Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lvdgraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:36

Super knap hoe je blijft zitten!
Misschien even goed gaan grondwerken erbij? Aandacht vestigen op jou, zowel ernaast als erop.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:38

Jeej...zo leer je wel wat uitzitten ;) Maar dat dit niet leuk rijden is op deze manier, kan ik helemaal begrijpen.
Misschien is het niet haalbaar op de stal waar jij staat, maar soms hebben zo'n paarden veel baat bij 24/7 buiten te staan met inloopstal op onbeperkt ruwvoer zonder krachtvoer. Kan ie z'n energie gebruiken om warm te blijven in plaats van met jou de gestoorde gek uit te hangen }>
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 10-11-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:39

Weet niet of je op pension staat of aan huis? Als je m toch op pension hebt, zou ik misschien eens gaan zoeken naar een andere stal. Waar de bak niet aan een weiland ligt en evt een kleinschaligere rustige stal met een goede routine. (vaste voertijden, geen hordes mensen iedere dag, niet te veel wissel in de paarden etc) Zou kunnen dat hij daar wat meer rust van tussen de oren krijgt.

Qua voer.. zou ik gewoon geen krachtvoer meer geven. Hooguit een handje na het rijden. Je kan altijd eens zien of het verschil maakt en van geen krachtvoer gaan ze niet dood.
Verder natuurlijk wel voldoende ruwvoer.

Met grondwerk, zoals longeren kun je misschien wel wat gaan oefenen om hem te laten focussen op jou. Maw, flink aan het werk, aan bijzet of touwtjes wat je maar prettig vind. En naar voren.
(Als die van mij zo had gedaan hoor ik mijn instructrice al brullen RIJDEN RIJDEN RIJDEN! maw naar voren en desnoods een flinke knal geven zolang je daar mogelijkheid toe hebt en er dan niet alsnog naast ligt.)
Anyway, aan de longeerlijn kun je hem wel naar voren houden zonder dat je zelf valt door zijn fratsen en de touwtjes of bijzet houden hem wel aan het werk. Laat hem maar eens lekker zweten en zijn aandacht bij jou houden.
En probeer je stem dan ook in te zetten, zodat je die ook ohz weer kan gebruiken om bijvoorbeeld te waarschuwen.
Ander soort grondwerk zoals natural horsemanship, monty roberts ed kun je ook gaan proberen, maar naar mijn idee moet ie gewoon eens flink aan het werk en leren zijn aandacht bij jou te houden. (Hoewel sommige dominantie/leider oefeningen in de richting van 'het lieve grondwerken' daarbij misschien ook kunnen helpen.)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:42

Zo wat een naar beest Mel. Ik zit altijd wel je fotos met een lach te bekijken want dan lijkt t wel grappig maar nu ik dit zo lees zou ik een hele andere stempel op t paard drukken.
Je mag nu wel eens respect krijgen van m, vragen of misschien wel afdwingen. Aan het werk, aanpakken. Niet op de rem maar vooruit. Wil hij galop? Wil hij hard? Laten gaan. Net zo lang tor hij er klaar mee is en dan zet jij nog even door. Dan is het geen grappig grapje meer. Bokken gelijk afstraffen met een tik van je zweep en iemand in de bak met een longerzweep. Gelijk je stem erbij gebruiken zodat op n gegeven moment je stem duidelijk is.

Van t brok af. Helemaal op n handje na. Das al teveel. Hij staat wel in intensieve training maar brok heeft ie niet nodig. Laat m wennen aan niks of n handje en kijk dat aan. Word hij er te dood van kun je het altijd nog opbouwe. Krachtvoer voeren voor dit paard werkt jou alleen maar tegen. Je maakt t jezelf moeilijk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:43

Een aantal zaken vallen me op. Je zit heel erg goed. Chapeau!
Je paard bokt overal en heel gemakkelijk. Het lijkt een dominantie probleem. Hij is niet met jou bezig en heeft de concentratie van ene garnaal.
Ongeacht of je paard wel of niet bokt zie ik geen verschil in rijden. Ik zie dat je hem behoorlijk met je binnenhand rijdt en dat je met beiden handen erg streng en hard bent. Als hij bokt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als hij niet bokt, krijgt hij geen beloning middels zachte hand verder rijden. Tevens als hij bokt, blijf je er goed opzitten (knap) maar het lijkt dat je niet boos wordt. Die van mij krijgt echt wel op zijn minst met woorden op haar of zijn sodemieter. MAAR dan is braaf gelijk braaf.
Ik begrijp niet als hij braaf is dat je de hele bak blijft gebruiken en zelfs naar de paarden toe rijdt. Blijf gewoon eens in een hoek aan de overkant een wat kleinere volte draaien. Paard braaf, laat hem dat merken met stem, gelijk met hals laten strekken en ben dan gelijk ZACHT met je handen. Ik vind je stevig rijden en je stelt zijn hoofd behoorlijk diep in. Vindt hij echt niet fijn, daar komt hij van in protest en dat begrijp ik.
En dan na één braaf rondje gelijk stoppen. BRAAAAAF, prijs hem de hemel in, gooi hem bij zijn vriendjes want het is speeltijd.
Is hij stout, dan ben jij vervelend en moet hij door. Totdat hij braaf is. Dus veel groter verschil tussen gedrag van jou in het reageren van braaf zijn of stout.
Ik denk ook dat je in het begin 's avonds moet gaan rijden. En ook daar geldt overal en altijd er wordt gewoon niet gebokt. Is hij helemaal gek. Stout zijn is werken, niet stoppen. Braaf zijn is beloning, geprezen worden, een appeltje etc.

Dit is al zover gegaan TS en je vindt het zelf veels te grappig zo lijkt. Dus moeilijk zal het zijn om dit te doorbreken.

Andere goede tips die ik zag zijn:
Terug in het voer zetten en ander voer. Meer hooi.
Longeren van te voren.
's Avonds rijden.
Grondwerk met hem doen zodat hij respect voor je krijgt. Ga eens heel veel met hem doen. Ben consequent, duidelijk, streng, poets niet te veel. Zet hem eens in de achteruit. Braaf is braaf en gelijk super belonen. Jullie moeten uit deze spiraal naar beneden. Sterkte hé TS. Ik vind dat je wel een gaaf paard hebt, die ALS hij voor je gaat dan ook tot en met het gaatje voor je gaat.
MAAR er is nog werk aan de winkel voordat het zover is.

Andere instructeur?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-11-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:45

Mijn buurman zou zeggen; Zet m maar 3 dagen zonder water. Dan kan die heus rustig zijn. _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:45

Giolli schreef:
Mijn buurman zou zeggen; Zet m maar 3 dagen zonder water. Dan kan die heus rustig zijn. _O-

_O- _O- _O-

Gewoon sederen jou. :')

DewiRox

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:50

Ja net als Spirit! De mustang van het wilde westen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:58

Giolli schreef:

Haha ja dat is de methode van vroegahh

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:59

Helpt wel :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:01

Zou hem maar eens iets gaan geven van marstall force, of pavo vital. en verder enkel ruwvoer. en ik zou toch eens iemand regelen voor les aan huis als die paarden buiten staan. zodat ze je op de juiste momenten aanwijzingen kunnen geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:02

Ik denk dat hierboven een kern van waarheid in zit. Je vind het zelf erg grappig en krijgt leuk commentaar op je filmpjes en fotos. Logisch want t is ook wel een keer grappig voor ons om te zien want her is gewoon grappig :Y)
Ik denk dat je Cup zelf hebt gevormd, deels. Hij vond spelen leuk, jij vond zn reactie leuk. Voila.
nu dus flink afbouwen en aanpakken maar vergeten in mn vorige post; ook veeel belonen zodra t goed gaat. Goed is goed, goed is klaar. Dit kun je uitbouwen

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:09

Heb het idee dat het hier gaat om een paard wat barstensvol ( speels)energie zit, ik zou ondanks dat je nu goed blijft zitten even een bokriempje aan je zadel doen of halstertouw om zijn nek hangen wat je vastpakt als hij weer ontploft, hierdoor heb je echt meer controle, geen geruk in zijn mond en kun je hem voorwaarts zetten, zou hem echt flink aan het werk zetten, die van mij is ook een graadje erger nog als hij ontploft en geeft je toch wat meer controle ipv alleen zien te blijven zitten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:26

Persoonlijk zou ik direct stoppen met het krachtvoer.
Hij kan gerust een aantal weken zo niet een paar maanden alleen op ruwvoer zonder dat hij allerlei tekorten krijgt. Als hij begint te luisteren kun je hem weer langzaam gaan opvoeren of je kiest voor een mineralenbrokje.
Als je door blijft gaan met krachtvoer maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Verder zou ik goede begeleiding zoeken en beginnen in een bak waar niet zoveel afleiding is.
Leer hem ontspannen aan een lange teugel voorwaarts neerwaarts te stappen en te draven in een laag tempo en ga van daaruit verder. Ook denk ik dat het kan helpen hem een periode 2-3 x per dag te berijden.
Zodra hij gehoorzaam is kun je het stap voor stap moeilijker gaan maken door afleiding te creëren.

Schreeuwen of slaan gaat het alleen maar erger maken.
Je moet er nu voor zorgen dat het niet verder uit de hand gaat lopen, als je op deze manier doorgaat komt er een moment dat je er niet meer op wilt of dat je je nek breekt.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:28

pien_2010 schreef:
Een aantal zaken vallen me op. Je zit heel erg goed. Chapeau!
Je paard bokt overal en heel gemakkelijk. Het lijkt een dominantie probleem. Hij is niet met jou bezig en heeft de concentratie van ene garnaal.
Ongeacht of je paard wel of niet bokt zie ik geen verschil in rijden. Ik zie dat je hem behoorlijk met je binnenhand rijdt en dat je met beiden handen erg streng en hard bent. Als hij bokt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als hij niet bokt, krijgt hij geen beloning middels zachte hand verder rijden. Tevens als hij bokt, blijf je er goed opzitten (knap) maar het lijkt dat je niet boos wordt. Die van mij krijgt echt wel op zijn minst met woorden op haar of zijn sodemieter. MAAR dan is braaf gelijk braaf.
Ik begrijp niet als hij braaf is dat je de hele bak blijft gebruiken en zelfs naar de paarden toe rijdt. Blijf gewoon eens in een hoek aan de overkant een wat kleinere volte draaien. Paard braaf, laat hem dat merken met stem, gelijk met hals laten strekken en ben dan gelijk ZACHT met je handen. Ik vind je stevig rijden en je stelt zijn hoofd behoorlijk diep in. Vindt hij echt niet fijn, daar komt hij van in protest en dat begrijp ik.
En dan na één braaf rondje gelijk stoppen. BRAAAAAF, prijs hem de hemel in, gooi hem bij zijn vriendjes want het is speeltijd.
Is hij stout, dan ben jij vervelend en moet hij door. Totdat hij braaf is. Dus veel groter verschil tussen gedrag van jou in het reageren van braaf zijn of stout.
Ik denk ook dat je in het begin 's avonds moet gaan rijden. En ook daar geldt overal en altijd er wordt gewoon niet gebokt. Is hij helemaal gek. Stout zijn is werken, niet stoppen. Braaf zijn is beloning, geprezen worden, een appeltje etc.

Dit is al zover gegaan TS en je vindt het zelf veels te grappig zo lijkt. Dus moeilijk zal het zijn om dit te doorbreken.

Andere goede tips die ik zag zijn:
Terug in het voer zetten en ander voer. Meer hooi.
Longeren van te voren.
's Avonds rijden.
Grondwerk met hem doen zodat hij respect voor je krijgt. Ga eens heel veel met hem doen. Ben consequent, duidelijk, streng, poets niet te veel. Zet hem eens in de achteruit. Braaf is braaf en gelijk super belonen. Jullie moeten uit deze spiraal naar beneden. Sterkte hé TS. Ik vind dat je wel een gaaf paard hebt, die ALS hij voor je gaat dan ook tot en met het gaatje voor je gaat.
MAAR er is nog werk aan de winkel voordat het zover is.

Andere instructeur?

Dit is inderdaad ook wat mij opgevallen is! Ben het helemaal eens met het bovenstaande. Triple P is inderdaad een muesli vol met energie, wat dit paard duidelijk niet nodig heeft. Een verandering in het voer is denk ik wel een goed idee. Ik zou denk ik geen krachtvoer meer doen, of in ieder geval iets wat niet zoveel energie geeft!
Je ziet gewoon dat het paard niet gemeen is, het is echt speels gedrag. Het is alleen wel zo dat hij 23 uur per dag tijd heeft om te spelen, als jij er op zit moet hij (bij wijze van) een uur werken en daarbij zit bij hem geen duidelijk verschil. Ondanks dat je dus zo goed blijft zitten, probeer negatief gedrag "af te straffen" en vervolgens positief gedrag te belonen met drukvermindering of drukstop. Inderdaad veel belonen en geef hem echt wat te doen. Geen makkelijke oefeningen, maar echt even werken, braaf is braaf en dan ook zelf ontspannen en paard belonen.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:31

Bedankt allemaal weer voor de tips :)
Heb net weer gewoon s avond gereden, als alles binnen staat en dan is hij zo mak als een lammetje..
Hij weet dus best hoe het hoort maar vind andere paarden gewoon veel belangrijker dan mij.

En wat een onnozele reactie over dat ik dit erop zet voor de reacties die ik erop krijg.. Had hem ook best zonder filmpje willen openen, maar vond het wel handig als jullie er een beeld bij hadden van hoe hij doet.
Dus nee, dit is zeker niet voor de aandacht, en ik doe ook echt wel wat met de tips die ik krijg
En dit filmpje is van vorig jaar, dit was toen een van de eerste keren dat hij zo deed, en toen vond ik het idd grappig en heb er een leuk filmpje van gemaakt, maar nu vind ik het zeker niet meer grappig

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:39

Ik heb ook zo'n draak :7 die ging vroeger al bij een scheet aan de kletter....

ik heb het dus de kop ingedrukt, aan de kletter is net zo lang volgas galop
naar voren tot ie niet meer kon, moe jammer dan doorgalloperen tot ik zeg stop!

Dat 180 graden omdraaien, aan de kletter en bokken heeft hij ook geprobeerd, benen over de bakrand, ook direct de kop ingedrukt.
Wil hij zijn energie kwijt, prima dan mag hij die ook kwijtraken ook....
Ik heb de mijne 3 x per dag gelongeerd, en dan flink met bijzet/dubbele longe, tempo erop in draf en galop, lopen zal hij....
na de 3e x longeren, dan ook nog erop en flink laten werken, goed op je kont blijven zitten, voorwaarts aan het been!

Klink misschien zielig, maar de lol was er snel af voor hem :7 na een maand kon ik er mee lezen en schrijven.

Longeren zou ik trouwens in dezelfde baan doen waar je rijdt, hij speelt nu een spelletje daar om onder het werk uit te komen.
Dus laat hem op die plek maar eens weten wat werken is en dat spelletjes onder het zadel niet geaccepteerd wordt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:46

als je paard mee gaat rennen ga naar achteren zitten. als je naar voren gaat gaat je paard harder en harder.

verder gewoon eerst longeren voor je gaat rijden?

1 ding weet ik zeker je bent straks een rodeo kampioen XD
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 10-11-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:48

Pfoe, goed dat je in de meeste gevallen blijft zitten, maar dit gaat natuurlijk een keer heel verkeerd aflopen, zeker als je ook nog eens met hem naar buiten blijft gaan terwijl hij dus absoluut niet te vertrouwen is.

Idd energie erin en meer energie eruit. Het klinkt zo simpel maar ik zou het anders ook niet weten. Wat een rotbok :=

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:53

listiglistje schreef:
Ik heb ook zo'n draak :7 die ging vroeger al bij een scheet aan de kletter....

ik heb het dus de kop ingedrukt, aan de kletter is net zo lang volgas galop
naar voren tot ie niet meer kon, moe jammer dan doorgalloperen tot ik zeg stop!

Precies dat!! Ik heb er ook eentje gereden die vol gas ging als hij schrok of het ergens niet mee eens was. Je eerste reactie is altijd remmen/stoppen, tot ik een les bij gerenommeerde naam had en hij rustig zei 'hand naar voor en ga maar harder' ... En om t kracht bij te zetten stond hij een paar seconden later midden in de baan met een longeerzweep ~~}> . Hij had meteen gezien dat het dominant gedrag was. Toen de lol eraf ging en hij dus langzamer wilde moest hij echt nog even doortrekken en dan zélf terug rijden! Ik scheet 7 kleuren maar had ineens zo veel meer controle dan ik ooit gehad had! Heb t nog een paar moeten herhalen, ook thuis natuurlijk, maar de lol ging er echt af en gedrag werd bijna niet meer vertoond. Als je bodem goed is kun je écht hard hoor kan ik je zeggen, als je ze verder maar niet met je hand uit balans trekt.

Ik geloof echt niet dat als je deze van t voer afhaalt het ineens minder wordt, mensen dichten daar echt teveel credits aan. Als zo eentje wil doet 'ie het toch wel en als de paarden van het land af zijn kun je gewoon rijden, dus echt meer aangeleerd gedrag dan voer/energie.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:55

Jeetje wat blijf jij goed zitten zeg . Heb een tijd ook een paard gereden die zo extreem kon reageren maar die werd echt gevaarlijk, kon ook zo ontploffen en stond dan recht omhoog. Die longeerde ik eerst altijd een half uur voordat ik ging rijden, maar noway dat hij normaal kon doen... hij heeft me er 1 keer af gesteigerd.. dat heeft ie toen geweten... hij heeft nog nooit zo lang aan de longe gestaan... de keren erna was hij een stuk braver..

Ik ga verder mee met de rest kijken naar het voer en eventueel longeren, al helpt dat vaak ook niet met zulke paarden is mijn ervaring.. En verder weet ik het ook niet ...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:59

Wat mij opvalt is dat je suuuuper goed blijft zitten haha, maar dat je hm niet straft. Laat hm weten wie de baas is!! Lekker laten gaan totdat hij doodop is en hm dan gaan rijden laat hm maar moe worden
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 10-11-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:00

Grappig dat iedereen opmerkt dat je knap blijft zitten. Je bent namelijk ook echt aan het paardzitten.
Ik geloof dat ik wel 10 keer tegen mijn beeldscherm heb geroepen, teugels op maat en been! Nu een wending! Overgang! Nu niet gaan zitten niksen anders ben je.... En daar ging je weer! :+

Ik bedoel dit niet zo vervelend als het waarschijnlijk overkomt, maar ik zie alleen een ruiter die de teugels te lang heeft (op het moment dat je een ophouding moet maken zitten je handen tegen je buik, kun jij verder niets meer doen en je ziet hem dan denken, jippie vrij spel!) en niks doet.

Ga achtjes rijden, overgangen, wat anderen voor mij al riepen fantasiefiguren. Dit is gewoon een vrolijk paard met veel energie, echt een prachtig paard, gebruik dat alles in jouw voordeel. :)

Oja ik snap dat lastig is op zo'n moment dat hij wegspringt, om er dan in ene aan te gaan rijden. Je bent ook maar een mens, en het is heel menselijk om dan te verstijven. Misschien kun je iemand aan de bakrand zetten die even een brul geeft om je wakker te schudden?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:05

Echt super dat je blijft zitten ik wil die rijbroek ook ;) . Het probleem is denk ik het kan bekijken is dat je telkens te laat bent ik weet niet of je het van te voren al aan voelt komen dat hij wat gaan doen maar eigenlijk zou je hem dan moeten over bluffen. Zodat hij de aandacht steeds meer bij jouw moet gaan houden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:12

Ben het eigenlijk wel heel erg eens met Gypsy.

Misschien je paard toch een tijdje laten rijden door een prof, die je paard hier doorheen kan rijden, en dan zelf met behulp van diezelfde prof, onder begeleiding stap voor stap je paard zelf weer gaan rijden?

Jammer dat je niet al eerder ingegrepen hebt, vind het filmpje van vorig jaar eigenlijk al onacceptabel, en nu het al zo lang bestaat ben ik bang dat het jou zelf niet meer gaat lukken dit te doorbreken. Gedrag is al best ingesleten.

Dus; gewoonte veranderen, tijdelijk andere ruiter ( vind Gert van het Hof in dit geval echt geen verkeerd idee, al heb ik maar zo het idee dat dit probleem dan misschien niet eens zichtbaar wordt, vanwege de manier waarop hij écht rijdt...) en dan onder begeleiding van diegene zelf je paard weer gaan rijden..