What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:42

Heb je een scan laten maken van hals,schoft en rug? Ik vind hem in 3 delen tonen,voor,midden en achterhand lijken niet bij elkaar te passen.KS zal me niet verbazen,ook si problemen zijn een mogelijkheid.

Pendrag

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:50

Ik zou zijn spijsvertering serieus onderzoeken. Ik las dat hij als jong paard onvoldoende voer heeft gehad, veel stress en wormen(?). Bij een opgroeiend paard kan dat nogal wat schade aanbrengen. En als hij dan ook nog gevoelig is voor spanning dan lijkt het mij niet onlogisch dat hij een serieus maag- en/of darmprobleem heeft.

Blijft raadselachtig waarom hij het zware werk wel accepteert en ander werk niet. Maar dat is zo onlogisch dat er toch een reden voor moet zijn. Moeilijke puzzel hoor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:55

aeolusnr1 schreef:
Ook ik heb jouw probleem even helemaal doorgelezen, ik weet ondertussen wel dat jij kan rijden, en vooral dan dressuurmatig, ik geloof best dat jouw paard de oefeningen uit de "Z" aankan en ze naar behoren kan uitvoeren.
Het wisselende in zijn gemoedsuitdrukkingen en scores en zijn verzet soms tegen .... tjaaa de hulpen , de oefeningen , de ruiter , .....
Je zegt zelf ik geloof niet zo in het lang en laag inrijden ....
Je zegt dat jouw paardje soms onberekenbaar kan zijn, plots heel heftig verzet of protest kan tonen, vooral dan op buitenritten, dus je waagt jezelf niet meer buiten op het paard net door deze gedragingen.
Je zegt zelf ook mijn paard is heel eenkennig, en duld eigenlijk geen enkele andere ruiter op zijn rug.
Het is een hele waslijst met problemen en probleem gedrag.
Al deze gedragingen wijzen op een reeks onderliggende problemen, en wijken zeer sterk af van wat als normaal paardengedrag zou moeten gelden.
Paarden doen zoiets nooit om iemand te pesten, paarden doen zoiets nooit omdat ze eenkennig zijn, paarden doen zoiets nooit omdat ze het simpelweg niet leuk vinden, .....
Wat de oorzaak wel is kan ik natuurlijk zo aan de hand van jouw teksten niet zomaar uitmaken, heel waarschijnlijk zal het een mengelmoes van verschillende oorzaken zijn.
Ik ga er van uit dat er medisch iets niet in orde zit, ergens vastzitten , stijfheid , of mssn wel ergens beschadigingen, ....
Scheefheid , dus noodzaak tot rechtrichten, ..... "ik vermoed zelfs dat de scheefheid er deels door jou ingereden is en dat dit nu het paard zo veel last bezorgd dat hij nu als het ware niet anders kan dan het enkel maar uitroepen van hulp ik kan dit niet meer aan.
Een paard die niet buiten bereden kan worden is deels ook gebrek aan training en verkeerde training.
Ook gebrek aan wederzijds vertrouwen en leiderschap (klinkt mssn heel zweverig, geloof me ik ben niet zweverig en kan soms echt keihard zijn)
Eerst het fysieke weer trachten te herstellen, en dan een hertraining opstarten vanuit het wederzijds begrip en respect, lang en laag, laterale buiging , voorwaarts stop en achterwaarts , achterhand verzetten , voorhand verzetten , en alles naar ontspanning toe.
Ik zou jouw paardje graag eens echt zien.

Als je iets zegt, lees dan, ts is juist VOOR het lang laag (in)rijden. Alleen is dat met dit paard geen doen. Ze vraagt zelfs of ze dan van haar principes af moet wijken en het bij dit paard maar moet laten of dat er een andere oplossing is..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:16

Lastige puzzel dit paard. Maagzweer uitsluiten is nog wel iets wat ik zou onderzoeken. Ik vraag me ook af hoe hij reageert op creatief met balken. En dan ook echt creatief, geen 3x of meer dezelfde balken na elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:18

Dat hij op de buut nog steeds 'staakt' ia geen bewijs voor fysiek in orde zijn. Als eenmaal de koppeling van rijden=pijn=bepaald gedrag vertonen, erin zit, kan dat snel doorgaan naar rijden=pijn verwachten=bepaald gedrag vertonen.. Zelfs als dan door de bute de pijn uit zou blijven.

Lastig bij lezen op de mobiel, sorry! Maar als de periode pijnstilling het bewijs van fysieke gezondheid moet bewijzen, weet ik het niet zo.. Dan zou ik toch eens foto's/scans laten maken, bij dusdanig verzet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:33

Vanuit je andere topic met je merrie die dragend is, merk ik echt wel dat jij ontzettend betrokken bent bij je dieren, en ik vind het enorm dapper dat je dit topic hebt gemaakt. Maar ik denk dat je hem toch nog eens door de medische molen moet halen, en dan echt uitgebreid.

Tajmahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:41

Ook ik moet bij dit verhaal aan een maagzweer denken. Zelf een bijna exacte ervaring gehad....3 jarige hengst gekocht. Laten ruinen en zadelmak laten maken, allemaal soepel verlopen. Wel een dier dat moeilijk op gewicht te houden was. Dier met extreem veel talent en super braaf...kampioenschappen, parades, optochten...alles kon ik met hem doen. Wel een binnenvetter ook....als ie een keer ergens echt van was geschrokken duurde het een poos voordat ie die angst weer kwijt was. In het weiland de onderdanige partij, dus altijd aan het opletten of ie kon/mocht eten. In die tijd begon ie ook ineens met luchtzuigen....achteraf door stress dus. En toen ineens was het brave dier er niet meer. Bij het groeten aan het begin van de proef stond ie stil en deed helemaal niks meer -O- dat was het begin van het gedonder. Daarna heb ik er zelf nooit meer fijn mee kunnen rijden....constant in staking, blokkeren, zelf aan de lange teugel ineens omhoog gaan. Na uitgebreid medisch onderzoek is er bij hem ook een maagzweer uitgekomen. Deze hebben we succesvol kunnen behandelen, maar ik heb zelf nooit meer met hem kunnen rijden.....ik was doodsbenauwd geworden door hem en hij had het trucje door. Bij professionele ruiter gezet na een poos rust en die kon er zo mee weg, ik stapte op en het gedonder begon weer.
Uiteindelijk hebben we hem met een eerlijk verhaal de handel in gedaan (en een heel dik verlies maar genomen). Later zag ik dat ie inmiddels in Zweden loopt en hebben ze daar heel veel plezier met hem. Maar ohhh....wat heeft die maagzweer (in combinatie met zijn karakter) een hoop ellende betekend. Tot op de dag van vandaag zit de angst in mijn knieen helaas.
Met dit lange verhaal probeer ik dus te zeggen dat het maar zo in de richting van een maagzweer gezocht moet worden. Maar dat het oplossen hiervan soms niet (meer) de oplossing brengt voor alle problemen die daarmee ook ontstaan zijn.
Heel veel succes...je hebt duidelijk meer lef dan ik had! Ik hoop dat je de oplossing gaat vinden!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:16

TS ik lees net op Facebook dat ze bij twomoons een paard zoeken zoals het jouwe. Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:19

aeolusnr1 schreef:
Ook ik heb jouw probleem even helemaal doorgelezen, ik weet ondertussen wel dat jij kan rijden, en vooral dan dressuurmatig, ik geloof best dat jouw paard de oefeningen uit de "Z" aankan en ze naar behoren kan uitvoeren.
Het wisselende in zijn gemoedsuitdrukkingen en scores en zijn verzet soms tegen .... tjaaa de hulpen , de oefeningen , de ruiter , .....
Je zegt zelf ik geloof niet zo in het lang en laag inrijden ....
Je zegt dat jouw paardje soms onberekenbaar kan zijn, plots heel heftig verzet of protest kan tonen, vooral dan op buitenritten, dus je waagt jezelf niet meer buiten op het paard net door deze gedragingen.
Je zegt zelf ook mijn paard is heel eenkennig, en duld eigenlijk geen enkele andere ruiter op zijn rug.
Het is een hele waslijst met problemen en probleem gedrag.
Al deze gedragingen wijzen op een reeks onderliggende problemen, en wijken zeer sterk af van wat als normaal paardengedrag zou moeten gelden.
Paarden doen zoiets nooit om iemand te pesten, paarden doen zoiets nooit omdat ze eenkennig zijn, paarden doen zoiets nooit omdat ze het simpelweg niet leuk vinden, .....
Wat de oorzaak wel is kan ik natuurlijk zo aan de hand van jouw teksten niet zomaar uitmaken, heel waarschijnlijk zal het een mengelmoes van verschillende oorzaken zijn.
Ik ga er van uit dat er medisch iets niet in orde zit, ergens vastzitten , stijfheid , of mssn wel ergens beschadigingen, ....
Scheefheid , dus noodzaak tot rechtrichten, ..... "ik vermoed zelfs dat de scheefheid er deels door jou ingereden is en dat dit nu het paard zo veel last bezorgd dat hij nu als het ware niet anders kan dan het enkel maar uitroepen van hulp ik kan dit niet meer aan.
Een paard die niet buiten bereden kan worden is deels ook gebrek aan training en verkeerde training.
Ook gebrek aan wederzijds vertrouwen en leiderschap (klinkt mssn heel zweverig, geloof me ik ben niet zweverig en kan soms echt keihard zijn)
Eerst het fysieke weer trachten te herstellen, en dan een hertraining opstarten vanuit het wederzijds begrip en respect, lang en laag, laterale buiging , voorwaarts stop en achterwaarts , achterhand verzetten , voorhand verzetten , en alles naar ontspanning toe.
Ik zou jouw paardje graag eens echt zien.

Ik dacht al aan je, want wellicht zit je in de buurt van TS :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:21

Maar ik begrijp dat rug en hals niet op de foto zijn gezet of scan - met alle ruimdenkendheid/begrip van de wereld zou ik geloof ik nog niet begrijpen dat je dan niet eerst dat wilt uitsluiten, voor je straks een paard door zijn pijn heen slaat/ laat slaan of rijdt/ laat rijden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:31

Lage reactie wildwings. Nergens zegt ts dat ze vanplan is het paard er doorheen te (laten) slaan. Juist dapper om dit soort problemen op Bokt te delen, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:42

Huh nou zeg, moet dat meteen zo? Nee, dat is niet zo bedoeld hoor, sorry als het zo overkwam.
Ik vind het juist top dat het wordt gedeeld en naar oplossingen wordt gezocht.

Ik bedoel juist dat ik niet snap dat mensen adviseren om door te gaan rijden (op een andere manier bijvoorbeeld, of dat nou acedemisch of klassiek of traditioneel of boerenmethode is), en ik meen het slaan/sporen ook als methode langs te hebben zien komen. Alles wat ik wil zeggen is dat ik eerst zou willen weten dat het dier geen last heeft voordat je er weer op kruipt en weet ik wat allemaal probeert. En dat is helemaal niet als aanval of persoonlijk bedoelt? Nogmaals, absoluut niet zo bedoeld, hoop dat Urielle dat ook begrijpt/weet, sorry als het zo overkwam :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:44

Ik heb snel even bij gelezen en als ik straks thuis ben reageer ik nog op de nieuwe posts.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:19

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Mijn paard mankeerde wel iets aan de rug, maar toen ik na revalidatie weer mocht rijden, zat het probleem tussen zijn oren. Hij associeerde rijden nog steeds met pijn en staakte veel. Het bleek dat het in de communicatie tussen ons mis ging. Ik ben met tegenzin met mijn moeder meegegaan die iemand kende uit het NH-wereldje voor een les. Dat was heel verrassend; ik irriteerde mijn paard zonder dat ik het doorhad. Andere 'normale' (KNHS) instructeurs hadden dit niet gezien. Na één les was er een soort knop omgegaan en ging het stukken beter. Misschien is zoiets ook wel iets voor jullie, je kunt altijd proberen... Pb maar voor naam/contact.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:24

ohjajoh6 schreef:
Maar waarom reageer je helemaal niet op het neurologische gedeelte? Zoals ik het lees is dat zo ongeveer het enige onderzoek dat je nog niet gedaan hebt?

De optie is voor kennisgeving aangenomen. Ik kan er verder niet echt op reageren, kan het eens opperen bij de DA maar ik verwacht er niet heel veel van. Imo zou het paard ook in de omgang en alle werk onbetrouwbaar moeten reageren? Het is in de omgang een vreselijk lief zachtaardig paard, wel makkelijk over de mik maar geen bepaalde onverklaarbare reacties.

Kelly_ann schreef:
Och, wat is eigenlijk het nut van uren voltes rijden als het paard zich daarin 'verveelt'.

Misschien nog een tip om eens te kijken in de frans klassieke school. (O.a. Nelly Abbenes) zij werken niet vanuit voorwaarts neerwaarts maar vanuit verzameling en oprichting.

Lijkt me interessant. Verzamelen vindt hij leuk 8)7 dus misschien is dat een goede opening. Ik ben er zelf niet bekend mee.

Citaat:
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Dit ook na het kijken van je foto's in je profiel.

Altijd leuk om afgerekend te worden op oude foto's. Had ik ze maar weg moeten halen veronderstel ik.

Citaat:
Is zijn rug op de foto geweest?

Nee, heb ik geopperd bij de DA maar die vond dat na klinisch onderzoek onnodig.

Citaat:
En hem in training zetten? Zou je dat aandurven

De voorkeur gaat er niet naar uit.
Enerzijds omdat ik echt niet zou weten wie. Ik heb op dit paard echt hele goede ruiters gehad (niet Henk van de hoek die verdienstelijk meedoet in het Z bedoel ik) en daarna was hij zo over de mik dat ik er zelf ook niks meer mee kon. Ik ben bang dat er iemand mee verongelukt, ik ben bang dat hij daarna mentaal gekraakt terugkomt en ik ben bang dat hij de rust die hij gevonden heeft in de stal routine thuis verliest op een andere stal.
Anderzijds omdat dit paard echt mijn project is. Je hebt ruiters die bijvoorbeeld vasthangen, hun paard wegbrengen naar hun trainer en dan na een maand zelf verder trainen als het paard het werk op dat niveau geleerd heeft. Daar is voor mij geen lol aan en heb ik ( sorry voor wie het zo doet) geen respect voor. Ik doe het werk zelf van zadelmak maken tot verkoop. In paarden die al bij een ander opgeleid zijn heb ik ook geen interesse, vind ik niet leuk.

@Iris: uitstappen gaat ook, is geen issue meer met een ander mits rustig en bekwaam, zelfs Gioya heeft erop gezeten. Maar van nul erop zonder dat ik ermee gewerkt heb nog steeds niet.
Maagzweer laten onderzoeken lijkt me zeker een optie.

@mala26 op welke foto's doel je?
Dan kan ik toelichting geven nl.
Welk advies ik zou geven zou ik niet weten bij een soortgelijk paard. Mijn lesklanten rijden meer standaard paarden, die reageren op standaard aanpak. In principe is mijn eerste methode: spier, kuit, spoor en bij reactie eraf, belonen en herhalen tot het op spier kan.
Volgens de da heeft hij geen kissing spines.
Hij geeft geen reden om te denken aan oogproblemen, hij bouwt gewoon veel spanning op en waar een ander paard al zou rennen of bokken houdt hij zich in tot hij het niet meer trekt en dan is de explosie buitensporig.

Sammyoo de beschrijving van het waterpaard klopt idd wel goed.

Maikeltje hij is sinds twee, drie maanden over van onbeperkt voordroog naar onbeperkt droog hooi ivm insuline resistentie.
De methode van Simpelman heb ik in het verleden al geprobeerd maar hoe minder je vraagt hoe minder hij voor je gaat doen. -O- Letterlijk.

Aeolusnr1 je hebt mijn paard al wel eens gezien denk ik. Je bent op mijn stal ooit een folder komen afgeven en toen was ik aan het rijden. Maar dat weet je vermoedelijk niet meer.

Lolotjeh bedankt voor je advies maar dat is wat te simpel gedacht. Ik maak paarden zadelmak en heb vroeger ook correctiewerk gedaan dus dit zijn dingen die ik zelf ook kan bedenken :o Als dat zou werken op dit dier had ik geen topic geopend. Wel lief dat je meedenkt.

Wortelsussie, daar sta ik wel voor open. Ik doel niet op een Parelliprogramma maar ben heel benieuwd naar een karakterschets met bijbehorende aanpak voor dit paard. Op de grond is hij superbraaf en als de schakelaar goed staat kun je ook alles onder het zadel maar ergens zal er wel iets misgaan dat de schakelaar soms niet op On staat.

freeride schreef:
Heb je een scan laten maken van hals,schoft en rug? Ik vind hem in 3 delen tonen,voor,midden en achterhand lijken niet bij elkaar te passen.KS zal me niet verbazen,ook si problemen zijn een mogelijkheid.

Niet gedaan, wel gevraagd aan de da ( foto's en scan) maar die vond dat onzin. Misschien toch nog eens vragen.

Pendrag schreef:
Ik zou zijn spijsvertering serieus onderzoeken. Ik las dat hij als jong paard onvoldoende voer heeft gehad, veel stress en wormen(?). Bij een opgroeiend paard kan dat nogal wat schade aanbrengen. En als hij dan ook nog gevoelig is voor spanning dan lijkt het mij niet onlogisch dat hij een serieus maag- en/of darmprobleem heeft.

Blijft raadselachtig waarom hij het zware werk wel accepteert en ander werk niet. Maar dat is zo onlogisch dat er toch een reden voor moet zijn. Moeilijke puzzel hoor.

Lijkt me idd wat om na te kijken als er zoveel mensen die kant op denken.

Citaat:
Als je iets zegt, lees dan, ts is juist VOOR het lang laag (in)rijden. Alleen is dat met dit paard geen doen. Ze vraagt zelfs of ze dan van haar principes af moet wijken en het bij dit paard maar moet laten of dat er een andere oplossing is..

Klopt idd, bedankt voor de verduidelijking.
Met dit paard heeft het ook een tijd goed gewerkt om op wedstrijd eerst aan een volkomen losse teugel te stappen tot hij zijn spanning losliet en dan pas lang en laag te draven en galopperen en nog daarna pas VW nw op borsthoogte en dan pas oprichten. Helaas is dit uiteindelijk ontaard in vanuit het stappen niet meer draven en dat ontaardde in niet eens meer aanstappen als ik erop ging.
Ik ben dus echt niet tegen lang en laag, maar hij staakt er op.

Anne_GTI schreef:
Lastige puzzel dit paard. Maagzweer uitsluiten is nog wel iets wat ik zou onderzoeken. Ik vraag me ook af hoe hij reageert op creatief met balken. En dan ook echt creatief, geen 3x of meer dezelfde balken na elkaar.

Gestresst. Hij reageert nogal autistisch op alles wat buiten zijn patroon valt. Daarmee bedoel ik niet kijkerigheid, dat is hij zeker niet, maar volgordes veranderen, iets anders in de training, simpele dingen als hoeven uitkrabben in een andere volgorde, dat levert spanning op.
Daarbij vergeet hij dan wel weer dat hij eigenlijk niet voorwaarts ging :') Net als gisteren, dan is hij zo van de wap dat ik wat balkjes heb neergelegd, dat hij vergeet te staken. :(:)

WildWings schreef:
Dat hij op de buut nog steeds 'staakt' ia geen bewijs voor fysiek in orde zijn. Als eenmaal de koppeling van rijden=pijn=bepaald gedrag vertonen, erin zit, kan dat snel doorgaan naar rijden=pijn verwachten=bepaald gedrag vertonen.. Zelfs als dan door de bute de pijn uit zou blijven.

Lastig bij lezen op de mobiel, sorry! Maar als de periode pijnstilling het bewijs van fysieke gezondheid moet bewijzen, weet ik het niet zo.. Dan zou ik toch eens foto's/scans laten maken, bij dusdanig verzet.

Daarom is hij een langere periode met buut gereden, om die mentale koppeling uit te sluiten :j
Maar als ik de (andere) veearts spreek ivm drachtige merrie ga ik zijn mening eens vragen over foto's en scan van rug en hals.

Dank je wel amandavd

Tajmahal bedankt voor het delen van je ervaring. Het klinkt bekend, dus wie weet.

Wildwings geen probleem, ik schrok ook eerst wel van je reactie maar ben blij met de toelichting. Het is zeker niet zo dat ik medische controle afwijs. Alleen stelt mijn da (probeer even het woordelijke verslag te geven): "Luister, je hebt hem al van jongsaf aan. Je weet dat het geen brave broeder is. Het is een energieke, hete, sensibele stresskip met een groot ego. Benen en voeten zijn perfect in orde. Bloedonderzoek is prima. Klinisch is er geen enkele reden om dit paard te verdenken van medische problemen. Hij is glanzend, fit, beweegt soepel, reageert niet op toucheren. Aan alle goede paarden is een steek los, zo ook die van jou. Wen er aan. We kunnen hem door alle medische testen gooien, jij duizenden euro's armer en niks vinden of je kunt gewoon gaan rijden en het zo oplossen."

Als het in de buurt is, ontvang ik graag de naam Rosalie123.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:44

Er is geen systeem Simpelman :(
Er bestaat een geevolueerd systeem om paarden af te richten dat heet Klassieke Dressuur.
Klassieke Dressuur is dat wat er geacht wordt in Europa en andere Westerse landen beoefend en geinstueerd te worden.
Alle oefeningen en wedstrijdreglementen zijn er op gebaseerd.

Het enige probleem met de KD op het moment is dat het uit de rails gedrukt is door de commercie en de mensen die goud verdienen met dressuur.
Met gooit alles door elkaar, er is geen werkend systeem meer.

Simpelman probeert slechts de zaken wat op te zuiveren.
KD werkt voor alle gezonde paarden, met ongezonde hoor je niet te werken.
Wanneer het "niet werkt" betekent dat slechts dat het niet begrepen is en dus niet juist wordt toegepast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:47

nine1987 schreef:
Maartje1990 schreef:
Kan het zijn dat je misschien te snel te veel van je paard hebt gevraagd? Misschien doet een (lange) pauze 'm wel even goed? :)

Hier moest ik dus ook meteen aan denken..

Paard heeft 1.5 jaar weinig tot niets gedaan ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:58

Ik denk dat er twee opties zijn, ofwel het is rijtechnisch ofwel het paard is lichamelijk niet in orde (of een combinatie in willekeurige volgorde). (ik snap het niet, ik kan het niet of het doet pijn).

Nee, heb ik geopperd bij de DA maar die vond dat na klinisch onderzoek onnodig. Hij is glanzend, fit, beweegt soepel, reageert niet op toucheren.

Deze heb ik de afgelopen jaren vaker gehoord van mijn dierenarts(en) totdat m'n vriendin mij tactisch wees op de röntgenogen van da's... Op eigen verzoek toch foto's en conclusie een ks (ingedeukte wervel met breukje)

Ik raad je aan het paard door de molen te halen of 'opnieuw' te beginnen vanaf de grond. (evt. ken ik iemand uit de buurt die zich bezighoudt met rechtrichtende scholing vanaf de grond waar ik persoonlijk goede ervaringen mee heb)

Heel veel succes en wijsheid gewenst.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:01

Ik heb alles gelezen en vind dat er veel goede reacties zijn gegeven!

Wat ik niet snap is dat de dierenarts het afraadt om verder onderzoek te doen. Paarden zijn prooidieren en zullen daarom pas heel laat aangeven dat er iets mis. Heb je een second opinion gehad?
Ik hou niet van zweverige dingen, maar ik geloof er wel in dat een paard ergens last van heeft als hij plots begint met iets te doen wat hij normaal nooit doet/zou doen. Nu is "normaal" ook een ruim begrip, maar toch.

Een maagzweer of lyme lijkt mij ook erg voor de hand liggend. Ik zou eerst dat uitsluiten, voordat je er weer mee rijdt. Een paard dat zo erg staakt, daar moet wel wat mis mee zijn.

Heel veel succes en sterkte met je zoektocht naar een oplossing!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:23

Jeetje! En ik maar denken dat ik problemen heb met mijn pony.

Het blijkt wel dat je veel om je paard geeft :j

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik hem, op alle foto's in je profiel en in de link die je plaatste, niet echt 'gezond' vindt ogen. Niet rottig bedoeld, ik geloof direct dat hij een 5* huis heeft, maar hij oogt, mat, mager, slecht bespierd, en op de rijfoto's vind ik hem ook niet 'soepel' ogen.
Maar goed, wat kan je nou van een foto beoordelen, vrij weinig.

Ik kan me voorstellen dat hij inderdaad 'schade' heeft opgelopen door zijn slechte toestand als veulen/jaarling.

Als voorbeeld, hier ook een pony die tussen 1,5 en 2,5 jarige leeftijd sterk ondervoed is geweest met zeer zware wormbesmetting en daardoor buikvlies ontsteking en hij is ook heel lastig op gewicht te houden, maakt heel slecht spieren aan etc. Heeft er dus duidelijk wel wat aan over gehouden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:32

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:34

Even iets heel raars....
Maar ik zie veel hooi in het zand liggen? Voer je hem altijd hooi op het zand?
Mijn merrie wilde op een gegeven moment ook niet meer lopen, drukte de rug weg, had allerlei rare onverklaarbare klachten... leek niet rad soms, soms ook weer wel.
Erg wisselend.
Typisch was vooral de onwil om te lopen.

Ze zat vol zand :+

Daarnaast een verleden van bloedworm waardoor haar darmen niet optimaal waren. Dus weinig puf en vaak buikpijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:06

Nou als hij wel voorwaarts blijft met balken dan ging ik die door de bak strooien alsof er een helikopter geland is. Kan je gewoon om rijden maar geeft hem een extra focus waardoor hij het staken vergeet

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:15

Urielle, helaas niet echt in de buurt voor jou. Ze zit vlakbij Groningen... Maar er zullen vast mensen dichterbij jou zitten die anders kijken naar jullie als combinatie dan de gemiddelde (rij-)instructeur. Mocht je het er wel voor over hebben ver te rijden (of haar naar België te laten komen): http://www.incontactmet-paarden.nl/
Even de website bekijken kost natuurlijk niks ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:36

Dag twee van Lol met je Knol was imo wel een succes.
Ik heb wat balkjes gelegd en een klein steiltje. Hij heeft de hele tijd buiten gestaan en ik ben opgestapt en weggedraafd. Dat direct voorwaarts werkt toch gewoon lekker met hem, even kijken hoe ik dat op concours aanpak maar hij heeft zijn kop direct bij het voorwaarts nodig. Hij was heel vrolijk, heel gretig. Stappen ging niet (trippel de trippel) en dat vond ik ook niet het moment om op te eisen. Eigenlijk voortdurend wilde hij galopperen, dat is ook zijn favoriete gang altijd dus ik ben daar ook veel in mee gegaan.
Verder heb ik niks gevraagd qua aanleuning, gewoon laten lopen. Soms te lang en horizontaal, soms tegen de hand en soms zocht hij zelf de lage lijn op. Ben alleen bezig geweest met een grove tempocontrole. Hij was blij en fris en stond er absoluut niet scherp aan ( mn terug dus, vooruit wou hij wel). Maar ik heb het laten zijn, gewoon spelen met wat hij aanbood, in galop dus veel geschakeld, terug naar draf vond hij minder leuk maar toen wat gespeeld met de balkjes en het sprongetje.