Het punt was dus dat ik met het losrijden vanaf dat punt te weinig activiteit had.
Ik hoop dat je er iets van begrijpt

Let wel dat snelheid en activiteit niet hetzelfde is

Edit: loopt het paard veel buiten?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
denisesilver schreef:Ik heb een keer gehad met mijn pony, ehm om precies uit te leggen, normaal rijd ik altijd lang, laag en diep (wel aan de loodlijn) en ik probeerde het op een dag ~ () (na een zware trainingsweek) weer lekker los en laag en rond en het was constant hangen. Mijn instructrice legde het toen zo uit: je hebt hem (voor de trainingsweek) een hele tijd op de voorhand gereden en nu moet je hem bergop rijden, dus de activiteit moet beter, ik moest hem toen gewoon laag laten lopen maar wel bergop (blijft nog steeds moeilijk soms)
Het punt was dus dat ik met het losrijden vanaf dat punt te weinig activiteit had.
Ik hoop dat je er iets van begrijpt![]()
Let wel dat snelheid en activiteit niet hetzelfde is
gabixcoen schreef:sharon488 schreef:Blijkbaar gaat er dan iets niet helemaal goed of mist het paard de kracht om aan de teugel te lopen/zichzelf te dragen.
Ik weet het niet, ik dacht juist altijd dat hij juist veel kracht had, hij kan het ook wel 2x per jaar ofzo laat hij wel is los en loopt ook echt helemaal fantastisch dan, omdat ik me dan kan richten op andere dingen en hij blijft beter rond en doet dus ook de oefeningen veel soepeler.
gabixcoen schreef:lisasannexo schreef:harstikkke goed ik wens jullie samen veel succes ! knap dat het meteen is gelukt.
weet jij misschien een weidegang met schuilmogelijkheiden in omgeving zaandam voor een shetlander?
Bedankt! Uhm bedoel je een pensionstal of echt iemand die ik ken die misschien een pony in de achtertuin wil? (Daar ben ik ook al 8 jaar naar aan het zoeken namelijk)
gabixcoen schreef:Ik rijd inmiddels op een ander paard, een fries genaamd Youri. Hij is echt heel lief en rijd geweldig! Hij probeert alles te snappen en goed te doen en dat is het verschil tussen Coen en Youri. Youri probeert het goed te doen en Coen heeft nergens zin in. Daarom werd ik ook zo boos op Coen ben ik nu achter gekomen, op Youri ben ik nog nooit boos geworden, wel is wat strenger, maar nooit echt heel erg. Ik ben wel blij dat ik nu weet waar het aan ligt!
Alice13 schreef:Mijn instructeur zegt altijd dat agressie, schreeuwen en slaan een vorm is van machteloosheid/ onmacht.
Omdat ik zelf dit gevoel niet wil tel ik echt even tot tien en probeer ik het opnieuw. Als ik juiste hulpen geen zonder juist effect wordt ik niet boos maar wordt ik wel consequenter( nadat we beiden even tot rust zijn gekomen) . Fout en onduidelijkheid ligt bijna altijd bij ons. En miscommunicaties zijn niet op te lossen met agressie.
Kinke schreef:Wat een onzin. Als Coen geen zin heeft dan heeft dat een reden, waarschijnlijk heeft hij geen zin om met meisjes die boos worden en hem dan pijn doen te gaan rijden. Geef dat dier groot gelijk.
Alice13 schreef:Mijn instructeur zegt altijd dat agressie, schreeuwen en slaan een vorm is van machteloosheid/ onmacht.
Omdat ik zelf dit gevoel niet wil tel ik echt even tot tien en probeer ik het opnieuw. Als ik juiste hulpen geen zonder juist effect wordt ik niet boos maar wordt ik wel consequenter( nadat we beiden even tot rust zijn gekomen) . Fout en onduidelijkheid ligt bijna altijd bij ons. En miscommunicaties zijn niet op te lossen met agressie.
denisesilver schreef:Een paard heeft wel degelijk meer of minder werklust hoor, klinke. Daar is niks geen onzin aan.
kelseyclover schreef:herkenbaar![]()
ik heb nu een manier wat blijkbaar helpt bij mijn pony, ik ga dan voorover buigen, beetje om zijn nek hangen (als ik erop zit) dan ga ik tegen hem praten
dat ik het niet leuk vind wat ie doet en als ie braaf gaat doen een extra beloning krijgt (op fluistertoon, gewoon zo'n tussenonsje) . Nou me pony weet niet wat ie hoort en gaat super braaf verder
![]()
![]()
![]()
Hij krijgt dan ook echt een beloning na afloop.
Lijkt net alsof die me gewoon verstaat
Alice13 schreef:Dat herken ik. In mijn puberteit (15/16 jaar) had ik daar ook veel last van. Maar ik was niet agressief of chagrijnig, maar ontzettend onzeker en niet alleen met paardrijden. Als mijn paard dan niet reageerde, dan werd ik boos omdat ik niet wist wat ik ermee moest en ik wilde zo graag dat het goed ging. Tijdens lessen was ik altijd gefocussed op het luisteren naar wat ik moest doen, maar ik leerde er eigenlijk niks van. Ik deed het alleen, ik integreerde het niet in mijn eigen rijden, omdat mij helemaal niet werd uitgelegd wat 'aan de teugel rijden' was. Ja, een bochtje in de hals wat bij de dressuur hoort. Pas later werd ik me bewust van gevoel tijdens het rijden en vertrouwen op dat gevoel. Iets wat me eerder juist heel onzeker maakte.
En het kan ook zeker aan een paard liggen, of aan de klik met een paard. Ik moet een paard rijden wat werklustig is, niet één die liever lui dan moe is. Ik doe mijn uiterste best, dan wil ik ook dat mijn paard zich inspant. Ook paarden hebben een karakter en dat moet bij je passen.
Overigens ben ik nu tiener-af en de laatste jaren verlies ik zelden mijn geduld, laat staan dat ik de mond naar beneden zaag. Hooguit op een erg slechte dag een onterechte tik met de zweep, maar dan laat mijn paard ook wel weten dat ze daar niet van gediend is en beginnen we daarna gewoon opnieuw. Dwang werkt niet, nooit.
gabixcoen schreef:Als je het paard niet kent kan je beter niks zeggen, hij is helemaal nagekeken en alles is gewoon goed! Er zijn altijd paarden die liever eten dan werken! En meisjes die hem pijn doen, hoe kom je daar nou bij!! Ik zeg alleen dat ik boos op hem word dan hoef ik hem niet meteen in elkaar te rammen toch?!!![]()
Er rijden trouwens ook 2 hele goede ruiters op, op dit moment, hij doet het bij iedereen. Hij is gewoon sloom en wil liever de andere kant op dan jij wilt.