Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:Ook ik heb jouw probleem even helemaal doorgelezen, ik weet ondertussen wel dat jij kan rijden, en vooral dan dressuurmatig, ik geloof best dat jouw paard de oefeningen uit de "Z" aankan en ze naar behoren kan uitvoeren.
Het wisselende in zijn gemoedsuitdrukkingen en scores en zijn verzet soms tegen .... tjaaa de hulpen , de oefeningen , de ruiter , .....
Je zegt zelf ik geloof niet zo in het lang en laag inrijden ....
Je zegt dat jouw paardje soms onberekenbaar kan zijn, plots heel heftig verzet of protest kan tonen, vooral dan op buitenritten, dus je waagt jezelf niet meer buiten op het paard net door deze gedragingen.
Je zegt zelf ook mijn paard is heel eenkennig, en duld eigenlijk geen enkele andere ruiter op zijn rug.
Het is een hele waslijst met problemen en probleem gedrag.
Al deze gedragingen wijzen op een reeks onderliggende problemen, en wijken zeer sterk af van wat als normaal paardengedrag zou moeten gelden.
Paarden doen zoiets nooit om iemand te pesten, paarden doen zoiets nooit omdat ze eenkennig zijn, paarden doen zoiets nooit omdat ze het simpelweg niet leuk vinden, .....
Wat de oorzaak wel is kan ik natuurlijk zo aan de hand van jouw teksten niet zomaar uitmaken, heel waarschijnlijk zal het een mengelmoes van verschillende oorzaken zijn.
Ik ga er van uit dat er medisch iets niet in orde zit, ergens vastzitten , stijfheid , of mssn wel ergens beschadigingen, ....
Scheefheid , dus noodzaak tot rechtrichten, ..... "ik vermoed zelfs dat de scheefheid er deels door jou ingereden is en dat dit nu het paard zo veel last bezorgd dat hij nu als het ware niet anders kan dan het enkel maar uitroepen van hulp ik kan dit niet meer aan.
Een paard die niet buiten bereden kan worden is deels ook gebrek aan training en verkeerde training.
Ook gebrek aan wederzijds vertrouwen en leiderschap (klinkt mssn heel zweverig, geloof me ik ben niet zweverig en kan soms echt keihard zijn)
Eerst het fysieke weer trachten te herstellen, en dan een hertraining opstarten vanuit het wederzijds begrip en respect, lang en laag, laterale buiging , voorwaarts stop en achterwaarts , achterhand verzetten , voorhand verzetten , en alles naar ontspanning toe.
Ik zou jouw paardje graag eens echt zien.
aeolusnr1 schreef:Ook ik heb jouw probleem even helemaal doorgelezen, ik weet ondertussen wel dat jij kan rijden, en vooral dan dressuurmatig, ik geloof best dat jouw paard de oefeningen uit de "Z" aankan en ze naar behoren kan uitvoeren.
Het wisselende in zijn gemoedsuitdrukkingen en scores en zijn verzet soms tegen .... tjaaa de hulpen , de oefeningen , de ruiter , .....
Je zegt zelf ik geloof niet zo in het lang en laag inrijden ....
Je zegt dat jouw paardje soms onberekenbaar kan zijn, plots heel heftig verzet of protest kan tonen, vooral dan op buitenritten, dus je waagt jezelf niet meer buiten op het paard net door deze gedragingen.
Je zegt zelf ook mijn paard is heel eenkennig, en duld eigenlijk geen enkele andere ruiter op zijn rug.
Het is een hele waslijst met problemen en probleem gedrag.
Al deze gedragingen wijzen op een reeks onderliggende problemen, en wijken zeer sterk af van wat als normaal paardengedrag zou moeten gelden.
Paarden doen zoiets nooit om iemand te pesten, paarden doen zoiets nooit omdat ze eenkennig zijn, paarden doen zoiets nooit omdat ze het simpelweg niet leuk vinden, .....
Wat de oorzaak wel is kan ik natuurlijk zo aan de hand van jouw teksten niet zomaar uitmaken, heel waarschijnlijk zal het een mengelmoes van verschillende oorzaken zijn.
Ik ga er van uit dat er medisch iets niet in orde zit, ergens vastzitten , stijfheid , of mssn wel ergens beschadigingen, ....
Scheefheid , dus noodzaak tot rechtrichten, ..... "ik vermoed zelfs dat de scheefheid er deels door jou ingereden is en dat dit nu het paard zo veel last bezorgd dat hij nu als het ware niet anders kan dan het enkel maar uitroepen van hulp ik kan dit niet meer aan.
Een paard die niet buiten bereden kan worden is deels ook gebrek aan training en verkeerde training.
Ook gebrek aan wederzijds vertrouwen en leiderschap (klinkt mssn heel zweverig, geloof me ik ben niet zweverig en kan soms echt keihard zijn)
Eerst het fysieke weer trachten te herstellen, en dan een hertraining opstarten vanuit het wederzijds begrip en respect, lang en laag, laterale buiging , voorwaarts stop en achterwaarts , achterhand verzetten , voorhand verzetten , en alles naar ontspanning toe.
Ik zou jouw paardje graag eens echt zien.
ohjajoh6 schreef:Maar waarom reageer je helemaal niet op het neurologische gedeelte? Zoals ik het lees is dat zo ongeveer het enige onderzoek dat je nog niet gedaan hebt?
Kelly_ann schreef:Och, wat is eigenlijk het nut van uren voltes rijden als het paard zich daarin 'verveelt'.
Misschien nog een tip om eens te kijken in de frans klassieke school. (O.a. Nelly Abbenes) zij werken niet vanuit voorwaarts neerwaarts maar vanuit verzameling en oprichting.
Citaat:Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Dit ook na het kijken van je foto's in je profiel.
Citaat:Is zijn rug op de foto geweest?
Citaat:En hem in training zetten? Zou je dat aandurven
freeride schreef:Heb je een scan laten maken van hals,schoft en rug? Ik vind hem in 3 delen tonen,voor,midden en achterhand lijken niet bij elkaar te passen.KS zal me niet verbazen,ook si problemen zijn een mogelijkheid.
Pendrag schreef:Ik zou zijn spijsvertering serieus onderzoeken. Ik las dat hij als jong paard onvoldoende voer heeft gehad, veel stress en wormen(?). Bij een opgroeiend paard kan dat nogal wat schade aanbrengen. En als hij dan ook nog gevoelig is voor spanning dan lijkt het mij niet onlogisch dat hij een serieus maag- en/of darmprobleem heeft.
Blijft raadselachtig waarom hij het zware werk wel accepteert en ander werk niet. Maar dat is zo onlogisch dat er toch een reden voor moet zijn. Moeilijke puzzel hoor.
Citaat:Als je iets zegt, lees dan, ts is juist VOOR het lang laag (in)rijden. Alleen is dat met dit paard geen doen. Ze vraagt zelfs of ze dan van haar principes af moet wijken en het bij dit paard maar moet laten of dat er een andere oplossing is..
Anne_GTI schreef:Lastige puzzel dit paard. Maagzweer uitsluiten is nog wel iets wat ik zou onderzoeken. Ik vraag me ook af hoe hij reageert op creatief met balken. En dan ook echt creatief, geen 3x of meer dezelfde balken na elkaar.
WildWings schreef:Dat hij op de buut nog steeds 'staakt' ia geen bewijs voor fysiek in orde zijn. Als eenmaal de koppeling van rijden=pijn=bepaald gedrag vertonen, erin zit, kan dat snel doorgaan naar rijden=pijn verwachten=bepaald gedrag vertonen.. Zelfs als dan door de bute de pijn uit zou blijven.
Lastig bij lezen op de mobiel, sorry! Maar als de periode pijnstilling het bewijs van fysieke gezondheid moet bewijzen, weet ik het niet zo.. Dan zou ik toch eens foto's/scans laten maken, bij dusdanig verzet.