Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:52

Bij een paard wat niet in balans is, hoor je helemaal nog geen stelling te vragen. Niet naar binnen en ook niet naar buiten. Een paard wat op een gegeven moment in balans gaat komen, neemt dan vanzelf de juiste stelling aan. Met die handen van de mond afblijven. Stelling is in dit geval zelfs nog teveel gevraagd. Ga die eerste tijd gewoon lekker rechtuit en vraag niks. Laat je paard zijn balans zoeken. En dit krijg je ook niet met grondwerk voor elkaar. Dit moet je heel eenvoudig onder het zadel doen. Zowel in stap als in draf. Hoeft helemaal niet lang de eerste keren is een kwartier tot 20 minuten al genoeg.

hyppolyte

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:59

Dat hebben ze juist nodig, bij het rechtrichten vraag je dus wel om stelling, juist contrastelling is een hele goede oefening om het paard sterker te laten worden en dit kun je d.m.v. lange lijnen en het werken aan de hand heel goed voor elkaar krijgen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:18

begin eerst bij jezelf, en ga een week of 2 alleen maar in stap aan t werk.
wees je bewust van je eigen lichaam, beugels een gaatje korter zodat je been meer aan je paard ligt en jij gecontroleerder hulpen kunt geven.
ga je zitbeenknobbels voelen, en ga erop letten dat je NIET naar buiten gaat hangen wanneer zij naar binnen komt.
neem een kort zweepje in je binnen hand, zodat je daarmee op dr schouder kunt tikken wanneer ze naar binnen valt.
houd je buiten hand op zn plek, houd daar goed contact, dan maar met een rechte hals of ietsje stelling naar buiten, zolang ze maar over de hoefslag blijft
stappen.
als dat lukt ga je aan de stelling werken, goed diep de hoeken in en binnenbeen er zachtjes tegenaan want daar moet ze omheen buigen ipv tegenaan duwen(opletten dat je in je heupen iets meedraait en niet naar buiten wegzakt). dan pas komt je binnenhand iets van de hals, buitenhand iets openen maar niet naar voren steken.

en pas als dit lukt in stap, altijd, dan kun je een stukje draven.
een paar meter en alleen rechtuit, bochten nog niet in draf voorlopig, dan weer naar stap en controleren of ze luistert naar je binnenbeen in de hoeken etc.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:25

nog een aanvulling: ga tempowisselingen rijden in stap.
bijna naar halt, paar passen hals verlengen en meer voorwaarts stappen, dan weer naar je basistempo enzovoorts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:03

hyppolyte schreef:
Dat hebben ze juist nodig, bij het rechtrichten vraag je dus wel om stelling, juist contrastelling is een hele goede oefening om het paard sterker te laten worden en dit kun je d.m.v. lange lijnen en het werken aan de hand heel goed voor elkaar krijgen.

Je slaat hier dus echt een pas over, eerst paard op twee contactteugels links en rechts de baan door kunnen sturen en dan aan de stelling werken in de vorm waar jullie het over hebben, gebruik maken van contrastelling zoals FW benoemt gebruik je om het paard recht tussen de twee teugels en recht onder de ruiter te laten lopen, het rechtrichten wat je benoemt is geen specifiek alleenstaand onderdeel in je rijden, het hoort bij je basis africhting, stap voor stap- afgemeten aan het Nivo van het paard ( en ruiter) de hype rechrichten en rechtrichtgoeroes snap ik commercieel gezien heel goed, maar elke goede instructeur geeft instruktie NAv het scala der ausbildung en daar is rechrichten een onderdeel in.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:07

:j Eens met knollentuin, met de aanvulling dat tempocontrole mij nog steeds ook heel handig lijkt aangezien de enige reactie die je paard geeft op welke hulp dan ook harder gaan is...Je zal er toch aan moeten kunnen komen met je binnenbeen zonder dat ze direct het tempo van je overneemt. Vanaf het moment dat ze onder je vandaan loopt, is al de rest gewoon zinloos, ze pakt dan toch niets meer op, leert niets meer. Lichamelijk niet want uit balans maar ook mentaal niet want stresslevel gaat omhoog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:12

0000 schreef:
:j Eens met knollentuin, met de aanvulling dat tempocontrole mij nog steeds ook heel handig lijkt aangezien de enige reactie die je paard geeft op welke hulp dan ook harder gaan is...Je zal er toch aan moeten kunnen komen met je binnenbeen zonder dat ze direct het tempo van je overneemt. Vanaf het moment dat ze onder je vandaan loopt, is al de rest gewoon zinloos, ze pakt dan toch niets meer op, leert niets meer. Lichamelijk niet want uit balans maar ook mentaal niet want stresslevel gaat omhoog.

Klopt hoor! :j ik had de tempocontrole en gehoorzaamheid al in een eerdere post benoemd, had het hier idd bij mogen vermelden, want een paard zonder balans gaat - of harder rennen- of stopt met lopen, die van t's gaat dus harder.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:54

knollentuin schreef:
0000 schreef:

Klopt hoor! :j ik had de tempocontrole en gehoorzaamheid al in een eerdere post benoemd, had het hier idd bij mogen vermelden, want een paard zonder balans gaat - of harder rennen- of stopt met lopen, die van t's gaat dus harder.

Inderdaad

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:41

helemaal eens met "knollentuin".
Maar zoals gewoonlijk kom ik toch nog even met een waarschuwing.
Het is heel mooi zo te vertellen hoe het zou moeten, maar voor ts en haar paard is dit allemaal een onmogelijke opdracht om dit zelf op eigen houtje en zo af en toe eens een groepslesje te gaan oplossen, aan zo een probleemsituatie kan alleen gewerkt worden door heel goede privé begeleiding, die dan telkens heel duidelijk oefen taken zal opgeven en die dan bv wekelijks geëvalueerd worden door de betreffende instructie en dan telkens weer een beetje aangepast zullen worden, tot er een behoorlijke basis is bereikt, en dan kan je idd verder gaan opbouwen.
Zonder privé instructie/begeleiding is dit echt onmogelijk.
En met instructie bedoel ik hier echt wel specifiek echt goed onderlegde mensen, niet de ruiter van achter ons straatje die toch wel goed kan rijden, en zelfs ook niet de doorsnee manége instructeur, want dit gaat veel verder dan dat je op het eerste zicht zou denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:57

Helaas is het dan voor mij niet haalbaar..

Ik zal kijken of ik van de week een filmpje kan krijgen hoe het gewone rijden gaat (zonder wedstrijd-spanning en publiek e.d.) voor een beter beeld.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:02

aeolusnr1 schreef:
helemaal eens met "knollentuin".
Maar zoals gewoonlijk kom ik toch nog even met een waarschuwing.
Het is heel mooi zo te vertellen hoe het zou moeten, maar voor ts en haar paard is dit allemaal een onmogelijke opdracht om dit zelf op eigen houtje en zo af en toe eens een groepslesje te gaan oplossen, aan zo een probleemsituatie kan alleen gewerkt worden door heel goede privé begeleiding, die dan telkens heel duidelijk oefen taken zal opgeven en die dan bv wekelijks geëvalueerd worden door de betreffende instructie en dan telkens weer een beetje aangepast zullen worden, tot er een behoorlijke basis is bereikt, en dan kan je idd verder gaan opbouwen.
Zonder privé instructie/begeleiding is dit echt onmogelijk.
En met instructie bedoel ik hier echt wel specifiek echt goed onderlegde mensen, niet de ruiter van achter ons straatje die toch wel goed kan rijden, en zelfs ook niet de doorsnee manége instructeur, want dit gaat veel verder dan dat je op het eerste zicht zou denken.

Mee eens, dit betekent gewoon jaren goed les om het gevoel te oefenen en de theotie erachter te begrijpen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:05

Shanna schreef:
Ik zal kijken of ik van de week een filmpje kan krijgen hoe het gewone rijden gaat (zonder wedstrijd-spanning en publiek e.d.) voor een beter beeld.
graag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:32

Helemaal eens met aeolus,
Waarom is dat voor jou geen haalbare zaak ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:35

Vanwege het financiele kostenplaatje dat dat met zich mee brengt. Ik les nu elke week in een vrij rustige groepsles (4 tot 6 personen) waarbij elke ruiter zelf aandachtspunten en opdrachten krijgt. Hiervoor betaal ik €30/ 35 per maand. Voor een prive-les ben je toch al snel €25 per keer kwijt als het niet meer is. 1 keer les per maand vind ik niet voldoende, juist omdat je in de les gewezen wordt op je eigen aandachtspunten en als ik gefrustreerd wordt krijg ik van de instructrice " op mn kop" nog voor het te erg wordt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:40

Dan investeer je 15 euro per maand meer en rijd je 2x per maand een priveles. Als ik dit paard zo zie lopen, jeukt alles aan me om te vragen of ik er op mag. Vooral omdat je gewoon ziet dat ze zo enorm zoekende is! En de oplossing wordt haar niet aangedragen, nee er wordt nog beetje bovenop haar probleem gelegd.
Je mag in je handjes knijpen dat ze zo braaf is. Ik ken er 1 die met het zelfde enorme balansprobleem kampte en als je die niet op de juiste manier kan ondersteunen en helpen, oftewel, voorkomen dat ze het gevoel krijgt dat ze om gaat vallen, dendert ze je er genadeloos af.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:47

Shanna schreef:
Vanwege het financiele kostenplaatje dat dat met zich mee brengt. Ik les nu elke week in een vrij rustige groepsles (4 tot 6 personen) waarbij elke ruiter zelf aandachtspunten en opdrachten krijgt. Hiervoor betaal ik €30/ 35 per maand. Voor een prive-les ben je toch al snel €25 per keer kwijt als het niet meer is. 1 keer les per maand vind ik niet voldoende, juist omdat je in de les gewezen wordt op je eigen aandachtspunten en als ik gefrustreerd wordt krijg ik van de instructrice " op mn kop" nog voor het te erg wordt.

Maar jouw huidige instructrice heeft na anderhalf jaar het probleem nog steeds niet op weten te lossen. Imo heeft het dan ook geen zin om nog langer voor die lessen te betalen, als je niet of nauwelijks vooruitgang boekt. 1x in de maand (goede!) privéles heb je echt heel veel aan, focus je gewoon op de dingen die je in de les geleerd hebt en laat de rest achterwege, en als je gefrustreerd raakt tot 10 tellen of afstappen, want met frustraties ga je toch niets oplossen. Kijk ook eens op deze site: http://www.atletischerijkunst.nl/ hier staan veel video's en oefeningen op die voor jou denk ik ook heel waardevol kunnen zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:50

Shanna schreef:

Sja, idd wat leonoor zegt heb ik ook, investeer iets meer en je krijgt begeleiding waar je iets aan hebt, niet voor nu maar voor de toekomst. Dit paard gaat niet verbeteren zoals je nu bezig bent, echt niet. Terug naar punt 0 en in het begin kost dat idd meer geld, maar dat moet je echt zien als een investering in jezelf en je paard- elke opleiding kost geld-zoals je nu leshebt kan je het netzogoed in de vaart mikken. Das denk ik meer jammer van het geld.
Ik kan je in jouw regio niemand aanbevelen, ik kom niet uit die hoek en ik weet daar gewoon te weinig namen waarvan ik weet dat ze goed ( en betaalbaar) les geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:03

Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.

Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:10

Goede instructeurs zijn niet altijd duur.

Les bij 2 instructeurs die echt met de basis bezig zijn. En zelf ook goed kunnen rijden. Die kosten mij niet meer dan 30 euro per keer. En als het je te duur is, kun je ook vragen of iemand anders mee wil lessen. Zo kunnen jullie beide de helft betalen.
Deze instructeur helpt jullie niet, want anders hadden jullie al niet meer dan een jaar aan het aanmodderen geweest.
Plus niet elke instructeur knoopt er direct hulpteugels aan. En zeker de goede instructeurs doen dat niet zomaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:14

Je opent jullie probleem naar een oplossing naar alle waarschijnlijkheid als je je paard overdadig gaat belonen wanneer het NIET naar de hoefslag gaat.
Jij vraagt het naar de hoefslag te gaan, je paard doet het niet, jij beloont overdadig en stopt met je vraag.
Geen gedrukt en gewring, gewoon een simpele, zachte, rustige, gevoelige vraag, verkeerd antwoord, beloning.
Klaar.

Hiemee neem je het initiatief op een intelligente manier over en ga je langzaam met gevoel en geduld verder werken.
Iedere dag een heel klein stukje en stop.
Je paard leert zo voor beloning werken in plaats van voor druk wijken.
Het is net toveren....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:33

Shanna schreef:
Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.

Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..

Wederom eens met Fries wytske, ik weet 100%zeker dat ik jullie zou kunnen helpen, ik ben - weet ik - geen dure instructeur, maar wel een goede. Ik zit alleen erg ver weg .
Ik durf zelfs te stellen dat niet alle dure instructeurs ook zo goed zijn als je aan de prijs zou doen vermoeden...Marja das weer een andere discussie.
TS kijk en vraag om je heen- en ga nadenken in hoeverre die 15 euro overkomelijk is- welke prioriteit je daarin hebt- ik ben nl van mening dat als je met 2 paarden de 15 euro per maand niet missen kan...of niet uit een ander potje zou kunnen overhevelen.. Les zou bij mensen in het basis pakket onderhoud paard moeten zitten, en niet als sluitpost in een budget- stalling- smid- les, en dan de rest

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:51

Shanna schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb altijd privé les gehad voor 15 euro voor een half uur/drie kwartier. Verschillende goede instructrices en een keer per twee weken.
Ik heb het ook niet breed, maar het hoeft geen fortuin te kosten. Daarnaast vind ik het erg fijn om juist eens alleen te rijden omdat je dan weer nieuwe/andere dingen ontdekt dan wanneer je instructrice altijd op tijd ingrijpt. Uiteindelijk moet je het ook alleen kunnen.

Ik zou je trouwens naast allle supergoede adviezen hierboven even willen adviseren om even een time-out te nemen. Geef jezelf even een mini vakantie of even van al die frustratie af te komen. Soms heb je even tijd nodig om te kunnen relativeren, want als je zo'n brok frustratie bent heeft het ook geen zin om doorte modderen.

Het moet ook leuk blijven he? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:59

Zoals ik al zei, als we de paarden niet bij mn ouders gestald konden hebben tegen kostprijs, dan zouden we geen enkel paard kunnen houden. Verder ga ik hier niet meer op de financiele opmerkingen in.

Ik heb c.a. €30 euro per maand om te lessen, en vind 1 keer per week echt wel nodig. Daarbij ben ik erg tevreden over mijn huidige instructrice dat ik niet naar een andere ga zoeken. Die zoektochten zijn nooit goed bevallen, en mn huidige instructrice wel. Het enige wat ik zou kunnen overleggen is wat privelessen bij mijn huidige instructrice kosten.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:08

Je instructrice bevalt zo goed dat ze je niet kan helpen met je huidige probleem?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:19

Shanna schreef:
Ik heb c.a. €30 euro per maand om te lessen, en vind 1 keer per week echt wel nodig.

Maar het punt is toch dat je nu niet verder komt met je paard en dat dat je frustreert? Als jij gelukkig bent met de huidige situatie dan is het allemaal niet zo'n probleem, maar uit je reacties krijg ik de indruk dat je niet tevreden bent met hoe het nu gaat. En ook dat je huidige lessen je daar toch niet uitkrijgen en je niet verder brengen.

Dan moet je kiezen denk ik: of je accepteert de situatie zoals die nu is (en dus niet meer boos worden op je paardje want die heeft er verder geen schuld aan), of je zoekt toch naar een verandering. En als je je rijden wilt veranderen, dan is les toch de aangewezen weg.