Wat is de beste springtip die jij hebt gekregen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:50

Stoppen en een andere hobby zoeken (welleswaar mét paard, paard is daarna voor de wagen gegaan)

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:41

'het is de bedoeling dat je met paard en al over de hindernis heen gaat...' 8-)

420BlazeIt

Re: Wat is de beste springtip die jij hebt gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:46

Op de hindernis paard al buigen zegmaar om in de goede galop te komen, had daar veel moeite mee.
En t hielp!

Maar heb zoveel goeie lessen gehad :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:50

Opsluiten, sluit hem op tussen je handen en benen (paard piepte er nog wel eens tussenuit) en blijven kijken waar je heen wilt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:58

Aan iedere kant een been houden :+

De voorste bovenste balk is je afstand.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:48

Dankjewel voor jullie tips! Heb 19 december een oefen wedstrijd en we hebben nu pas 2 keer gesprongen dus moeten nog veel oefenen pony vind het ook lastig de afstand in te schatten wanneer dat hij zelf moet springen dus probeer hem daarbij te helpen met hup ofzo te roepen of net met me been dat beetje extra geven en dat werkt al een stuk beter

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:13

Niet achterom kijken
niet te ver van te voren al naar voren gaan. Rustig blijven zitten en goed opsluiten. Als je weet dat het paard er links langs wilt, dan op de rechterkant van de hindernis rijden.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:04

anibanani schreef:
Niet achterom kijken
niet te ver van te voren al naar voren gaan. Rustig blijven zitten en goed opsluiten. Als je weet dat het paard er links langs wilt, dan op de rechterkant van de hindernis rijden.

Waarom op de rechterkant ?

Edit, nevermind, fout gelezen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:49

wie heeft er dan tips voor mijn dochtertje (13)?

Ik leerde haar altijd om rustig naar de sprong toe te rijden om beheerst te kunnen springen terwijl je het paard onder controle houdt.
Nu heeft ze (spring)les en (mede door) de spanning van het paard (voor al het vreemde in de les) gaat paard in volle vaart naar de hindernis toe en vliegt er veel te hoog overheen. Ik houd mijn hart iedere keer vast......(tot nu toe gaat het goed).

De isntructeur zegt juist dat ze het paard niet tegen moet houden maar moet laten gaan. Imo gaat dit dus veel te onbeheerst en ongecontroleerd (dit maakt mij dus zo zenuwachtig). .....

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:22

Mama niet laten meekijken met de les of een andere instructeur zoeken ;)
De ontspanning opzoeken en dan pas weer aanrijden. Heel dressuurmatig met het springen bezig zijn dus.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:23

Sprongen laag houden en er eerst voor zorgen dat het paard niet zo op de hindernis trekt! Later pas gaan opbouwen, als de rust en controle er weer is. Springt ze vanuit draf of galop?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:26

Blijvn rijden, en nie zo miepn. Dan geet ie wa vort ( in mijn best getypte half achterhoeks/twents :') )
Laatst bijgewerkt door ikheetesmee op 28-11-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:27

Eerst de dressuurbasis voor elkaar hebben, dan pas beginnen met springen.
En zítten. Het allerbelangrijkste, zitten en je benen eraan houden. Niet teveel gaan regelen met je teugels

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:34

Hou controle, niet laten jakkeren. Ik zeg andere instrucrice/instucteur. Die controle ben je nodig om je paard goed over de hindernis te leiden, anders gaat het echt een keer goed mis. Een paard kan het niet allemaal alleen, dus als ze hem op aanraden van de instuctrice laat lopen, en paardlief er met een rotgang op af gaat, kan je er de duvel op zeggen dat het mis gaat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:54

ik durf idd vaak niet eens te kijken! Instructeur is een goede springinstructeur en een goede bekende in het paardenwereldje. Hij zal het wel beter weten dan ik denk ik dan.
Ik ben idd ook van mening dat ze ons paard eerst dressuurmatig goed aan het lopen moet hebben en eerst de ontspanning er in moet krijgen voordat ze gaat springen, maar ja, de instructeur zal het wel beter weten.
Paard vind springen ook erg leuk en springt wel, dat is het probleem niet.... Mijn dochter vind het ook geweldig en ik moet zeggen dat het paard met het springen ontspannener is dan in de dressuurlessen.

Ze gaat in galop op de hindernissen af (terwijl ze van mij altijd in draf moest op de hindernissen omdat e dan beter de controle heeft).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:15

prugelpiet schreef:
Hou controle, niet laten jakkeren. Ik zeg andere instrucrice/instucteur. Die controle ben je nodig om je paard goed over de hindernis te leiden, anders gaat het echt een keer goed mis. Een paard kan het niet allemaal alleen, dus als ze hem op aanraden van de instuctrice laat lopen, en paardlief er met een rotgang op af gaat, kan je er de duvel op zeggen dat het mis gaat.

Ik moet juist het paard het zelf laten uitzoeken, voor het leerproces van het paard. Dat hij zelf handig wordt in de afstanden.
Mijn instructeur: als je straks hoger gaat springen heb je helemaal geen tijd meer om elke sprong te begeleiden, dan moet hij er driekwart zelf gaan springen en jij helpt alleen op de echt lastige afstanden. Alles wat logisch staat moet hij zelf doen.
Laat hem maar fouten maken, daar leert hij van.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:06

Zorgen dat je in het parcour op hindernis 1 peerrrrrfect uitkomt en dan een regelmatig tempo kom ke overal op uit als het goed is!:D en mijn beste tip van gewoon ' rijden' voorwaarts, regelmatif en vooral zelfverzekerd dan kom je er wel!!!:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:01

instructeur legde ook uit dat ze ongeveer twee meter voor en twee meter na de hindernis niets moet doen, je brengt het paard alleen maar uit balans dan. Je moet in de vier meter niet willen corrigeren of afremmen.
Instructeur vind dat een paard altijd in galop over een hindernis moet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:39

valt me op dat paard, nadat ze een keer over een hindernis geweest is, steeds rustiger wordt Het lijkt wel of ze erg enthousiast wordt van een bak waar een parcourtje staat opgebouwd
Afgelopen weekend met de dressuurles was paard echt ontspannen, heel anders als (in het begin van) een springles...

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:08

-Voor uit over de hindernis heen kijken.
-Bij een dubbel sprong laten gaan en zitten blijven.

Iemand nog een tip om het parcours te onthouden? Ben ik niet zo goed in _-:(

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:24

Wie heeft er een tip voor mij.
We hebben vrijdag onze eerste oefen wedstrijd en hij word nogal druk met springen zoals z'n bit vast pakken en gaan rennen zodat ik niks meer te zeggen heb.
Wat kan ik hier tegen doen?
We hebben 3x geoefend en vrijdag doen we er een martingaal aan

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:31

Pfoe, Ik heb er heel veel gehad:

- Over de hindernis heen kijken niet naar de hindernis zelf
- Kijken naar de volgende hindernis en je parcour uitkijken
- Je passen uittellen en dat veel oefenen thuis

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:03

Je bent pas klaar met je parcours als je de ring uit bent :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:07

Ik mis er nog echt een in dit topic.... knieën er aan! :=

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:34

Oke, ik ben absoluut geen springruiter. Ik zie bijna niets, waardoor ik het altijd wat spannend vind. Ik heb gesprongen met mijn haflinger (6 jaar gehad en ze was erg braaf, reed zelf op de hindernis af) maar merkte dat ik niet altijd goed meekwam, en snapte niet waarom ik zó werd gelanceerd in het zadel na de sprong. Toen zei een meisje van stal: 'jij zit alvast naar voren, terwijl je gewoon moet blijven zitten. Wanneer het paard afzet -dus goed voelen wanneer je de rugspieren aan voelt spannen, in mijn geval- hoef je past mee te gaan zitten.'

Nou was dit toevallig de laatste keer dat ik sprong met mijn haflinger.. (Inmiddels is mijn haflinger verkocht ivm financiële en privé omstandigheden, rij nu op een manege 1x per week). Dus had nog eigenlijk niets met haar advies kunnen doen. Maar afgelopen x in de manegeles ging ik toch een poging wagen op een paard van 23 jaar (ergggg braaf)... Ik dacht... rustig blijven zitten... paard goed aanvoelen, mee gaan als hij gaat: en jawel hoor, ik kon veel makkelijker meezitten! Dus was echt wel voor mij de gouden tip om niet alvast zelf 'te gaan zitten' alsof je al springt, maar echt te wachten tot je voelt dat het paard gaat. :)