Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:53

ijssnuiver schreef:
Stoppen op het juiste moment!!!
Ik had nogal de neiging dat als de dingen goed gingen, nog lang door te willen rijden. Om dan vervolgens met een paard te zitten wat moe werd(zeker in het beginstadium van training en het dus nog kracht moest opbouwen) en daardoor heel vervelend en we negatief afsloten.
Dus stoppen op een moment dat het goed gaat. Met als gevolg dat we nu wel eens na een kwartier stoppen en dat hele rare gezichten geeft ;) . Maar het werkt, paarden gaan met sprongen vooruit en de trainingen blijven veel leuker!

En stiekem nog 1;
"gebruik zo weinig hulp als je kunt, maar zoveel als nodig is".
De hulpen konden bij mij veeeeel kleiner en ook dan reageerden de paarden. En hé, als ze niet reageren, kun je altijd de hulp nog opbouwen en groter maken.

Of weten wanneer je er af moet springen...

Ik heb een tijdje paarden heropgevoed en ik heb toen wel geleerd dat weten wanneer je er af moet springen net zo belangrijk is als weten wanneer je moet stoppen :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:04

M_D_H schreef:
Geryon schreef:
Ieder paard die juist aan de hulpen staat zou daarop moeten reageren. Als je meer doet dan alleen meezitten, dan reageert een paard daarop.

Dat klopt inderdaad.
Maar ik geloof wel dat als jij een paard hebt wat, om het maar even zo te zeggen, lui is en niet aan de hulpen staat geloof ik wel dat een instructrice zo iets zou zeggen...
Want je krijgt een paard er wel actiever mee... (of het de juiste manier is dat durf ik niet te zeggen)

Ah ja inderdaad. :j

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:06

Van mijn instructrice: niet zitten op je genoegen (de voorkant) maar op je gemak (zitbeenknobbels).

Britta31

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:35

Geen piano handen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:37

Consequent zijn!! Wat hij vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Mijn ruin kent alle trucjes (ik ook :+ ) om onder het werk vandaan te komen. Ik hoor mijn instructrice ook in mijn hoofd roepen als er weer wat mis gaat...
Andere tip die ik heb gekregen als een paard spanning heeft, denk dat de teugel een spons is en knijp hem zachtjes uit..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:54

Geryon schreef:
Maar dat is niet het enige been wat beweegt. Ik kan me echt niet herinneren dat als ik mee ga in de beweging, mijn heupen een loop beweging maken. Zal er eens op letten.

Ik probeer het zelf nu af te leren. Maar mijn instructrice zei altijd als het linkerbeen naar voren gaat ga ik naar rechts en rechterbeen ga ik naar links. Ik vind het niet echt voelen als een loopbeweging, maar het is wel zo'n soort idee. Hij reageerde er wel goed op. Maar ik hoorde en heb het idee dat je je paard dan iets kan blokkeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:21

Ik heb net even gevoeld :P In stap gaan je heupen inderdaad ietsje 'lopen'. Maar in draf kan ik het niet echt ontdekken, of het is zo minimaal!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:22

'Als je door de oren van je paard heenkijkt, gebeurd er nooit iets' En verrek _/-\o_

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:28

maak van je eventing hindernis een gewone sprong, dan kan je het veel beter inschatten.
En het werkt!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:32

esje01 schreef:
maak van je eventing hindernis een gewone sprong, dan kan je het veel beter inschatten.
En het werkt!

Ik heb het juist andersom :')

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:38

oh wat leuk ik lees hele goeie tips die ik eens ga uitproberen!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:44

Eerst je hart over de hindernis heengooien en dan zelf er achteraan, andersom werkt niet. (Pony die veel weigerde waardoor ik ging twijfelen en nog meer stops kreeg. Ik pony vertrouwen geven ipv hij mij).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:49

Ik had altijd veel moeite met wijken, tot ik ergens de tip las om dan op het verkeerde been te gaan lichtrijden. Dan geef je automatisch op het goede moment je hulp en kun je het gevoel wat krijgen. Werkte voor mij heel goed.

Verder werken voor mij visualisaties voor mijn houding goed: armboeien voor armen die altijd te ver naar voren gaan, zitten boven op een paal en zo niet meer naar voren of naar achteren tuimelen in overgangen terug en vooruit, etc.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:54

"Word boos!"

Ik was veel te onzeker. Toen ik op een grote pony, net geen paard, belandde die alles deed wat ik niet wilde, heb ik pas leren rijden. Door het zinnetje: Word boos! Ik vond het zielig als ik een paard een optetter zou geven. Opstappen deed je op hem als hij rondjes om je heen liep, omdat hij gewoon niet stil kon blijven staan. Zodra je consequent en duidelijk was, was het een prima pony om op te rijden. Echt jammer dat hij weg gegaan is (maar ik ben dan ook gestopt op de manege inmiddels)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:00

nie t boos kijken, ik kijk nogal erg serieus met rijden waardoor mensen denken dat ik het niet leuk vind of boos ben.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:23

"Ga g*d rechtop zitten als Napoleon" zei de oude man die me les gaf en bij een van de jonge paarden die nog wel eens wilde bokken,
"Hakken uitdrukken, dan kan je er niet af" en het werkt ook echt :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:24

'Uitademen als je voelt dat je zelf gespannen wordt '

Mijn paard reageert heel erg op mijn spanning en door uit te ademen ontspan je jezelf.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:26

LOVESUSHI schreef:
schouders af en toe rollen om ze los te houden in plaats van gespannen. (wel met handen op dezelfde plek)
.

een paar keer goed in en langzaam uitademen. ik merk dat ik rustiger word en mezelf beter kan ontspannen, waardoor t paard ook ontspannender word.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:33

Loslaten

Klinkt zo simpel...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:01

Als ik ga zitten op mijn zitbeenknobbels, trek ik vaak nog een holle rug. Sinds ik de tip heb gekregen te zitten op de (denkbeeldige) achterzakken van een spijkerbroek, zit ik veel beter. Ietsje achter de zitbeenknobbels dus, zonder in een stoelzit te komen.

En ook de tip als je je paard onder je weghaalt, zou je op je voeten moeten landen en niet voor of achterover op de grond. Dat helpt om de lijn hielen-heupen-schouders op 1 lijn te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:05

Ik had vroeger een paard wat rennerig werd in de uitgestrekte draf. Ik las toen in een blad een interview met Ellen Bontje waarin ze vertelde hoe zij dat oploste. Ze ving het paard aan het einde van de lange zijde op naar stap, draaide meteen een keertwending en weer voorwaarts in uitgestrekte draf. Dat ging ik proberen en dat heeft echt gewerkt. Hierdoor kreeg ik mijn paard meer op het achterbeen en doordat ik vanuit stap vertrok naar uitgestrekte draf ging hij veel minder rennen maar juist meer beheerst en meer gedragen uitstrekken.
Was toen een wereldtip voor mij.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:53

Geryon schreef:
Ik heb net even gevoeld :P In stap gaan je heupen inderdaad ietsje 'lopen'. Maar in draf kan ik het niet echt ontdekken, of het is zo minimaal!

Het is inderdaad alleen in stap. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij dat ervaren hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:57

Niet anders dan normaal, want ik heb gewoon gezeten zoals ik altijd al zat. :P Ik deed niet meer dan kijken of die beweging inderdaad zo is. Zal de volgende keer eens zélf die bewegingen maken ipv enkel meegaan met het paard, kijken of hij erop reageert. Ben nu toch weer bezig na een laaaange rijpauze, hem weer gevoelig op de hulpen te maken. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:09

Beste tip ever was op het juiste moment been geven. Dus been geven op het moment dat het binnen achterbeen net van de grond af komt. Echt een wereldtip, binnen een week veranderde mijn verzorgpaard van een redelijk onzeker en daardoor langzaam lopend paard naar een enthousiasteling die echt niet meer te stoppen was :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:12

BaileyMix schreef:
Beste tip ever was op het juiste moment been geven. Dus been geven op het moment dat het binnen achterbeen net van de grond af komt. Echt een wereldtip, binnen een week veranderde mijn verzorgpaard van een redelijk onzeker en daardoor langzaam lopend paard naar een enthousiasteling die echt niet meer te stoppen was :')

Met welk doel, dat been geven? Versnellen of bedoel je vanalles waar je je been voor gebruikt?