Pikeur schreef:Jij weet beter te verwoorden wat ik bedoel aeolus.
Ik zeg niet dat iedereen het met me eens moet zijn, ik zeg dat afstappen een teken van zwakte is en gelijk krijg ik over me heen dat ik oldskool denk want paarden kunnen blijkbaar geen trucjes verzinnen en altijd moet er maar een medische oorzaak gevonden worden, zodat de eigen rijkunsten in ieder geval niet de schuldige zijn.
Ik zou deze situatie graag vergelijken met een puber die 11 uur thuis wil komen. De week erna zijn ze kwart over 11 thuis en de week daarna om half 12 etc. Het gaat over vervagende grenzen en dan is het einde zoek.
En echt geen omwerpende argumenten, het paard gaat lekker zijn eigen gang door om te draaien, en in plaats van door op. je strepen te staan zou je dan afstappen, daarmee los je het probleem niet op maar je gaat het uit de weg.
Afstappen heeft niets met een gebrek aan consequentie, noch met een vermoedelijk lichamelijk gebrek. Er is geen lichamelijk gebrek bij het paard van de TS, dit is gewoon geconditioneerd gedrag door een ongelukkige fout van de TS, welke deze ook moge zijn.
Je geeft je paard op geen enkel vlak zijn zin door af te stappen, heeft ook niets met een puber te maken omdat het paard daarna alsnog de rit af moet maken met jou erop. Afstappen is echter voor jezelf én voor je paard de ideale manier om even af te koelen, het gedrag te doorbreken, om daarna weer op te stappen en een frisse start te maken.
Het is ontzettend contra-productief koste wat het kost op je flippende paard te blijven zitten omdat je zo nodig op je strepen moet staan. Daar leert je paard helemaal niets van omdat ze op dat moment helemaal niet meer receptief zijn voor correcties.
Nee gewoon even afstappen, praten en lopen, allebei afkoelen en daarna weer erop werkt gewoon prima bij dit soort paarden. Je moet ten aller tijde consequent zijn, maar als ze zich helemaal afsluiten dan moet je ook weten te stoppen en een manier vinden om de boel weer tot bedaren te brengen voor ze zichzelf of jou blesseren.