Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:10

Ik had er 1 die heel erg steigerde en die is eraf gekomen met 3 x een ei kapot gooien op zn hoofd...
Rijdt wel minder makkelijk met een ei in je zak...
van de 5 waren er ook 2 kapot dus dat scheelt...

Maar ik verbaas me zelfs soms over grand-prix ruiters...
Ken iemand die in london in caen is geweest, maar ik wil er echt geen les van!! ook een gevalletjehanden vast zetten op je knie en aanvullen met been gaat ie vanzelf naar beneden... 3 jarige... 3 weken onder t zadel, 1ste keer in de les!!!
Ik moest me een lang, groot, groen paard op een volte van 10 meter aan gaan galloperen terwijl dit al niet eens wilde in een hoek of lange zijde... en diegene wist t... schijnt wel dat hij/zij nu beter is gaan lesgeven sinds hij/zij ook goed les krijg!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:12

Joolien schreef:
Ach op de stal waar ik werkte ging er gewoon een teaser/'varkensprikker' tussen de oren...

Oh die heb ik ook gehoord ja...

Niet tijdens de les maar wel tijdens stage bij een hele bekende stal.
Een groen paard wat nooit mensen gezien had kwam met veel problemen op de stal aan om zadelmak en keuringsklaar gemaakt te worden.
Dier kende het op stal staan niet en mensen waren ook dood eng.
Dus zodra de stal open ging stond ze klaar voor ons.
Toen ze voor het eerst de molen in moest ontsnapte ze terug naar haar stal terwijl ze onderwijl iedereen neer maaide die maar in haar buurt kwam.
Conclusie: sluit het water maar af dan wordt ze vanzelf wel mak :oo
Dit was midden in de zomer tijdens een hittegolf :oo.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dus heb het dier steeds emmers met water gebracht (met gevaar voor eigen leven).
En uiteindelijk had de stal wel gelijk... doordat ze door ons emmer met water gebracht kreeg was ze afhankelijk van ons en begon ze ons te vertrouwen...
Maar het had ook best anders gekund >;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:12

Adrienne93 schreef:
Ik had er 1 die heel erg steigerde en die is eraf gekomen met 3 x een ei kapot gooien op zn hoofd...

De jas heb je daarna weggegooid neem ik aan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:13

M_D_H schreef:
Joolien schreef:
Ach op de stal waar ik werkte ging er gewoon een teaser/'varkensprikker' tussen de oren...

Oh die heb ik ook gehoord ja...

Niet tijdens de les maar wel tijdens stage bij een hele bekende stal.
Een groen paard wat nooit mensen gezien had kwam met veel problemen op de stal aan om zadelmak en keuringsklaar gemaakt te worden.
Dier kende het op stal staan niet en mensen waren ook dood eng.
Dus zodra de stal open ging stond ze klaar voor ons.
Toen ze voor het eerst de molen in moest ontsnapte ze terug naar haar stal terwijl ze onderwijl iedereen neer maaide die maar in haar buurt kwam.
Conclusie: sluit het water maar af dan wordt ze vanzelf wel mak :oo
Dit was midden in de zomer tijdens een hittegolf :oo.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dus heb het dier steeds emmers met water gebracht (met gevaar voor eigen leven).
En uiteindelijk had de stal wel gelijk... doordat ze door ons emmer met water gebracht kreeg was ze afhankelijk van ons en begon ze ons te vertrouwen...
Maar het had ook best anders gekund >;)

Dat geen water geven wordt heel vaak gedaan met zadelmak maken heb ik de laatste tijd wel gemerkt...

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:14

Janine1990 schreef:
Adrienne93 schreef:

De jas heb je daarna weggegooid neem ik aan? :D

Haha nee wel 5 keer uitgewassen:P

M_D_H

Klopt, dat deden ze hier ook...

Seven

Met verbazing was ik vorig jaar naar een bekende amazone aan het luisteren die les gaf aan iemand met een jong paard.
Paard werd op een duidelijk te kleine volte gereden voor zijn niveau en zonder de nodige verzameling sprong hij over, de ruiter moest door galopperen want hij moest zelf terug springen dat snapte ik nog maar hij kwam de volte al bijna niet door. De instructeur zei desnoods trek je hem in de goede galop over springen zal je. Verbaasde me zeer dat iemand dat als tip gaf zeker iemand op dat niveau, ik snap dat je graag wil dat het paard in de goede galop blijft maar het was zo duidelijk dat, dat gewoon niet lukte. Ze zijn er nog een hele tijd mee bezig geweest. Volledig bezweet en onder het schuim hebben ze het opgegeven :(:)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:19

M_D_H schreef:
Malyma schreef:
Eén van de naarste tips die mij ooit is verteld is: "als een paard steigert, moet je een glazen fles gevuld met ketchup tussen zijn oren kapot slaan.. Dat doet daar geen pijn en door de klap zal hij denken dat hij door zijn eigen toedoen zijn hoofd heeft gestoten en door de ketchup zal hij denken dat hij daarom bloedt"...!

:brr: Gruwelijk..!!

Met ketchup ken ik niet...
Wel een glazen fles gevuld met water...
Maar dat zijn wel hele middeleeuwse methodes die gebruikt werden om een paard volledig te breken...

Overigens, ik heb dus nooit een ei of een fles of wat dan ook bij de hand als een paard begint te steigeren...
Ik denk ook dat je het beter technisch kun oplossen dan met grof geweld...

Ja, zeker middeleeuws, gelukkig is er heel veel veranderd in gedachtegoed! :)

dansae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:20

ohhhh als ik er weer aan denk ;(

Handen stil hoeden en rug recht…
Zweep tussen je ellebogen en achter op je rug |(

Idd mijn rug bleef recht en ik durfde mijn armen niet meer naar voor te bewegen.

Drama als je paard er van door ging, heel pijnlijk voor paard en voor ruiter.

Dit is een tip die ik 43 jaar geleden kreeg…om te huilen toch. :(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:21

Laatst eentje, ik rijd mijn oaard graag wat lager warm zodat hij goed los komt over de rug vooraleer ik hem hoger instel.
Ik zit er nog niet 1 rondje op en (inval) instructeur zegt 'ja hij moet hoger, daar beneden is veel te ontspannen, hij loopt M dan kan hij best hoger ingesteld'. En de manier waarop was handen hoger zodat je hem optilt van voren en dan been (herhaaldelijk 'geef m een schop'). Ik de beste man even gezegd dat ik hem lager instel met het losrijden anders heb ik een stijf en stug paard En dat ik hem daarna dus hoger instel. Nou dat was nergens voor nodig... De rest van de les (was groeples) niks meer van de beste man gehoord..
Thank God was het een invaller, als hij er weer is rijd ik niet mee.

Mijn privé instructie kent hem ook vertelde ze mij later en heeft een aantal keer een aanvaring met hem gehad. Hij rijd zijn paarden allemaal dus nooit laag en ontspannen en het is een grote stressbende.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:23

Ook ik heb een paar jaar geleden te horen gekregen dat ik moest zagen. |o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:24

Dus jullie willen dressuur gaan rijden? Dan moet je vanaf nu met veel meer druk op de teugels rijden. Ja dat is goed. Dan gaan ze vanzelf aan de teugel lopen.

ehhh gelukkig na een paar lessen het licht gezien en bij een ander gaan rijden.

sevke

Qimm schreef:
In stilstand net zo lang druk opbouwen ( trekken aan de teugels :+) tot het paard 'nagaf'

Als je dan bij nageven onmiddellijk de druk lost, is dit nu toevallig wél een goede oefening om het paard te leren van het bit te blijven. Deze oefening doen wij altijd bij jonge paarden.

xCynthiaVos

Als je wil stoppen dan je helemaal naar achteren moet leunen, teugels strak trekken en je benen naar voren steken zodat het paard op een gegeven moment stil staat. Handen lagen ongeveer op je buik en je voeten in het gezicht van het paard..

JudithGigi

Een heeeele tijd terug van een dressuur instructrice op hoog niveau: "gewoon stilzetten en naar beneden trekken" om aan de teugel te krijgen :n

Edit: ook de tip van "je mag best 5 kilo in je handen dragen" lijkt me een beetje pijnlijk voor het paard..
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 30-01-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:25

Oei! Ik schreef net dat er gelukkig veel veranderd is maar lees net dat dat nog niet altijd helemaal het geval is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:26

Malyma schreef:
Oei! Ik schreef net dat er gelukkig veel veranderd is maar lees net dat dat nog niet altijd helemaal het geval is..

Nop. Vorige week nog op een verenigingsles gezien, (ik kon niks horen, zat ik de kantine), alle paarden moesten aan de voorkant in de krul. Datr er eentje constant in verzet ging en achter over sprong en er voor uit sprong deed nog geen idee geven dat dat niet helemaal de bedoeling was...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:27

Mijn allerslechtste tip kwam uit de mond van Anky.
Die gaf aan dat je niet los moest laten tot het paard op de hand na gaf. Toe ik vroeg wat te doen als een paard bleef terug trekken op de hand zei ze: verkopen, die is niet geschikt voor de dressuur.
Daarnaast vond ze zithulpen verwarrend voor het paard.

Zweepje achter je armen is inderdaad ook zo iets, maar ik moet toegeven dat het wel een bepaald bewustzijn gaf aangezien je soms niet door hebt hoe krom je zit zonder spiegels in een buitenbak, dus dat vond ik nog niet zo erg.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:29

'Vasthouden tot hij loslaat!'. Net zo lang de teugels straks op spanning houden tot hij zijn hoofd in de krul laat vallen, gelukkig was ik toen niet zo achterlijk en was dat de laatste les bij die instructrice.

Anoniem

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:37

Oh ja, wat je vaak hoort is handen stil houden. Maar dat moet je niet verkeerd opvatten, het is namelijk handen stil ten opzichte van de paardenmond. Dus wel meeveren in de beweging en gelijk contact houden. Pas als een paard verzameld en weet ik veel, komt er stilte in t hoofd, daarvoor nog niet. Anders stoor je het paard constant als hij tegen je hand aan loopt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:39

Eerste les bij nieuw bijrijdpaard...
Bij een paard die bij oppakken van de teugel al haar hele rug aanspande en in telgang ging stappen.
"gewoon teugels korter en vasthouden, ze moet er gewoon doorheen, ze moet ronder worden"
Hmm...paard liep al ruim 6 jaar regelmatig in telgang.. ik zou dat in 1 les er even uit rijden, door haar er doorheen te duwen???? ... heb maar gevraagd of ik andere instructrice mocht laten komen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:40

Ohh en deze van de clubles: "nee ik zie liever dat je de controle kwijt bent en hij weigerd dan dat je hem onder controle hebt en hij weigerd"
Leuk met een jonge arabier de controle kwijt zijn in het parcour..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:43

Gypsy schreef:
Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Dat dus!

Ik vertik het. Met het gevolg dat al mijn paarden zo gevoelig zijn dat als en een propbloed door mijn aderen stroomt in mijn voeten de paarden al beginnen te versnellen. Zo gevoelig stel ik die beesten altijd af.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:51

Vasthouden, spelen met je buitenteugels tot hij afbuigt. Hij moet weten dat het daar beneden lekker is.

laasts nog een een clinic van een bekende ruiter. Paard moest naar de passage. De ruiter gaat aan de teugels hangen en geeft gas. Paard helemaal over de pis. Oren in zijn nek, schoppen naar het been en hevig met de staart zwiepen. "Meer"zegt die lesgever.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:56

Cardy schreef:
Allemaal in een rijtje rijden en tegelijk lichtrijden met de voorste. Dus ook al had je een groot/klein/snel/langzaam paard, iedereen Moest tegelijk in hetzelfde ritme lichtrijden :') .

WHUUUUUT, SERIOUS :')