sporen om, maar niet gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:32

sneeuwpop schreef:
Je bedoelt dat jij niet de leider bent.
De meelift- fase hebben we allemaal meegemaakt.
Wil gewoon zeggen dat je niet strenger (!)moet zijn, maar dat je moet gaan leren aanvoelen wanneer je de juiste hulpen moet gaan geven. Dus weten wanneer je de juiste hulp moet geven ipv harder/langer de verkeerde hulp.
Ook met het gebruik van je buitenteugel om de schouder te begrezen is het belangrijk om dit op het juiste moment te doen en met de juiste hoeveelheid (zo min mogelijk als kan) druk en dan vooral ook gelijktijdig je tempo onder controle te hebben en te houden.

Het is een kwestie van goede instructie die jouw stap voor stap jou de dingen leert herkennen en op te reageren.

Wij hebben ook een boefje van een pony waar mijn buurmeisje op mag rijden. Ik heb haar eerst aan de Longe laten voelen wanneer ze been moet geven. Daarna aan de Longe de aanleuning en teven los in stap het sturen met behulp van de buitenteugel. Nu gaat het best goed en komt het dus allemaal samen.

Vind de keuze van een spoortje echt een vreemde keuze, zeker omdat je nog zoveel moet leren voor je toe bent aan het spoortje.

Ik moet juist wel strenger zijn, want ik laat een hele boel toe.

Ik leer een paard moet altijd voorwaarts zijn, als een paard niet voorwaarts is kun je er niks uit halen of bij brengen. Vanuit daar wordt het spoortje geadviseerd.

Het juist been geven en bewust been geven heb ik heel veel les in. Ook dat je niet lang been moet geven, maar en korte en duidelijke hulp.

Maar ik heb zelf besloten om mijn zweepje er toch weer bij te pakken en te concentreren op het voorwaarts en goed aan het been, jammer dat dat eerst ten koste gaat mijn houding, maar we doen het stap voor stap. Ik laat mijn sporen dan maar even uit. Vindt het ook vreselijke dingen om aan te doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:39

Jouw laatste bericht hier "AmoorM" dat geeft al een heel ander beeld op heel het verhaal hé.
Is dit een hopeloze zaak ????? zeker niet hoor, je moet nog niet panikeren, dit kan zeer zeker wel tot een goed einde gebracht worden.
Maar ik vermoed dat je daar dan wel zelf echt wel een flinke inspanning zult voor moeten doen.
En ik vermoed dat je dit enkel kan oplossen met een heel andere instructie, de belangrijkste opmerkingen die wij hier nu hebben aangebracht ik vermoed dat jouw instructie daar nog niet eens over gesproken heeft.
Paardrijden en omgaan met paarden is soms een heel apart verhaal, jouw leiderspositie wanneer je er naast staat maar ook wanneer je er op zit, en ga zo maar verder.
Zoek naar instructie die jou echt ook op deze vlakken kan en wil helpen, en dan pas ga je ontdekken dat er stukje bij stukje toch een oplossing naar voren zal komen.
ik wens je veel succes toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:47

aeolusnr1 schreef:
Jouw laatste bericht hier "AmoorM" dat geeft al een heel ander beeld op heel het verhaal hé.
Is dit een hopeloze zaak ????? zeker niet hoor, je moet nog niet panikeren, dit kan zeer zeker wel tot een goed einde gebracht worden.
Maar ik vermoed dat je daar dan wel zelf echt wel een flinke inspanning zult voor moeten doen.
En ik vermoed dat je dit enkel kan oplossen met een heel andere instructie, de belangrijkste opmerkingen die wij hier nu hebben aangebracht ik vermoed dat jouw instructie daar nog niet eens over gesproken heeft.
Paardrijden en omgaan met paarden is soms een heel apart verhaal, jouw leiderspositie wanneer je er naast staat maar ook wanneer je er op zit, en ga zo maar verder.
Zoek naar instructie die jou echt ook op deze vlakken kan en wil helpen, en dan pas ga je ontdekken dat er stukje bij stukje toch een oplossing naar voren zal komen.
ik wens je veel succes toe.

Mijn instructie praat net zoals hier hoor, daar is niks mis mee. Heel erg met been stil houden en alleen hulpen geven wanneer nodig. Degene is de eerste waar ik denk ja hier kan ik wat mee.
Alleen over het spoortje is inderdaad nog lastig. Maar zoals ik al zei ik laat het spoortje eerst voor wat het was. En pak ik mijn zweepje er weer bij.

Ik denk dat ik ook wat meer grondwerk moet doen. En gericht stapje voor stapje moet gaan rijden. Ook wat mijn instructie zegt in tegenstelling tot anderen.

aeolusnr1

Re: sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:49

idd goed idéé
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:08

Thuis is ze trouwens wel meer aan het been dan elders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:21

ChristaMoor schreef:
Ik weet niet of er overleg met je instructeur mogelijk is, maar vraag deze eens goed om uitleg waarom hij wil dat je met spoor gaat rijden, waarom dit niet zonder op te lossen is. En laat eens iemand filmen hoe je rijdt (zonder spoor) zodat je zelf kan zien hoe stil je beenligging is, zodat je aan de hand van dat filmpje kunt bepalen of je een spoortje om kan wat niet continue tegen paard zit te prikken zonder dat je dit in de gaten hebt.
Zoals je beschrijft hoe je nu zelf bezig bent, ben ik zelf ook bezig om paard beter aan het been te krijgen, zonder spoor. Houd wel in de gaten dat je zit en beenhulpen niet te sterk veranderen en je beenligging op de juiste plaats terug komt na je correctie.
En wat je ook zou kunnen doen is eens een les van iemand anders nemen, kijken hoe die er tegenaan kijkt.
Succes!

Wat doe jij om het paard beter aan het been te krijgen?

Als ik thuis met oefeningen bezig ga, dan is ze super aan het been. Maar ga ik op les en ik vraag haar door dat wordt ze stukken minder actief.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:24

Kan je niet vragen of je instructrice naar jou kan komen aan huis? Misschien op les meer gespannen ofzo? Of toch net iets andere manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:30

Ess_Ramona schreef:
Kan je niet vragen of je instructrice naar jou kan komen aan huis? Misschien op les meer gespannen ofzo? Of toch net iets andere manier van rijden.

Dat mag dus niet. Ja heel raar. Maar de stal/manege waar ik sta heeft eigen instructies en ze accepteren niet dat je zelf instructies mee neemt, omdat de bakken dan bezet zijn en de manege er zelf niks aan heeft denk ik. Ja ik denk wel dat ik dan gespannener ben, als ik namelijk instap op les en er is nog geen instructie bij is ze ook actiever.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:31

Dus je staat daar niet op pension of wel? Snap t even niet :+.

Ik denk dat je wel spanning opbouwt als ik het zo hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:32

TS staat op een manege daar mag je geen les van buitenaf nemen. Instructeur bij wie ze lest gaat ze dus te paard naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:33

Ess_Ramona schreef:
Dus je staat daar niet op pension of wel? Snap t even niet :+.

Ik denk dat je wel spanning opbouwt als ik het zo hoor

Ik sta op een manege met pension stallen. Ik rijd in de bak van de manege.

Ik ben altijd wel zenuwachtig voor een les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:34

Yvank_ schreef:
TS staat op een manege daar mag je geen les van buitenaf nemen. Instructeur bij wie ze lest gaat ze dus te paard naar toe.

Inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:40

Omdat ik haar thuis wel redelijk goed aan het been heb (zonder les), rijdt ik haar zonder spoor en zal ik vanuit daar verder oefenen om haar nog actiever te maken.
Hopelijk zal dit dan verbeteren en op andere plekken. Ik vindt inderdaad gelijk naar het spoortje grijpen niet mijn ding. Maar er zijn zoveel verschillende meningen. Zelfs hoe je het spoor gebruikt hoor ik 10 duizend dingen. Mijn instructie is wel van je gebruikt de spoor alleen als het nodig is.
Dit is wel een instructie waar ik veel van kan leren. En 1 die vooral stapje voor stapje werkt en niet 10 dingen tegelijkertijd willen doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:58

Ik ben het in grote lijnen wel eens met de meeste opmerkingen hier maar vind dat er ook wel wat geneuzeld wordt. Spoor is inderdaad om je hulpen wat kleiner toch duidelijk door te laten komen. Wat precieszer te zijn. Dat wil niet zeggen dat je ze niet ook kunt gebruiken voor een paard wat niet lekker aan je been is.
De voorwaarde is dan wel dat je been heel bewust kunt gebruiken en een stille beenligging hebt. Anders werk je je zelf alleen maar tegen. (En dat is meteen de reden dat veel mensen een spoor afraden) Als je paard niet reageert op de eerste kleine hulp die je geeft grijp je zwaarder in. Dat kan zijn met wat meer been, een schop, een tik met de zweep of met een por met het spoor of voor mijn part door aan zijn staart te zwengelen. Maakt mij weinig uit hoe en wat je doet als het maar effect heeft. Dan terug naar wat je aan het doen was en kleine hulp herhalen.
In mijn profiel trouwens een uitgebreid stuk over luie paarden aan het been krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:05

pol013 schreef:
Ik ben het in grote lijnen wel eens met de meeste opmerkingen hier maar vind dat er ook wel wat geneuzeld wordt. Spoor is inderdaad om je hulpen wat kleiner toch duidelijk door te laten komen. Wat precieszer te zijn. Dat wil niet zeggen dat je ze niet ook kunt gebruiken voor een paard wat niet lekker aan je been is.
De voorwaarde is dan wel dat je been heel bewust kunt gebruiken en een stille beenligging hebt. Anders werk je je zelf alleen maar tegen. (En dat is meteen de reden dat veel mensen een spoor afraden) Als je paard niet reageert op de eerste kleine hulp die je geeft grijp je zwaarder in. Dat kan zijn met wat meer been, een schop, een tik met de zweep of met een por met het spoor of voor mijn part door aan zijn staart te zwengelen. Maakt mij weinig uit hoe en wat je doet als het maar effect heeft. Dan terug naar wat je aan het doen was en kleine hulp herhalen.
In mijn profiel trouwens een uitgebreid stuk over luie paarden aan het been krijgen.

Ja zo krijg ik les. En dit is ook wat de meeste mensen mij vertellen.
En inderdaad je beenligging. Dat wordt mij ook 100x verteld door mijn instructie.
Ik zal je stuk eens lezen!

Heeft beenligging trouwens ook te maken met je lengte van je beugels? Ik merk dat ik mijn beugels altijd veelste kort heb gehad (lees:Spring stand) nu heb ik ze 3 a 4 gaten langer en zit ik opeens veel beter. Nadat het even wennen was.

Edit: Duidelijk stukje! Ik leer eruit dat ik veel meer afwisseling moet hebben tijdens het rijden. Niet alleen rondjes hobbelen over de hoefslag. En inderdaad dat 1x kuit aanleggen, geen reactie gelijk inkomen met een hardere hulp in plaats van 10x herhalen. Reed Owen met spoor toen hij niet goed aan het been was?

Als ik heel hard werk aan een correcte beenligging is een spoor nog niet zo heel erg. Alleen waar ik over twijfels is dat ze het thuis als ik veel overgangen en correct been geef ze wel actief wordt en op les niet. Heeft toch met die gespannenheid te maken denk ik?

Wat een leuk paard trouwens! En de cross foto's! Wauw.. Is dat niet eng om over zulke obstakels te springen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:26

TS als je gespannen bent, kan je onbewust je hele lichaam aanspannen (en dus knellen). Dat heeft zeker effect op je paard :j
Het kan zijn dat je haar blokkeert om ruim en soepel te bewegen en dus ook voorwaarts te gaan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:34

PS Pol013: wat een fijn stukje in jouw profiel!
Ik ga de tip over "zo stil en licht mogelijk zitten" als paard eenmaal in gewenste gang/tempo loopt zeker toepassen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:40

Ik probeer zelf het spoor altijd zo veel mogelijk af te laten omdat ik hem op moeilijke dagen toch makkelijk onbewust te veel gebruik. Echt fijn op het been reageren is bij ons ook echt totaal onafhankelijk van het spoor. Dat gaat zonder minimaal net zo goed.
Ik heb ze eigenlijk alleen om bij serieuze dressuur plannen (appyuementen en arbeids piroutes) en in de cross om als dat nodig is ook even echt in te kunnen komen.
En ja, dat is soms eng om zo te springen maar het is nog veel leuker!

Lengte van de beugels maakt voor mij niets uit. Heb zelfs het idee dat ze op cross stand ( en dat is nog korter dan spring stand) mijn been juist stiller ligt. Maar dan heb ik daar natuurlijk wel het juiste zadel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:52

pol013 schreef:
Ik probeer zelf het spoor altijd zo veel mogelijk af te laten omdat ik hem op moeilijke dagen toch makkelijk onbewust te veel gebruik. Echt fijn op het been reageren is bij ons ook echt totaal onafhankelijk van het spoor. Dat gaat zonder minimaal net zo goed.
Ik heb ze eigenlijk alleen om bij serieuze dressuur plannen (appyuementen en arbeids piroutes) en in de cross om als dat nodig is ook even echt in te kunnen komen.
En ja, dat is soms eng om zo te springen maar het is nog veel leuker!

Lengte van de beugels maakt voor mij niets uit. Heb zelfs het idee dat ze op cross stand ( en dat is nog korter dan spring stand) mijn been juist stiller ligt. Maar dan heb ik daar natuurlijk wel het juiste zadel bij.

Ik heb nu een veelzijdigheids zadel, uiteindelijk wordt dat een dressuur zadel.
Misschien dat ik ze in de les om kan doen, en thuis ze gewoon af kan laten. En dan in de les afbouwen..
Nu is het ook de eerste keer in ons leven dat we op ander terrein rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:52

laetitia schreef:
TS als je gespannen bent, kan je onbewust je hele lichaam aanspannen (en dus knellen). Dat heeft zeker effect op je paard :j
Het kan zijn dat je haar blokkeert om ruim en soepel te bewegen en dus ook voorwaarts te gaan.

Hoe kan ik zorgen dat ik meer ontspan?
Als ik bewust bezig ga met mijn benen heb ik ze netjes stil, maar ontspan je dan wel?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:19

Het gaat niet puur om jouw benen, maar om de gespannenheid van je hele lichaam. Adem eens een paar keer goed uit en ontspan bewust je lichaam bij het instappen tijdens je les.

Je hoeft je niet te bewijzen tijdens de les, je hebt les om te leren. Ik herken het wel hoor, toen ik net een nieuwe instructeur had was ik ook gespannen. Je wilt graag laten zien wat je hebt bereikt tijdens het trainen, maar dat lukt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:54

Wat zijn echt goede oefeningen om een paard aan het been te krijgen? In plaats van alleen overgangen te rijden? Om te zorgen dat overgangen ook niet saai worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:55

laetitia schreef:
Het gaat niet puur om jouw benen, maar om de gespannenheid van je hele lichaam. Adem eens een paar keer goed uit en ontspan bewust je lichaam bij het instappen tijdens je les.

Je hoeft je niet te bewijzen tijdens de les, je hebt les om te leren. Ik herken het wel hoor, toen ik net een nieuwe instructeur had was ik ook gespannen. Je wilt graag laten zien wat je hebt bereikt tijdens het trainen, maar dat lukt niet altijd.

Ja dat klopt, ik ben er om te leren.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:44

AmoorM schreef:
ChristaMoor schreef:
Ik weet niet of er overleg met je instructeur mogelijk is, maar vraag deze eens goed om uitleg waarom hij wil dat je met spoor gaat rijden, waarom dit niet zonder op te lossen is. En laat eens iemand filmen hoe je rijdt (zonder spoor) zodat je zelf kan zien hoe stil je beenligging is, zodat je aan de hand van dat filmpje kunt bepalen of je een spoortje om kan wat niet continue tegen paard zit te prikken zonder dat je dit in de gaten hebt.
Zoals je beschrijft hoe je nu zelf bezig bent, ben ik zelf ook bezig om paard beter aan het been te krijgen, zonder spoor. Houd wel in de gaten dat je zit en beenhulpen niet te sterk veranderen en je beenligging op de juiste plaats terug komt na je correctie.
En wat je ook zou kunnen doen is eens een les van iemand anders nemen, kijken hoe die er tegenaan kijkt.
Succes!

Wat doe jij om het paard beter aan het been te krijgen?

Been geven; geen reactie=meer been, reactie=been weg. Bij meer been geen reactie, dan tikje met zweep. Reactie kan van alles zijn. Als hij gaat draven, prima, is een reactie. Dan been weg en rustig terugnemen. Bij míjn tempo blijft been weg, wanneer hij weer inkakt, been. Eventueel alles herhalen. Ik doe veel in stap, tempowisselingen in stap tot hij alert is, pas dan ga ik draven. Aan de galop ben ik amper toe gekomen de laatste tijd.
Bij mij is echt het probleem geweest dat ik hem gewoon veel te lang als puppy ben blijven zien. Ondertussen is hij 8 en moet nu gewoon aan het werk (en ik ook :) )
Overigens heb ik geluk dat hij erg gevoelig is voor zweepje, daarmee dus ook uitkijken dat hij nog steeds mijn beenhulp begrijpt. Goh, als ik het zo opschrijf... lijkt het erg ingewikkeld :)