Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hyppolyte schreef:Dat hebben ze juist nodig, bij het rechtrichten vraag je dus wel om stelling, juist contrastelling is een hele goede oefening om het paard sterker te laten worden en dit kun je d.m.v. lange lijnen en het werken aan de hand heel goed voor elkaar krijgen.
0000 schreef:Eens met knollentuin, met de aanvulling dat tempocontrole mij nog steeds ook heel handig lijkt aangezien de enige reactie die je paard geeft op welke hulp dan ook harder gaan is...Je zal er toch aan moeten kunnen komen met je binnenbeen zonder dat ze direct het tempo van je overneemt. Vanaf het moment dat ze onder je vandaan loopt, is al de rest gewoon zinloos, ze pakt dan toch niets meer op, leert niets meer. Lichamelijk niet want uit balans maar ook mentaal niet want stresslevel gaat omhoog.
knollentuin schreef:0000 schreef:Eens met knollentuin, met de aanvulling dat tempocontrole mij nog steeds ook heel handig lijkt aangezien de enige reactie die je paard geeft op welke hulp dan ook harder gaan is...Je zal er toch aan moeten kunnen komen met je binnenbeen zonder dat ze direct het tempo van je overneemt. Vanaf het moment dat ze onder je vandaan loopt, is al de rest gewoon zinloos, ze pakt dan toch niets meer op, leert niets meer. Lichamelijk niet want uit balans maar ook mentaal niet want stresslevel gaat omhoog.
Klopt hoor!ik had de tempocontrole en gehoorzaamheid al in een eerdere post benoemd, had het hier idd bij mogen vermelden, want een paard zonder balans gaat - of harder rennen- of stopt met lopen, die van t's gaat dus harder.
aeolusnr1 schreef:helemaal eens met "knollentuin".
Maar zoals gewoonlijk kom ik toch nog even met een waarschuwing.
Het is heel mooi zo te vertellen hoe het zou moeten, maar voor ts en haar paard is dit allemaal een onmogelijke opdracht om dit zelf op eigen houtje en zo af en toe eens een groepslesje te gaan oplossen, aan zo een probleemsituatie kan alleen gewerkt worden door heel goede privé begeleiding, die dan telkens heel duidelijk oefen taken zal opgeven en die dan bv wekelijks geëvalueerd worden door de betreffende instructie en dan telkens weer een beetje aangepast zullen worden, tot er een behoorlijke basis is bereikt, en dan kan je idd verder gaan opbouwen.
Zonder privé instructie/begeleiding is dit echt onmogelijk.
En met instructie bedoel ik hier echt wel specifiek echt goed onderlegde mensen, niet de ruiter van achter ons straatje die toch wel goed kan rijden, en zelfs ook niet de doorsnee manége instructeur, want dit gaat veel verder dan dat je op het eerste zicht zou denken.
Shanna schreef:Vanwege het financiele kostenplaatje dat dat met zich mee brengt. Ik les nu elke week in een vrij rustige groepsles (4 tot 6 personen) waarbij elke ruiter zelf aandachtspunten en opdrachten krijgt. Hiervoor betaal ik €30/ 35 per maand. Voor een prive-les ben je toch al snel €25 per keer kwijt als het niet meer is. 1 keer les per maand vind ik niet voldoende, juist omdat je in de les gewezen wordt op je eigen aandachtspunten en als ik gefrustreerd wordt krijg ik van de instructrice " op mn kop" nog voor het te erg wordt.
Shanna schreef:Vanwege het financiele kostenplaatje dat dat met zich mee brengt. Ik les nu elke week in een vrij rustige groepsles (4 tot 6 personen) waarbij elke ruiter zelf aandachtspunten en opdrachten krijgt. Hiervoor betaal ik €30/ 35 per maand. Voor een prive-les ben je toch al snel €25 per keer kwijt als het niet meer is. 1 keer les per maand vind ik niet voldoende, juist omdat je in de les gewezen wordt op je eigen aandachtspunten en als ik gefrustreerd wordt krijg ik van de instructrice " op mn kop" nog voor het te erg wordt.
Shanna schreef:Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.
Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..
Shanna schreef:Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.
Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..
Shanna schreef:Ik heb c.a. €30 euro per maand om te lessen, en vind 1 keer per week echt wel nodig.