Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:33

Zinzi_jewel schreef:
Ik lees jou verhaal en denk aan lever probleem.
Komt hij uit Portugal of is hij ik NL/BE geboren .
Het is namelijk vrij bekend dat onze graslanden te rijk zijn voor de soberdere barokke paarden zoals jou lusitano .
Het kan zomaar zijn dat zijn lever erg hard moet werken en hij daardoor last heeft rond de ribben , moet hij werken doet m dat zeer ...
Een paard bokt niet omdat hij jou wil dwarsbomen ...
Een paard bokt om je wat te vertellen .
Het kan wel zijn dat je geen hele duidelijke leider bent in t werken .
Maar t werk moet wen samen spel worden van vraag en aanbod ...
En geen dominantie spelletje ...

Hallo Zinzi_jewel...misschien ook even echt lezen als je met adviezen komt??? :roll:

ChocooPrins

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:34

Haha zinzi juwel. Het probleem is bekend.

Hij is inderdaad uitverdoofd geweest. Hij was op slag soepeler te draaien. En liep vlotter door.
We hebben hem onder het zadel gans de tijd gehad. Omdat het moeilijk te zien was. En hij moest een tijdje doorlopen. Geen gebok trouwens ;-)
Maar zal toch eens vragen voor een scan ook.
Hoop dat het meevalt. Ben beetje aan het opzoeken en ze zeggen toch maanden revalideren...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:21

Sorry hoor dat Ik geen 4 pagina s heb gelezen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:04

Fijn dat de oorzaak gevonden is! Hopelijk betert het snel.
Prachtig paard is het trouwens.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:12

Tip voor een volgende keer.

Als je de oranje link in het bericht van de topicstarter aanklikt. Dan zie je alleen de berichten die door TS zijn gepost.

En TS succes voor de toekomst.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:07

ChocooPrins schreef:
Astridklomp. Mijn vermoeden was ook dat er iets niet goed zat. Maar natuurlijk als je van je lesgever al te horen krijgt dat ik het heb veroorzaakt en alle mensen rondom tegen me zeggen dat hij gewoon dominant is omdat het lente is, is het soms moeilijk om te blijven geloven in jezelf. En zeker nu na die 5 jaar dat het rijden echt minder gegaan is...
Ik was eigenlijk ook blij dat hij mankte... Want toonde hij het niet gingen we dus gewoon doorgegaan zijn... Nu het ging hoe dan ook uitkomen als we hem op buut zouden zetten. Maar ondertussen overbelast je toch maar weer.

Dat snap ik ook heel goed als mensen rondom je dat zeggen. (misschien toch op zoek gaan naar een andere lesgever :+ ) Maar je hebt in ieder geval wat geleerd nu van je paard. ;) Ik zeg dan altijd, ga op je eigen gevoel af. Dat doe ik ook altijd. Het is namelijk heel vaak gebleken dat mijn eigen gevoel gelijk heeft.

Ik heb (helaas) redelijk wat ervaring met peesblessures. Het ligt er een beetje aan in hoeverre de pees beschadigd is hoe lang het herstel gaat duren, in het gunstigste geval 6 weken en als het echt gescheurd is 3 tot 6 maanden of langer. Waarschijnlijk krijg je een stap opbouw schema op een harde ondergrond, houd je hier strikt aan, dat is heel belangrijk. Liever langer op het harde blijven stappen, draven en rechte lijnen galopperen op harde zandpaden (als je weer mag rijden) dan te snel weer aan de gang in het zand. Ik bouw altijd langzamer op dan de dierenarts adviseert, en bij mijn paarden zijn zelfs de minst gunstigste blessures goed gekomen. Nog iets wat je nu al kan doen, koelen. Je kan ook een icepack gebruiken (met een bandage) of een koelbandage (waar je een icepack in kan doen). Je kan het genezingsproces ook goed ondersteunen met magneetveldtherapie (heb je ook bandages van) en met bv 'Puur pees'. Ik heb daar goede ervaringen mee.
Het lijkt nu of mijn paarden regelmatig peesblessures hebben maar dat is niet zo, dat is in 25 jaar tijd met verschillende paarden door verschillende oorzaken. Alleen bij mijn paard van 25 jaar geleden is het niet goed afgelopen omdat men toen nog geen scans kon maken (alleen rontgen). Toen was de opbouw iedere keer te snel en is de pees uiteindelijk zo beschadigt dat ik mijn paard in moest laten slapen.

Ik hoop voor je dat het een lichte peesblessure is en je niet te lang uit de running bent. Als het van het genre 'tenniselleboog' is zoals jij het noemt dan is het waarschijnlijk een ontsteking door overbelasting of verrekking. Dat kan overigens ook nog komen doordat er elders in het lijf iets niet lekker zit waardoor ie linksachter is gaan overbelasten omdat hij dan ongemak elders in zijn lijf probeert te ontzien (dat zou je trouwens ook aan je dierenarts kunnen vragen, hoe hij daar over denkt). Maar daar kom je dan pas achter als deze blessure genezen is en je weer gaat rijden. Mocht hij na korte tijd dan weer gaan blokkeren dan zou ik zeker verder gaan zoeken in zijn lijf.

Ik ben heel benieuwd wat er uit de verdere onderzoeken komt. Ik zie trouwens dat ze een foto gaan maken. Als daar niks uitkomt zou ik inderdaad een scan laten maken, maar dat zal je dierenarts vast ook adviseren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:58

Helaas is mijn ervaring dat niet alle va's een foto maken én een scan. Daar kan je vreselijk de mist mee in gaan. Ik zou daar nooit genoegen meenemen elk geval. Foto is voor 'harde' delen en scan voor 'weke' delen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:04

Jammer dat ik zo tevreden ben/was van de lessen... Maar zal mijn lesgever de volgende keer wel aanspreken over heel het voorval.
Ik vind als hij maar zoveel vertrouwen heeft in mij, hoe kan hij dan nog op een manier lesgeven dat hij verbetering verwacht. Dan doet hij maar beetje alsof. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Nu ik heb maar maandelijks les van hem. Aangezien hij maar maandelijks in belgie is. Dus zocht sowieso nog een lesgever bij. Wie weet naar wat dat leidt. En hou ik hem dan maar als extra... Of zelfs niet als de nieuwe lesgever voor mij gelijkwaardig zou blijken.

De pees zelf zou ok zijn. Is ook nergens geen zwelling. Net boven de sprong is waar je normaal een gleufje hebt zit er wat vocht.
Het zou de bursa zijn die het gewrichtsvloeistof aanmaakt die gebruskeerd is geweest op 1 of andere manier.
Dus daarom ook een foto van het gewricht zelf, want aangezien die bursa geen normaal vloeistof aanmaakt kan er eventueel bijkomende schade zijn in het gewricht, of omgekeerd er was schade in het gewricht waardoor de bursa overuren heeft gedraaid en nu overbelast is. Dus dat moeten we nog even weten.
Hij liep beter bij het uitverdoven van de bursa. Maar nog beter bij het uitverdoven met het spronggewricht erbij.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:10

DatBenIkNou schreef:
Helaas is mijn ervaring dat niet alle va's een foto maken én een scan. Daar kan je vreselijk de mist mee in gaan. Ik zou daar nooit genoegen meenemen elk geval. Foto is voor 'harde' delen en scan voor 'weke' delen.

Mijn da kan ook scannen hoor, met mijn vorig paard nog gedaan, voor een knobbeltje die plots op haar been zat. Zonder dat ze mankte.
Vond terug dat hij weer extreem veel tijd uitpakte om alles zeer grondig te bekijken.
Ook al toont hij dus zeeeeer miniem mank. Als je het niet weet let je er niet op. Hij trekt eerder een beetje dan mank. Behalve bij wegdraven zie je het nu zeer goed.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:15

Da net weg. Foto's tip top in orde. Dus gewoon een overbelasting van die bursa.. Week boxrust. Daarna 2weken beetje wandelen. Maar we gaan wel klein stukje wei afzetten zodat hij na de week boxrust toch buiten kan. Daarna mag ik als hij goed is klein beetje opbouwen. Rechte lijnen.
Ga hem sowieso na die 3weken laten revalideren op aquatrainer. Nog even informeren hoe wat waar... En eens bekijken als trailerrit wel veilig is.
Want hij is nogal ongecoördineerd als hij van de klep gaat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:19

Maar hoe weet je dat nu zo zeker? Dat op foto's niks te zien is, zegt toch niks over de weke delen? Dus hoe kan je 100% zeker zeggen dat het die bursa is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:27

Fijn dat het mee lijkt te vallen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:40

Ik denk dat het probleem inderdaad bij jou ligt maar op een andere manier dan je denkt. Je bent onzeker zeg je, dat vind ik erg herkenbaar. Maar bedoel je onzeker ten opzichte van het paard of van mensen?

Als je je hoor praten over je paard hoor ik je wel over zachtaardigheid en compromissen sluiten, maar daar is op zich niets mis mee... "zo rij ik gewoon" zeg je, en dat lijkt me alleen maar goed.

De problemen lijken pas te ontstaan wanneer je instructie van anderen krijgt dat je anders met hem moet omgaan dan je gevoel je ingeeft, dat je anders moet doen dan hoe jij "gewoon" rijdt (en bent?).

Jij hebt een klik met dit paard en jij hebt hem vooruit gebracht, op elk punt. Maar je gaat aan jezelf twijfelen doordat mensen je gaan vertellen hoe het moet.

Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar dit is wat ik tussen de regels door denk te zien. Heel herkenbaar, als ik alleen ben met mijn paard gaat het goed maar zodra er mensen bij komen die goede bedoeld commentaar leveren ga ik min of meer onbewust doen wat zij zeggen (ook als ik in mijn achterhoofd weet dat dat bij mijn merrie niet werkt) en krijgen we strijd.

Probeer eens hoe het gaat als er niemand bij is en je je volledig op je paard concentreert en rijdt zoals jij rijdt. Wellicht gaat het dan ineens wél en heb je geen last van onzekerheid bij je paard maar van onzekerheid bij mensen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:42

Sallandval, volgens mij heb je alleen de beginpost gelezen. :+ Paard liep onregelmatig linksachter en na uitverdoven was er geen probleem meer met het rijden. Het ligt dus niet aan de ruiter.

Ik zou inderdaad wel op zoek gaan naar iemand die lesgeeft waar het beter mee klikt. Iemand die je paard niet beschouwt als 'een fiets met haar', maar iemand die weet hoe een paard in elkaar zit en verder kijkt dan alleen het mooie plaatje.

Maar het is dus wel een overbelasting. Die overbelasting komt ergens vandaan. Ik denk nog steeds doordat ze elders in zijn lijf iets niet lekker zit waardoor hij niet in balans kan lopen en linksachter overbelast.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 19:16

Datbeniknou. Heb gevraagd als scannen zinvol is, en dat was het niet. Het was enkel om uit te sluiten dat iets in het spronggewricht zelf aan de hand was dat een rx nodig was, niet om naar die bursa te kijken, die kan je niet zien.
Want sowieso zat hij met die bursitis. Dat gaf die symptomen en bij uitverdoven van die bursa was hij goed. Dusja. Meer is er niet van te maken. Het heeft geen zin om dan nog te proberen scannen (als dat al lukt, want dat is een structuur die in of bij het gewricht ligt die zorgt voor het aanmaken van gewrichtsvocht) om er eens naar te kijken. Het is geen peesletsel of dergelijke waar je de schade moet beoordelen, en aan de hand daarvan je diagnose maken.

Astridklomp. Ik ben altijd heel tevreden geweest van de lessen omdat hij het paard en ruiter zo goed kon lezen, met heeel kleine dingen kon hij de combinatie op het eind heel hebben veranderd. Maar nu sloeg hij de bal mis... Nuja lessen daar denk ik even niet aan... Eerst revalideren. We zien dan wel.
Wil de lesgever er eerst eens over spreken en zien wat hij zegt.

Voor de blessure liep hij eigenlijk heel goed in balans.. Ik had het gevoel hem bijna recht te hebben. Kon echt de laatste ritjes niet zeggen welke kant hij die dag moeilijker had (wisselde voordien constant van voorkeurskant), en hij liep mooi van achter naar voor. Nam eindelijk wat meer druk in de teugel, hij had de neiging zich een beetje te licht te maken in het begin.
Het is een overbelasting maar dat kan door verschillende dingen komen, niet alleen door het werk dat hij deed. Heb dat specifiek gevraagd aan de da.
Als je hem bezig ziet in de wei,... Altijd maar zeer kort draaien en aanzetten, hij accelereert en stopt echt met zijn achterbenen. Maakt soort sliding stop, en dit wel 20 keer op een dag. En eigenlijk heeft hij de spieren er nog niet voor. Op de bips mag een nog een pak bij. Dus alles werdt opgevangen op die gewrichten en pezen.
Ook is hij eens van de trailer afgevallen. Is nogal ongecoördineerd met van de klep gaan in achteruit en wachtte in het begin niet totdat de stang open was. Dus hij heeft de stang aan 1 kant losgebroken en hem gewoon gebogen en die is dan tussen zijn benen terrecht gekomen en zo is hij dus holderdebolder uit de trailer gevallen met die stang die tussen zijn benen sloeg.
Dat kan ook een klap hebben gegeven. En dan doorgereden, omdat hij eerst geen last bleek te hebben...
Ook een slag van een ander paard kan de oorzaak zijn van die soort overbelasting op die bursa. Maar dat is uitgesloten aangezien hij alleen op de wei staat.
Echt weten vanwaar het komt zullen we niet.
Daarom wil ik hem ook in de aquatrainer hebben, spieren op de bips toch zoveel mogelijk aansterken, dan kunnen die het werk of de sliding stops die hij zo graag maakt opvangen ipv zijn beendergestel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:23

Het kan altijd gebeuren dat de instructeur het even verkeerd inschat, het zijn ook maar mensen.
Een kennis van mij had een paard van de instructeur gekocht. Paard was goed gereden en concours klaar.
Wel was het een wat brutaal dier.
Bij de keertwendingen begon ze met stijgeren waarop de leraar ook meende dat ze gewoon weer wat brutaal was. Bleek uiteindelijk peesblessure.
Kan gebeuren. We zijn geen machines en soms maak je een inschattingsfout.
Omgekeerd kan het ook gebeuren dat iemand te voorzichtig blijft en uiteindelijk daardoor blijft hangen in de vooruitgang. Ken ook wel mensen die bij elke misstap meteen het ergste denken en daardoor nooit eens fijn aan rijden komen.

Ik wens je nog veel plezier met je paard.
Als je trouwens van plan was te castreren (geen idee) is dit dan wel het moment trouwens nu hij toch pauze moet houden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:24

Dat is waar, het zijn ook maar mensen. Maar de manier waarop vind ik niet kunnen.
Daarom vind ik even een gesprek wel op zijn plaats.
Want als ik het gevoel niet heb dat hij achter ons staat als combi, dan zoek ik er liever 1 die dat wel is...
Hij komt maar 1 maal per maand, en we moeten een aantal dagen vol zien te krijgen, dus er rijdt wel vanalles mee. Sommige zijn echt gemotiveerde ruiters en andere zijn eerder voor de fun en zie je ook niet echt verbeteren...
Maar ik vond mezelf toch keer op keer op vooruitgaan.
En dat zei hij ook. Zelfs vorige keer waar het fout is gegaan, al bij het instappen zei hij nog waauw die is alweer veranderd, heb je goed aan gewerkt.
Gaat het fout dan zei hij het compleet tegenovergestelde. Dat ik dit heb gecreëerd en dat hij geen overgang snapt als je been eraan is enzovoort enzovoort. Terwijl hij dit heel goed snapt, maar dus gewoon niet kon.. Precies alsof ik een overgang op mijn handen rij 8)7 ik weet heeeeel goed dat dit niet het geval is. En heb daar ook nog nooit een opmerking over gekregen.

Met mijn vorig paard kwam ik inderdaad nergens. Ik mocht nog dagelijks les hebben gehad, ging nooit ergens op lijken, dat paard was gewoon to much voor mij.
En dan zat ik er huilend op en zei hij rij je eigenlijk nog graag? Ik zei toen, niet op die manier. Beest sleurde mij gewoon uit het zadel. En na 5 jaar heb je het echt wel gehad... Hij zei dan, stop er dan mee kijk voor iets anders. En heb dan na lang twijfelen haar verkocht. Want zolang ik er niet op zat was ik helemaal gek van haar.
En nu overlaatst zei ik tegen hem als ik dit bok gedrag heb gecreeeërd, dan moet ik gewoon echt stoppen met rijden. Zijn antwoord was: heb ik toch al gezegd!
Nou sorry.. Dat zit dus echt als een knoop in mijn maag...
Ik ben inderdaad een schijterd, maar doe echt wel mijn best. Zit niet schots en scheef op een paard (flexchair bevestigde dit :o) en heb een meer dan gemiddeld ruitergevoel, als ik zo rond mij kijk.
Dus als hij niet bereidt is om mij vol overtuiging les te geven, dan betaal ik liever een ander...

Castreren ging ik sowieso niet doen. Hij is 10 dus geen garantie op succes. En het is altijd een risico. Paard heeft dagelijks sociaal contact met de buurman. En voor de rest is hij gewoon hengst zoals de andere hengsten en makkelijk op hunzelf zonder echt deel te nemen in de kudde. Dus het zou volgens mij geen meerwaarde zijn om hem te castreren.
Als hij blijkt toch last te hebben van zijn hormonen, wil ik hem eventueel nog chemisch castreren... Maar daar denk ik voorlopig ook niet aan.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:02

Chocoprins ik vind het echt erg jammer dat je zo onzeker wordt gemaakt door mensen om je heen. Zelf heb ik een haflinger ruin die in het begin erg dominant was naar mij toe. En de dierenarts toen een keer zei dat ik echt strenger moest worden.
Zelf was ik best onzeker dus echt geen goede leider voor hem. Daardoor ging hij aan de kletter in het bos, bokte soms of rende weg in de wei als ik hem wilde pakken. Ik dacht soms echt dat ik hem ging verkopen.

Ik heb toen elke week les genomen in rechtrichten van Lara en zij heeft mij echt veel zelfvertrouwen gegeven. Eerst hebben we gewoon rustig oefeningen aan de hand gedaan en duidelijk gemaakt dat ik de leider ben. Ik heb ook 1 keer per maand les in Parelli om dan weer grondwerk te doen met hem.

Ik heb dankzij de hulp van die mensen veel meer zelfvertrouwen gekregen en een SUPER lief paard! Hij loopt heerlijk ontspannen, want dat ben ik zelf nu ook. Hij komt in de wei naar me toe en gaat er nooit meer vandoor.

Mijn punt is, dat het echt fijn is voor je om mensen om je heen te hebben die je zelfvertrouwen geven. Die tijdens de lessen je dingen laten doen die gaat gaan en regelmatig complimenten aan je geven. En als het een keer niet gaat ze je vertellen dat het volgende keer beter wordt en je ze altijd kan bellen of appen als je je even vervelend voelt over iets. Ik zou naar zo iemand op zoek gaan.

Want jij leert niet alleen dingen aan je paard, maar jij kan ook heel veel van je paard leren. En dat is een heel leuk avontuur om samen in te gaan!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:30

Zinzi_jewel schreef:
Sorry hoor dat Ik geen 4 pagina s heb gelezen en toch iets meen te moeten roepen ...

Ik heb je opmerking even gerepareerd voor je..... O:)
Maar goed, 'mooi' dat het toch 'gewoon' een fysiek probleem is. Kun je wat mee.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:37

Cowboy55, ik dacht het zelfde. Waarom reageren als je het niet de moeite vind om te lezen en dus een daadwerkelijk zinvolle reactie neer te kunnen zetten?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:01

ChocooPrins schreef:
Dus als hij niet bereidt is om mij vol overtuiging les te geven, dan betaal ik liever een ander...

Moest meteen hieraan denken:

You wanna work with me tomorrow, you get your mind right. Get it right or don't come around me.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:03

Hoi TS!
Heb even alleen bij gelezen en wat lekker dat je een oorzaak hebt. Ik vind wel dat je in het vervolg minder aan jezelf mag twijfelen als jij denkt dat er iets mis is ;) . Nu goed gaan revalideren en hopen dat hij weer snel de oude is!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:40

Hoe gaat het inmiddels met je prachtige palomino Chocooprins? :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:29

Dag iedereen.
Het gaat redelijk goed. DA was overlaatst op stal en heeft nog eens gekeken en hij vond het er al goed uitzien.
Al vind ik dat er nog steeds beetje zwelling is. Is nooit echt gezwollen geweest. Het is precies een lang uitgerekte druppel aan de binnenkant van het spronggewricht.

Hij heeft een aantal dagen boxrust gehad. Moest normaal een week. Maar dat vond ik echt heel sneu. Dus hij heeft een klein afgezet stuk met schuilstal gekregen op de wei. :o.

Nu dagelijks stappen een 10 tal min per dag.

En op 06/06 gaan we voor het eerst aquatrainen.

Alleen hij is nu echt vervelend. Kan echt geen weg met zichzelf... Is moeilijk voor in en uit de wei te halen. Wil steeds maar gaan lopen. We moeten hem nu echt met een touw door zijn mond binnen en buiten halen.
Hij is echt niet happy op dit ogenblik... :(
Het is dus echt geen paard die van luieren houdt blijkbaar.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:30

Weet niet als er nog iemand volgt. Maar heb even zitten denken waardoor de blessure nog meer zou kunnen ontstaan.
Vooral om in de toekomst te vermijden dat het terug komt.
Hij heeft nogal de neiging zijn achterbenen, in rust, onder de massa te zetten. Dus hij staat echt onderstandig. Dit is al veel beter als in het begin, nadat zijn rug losgewerkt is geweest. (voordien stond hij precies met voor en achterbenen op dezelfde hlave vierkante meter)
Ook als er iets is waarvoor hij bang is, gaat hij echt op zijn achterhand gaan zitten (richting levade...)
Hij vind bijvoorbeeld transportbeschermers eng aan de achterbenen (ben dit nu aan het oefenen).
Wat doet hij, hij durft niets meer te verzetten en gaat gewoon heel naar achter leunen, zodat zijn voorbenen bijna van de grond gaan. En dat doet hij dus altijd als er iets spannend is...
Dat is toch ook heel belastend volgens mij. Die kontspieren staan helemaal te trillen, omdat hij dat natuurlijk niet kan houden.
Ik vraag mij af hoe we dit kunnen oplossen, want het is natuurlijk gewoon zijn manier van doen.