha dan is er weinig meer aan ja. Ik had het eigenlijk alleen over paarden waarbij het de bedoeling is dat je samen een toekomst mee gaat opbouwen en niet die over een jaar weer verkocht wordt
[/quote]
ja maar het kost wel geld als je het een ander moet laten doen en het is dus voordeliger om het zelf te doen. En dat zou bij mij toch de doorslag geven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:46

Hoewel die 30 euro...

Als ik zo iemand in de buurt heb rondlopen die dat voor dat geld doet durf ik het niet eens meer af te slaan.
Ik ben altijd zo'n typje die het idee heeft dan juist ongein over zich af denkt te roepen, ik durfde al niet eens een bodyprotector af te slaan met het zadelmak maken van mij eigen brave paard. Ik krijg dan gelijk al visioenen van mijzelf in de bakrand liggend; "Had ik toch maar..." *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:55

ja maar hoe vaak gaat hij er dan op zitten voor 30 euro? 1 keer? Daar red je het niet mee! Dan is de kans dat je nadien er eens afkikkelt heus niet kleiner hoor.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:01

Je weet iig wat je moet verwachten,
het zal de eerste keer niet wezen dat ik met een dichtgeknepen bilnaad op een zenuwpees ga zitten en elke explosie uitblijft.
Waarna je het op een ander dier met vertrouwen gaat zitten en er knalhard vanaf wordt getorpedeerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:04

Mij zegt het nog niets. Ik moet zelf voelen dat het goed zit, en anders ga ik er zowiezo toch niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:21

jacobien schreef:
Je brengt je kind toch ook niet weg om te leren fietsen Haha!

Maar wel om te leren zwemmen Schijnheilig
Elke situatie en elk paard is anders, kan me heel goed voorstellen dat mensen hun paard wel wegbrengen om te laten beleren c.q goed aan te laten rijden.
Ken genoeg totaal verkl*te paarden door mensen die het wel even zelf zouden doen, tijdje op een manege gereden dan ivm de financiën een groen paard kopen en vervolgens zelf beleren..........
Echt het recept voor ongelukken Scheve mond

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:27

Ilindra"]
[quote="jacobien schreef:
Je brengt je kind toch ook niet weg om te leren fietsen Haha!

Elke situatie en elk paard is anders, kan me heel goed voorstellen dat mensen hun paard wel wegbrengen om te laten beleren c.q goed aan te laten rijden.
Ken genoeg totaal verkl*te paarden door mensen die het wel even zelf zouden doen, tijdje op een manege gereden dan ivm de financiën een groen paard kopen en vervolgens zelf beleren..........
[/quote]
Haha, je hebt gelijk hoor.
Ik maak met mijn meiden gemiddeld zo'n 2 paarden en/of ponys per week zadelmak.
Maar als ik zo'n handige jongen in de buurt had, was ie wekelijks bij ons te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:29

Ilindra schreef:

Inderdaad, gelukkig is dat mijn situatie niet maar ik zal voor de anderen die situatie even uitleggen.

In augustus ben ik gestopt met het rijden bij een fokker, waar ik vrij veel zadelmak heb gemaakt. De jaren daarvoor maakte ik ook aan de lopende band zadelmak. Maar vanaf augustus heb ik op een keer na niet meer op een paard gezeten. En je mag gerust weten, ik ben het gevoel kwijt door zolang niet op een paard te hebben gezeten. Dat maakt mij gewoon wat onzeker.

De eigenaar van de Onze fons is een vrij verdienstelijk springruiter, die het onzin vind, dat ik dat soort dingen zelf doe. Die wil dus niet hebben dat ik er zomaar opstap, helemaal omdat ik zolang niet op een paard heb gezeten. Dus vandaar dat deze jongen is ingeschakeld, en dat er een cowboy is die hem deze week nog even rijdt. Zodat hij goed zadelmak is. Want een jonge hengst op een pensionstal waar je bijna nooit even alleen in de bak kan, is niet heel succesvol als je zelf niet lekker in je paardrijvel zit.

Ik weet zeker als ik er drie keer opgezeten heb, dat de onzekerheid weg is, en dat ik weer gewoon lekker aan het paardrijden ben.

Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden? En was je dan ook niet even wat onzeker? Als mensen dan tegen je zeggen, joh maak die hengst ff zadelmak.........dan vraag je ook of je tijdelijk even een ander beestje mag rijden voor het gevoel lijkt mij!

Of ik wordt gewoon oud Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:36

Natuurlijk Pipo wordt je dan voorzichtig!!!!!!!!!!!
Je wordt idd ook ouder.
En het scheelt wel als je een begeleider hebt met enorm veel overwicht op t paard; en op jou.
Maar dan nog kun je t beter aan van die jongens overlaten, of aan handige, jonge, paarden meiden.
Ik ben overigens van menig dat je ten aller tijden een paard zadelmak maakt met iig 2 ervaren personen.Nooit in je eentje.
En dat een prof ruiter echt geen paarden zadelmak gaat maken, dat laat ie over aan stagaires ed.