Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:20

Afbranden vind ik wel ver gaan. Een andere mening uiten wordt wel gedaan. Er wordt niet iets geroepen in de trant van: saddledancer is compleet gek dat zij dit oke vind. Maar omdat er tegengas gegeven word is dat gelijk afbranden? Nope. Maar goed, als oa ik zo aan het "afbranden" ben dan laat ik dergelijke opmerkingen waar ik kriebels van krijg links liggen. Des te beter ook voor dit topic, kan dat gezellig blijven. Dat niet iedereen het een beter idee vind om te wachten voordat ze de paarden aan het werk zetten moet iedereen zelf weten, alleen hoeft niet iedereen het ermee eens te zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:22

Je kunt het wel vergelijken met paarden die je kent die nog goed zijn, maar zolang je geen recente foto's van dat paard hebt, kan je ook niet oordelen. Misschien is er van binnen al wel veel slijtage oid.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:23

Interessant topic dit :)
Ik ben zelf van mening dat met 20 maanden inrijden echt veel en veel te vroeg is, maar goed... Als je paard er op die leeftijd al aan toe is, zowel mentaal als fysiek, (wat ik over het algemeen niet zou denken) dan lijkt het mij prima, maar nogmaals, lijkt het mij niet logisch dat een paard er dan al behoefte aan heeft.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:24

friendly schreef:
Afbranden vind ik wel ver gaan. Een andere mening uiten wordt wel gedaan. Er wordt niet iets geroepen in de trant van: saddledancer is compleet gek dat zij dit oke vind. Maar omdat er tegengas gegeven word is dat gelijk afbranden? Nope. Maar goed, als oa ik zo aan het "afbranden" ben dan laat ik dergelijke opmerkingen waar ik kriebels van krijg links liggen. Des te beter ook voor dit topic, kan dat gezellig blijven. Dat niet iedereen het een beter idee vind om te wachten voordat ze de paarden aan het werk zetten moet iedereen zelf weten, alleen hoeft niet iedereen het ermee eens te zijn.

het probleem is niet zozeer WAT er gezegd word (want geloof me, als je in de rensport zit ben je wel wat meningen gewend ;) ) maar de manier waarop, ik geef mijn mening op een vriendelijke manier, maar daar word Dan erg fel, en kortaf op gereageerd. Dat is in mijn ogen niet nodig, laten we gewoon allemaal vriendelijk blijven, en onze paarden rijden zoals wij denken dat goed is :).
en vertel me vooral welke opmerkingen je bedoeld, ik vind discussieren helemaal niet erg, zolang het vriendelijk blijft :)

friendly

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:27

Persoonlijk gezien bedoel ik elke opmerking waarin het oke lijkt om met 20 maanden erop te zitten. Je laat je kind die net kan lopen ook niet de marathon rennen. Het is imo gewoon een 'kind' die nog kind moet kunnen zijn. Ik weet dat in de rensport het 9,5 van de 10 keer voorkomt dat het als prima bevonden wordt, nou oke. Doe je ding. Maar daar hoef ik het niet mee eens te zijn. De felheid vind ik persoonlijk wel meevallen eigenlijk. Tegengas is niet direct te fel imo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:29

Ik heb op een renstal gewerkt en idd worden paarden met 1.5 al opgeleerd de eerste race is een 2 jarige race,vanuit die race worden de beste gepikt en daar word mee door gewerkt,de anderen worden opgeleid tot rijpaard.Zo ging het in mijn tijd toch.Die paarden gaan ook met 6 tot 8 jaar met pensioen.Sommige doen het daarna nog leuk als recreatie paard,sommige zijn aan gort gereden.

Mij eigen dressuurpaard is met 4 jaar ingereden,die van mijn vriendin met 6.Qua leeftijd sta je op wedstrijden wat achter,maar aan gezien we geen OS plannen hebben maakt dat niet zo uit ;-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:29

friendly schreef:
Persoonlijk gezien bedoel ik elke opmerking waarin het oke lijkt om met 20 maanden erop te zitten. Je laat je kind die net kan lopen ook niet de marathon rennen. Het is imo gewoon een 'kind' die nog kind moet kunnen zijn. Ik weet dat in de rensport het 9,5 van de 10 keer voorkomt dat het als prima bevonden wordt, nou oke. Doe je ding. Maar daar hoef ik het niet mee eens te zijn. De felheid vind ik persoonlijk wel meevallen eigenlijk. Tegengas is niet direct te fel imo.

Maar de manier waarop wel. Mijn merrie van 24 maanden is echt geen baby meer hoor, niet dat ik er op zou stappen. Met 3 denk ik aan een 16 jarige, kan best wat gaan doen als vakkenvuller maar moet nog geen 40 urige werkweek presteren ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:32

Met 3 jaar ja. Dat is geen 20 maanden. Vanaf 3 kan je imo wel wàt gaan doen ja. Maar echt hard werken nog niet echt.
Laatst bijgewerkt door friendly op 12-06-15 17:36, in het totaal 3 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:33

friendly schreef:

maar met 20 maanden kunnen ze niet 'net lopen', met 20 maanden zijn het slungelige pubers, en die kunnen best wel aan het werk hoor :j
Ik vind het tegengas dat hier gegeven was onnodig fel ten opzichte van mijn reacties, maar ieder zijn mening.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:35

Dan zeg ik: i agree to disagree. Ik heb respect voor jouw andere mening, al zal ik het er nooit mee eens zijn. En dat is ook niet erg. Op menselijk vlak laat ik iedereen in zijn/haar waarde ;-)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:37

friendly schreef:
Dan zeg ik: i agree to disagree. Ik heb respect voor jouw andere mening, al zal ik het er nooit mee eens zijn. En dat is ook niet erg. Op menselijk vlak laat ik iedereen in zijn/haar waarde ;-)

Gelukkig Mogen we allemaal onze eigen mening hebben :) we hoeven het niet altijd allemaal met elkaar eens Te zijn, en ik weet zeker dat we allebei het beste met onze dieren voorhebben :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:38

Het probleem in werkmentaliteit vaan een later ingereden paard is niet dat ie dan 'lui' is. Snelheid en werkwilligheid is iets heel anders.
Ik. Heb het dan over 'moeilijk' zijn als ze inhoudellijk meer aan werk moeten, qua oefeningen en niveau.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:39

saddledancer schreef:
friendly schreef:

Gelukkig Mogen we allemaal onze eigen mening hebben :) we hoeven het niet altijd allemaal met elkaar eens Te zijn, en ik weet zeker dat we allebei het beste met onze dieren voorhebben :j

Dat is alleen niet genoeg :+ Of het slecht is of niet houd ik me verder buiten, weet daar wat te weinig van. Zelf zou ik vanaf 3 jaar langzaam beginnen met het zadelmak maken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:41

Niks schandaligs aan, vind drie jaar zelfs nog jong. Met mijn twee jonkies wacht ik tot 5 á 6 jaar voor dat ze 'echt' onder het zadel mogen gaan werken.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:02

Mijn reus (zie profiel) is door zijn vorige bazinnetje pas met 4.5 jaar ingereden, gewoon omdat ie als een gek groeide en nog heel erg puppy tussen zijn oren was. Hij kwam bij mij wonen toen ie net 6 was en ook ik ben voorzichtig gebleven met de belasting. Nu is ie 8 en denk ik dat de tijd rijp is om te zien waar hij toe in staat is :D
Dus stukje bij beetje vragen we meer van hem en dat voelt goed. Dat is dan ook precies mijn punt, kijk af en toe even verder dan jouw eigen wensen of de wensen van je omgeving.
Laat je paardje je maar "vertellen" hoever hij in zijn ontwikkeling is.

Ik denk dat je het goed doet ts.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 12-06-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:10

Te laat beginnen met inrijden kan volgens mij nooit.

Te vroeg is discutabel natuurlijk.
Van mij mag er best meer gedaan worden tegen het te vroeg inrijden. In de rensport wordt er van 2 jarige al wedstrijd prestaties verwacht. Western volgens mij ook al 2 jaar?
zelfs dressuur hoor je dat hengsten in maart als '3 jarige' (grote kans dat ze nog 3 moeten worden) al onder het zadel getoond moeten worden.

Dat allemaal kunnen ze niet doen door ze een dag van te voren in te rijden.....
Dat werkt te vroeg inrijden natuurlijk enorm in de hand, en als de 'toppers' het doen, volgen andere vanzelf het 'voorbeeld'.

Ik vind de bokt magische grens van 3 jaar ook bullshit, het is niet zo dat ie met 2 jaar en 11 maanden nog een baby is en met 3 jaar ineens volwassen. Zo werkt dat niet...

Maar goed, wanneer je je paard inrijdt moet je uiteindelijk helemaal zelf weten, zeker als je RUSTIG aan wilt doen, dat kan nooit nadelig voor het paard zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:13

Toydoll schreef:
Te laat beginnen met inrijden kan volgens mij nooit.

Te vroeg is discutabel natuurlijk.
Van mij mag er best meer gedaan worden tegen het te vroeg inrijden. In de rensport wordt er van 2 jarige al wedstrijd prestaties verwacht. Western volgens mij ook al 2 jaar?
zelfs dressuur hoor je dat hengsten in maart als '3 jarige' (grote kans dat ze nog 3 moeten worden) al onder het zadel getoond moeten worden.

Dat allemaal kunnen ze niet doen door ze een dag van te voren in te rijden.....
Dat werkt te vroeg inrijden natuurlijk enorm in de hand, en als de 'toppers' het doen, volgen andere vanzelf het 'voorbeeld'.

Ik vind de bokt magische grens van 3 jaar ook bullshit, het is niet zo dat ie met 2 jaar en 11 maanden nog een baby is en met 3 jaar ineens volwassen. Zo werkt dat niet...

Maar goed, wanneer je je paard inrijdt moet je uiteindelijk helemaal zelf weten, zeker als je RUSTIG aan wilt doen, dat kan nooit nadelig voor het paard zijn.

Ik denk dat veelal de regel van de KNHS als achterliggende gedachte wordt gebruikt op Bokt. Als 3 jarige dressuur wedstrijden en als 4 jarige springwedstrijden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:18

Beter laat dan vroeg inrijden is mijn motto. Zeker bij grote paarden, die hebben echt even de tijd nodig om te groeien. Een 3 jarig paard hoort schraal en puppy. Mensen die willen gaan rijden om ze in de spieren en breed te krijgen die hebben denk ik nooit afgewacht wat er vanzelf gaat gebeuren.

Wij hebben hier een groep inmiddels 5 jarigen (grote! kwpners) die allemaal niet ingereden zijn, inmiddels zijn ze allemaal lekker bespierd en 'vol' van uiterlijk. Alleen door in de wei te lopen met z'n allen en te spelen. Paarden in het wild blijven toch ook niet onbespierd? Alsof het dier alleen spieren nodig heeft om een mens te dragen...

Dus lang verhaal kort: het is een argument van niks dat je moet inrijden om ze bespierd te krijgen. Beest gewoon uit laten groeien en er dan pas op gaan zitten, als hij eer klaar voor is, is veel logischer en diervriendelijker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:27

Ik heb die van mij wel met 3 jaar ingereden, maar tja in hoeverre je doorrijden tijdens buitenritten écht werken kan noemen? :P Vond hij juist mooi, gewoon lekker rechtuit lopen en lekker rondkijken.
En die ene keer in de week les die werd opgebouwd in tijd.

Ik eet mijn schoen op als hij daar schade aan heeft opgelopen.

Maar als een ander het met zijn/haar paard anders wil doen: ook goed. Ik veroordeel iemand niet dat die pas het paard gaat beleren als ie 7 is, maar verwacht ook niet veroordeeld te worden door die ander :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:29

Geryon schreef:
saddledancer schreef:

Dat is alleen niet genoeg :+ Of het slecht is of niet houd ik me verder buiten, weet daar wat te weinig van. Zelf zou ik vanaf 3 jaar langzaam beginnen met het zadelmak maken.

dat 'het beste voorhebben met..' niet altijd genoeg is is waar :j Ik ga niemand proberen Te overtuigen, maar als je Meer wil weten mag je natuurlijk altijd vragen ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:41

Starbreeze schreef:
Beter later inrijden en wel hierom:

[ [url=m/HV0Nmz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies die van mij was 6

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:53

Helemaal niet schandalig hoor! Juist erg goed dat jij het lekker in je eigen tempo doet en je gevoel volgt!! Jouw paard en jouw beslissing. :j

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:55

Al wacht je tot hij 10is! Als jij dat wilt. Lekker doen!
Dat zal je natuurlijk niet zo snel doen als je hem als rijpaard wil gebruiken.
Wachten tot hij wat minder puppy is vind ik alleen maar goed! Goed dat je daar naar kijkt. En niet alleen naar het leeftijdslabeltje en watvoor beschrijving daar bij hoort.

De ''echte'' sport paarden laten ze veel eerder werken omdat ze met 4jaar volledig gecontroleerd de ring door moeten kunnen(niet helemaal maar komt wer wel op neer)

Heerlijk dat je zelf de tijd neemt.
En raar is het zeker niet. Hier in nl hoor ik gelukkig steeds vaker dat ze 3jarige nog even langer laten staan

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:00

Doen wat je zelf en het paard het beste licht. Die van mij is nu 5 en is nu bijna een half jaar onder het zadel. Sommige paarden hebben gewoon extra tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:09

beatje schreef:
Mij eigen dressuurpaard is met 4 jaar ingereden,die van mijn vriendin met 6.Qua leeftijd sta je op wedstrijden wat achter

Hier haak ik even op in. (En beatje, dit is niet "persoonlijk" naar jou, maar jij maakt toevallig als eerste deze opmerking :D )
Waarom zo erg die "wedstrijddruk" op leeftijd? Moet een paard dan perse Z lopen met 6 jaar 'omdat dat hoort'? Ook de training kan te zwaar/snel gaan voor een paard. Al beleer je je paard op 4 en je wilt met 6 in het Z rijden 'omdat dat hoort' lijkt mij dat er ook een hoop mis kan gaan qua snelle en intensieve training...
Mijn eigen paard is nu 6, na d'r derde beleerd maar wanneer precies weet ik niet (ik kocht d'r met net 4,5). Wij rijden nu net L1 en doen het lekker rustig aan omdat het een vrij sensibele merrie is bij wie je niet te snel moet gaan.
In dit topic valt iedereen over het vroeg inrijden, maar ik vind het te vroeg teveel trainen misschien wel net zo erg... Qua trainen kijk je toch ook per paard en hou je je toch ook niet aan die "leeftijd standaard"? Waarom zou dat met inrijden anders zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-15 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt