Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ayasha schreef:en eentje die zich achterover gooit nog voor je iets kan doen of vragen, daar kan je sowieso al bij gokken dat de kans groot is dat die iets mankeert..
M_D_H schreef:midgie schreef:Gert van den hof is een grote egotripper .
Als een paard achterover slaat ben je veel te ver gegaan een paard laat zich echt niet zomaar achter over klappen, ik zou dit zeker ook niet afstraffen, maar juist niet opzoeken, dan is er niks aan de hand , een paard met karakter hoort ook niet in handen te komen van iemand die er niet mee om kan gaan, maar ook niet in handen van mensen die wel even denken het eruit te slaan, juist deze paarden horen bij mensen terecht te komen die begaan zijn met dit soort dieren en er juist zonder veel gedoe een oplossing voor zoeken, met afstraffen bereik je vaak helemaal niks, daar leert een paard ook niks van, want dies luit zich af en iets of iemand die zich af sluit onthoud niet zoveel.
Reken maar dat mijn paard met karakter keiharde klappen krijgt als hij dit soort dingen in zijn hoofd haalt! Juist dit soort paarden moeten duidelijke regels hebben en die duidelijke regels maak je nou eenmaal niet met een koetiepoekie taaltje en een paar snoepjes.
Die regels maak je door consequent te zijn en een streng woord te geven op het juiste moment... en soms hoort daar ook een gerichte tik bij.
Jammer maar helaas.
En ja, ik ben regelmatig met hem achter overgeslagen, nou poehpoeh dat zal vast gekomen zijn omdat ik hem kreng heb genoemd.
Maar dat is dus niet zo. Dat komt omdat hij liet zien dat hij het er niet mee eens was en begon te steigeren en hij toen ik hem een streng woord gaf zich zonder pardon liet vallen... meneer was het er beduidend niet mee eens.
Nou jammer dan!!
Hij heeft op dat moment duidelijk geleerd dat dit toch echt niet de bedoeling was!
Er zijn dus echt momenten dat lief zijn en paaien niet werken.

) het uit het zadel trekken heeft hij 1 keer gedaan (ik was echt verbaasd dat hij dit deed), ik heb hem woedend achterna gerend en ik heb hem natuurlijk nooit bij kunnen houden, maar dat was de intentie ook niet. De intentie was dat hij door had hoe boos ik was en dat hij daar goed van onder de indruk zou zijn... en dat is gelukt... 6 jaar later heeft hij het weer voor het eerst geprobeerd en toen was een voet tegen zijn neus aan voldoende om hem te doen beseffen wat daar de gevolgen ook alweer van waren.midgie schreef:Waarom denk je laat een paard zich vallen??
Erg jammer dat er toch mensen zijn die geen idee hebben van het natuurlijke instinct en daarop de reactie van een paard .
M_D_H schreef:Vind het zo knap dat jij vanaf de computer alles kunt beoordelen waarom een paard wat doet en dan ook nog er van overtuigd bent dat je het goed hebt ook...
Beetje kinderachtig dat jij je zo superieur voelt over iedereen en zo overtuigd bent van je eigen gelijk dat iedereen die het anders doet acuut geen verstand van paarden meer heeft...
Wie ben jij eigenlijk, wat heb jij bereikt in de paarden??
Mijn paard heeft zo'n sterk karakter dat hij bereid is zichzelf achterover te laten slaan als hij het idee heeft dat dit werkt...
En ik ken mijn paard een heel stuk beter dan dat jij doet en ik weet dat hij dit zo doet.
Zodra hij merkt dat een ruiter bang wordt wordt het wangedrag alleen maar erger. En geloof mij, ik heb dit heel vaak gezien en geen van de ruiters heeft hem getriggert.
Hij gaat steeds een stapje verder in zijn dominantie tijdens het rijden.
Als hij het ergens niet mee eens is staat zijne keizerlijke hoogheid, zoals hij ook wel genoemd wordt op stal, op zijn achterbenen te huppelen. Als je bang wordt dan land hij keurig op 4 beentjes en krijg je alle kans om af te stappen.
Als je niet bang wordt dan laat hij zich vallen zodat de ruiter er niet meer op durft.
Als je hem afstraft en hij kan zich vinden in de afstraffing is er niks aan de hand. Als je hem afstraft en hij kan zich er niet in vinden dan laat hij zich ook vallen...
Oh en als hij de kans niet krijgt om te vallen omdat de ruiter hem in balans houd... of hij krijgt de kans niet om te steigeren omdat de ruiter hem voor is...
Dan trekt hij je aan je laarzen het zadel af...
Paard is medisch nagekeken en er is niks mis met hem... Behalve de kronkel in zijn hoofd die er voor zorgt dat hij soms gewoon niet meer weet wat hij met zijn dominantie aan moet.
Ik heb er geen problemen mee...
Hij is een paar keer omhoog gekomen bij mij, heeft mij in een half jaar tijd 3 zadels gekost. Ik heb hen duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt en nu steigert hij (bij mij)alleen nog maar van opwinding of wanneer hij zich bedreigt voelt(voor jij weer op je achterbenen gaat staan, bedreigt betekend in dit geval door mensen die een dreigende houding aan nemen en hij het idee krijgt dat hij zichzelf en zijn kudde en mij moet beschermen, het is een lief paard) het uit het zadel trekken heeft hij 1 keer gedaan (ik was echt verbaasd dat hij dit deed), ik heb hem woedend achterna gerend en ik heb hem natuurlijk nooit bij kunnen houden, maar dat was de intentie ook niet. De intentie was dat hij door had hoe boos ik was en dat hij daar goed van onder de indruk zou zijn... en dat is gelukt... 6 jaar later heeft hij het weer voor het eerst geprobeerd en toen was een voet tegen zijn neus aan voldoende om hem te doen beseffen wat daar de gevolgen ook alweer van waren.
Bij andere ruiters doet hij dit trouwens nog wel. En zeker bij ruiters die zo arrogant zijn om te denken dat ze zo maar op kunnen stappen en hem kunnen vertellen wat hij moet doen.
Want dat werkt bij geen enkel paard en zeker niet bij zo'n paard.
Prima dat jij dingen oplost met je poekiewoekietaaltje en met een paar snoepjes. Maar dat ik dit niet doet betekend niet dat ik geen verstand heb van paarden. Ik ga alleen uit van andere principes en steigeren is ten alle tijden uit Den boze.
En hoe ik dat oplos is afhankelijk van het paard, maar ik stap pas af als het paard door heeft dat dit onacceptabel gedrag was.
En poekiewoekietaaltjes en snoepjes is voor mij niet de manier om dingen op te lossen...
Net als het triggerpunt vermijden, want dan kun je sommige paarden nooit meer trainen...
Het is gewoon een feit dat elk paard een individu is. Er zijn wel degelijk paarden die zonder getriggert te worden besluiten dat ze gaan vechten...
Ik zit vaak uren bij de wei en daar zien ik exact het zelfde gedrag. Zonder waarschuwing zonder triggerpunt besluit hij in eens om achter zijn maatje aan te jagen.
Gewoon omdat dit schijnbaar moet...
Besef gewoon dat er paarden zijn die dit doen... dan kun je al een stuk beter dingen oplossen... in plaats van te vermijden.

Ayasha schreef:Ik vind het altijd prachtig hoe mensen een rijtechbisch probleem willen op lossen met grondwerk..

R12312 schreef:Er is maar een methode om te zorgen dat ze niet steigeren. En dat is zorgen dat ze niet stil komen te staan.
R12312 schreef:M_D_H schreef:Vind het zo knap dat jij vanaf de computer alles kunt beoordelen waarom een paard wat doet en dan ook nog er van overtuigd bent dat je het goed hebt ook...
Beetje kinderachtig dat jij je zo superieur voelt over iedereen en zo overtuigd bent van je eigen gelijk dat iedereen die het anders doet acuut geen verstand van paarden meer heeft...
Wie ben jij eigenlijk, wat heb jij bereikt in de paarden??
Mijn paard heeft zo'n sterk karakter dat hij bereid is zichzelf achterover te laten slaan als hij het idee heeft dat dit werkt...
En ik ken mijn paard een heel stuk beter dan dat jij doet en ik weet dat hij dit zo doet.
Zodra hij merkt dat een ruiter bang wordt wordt het wangedrag alleen maar erger. En geloof mij, ik heb dit heel vaak gezien en geen van de ruiters heeft hem getriggert.
Hij gaat steeds een stapje verder in zijn dominantie tijdens het rijden.
Als hij het ergens niet mee eens is staat zijne keizerlijke hoogheid, zoals hij ook wel genoemd wordt op stal, op zijn achterbenen te huppelen. Als je bang wordt dan land hij keurig op 4 beentjes en krijg je alle kans om af te stappen.
Als je niet bang wordt dan laat hij zich vallen zodat de ruiter er niet meer op durft.
Als je hem afstraft en hij kan zich vinden in de afstraffing is er niks aan de hand. Als je hem afstraft en hij kan zich er niet in vinden dan laat hij zich ook vallen...
Oh en als hij de kans niet krijgt om te vallen omdat de ruiter hem in balans houd... of hij krijgt de kans niet om te steigeren omdat de ruiter hem voor is...
Dan trekt hij je aan je laarzen het zadel af...
Paard is medisch nagekeken en er is niks mis met hem... Behalve de kronkel in zijn hoofd die er voor zorgt dat hij soms gewoon niet meer weet wat hij met zijn dominantie aan moet.
Ik heb er geen problemen mee...
Hij is een paar keer omhoog gekomen bij mij, heeft mij in een half jaar tijd 3 zadels gekost. Ik heb hen duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt en nu steigert hij (bij mij)alleen nog maar van opwinding of wanneer hij zich bedreigt voelt(voor jij weer op je achterbenen gaat staan, bedreigt betekend in dit geval door mensen die een dreigende houding aan nemen en hij het idee krijgt dat hij zichzelf en zijn kudde en mij moet beschermen, het is een lief paard) het uit het zadel trekken heeft hij 1 keer gedaan (ik was echt verbaasd dat hij dit deed), ik heb hem woedend achterna gerend en ik heb hem natuurlijk nooit bij kunnen houden, maar dat was de intentie ook niet. De intentie was dat hij door had hoe boos ik was en dat hij daar goed van onder de indruk zou zijn... en dat is gelukt... 6 jaar later heeft hij het weer voor het eerst geprobeerd en toen was een voet tegen zijn neus aan voldoende om hem te doen beseffen wat daar de gevolgen ook alweer van waren.
Bij andere ruiters doet hij dit trouwens nog wel. En zeker bij ruiters die zo arrogant zijn om te denken dat ze zo maar op kunnen stappen en hem kunnen vertellen wat hij moet doen.
Want dat werkt bij geen enkel paard en zeker niet bij zo'n paard.
Prima dat jij dingen oplost met je poekiewoekietaaltje en met een paar snoepjes. Maar dat ik dit niet doet betekend niet dat ik geen verstand heb van paarden. Ik ga alleen uit van andere principes en steigeren is ten alle tijden uit Den boze.
En hoe ik dat oplos is afhankelijk van het paard, maar ik stap pas af als het paard door heeft dat dit onacceptabel gedrag was.
En poekiewoekietaaltjes en snoepjes is voor mij niet de manier om dingen op te lossen...
Net als het triggerpunt vermijden, want dan kun je sommige paarden nooit meer trainen...
Het is gewoon een feit dat elk paard een individu is. Er zijn wel degelijk paarden die zonder getriggert te worden besluiten dat ze gaan vechten...
Ik zit vaak uren bij de wei en daar zien ik exact het zelfde gedrag. Zonder waarschuwing zonder triggerpunt besluit hij in eens om achter zijn maatje aan te jagen.
Gewoon omdat dit schijnbaar moet...
Besef gewoon dat er paarden zijn die dit doen... dan kun je al een stuk beter dingen oplossen... in plaats van te vermijden.
Amen!
Maar jezus, wat een moeilijk dier! Wel knap dat je zoveel geduld hebt!

.
mijn bijrijdster is er nu bijna 2 jaar mee bezig (respect voor haar) en nog altijd heeft ze hem niet. Ze gaan wel duidelijk vooruit.
terwijl het bij mijn instructeur uit Duitsland (GP ruiter) meteen bij het opstappen was 

Cassidy schreef:Ayasha schreef:Ik vind het altijd prachtig hoe mensen een rijtechbisch probleem willen op lossen met grondwerk..
Grondwerk is daar idd heel geschikt voor. Helemaal als het gaat om het lijfbehoud van de ruiter en het om het dier gaat die zich bewust achterover te laten klappen, en daar in het verleden succes mee heeft gehad. Maar goed, ik begrijp je redenering, als je niet met dergelijke correctiegevallen te maken hebt gehad is het makkelijk om daar lacherig over te doen.
Een steigeraar hoort in handen van een prof en geen wortelstokjeszwierende beginnende penny die denkt dit probleem even te kunnen fixen.

. Cassidy schreef:Right back at you.
Het heeft iig gewerkt. Probleem is opgelost. Bij jou zo te horen ook, dat is alleen maar mooi.
Quote Buck Brannaman: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.
Maar om dat te snappen moet je over de rand van je bord heen durven kijken. Een van de bewezen methodes voor dergelijke problemen is idd grondwerk. Kun je lacherig over blijven doen, zegt meer over jou dan over degenen die grondwerk als een van de opties zien die ze zouden willen toepassen.
M_D_H schreef:Cassidy schreef:Right back at you.
Het heeft iig gewerkt. Probleem is opgelost. Bij jou zo te horen ook, dat is alleen maar mooi.
Quote Buck Brannaman: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.
Maar om dat te snappen moet je over de rand van je bord heen durven kijken. Een van de bewezen methodes voor dergelijke problemen is idd grondwerk. Kun je lacherig over blijven doen, zegt meer over jou dan over degenen die grondwerk als een van de opties zien die ze zouden willen toepassen.
Je hebt absoluut gelijk...
Het is alleen zo dat voor je zo'n probleem kunt oplossen met grondwerk je wel verstand van grondwerk moet hebben...
De meeste mensen raden zo maar grondwerk aan met alle gevolgen van dien.
En waarom wordt er lacherig over gedaan?
Juist doordat er zo vaak gepredikt over wordt als zijnde de enige manier... en ook door alle pennymeisjes die gelezen hebben over de join up als zijnde de enige manier om vriendjes te worden met je paard en om je paard te kunnen gebruiken... Oh en ook als dé manier om problemen op te lossen...
En dat dan ook aan de lopende band aan andere aanraden...
Dát veroorzaakt dat mensen sceptisch worden en lacherig gaan doen...
We weten allemaal dat het werken met en het trainen van paarden niet met een methode kan en niet altijd over de geeikte paden gaat...
het ging me idd meer om het feit dat het te pas en te onpas geroepen wordt en ja, dat vind ik een trend worden die ik niet altijd kan plaatsen. De meeste steigerhupsjes los je volgens mij best in het zadel op. Het zijn eerder uitzonderingen waar dat niet kan maar goed, was alweer vergeten dat heel bokt uitzonderingen heeft.
(en dit is op niemand persoonlijk.) en dat je daarom dus uit moet gaan van het ergste. 
En dat gebeurde hier in het topic dus. However, mijn excuses voor de miscommunicatie. Hier leert de kleine Rêve al achterwaarts gaan op stemhulp (lees: schuiven, geen hele piste achteruit natuurlijk
) en ook naar me toe komen enz. Dus ik ben ECHT niet vies van grondwerk.

Leek me handig als ze dat vroeg kende...
Voetjes geven, trailer op en af (niet in het filmpje maar dat hoorde er voor mij ook bij) heeft ze ook al gedaan een weekje of wat terug (gewoon los mee de trailer op en weer af), wijken voor druk, touwtje hoeft niet eng te zijn enz...
En ze pikt het allemaal goed op. Is een pittig maar erg leuk veulen nu.
Ayasha schreef:Erg interessant filmpje! Alles wat ze laat zien heb ik eigenlijk al gedaan met Rêve...Leek me handig als ze dat vroeg kende...
![]()
Voetjes geven, trailer op en af (niet in het filmpje maar dat hoorde er voor mij ook bij) heeft ze ook al gedaan een weekje of wat terug (gewoon los mee de trailer op en weer af), wijken voor druk, touwtje hoeft niet eng te zijn enz...
Alleen maar makkelijk als ze dat al kennen voor ze later groot en sterk worden. (en Rêve lijkt het wel leuk te vinden, maar die lijkt alles wat in houdt dat ze met baasje kan spelen wel leuk te vinden.)
Ben daar van begin af mee bezig geweest juist omdat ze al van erg jong aan de dominante kant leek (ook naar andere paarden overigens.) en de DA zei dat hij haar gedrag eigenlijk enkel bij hengsten zag en dan nog niet zo vroeg.. Toen ging er een belletje rinkelen dat het nu of niet meer was... Gezien de "kleine" meid nu al behoorlijk wat body heeft voor zo'n jonkie..En ze pikt het allemaal goed op. Is een pittig maar erg leuk veulen nu.